motorpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

motorpanel

Inlägg av Berra2 » ons 22 dec 2010, 09:33

Köpte i somras en ny motor. Den gamla Yanmar 3gm ville inte längre, startade väldigt trögt.

Det blev en Solé 27 hk som vi blev väldigt nöjda med - bra pris, jämn gång, startvillig och vad det verkar pålitlig konstruktion - Mitsubishi. Inte den modernaste eller miljövänligaste men vi kör så litet så vi prioriterade andra egenskaper.

Montaget blev hyggligt fint till slut, förutom motorpanelen i sittbrunnen, en ful träskiva bakom den nya Solé-panelen. Jag skulle vilja ha en sådan infälld panel som de flesta segelbåtar har, men var hittar jag en sådan?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: motorpanel

Inlägg av stangen » ons 22 dec 2010, 09:49

Sökte själv en "box" för att kunna fälla in panelen. Ja egentligen en infällningsbox som själva panelen kan skruvas fast vid.
Men hittade ingen färdig som hyllvara. Det blev till att göra form och plasta själv.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: motorpanel

Inlägg av Berra2 » ons 22 dec 2010, 10:18

Det går tyvärr inte - jag kan och tycker dessutom om att pilla med block och lufta motorn och sådant där. Plasta en liten undanskymd hylla kan jag också. Men att göra en panelbakgrund så fin att den passar i en Conqubin 38, no way.
Men, det borde väl inte vara så stort problem - massor av båtar har ju sådana paneler, kan tillverkningen ha slutat så abrupt?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: motorpanel

Inlägg av Peter_K » ons 22 dec 2010, 10:35

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: motorpanel

Inlägg av stangen » ons 22 dec 2010, 11:09

Peter_K skrev:Typ en sådan här?
http://www.plastimo.com/catalogue/7/8240002.html
Typ en sådan. Jag hade svårt att hitta en dylik som passade just min båt.
På Conqubinen finns det lite plats så måtten kanske inte behöver vara lika exakta som på min båt (som är mindre).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: motorpanel

Inlägg av stangen » ons 22 dec 2010, 11:16

Berra2 skrev:Men att göra en panelbakgrund så fin att den passar i en Conqubin 38, no way.
Jag skulle vilja säga, kan jag så kan du =)
Det knepiga är att göra formen. Jag gjorde en hanform - i princip en träkloss som du slipar en fin yta på. Se bara till att göra den så den plastade boxen kan släppa från formen lätt - med aningens vinklade väggar (om du förstår vad jag menar).
Jag lackade min med vanlig sprayfärg i kulört som stämmer någorlunda med gelcoaten. Helt okido slutresultat.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: motorpanel

Inlägg av Peter_K » ons 22 dec 2010, 11:44

Plastimos grejer säljs väl typ av alla tillbehörskedjor.
Är då problemet löst? :wink:
Alla borde ha skägg

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: motorpanel

Inlägg av Berra2 » ons 22 dec 2010, 12:39

typ en sådan. möjligen är den lite väl grande, stor, liksom. 42 cm. skulle räcka med 30.
annars är det helt rätt tänkt, just en sådan jag vill ha. fast den ska vara horisontell, men det är väl bara att vrida på den?

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: motorpanel

Inlägg av Berra2 » ons 22 dec 2010, 12:55

Såg att det fanns en liten också, men den är för liten (aldrig nöjd!)
min Solé-panel är 20 cm bredd och 15 cm hög. det blir litet mycket luft i den som är 37 bred och för trångt i den som är 18 bred. Är detta verkligen marknadens enda produkt av detta slag?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: motorpanel

Inlägg av Anders S » ons 22 dec 2010, 13:37

JAg håller med stangen! Det är alltså inte jordens problem att plasta upp en sådan panel. Den byggs på hanform, och därmed är den busenkel att göra: Börja med en bit spånskiva med melaminbeläggning som bas, sedan gör du upphöjningen och sidorna i samma material. Då slipper du undan med att spackla upp "ändträ" (eller vad man nu säger om spånskiva) - och vaxa, vaxa och vaxa - sedan släppmedel. (Ett fulknep är att måla formen med konsistensfett, men så oseriös kanske du inte vill vara?) Lackering kan också göras med pensel om man vill, och om man inte får toppfinish i gjutningen kan man spackla och slipa. Tänk på att upphöjningen (dvs den senare inbuktningen) bygger på den blivande insidan, så ta till i storlek så att den färdiga panelen håller sig inom innermåttet i hålet, annars får du slipa.

Jag hade det omvända problemet i våras, då jag satte in en större panel än den tidigare (jag bytte bara panel, inte motor), så jag fick såga, men det vill nog inte du. Det tog ett par timmar att göra formen, laminera, putsa och måla.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: motorpanel

Inlägg av Berra2 » ons 22 dec 2010, 14:03

jag uppskattar er tro på att jag kan flytta tummen från dess centrala plats i handen till en mer normal position :wink:

ska ta mig en allvarlig funderare på att göra den själv.

men, undrar fortfarande om det inte finns något färdigt på marknaden, motorer monteras ju dagligen i sverige, behöver inte de nya paneler allt som oftast?

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: motorpanel

Inlägg av 120cara » ons 22 dec 2010, 15:44

Grattis till ditt motorval. Jag tror du har valt helt rätt. Dessa motorer går i truckar dygnet runt på många fabriker. Bytte själv till en Vetus (samma grundmotor) i min förra båt och var absolut helnöjd. Enda anledningen till att välja en penta idag är väl isåfall servicen, men att betala så mycket extra för att få en grundmotor från Schibaura ville inte jag göra. http://www.shibaura.com/documents/produ ... es1300.pdf
Åter till tråden..
Jag slipade till en trädkloss exakt som jag ville ha panelen. Denna skruvades sedan fast på en spånskiva. Spackla slipa och lacka sedan den. Vaxa pensla gelcoat och plasta. Såga och slipa till kanten efter detta.
Bilagor
höst 03 018.jpg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: motorpanel

Inlägg av Mats Brage » ons 22 dec 2010, 17:12

Hej

Jag har en gjutform som passar till den panelen som du är ute efter. Hittade inte någon själv, utan gjorde en egen som blev riktigt bra om jag får säga det själv.

Det som behöver kompletteras är lite spackling i ena kanten samt att kolla ytskiktet.

Befinner du dig i Stockholmsområdet kan du komma förbi om du vill låna den

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: motorpanel

Inlägg av BjörnS » ons 22 dec 2010, 19:39

Jag fick också göra en själv i plywood och teaklister som passade min Lombardinipanel. Den nya stämde illa med Yanmarpanelens mått och jag ville ha den något försänkt. Skulle du hitta något färdigt får du gärna berätta var du hittade det. Det borde finnas någonstans.

När jag ändå var igång så bytte jag enspaksreglaget och teleflexkablarna också, bara till nytt likadant av samma fabrikat. Där kom en överraskning då det nya handtaget var några ( ca 5) millimeter längre än det gamla och behövde lite mer utrymme. Det utrymmet fanns inte mellan tofterna där det var placerat så för att få fulla utslag fick jag behålla det gamla handtaget och bara byta mekanismen bakom. Kan vara bra att veta om du skulle drabbas av samma renoveringslusta som jag.
//Björn

Skriv svar