Välja försäkringsbolag för segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av goph » mån 20 dec 2010, 21:15

Har inte haft en båtförsäkring på 15 år, har funkat bra. Gäller att undvika grynnor och annat otyg.

Lenton
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 20:24

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Lenton » mån 20 dec 2010, 21:21

goph skrev:Har inte haft en båtförsäkring på 15 år, har funkat bra. Gäller att undvika grynnor och annat otyg.
Förstår i o f s tanken men vågar inte chansa, lite för svensk för det :)

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av goph » mån 20 dec 2010, 21:34

+ ingen hemförsäkring på 20 år. Vad är det värsta som kan hända? Vattenskador och brand. Se till att du sköter dig, inte elda inomhus samt se till att det inte blir någon översvämning. Lösöre och annan bråte kan man väl va utan. Bara att köpa nytt. Svensken är en lustig en.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av janne » mån 20 dec 2010, 21:36

Eilean skrev:
janne skrev: För mig med ett försäkringsvärde på dryga miljonen var P:s offert nästan dubbelt mot vad jag betalar på Svenska Sjö.
I mitt fall, Svenska Sjö 5.563.- och Pantaenius 6.381.-.
Om man tar obefintliga åldersavdrag samt full ersättning vintertid i sjön, även isskador med i beräkningen kändes valet enkelt.
I mitt fall, Svenska Sjö 3100 och P. över 8000. Hade alltså fel i mitt förra inlägg. Mer än dubbelt skulle det vara.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » mån 20 dec 2010, 23:35

janne skrev:
Eilean skrev:
janne skrev: För mig med ett försäkringsvärde på dryga miljonen var P:s offert nästan dubbelt mot vad jag betalar på Svenska Sjö.
I mitt fall, Svenska Sjö 5.563.- och Pantaenius 6.381.-.
Om man tar obefintliga åldersavdrag samt full ersättning vintertid i sjön, även isskador med i beräkningen kändes valet enkelt.
I mitt fall, Svenska Sjö 3100 och P. över 8000. Hade alltså fel i mitt förra inlägg. Mer än dubbelt skulle det vara.
Märkligt, undrar hur "dryga miljonen" kan kosta 3100 och en miljon 5500 på samma bolag. Och på ett annat 8000 mot 6300. Uppenbarligen bedömer Svenska Sjö mig som en jätterisk. Och Pantaenius tvärtom.
När var detta? Var det din Joshua?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Anders S » tis 21 dec 2010, 09:16

goph skrev:+ ingen hemförsäkring på 20 år. Vad är det värsta som kan hända? Vattenskador och brand. Se till att du sköter dig, inte elda inomhus samt se till att det inte blir någon översvämning. Lösöre och annan bråte kan man väl va utan. Bara att köpa nytt. Svensken är en lustig en.
goph skrev:Har inte haft en båtförsäkring på 15 år, har funkat bra. Gäller att undvika grynnor och annat otyg.
Måste då bygga på utfallet av en sund riskvärdering, inget annat. Det finns dock ett skäl till att trafikförsäkring på bilar är obligatorisk (se det som en sorts plånbok som öppnas först om den egna bilen gör andra illa) - det finns ju fungerande bilar som ingen vettig människa skulle försäkra. Därför skulle jag inte gärna vara utan ansvarsdelen, eftersom redaransvarets begränsning inte står i proportion till vanliga båtars värde (annars skall ju fartyget i sig vara garant nog för de beloppen, bara det inte går under till havs).

Men om man räknar krasst på saken (jag har nu nära 40 års erfarenhet, började tidigt) så är det mycket tveksamt om försäkringarna gått ihop sig, om man inte värderar "trygghet och sinnesro" till särskilt mycket. Men så måste det vara för de flesta, om man vill vara med i ett fungerande försäkringskollektiv. Eftersom jag vill det, så överväger jag att byta till Pantaenius i st f Svenska Sjö till våren, argumentet är då de bättre villkoren för en uppgraderad och välskött äldre (dvs, inte "ny") båt vs de sedvanliga avskrivningsreglerna.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Ridax » tis 21 dec 2010, 09:30

Eilean skrev:Märkligt, undrar hur "dryga miljonen" kan kosta 3100 och en miljon 5500 på samma bolag. Och på ett annat 8000 mot 6300. Uppenbarligen bedömer Svenska Sjö mig som en jätterisk. Och Pantaenius tvärtom.
När var detta? Var det din Joshua?
Jag såg någons bra rekommendationer av P tidigare här på siten och frågade dem om priset att försäkra en HR 35 i höstas. Kommer inte exakt ihåg resultatet, men det var MYCKET högre än något annat försäkringsbolag som jag frågade samtidigt (t.ex. Svenska Sjö och Alandia).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » tis 21 dec 2010, 10:51

Ridax skrev:
Eilean skrev:Märkligt, undrar hur "dryga miljonen" kan kosta 3100 och en miljon 5500 på samma bolag. Och på ett annat 8000 mot 6300. Uppenbarligen bedömer Svenska Sjö mig som en jätterisk. Och Pantaenius tvärtom.
När var detta? Var det din Joshua?
Jag såg någons bra rekommendationer av P tidigare här på siten och frågade dem om priset att försäkra en HR 35 i höstas. Kommer inte exakt ihåg resultatet, men det var MYCKET högre än något annat försäkringsbolag som jag frågade samtidigt (t.ex. Svenska Sjö och Alandia).
Uppenbarligen finns det andra faktorer som styr premien än bara försäkringsvärdet, i mitt fall är ju skillnaden knappt 15% mellan Svenska Sjö och Pantaenius.
Geografiskt läge?
Båttypens skadestatistik?
Båtens byggnadsmaterial?
Båttypens förväntade reparationskostnader?
Skadefria år
Ägarens nautiska kompetens?

Och omständigheter som ett bolag anser vara större risk behöver nödvändigtvis inte delas med andra bolag.

Sedan påverkar ju de olika nivåerna på självrisk man kan välja mellan hos vissa bolag. Och begränsningar i villkoren exempelvius vintertid eller under kappsegling. Svenska Sjö (och i någon grad alla de andra bolagen) ställer exempelvis ett flertal krav och har begränsningar med båten i sjön vintertid som inte Pantaenius har. Vilket är viktigt för vissa, inte för andra.
Artikeln jag skrev i På Kryss 9/2010 belyser exempelvis skillnader som bara syns om man lusläser villkoren. Och det fanns ju ett bolag som utmärkte sig genom att inte ens ersätta det specifika skadefallet!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av stangen » tis 21 dec 2010, 11:15

Jag har sagt det förut här, men säger det gärna igen:
Försäkringsbolag bygger sin verksamhet på ren statistik. Din ålder, båtens ålder, båtens typ, ditt postnummerområde osv. Man ser helt enkelt till skadehistoriken till allt detta och sätter en premie utifrån detta.
Det handlar inte på något vis om att de är ogina eller korkade. De läser bara i tabeller helt enkelt.

Unga killar på motorcykel har skyhög premie därför att de är överrepresenterade rent statistiskt i skadehistoriken. Villa i storstadsområde kostar mer eftersom de oftare rent statistiskt är hemsökta av tjuvar. Motorbåtar har högre premie än segelbåtar eftersom de oftare är utsatta för stöld. Ny båt med innerliner är svårare (dyrare) att laga än äldre båt och kostar därför relativt sett mer i premie.

Men premien är bara ena sidan av myntet. Den andra sidan är vad som händer när man väl får skada. Hur är bemötandet? Hur lång är handläggningstiden. Vad får man ut? Går det att förhandla? De flesta blåstirrar på premien och väljer försäkring utifrån detta.

För att ge råd om försäkringsbolag behöver ni berätta inte bara premien och om villkor, men också vad utfallet blev vid en skada. Då blir det intressant.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Miller
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 22:11

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Miller » tis 21 dec 2010, 12:32

Avråder STARKT till att anlita Atlantica. Hyfsade premier men svårt till omöjligt att få hjälp vid skada.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » tis 21 dec 2010, 13:09

stangen skrev:....För att ge råd om försäkringsbolag behöver ni berätta inte bara premien och om villkor, men också vad utfallet blev vid en skada. Då blir det intressant....
Det är ett problem. De flesta har få eller inga skador (jag har exempelvis utnyttjat försäkringen en gång på snart 30 år och det var 1989) och vanligtvis är skadorna ganska alldagliga och det är sällan problem med ersättningen. Det är glest mellan sådana skador som orsakar tvist och ännu glesare mellan objektiva rapporter kring dessa fall.
De flesta tycker att ett försäkringsbolag är "bra" när premien är låg och fakturan kommer utan prut. Och rekommenderar utifrån dessa erfarenheter...

Sett ur den synvinkeln tycker jag ändå att en diskussion kring olika villkor inte är helt ointressant. Vad skall vi annars gå på?

Lenton
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 20:24

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Lenton » tis 21 dec 2010, 13:19

Har precis pratat med Pantaenius och tackar så mkt för tipset om dem. I o m att min båttyp sällan är med om skador så blir försäkringen billigare hos dem än hos exvis Atlantica och Alandia. Samt att jag slipper åldersavdrag vid exvis rigghaveri och annat som kan bli stora belopp annars. Så igen, stort tack för det tipset! :)

Den uppfattningen jag fått om dem är oxå att de är mkt tillmötesgående vid skada. Dock är det ngt som framtiden får utvisa då det alltid är svårt att veta på förhand.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Excel 319 » tis 21 dec 2010, 15:26

Jag har just läst offerten från P och den var för försäkringsvärde 700 000: Kasko =4470, Ansvar = 480 och Olycksfall 470 Summa 5420kr. Nuvarande försäkringsgivare är Trygg Hansa och premien är 2450. Då har jag ändå, för att hålla nere premien, angivit "inre farvatten" och 12 000 i självrisk. Är ändå lite sugen på att byta p.g.a. bättre villkor. Vi får se hur det blir.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av peterh » tis 21 dec 2010, 15:51

goph skrev:Har inte haft en båtförsäkring på 15 år, har funkat bra. Gäller att undvika grynnor och annat otyg.
Hur är det med ansvarsbiten då ? Om du kör över någon drulle ? Riskerar du inte att få projsa multum då?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av janne » tis 21 dec 2010, 19:05

Eilean skrev:
janne skrev:
Eilean skrev: I mitt fall, Svenska Sjö 5.563.- och Pantaenius 6.381.-.
Om man tar obefintliga åldersavdrag samt full ersättning vintertid i sjön, även isskador med i beräkningen kändes valet enkelt.
I mitt fall, Svenska Sjö 3100 och P. över 8000. Hade alltså fel i mitt förra inlägg. Mer än dubbelt skulle det vara.
Märkligt, undrar hur "dryga miljonen" kan kosta 3100 och en miljon 5500 på samma bolag. Och på ett annat 8000 mot 6300. Uppenbarligen bedömer Svenska Sjö mig som en jätterisk. Och Pantaenius tvärtom.
När var detta? Var det din Joshua?
Offerten är från i våras och gällde min Joshua, försäkringsvärde 1,1 miljon. Vad det gäller vintervillkor så ersätts inte skador vid gång i is, men för övrigt ser jag inga inskränkningar hos Sv. Sjö.

Skriv svar