Välja försäkringsbolag för segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » tis 21 dec 2010, 20:54

janne skrev:.... Vad det gäller vintervillkor så ersätts inte skador vid gång i is, men för övrigt ser jag inga inskränkningar hos Sv. Sjö....
Det finns en begränsning på ersättningen av personliga effekter vintertid i sjön (1/11 - 31/3), elektronik, radios, livflotte etc. måste förvaras på annan plats då dessa ej täcks av stöldförsäkringen vintertrid. Och självrisken är generellt högre under perioden och man ersätter skador pga av is (alla skador, inte bara gång i is) med en självrisk av den ordinarie + 70% av skadan!
Jag hade Svenska Sjö tidigare under många år. Men eftersom de gradvis försämrade villkoren för vinterliggare började jag leta efter andra alternativ.

Den enda förklaringen jag kan se till premieskillnaden är att bolaget av någon anledning ser din båt som en större och dyrare risk.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av janne » tis 21 dec 2010, 21:35

Eilean skrev:
janne skrev:.... Vad det gäller vintervillkor så ersätts inte skador vid gång i is, men för övrigt ser jag inga inskränkningar hos Sv. Sjö....
Det finns en begränsning på ersättningen av personliga effekter vintertid i sjön (1/11 - 31/3), elektronik, radios, livflotte etc. måste förvaras på annan plats då dessa ej täcks av stöldförsäkringen vintertrid. Och självrisken är generellt högre under perioden och man ersätter skador pga av is (alla skador, inte bara gång i is) med en självrisk av den ordinarie + 70% av skadan!
Jag hade Svenska Sjö tidigare under många år. Men eftersom de gradvis försämrade villkoren för vinterliggare började jag leta efter andra alternativ.

Den enda förklaringen jag kan se till premieskillnaden är att bolaget av någon anledning ser din båt som en större och dyrare risk.
Punkt 5.1.4 "Du får inte ersättning för t.ex. ......gång i is............" Ur villkor gällande från 1/4 2010, det du pratar om gäller frysskador.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » tis 21 dec 2010, 22:18

janne skrev:Punkt 5.1.4 "Du får inte ersättning för t.ex. ......gång i is............" Ur villkor gällande från 1/4 2010, det du pratar om gäller frysskador.

Ja. och om din båt exempelvis sjunker pga en frusen och sprängd genomföring är det en frysskada. Och du får ut mindre än 30% av försäkringsvärdet. Om du tvivlar - be om ett förtydligande, det gjorde jag.
Och bytte bolag.
Jag tycker inte vi behöver tjafsa om detta längre - men vore jag du skulle jag tala med Svenska Sjö så att du inte har fått något om bakfoten.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av janne » ons 22 dec 2010, 10:26

Eilean skrev:
janne skrev:Punkt 5.1.4 "Du får inte ersättning för t.ex. ......gång i is............" Ur villkor gällande från 1/4 2010, det du pratar om gäller frysskador.

Ja. och om din båt exempelvis sjunker pga en frusen och sprängd genomföring är det en frysskada. Och du får ut mindre än 30% av försäkringsvärdet. Om du tvivlar - be om ett förtydligande, det gjorde jag.
Och bytte bolag.
Jag tycker inte vi behöver tjafsa om detta längre - men vore jag du skulle jag tala med Svenska Sjö så att du inte har fått något om bakfoten.
Vi tjafsar väl inte men det är alltså värre än du tror. Vid skada pga gång i is får man ingen ersättning alls.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » ons 22 dec 2010, 10:51

janne skrev:Vi tjafsar väl inte men det är alltså värre än du tror. Vid skada pga gång i is får man ingen ersättning alls.
Det är iofs inte särskilt förvånande. Det är ju ett rätt uppenbart användande av båten på ett sätt den inte är avsedd för. Jag tror inte något bolag ersätter den sortens skador. Och jag tror nog att det är ganska få som ger sig ut och leker isbrytare med baktanken att går det åt skogen får man väl kontakta försäkringsbolaget.
Däremot är jag inte säker på att all vet vilka inskränkningar som gäller vid skador pga frost och frysning. Mig veterligen är det inget bolag förutom Sv Sjö och Pantaenius som ersätter överhuvudtaget. Och Sv Sjö med mindre än 30% av skadebeloppet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av S-B A-son » ons 22 dec 2010, 12:47

Eilean skrev: ... Mig veterligen är det inget bolag förutom Sv Sjö och Pantaenius som ersätter överhuvudtaget. Och Sv Sjö med mindre än 30% av skadebeloppet.
Jag kan i mina villkor, Sv Sjö, inte se annat än att självrisken är 70% av skadebeloppet under vintermånaderna. Hur menar du "mindre än"?

När jag skulle försäkra en träbåt, byggd i mahogny på ett finländskt varv kontaktade jag Atlantica. (Det här är länge sedan). Båten hade funnits i familjen sedan ny så dess historik var komplett och känd. Karln på Atlantica jag talade med var oerhört snorkig, rent av otrevlig och där och då bestämde jag mig för att aldrig ha med Atlantica att göra. Vilket är ännu lättare att hålla nu efter bolagets hantering av det TV-kända Bohusländska skadeärendet.

Det är en sorts spegling av tidsandan att bara efterfråga vad som är billigt och strunta i innehållet. Vi kanske lever i ytans och bjällrornas årtionde?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » ons 22 dec 2010, 13:42

S-B A-son skrev:.....Jag kan i mina villkor, Sv Sjö, inte se annat än att självrisken är 70% av skadebeloppet under vintermånaderna. Hur menar du "mindre än"?.....

Under punkt 7, Självrisker står det:
....Båten i sjön under perioden 1 nov till 31
mars: Försäkringen gäller med en tilläggssjälvrisk
om 2 500 kr. För skada till följd av
frysning utgör självrisken 70% av skadebeloppet
utöver grundsjälvrisken...


Självrisken är alltså 70% av skadebeloppet plus grundsjälvrisken. Då blir utbetalningen mindre än 30% av skadebeloppet

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av S-B A-son » ons 22 dec 2010, 17:00

Tackar. Glömde klumpsumman.

mvh Sven-Barry

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av seniorseglare » tor 23 dec 2010, 09:42

Lenton skrev:Tack för tipsen om Pantaenius oxå, ska kontakta dem och lyssna. Ni som har/har haft dem, har ni bra erfarenheter vid skaderegleringar? Kanske en dum fråga men är de lika stora/seriösa som de andra svenska bolagen? Kanske är de avsevärt större.
Nu har jag begärt in offert och det visade sig att premien hos P var ca 50% dyrare för en HR36 med försäkringsvärde 1,8 milj, visserligen ett större seglingsområde än Atlantica men det går att tilläggsförsäkra om det är aktuellt. Inget åldersavdrag är förstås ett stort plus. Självrisken var något lägre, 14 000 i stället för 18 000.
Nja, det är för stor skillnad trots allt för att byta.
Såg inte inslaget i Uppdrag granskning, undrar vad det handlade om?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Anders S » tor 23 dec 2010, 13:00

seniorseglare skrev: Såg inte inslaget i Uppdrag granskning, undrar vad det handlade om?
Finns en hel tråd. Se här Stangens lilla sammanfattning:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... =atlantica
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » tor 23 dec 2010, 15:14

seniorseglare skrev:....större seglingsområde än Atlantica...
Du har väl sett till att ha extraförsäkringen Atlantica kräver för att ersätta riggskador som inte beror på "utifrån kommande orsaker"?

Skriv svar