den perfekta riggen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » tor 16 dec 2010, 21:03

stangen skrev:
Håkan skrev:
stangen skrev:Papsen har en Conqubin så jag har lite input.
Storseglet på den båten är ganska väl tilltaget. Kanska kan man göra något på akterrundan, men fathead känns som överkurs. Dessutom används akterstaget en hel del på den båten.
Har inte den backstag?
Använder man häckstaget mycket då om man semesterseglar?

Mvh / H
Semesterseglar? Det är väl just då man behöver spilla vind ur toppen genom att ta hem på häckstaget för att båten inte skall luta. Så är alla ombord lugna och fina istf skrikande...
Backstag har en helt annan funktion. De sitter där för att spänna förstaget om man vill segla högre mot vinden.
Det är ju helt riktigt såklart men min erfarenhet är att man ganska tidigt tar ett rev och då försvinner trimmöjligheten via häckstaget.
Kappsegling i hård vind är ju en helt annan sak...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » fre 17 dec 2010, 09:20

Håkan skrev: Det är ju helt riktigt såklart men min erfarenhet är att man ganska tidigt tar ett rev och då försvinner trimmöjligheten via häckstaget.
Kappsegling i hård vind är ju en helt annan sak...
På en Conqubin - särskilt med självslående - dröjer det ett bra tag till dess du revar. Absolut ingen båt du revar tidigt. Den båten går som ett skott när det tutar i.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » fre 17 dec 2010, 11:06

Vad löjligt sugen jag blir på att segla av sådana här diskussioner. Abstinens.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » fre 17 dec 2010, 12:51

stangen skrev:
Håkan skrev: Det är ju helt riktigt såklart men min erfarenhet är att man ganska tidigt tar ett rev och då försvinner trimmöjligheten via häckstaget.
Kappsegling i hård vind är ju en helt annan sak...
På en Conqubin - särskilt med självslående - dröjer det ett bra tag till dess du revar. Absolut ingen båt du revar tidigt. Den båten går som ett skott när det tutar i.
Nu får du bestämma dig! :wink:
Först skriver du att man måste spilla toppen för att barnen inte skall skrika och nu påstår du att man inte behöver reva alls... / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » fre 17 dec 2010, 12:55

Berra2 skrev:Vad löjligt sugen jag blir på att segla av sådana här diskussioner. Abstinens.
Härda ut, det är bara 3½ mån till sjösättning :lol: / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » fre 17 dec 2010, 13:19

Håkan skrev:
stangen skrev:
Håkan skrev: Det är ju helt riktigt såklart men min erfarenhet är att man ganska tidigt tar ett rev och då försvinner trimmöjligheten via häckstaget.
Kappsegling i hård vind är ju en helt annan sak...
På en Conqubin - särskilt med självslående - dröjer det ett bra tag till dess du revar. Absolut ingen båt du revar tidigt. Den båten går som ett skott när det tutar i.
Nu får du bestämma dig! :wink:
Först skriver du att man måste spilla toppen för att barnen inte skall skrika och nu påstår du att man inte behöver reva alls... / H
=)
Det räcker med att vagna ner och ta hem på häckstaget upp till 10-12m/s eller strax däröver vid plattvatten på en sånhära båt. Beroende på hur kräsmagat gäng du har ombord såklart. Därefter reva.
Du skrev att man revar tidigt. Så är det alls inte på den häringa båttypen. Och enligt min erfarenhet skriker gärna barnen - av glädje - när det friskar i och forsar på. Det är de vuxna landkrabborna (oavsett kön) som stönar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » mån 20 dec 2010, 09:10

stangen skrev: =)
Det räcker med att vagna ner och ta hem på häckstaget upp till 10-12m/s eller strax däröver vid plattvatten på en sånhära båt. Beroende på hur kräsmagat gäng du har ombord såklart. Därefter reva.
Du skrev att man revar tidigt. Så är det alls inte på den häringa båttypen. Och enligt min erfarenhet skriker gärna barnen - av glädje - när det friskar i och forsar på. Det är de vuxna landkrabborna (oavsett kön) som stönar.
Så sant så sant.
Vi har haft en Diva 399 och den är kanske snarlik?
Härliga kustkryssare :D
Fast nu gällde det ju frågan om att öka segelytan vilket tyder på att den är underriggad.
Ökar segelytan får man reva tidigare, man kan tyvärr inte få allt...

Och hela poängen är att jag förordar ett stort storsegel och mindre försegel.
Ett stort storsegel kan enkelt revas och ett litet försegel är inga problem att kryssa med.
Vårt racingställ är:
Fathead storsegel + Fock= 47+27m2
Cruisingställ:
Traditionellt storsegel + Hårdvindsfock= 38+18m2
Två rev och hårdvindsfock klarar man sig rätt långt på.
En gång har jag iofs fått hissa stormfocken på 8m2 men då kryssade vi i kulingvindar

Eftersom vår båt väger 4 ton och en Conqubin minst 5 säkert 6 ton så skulle jag stark fundera på om man kan öka storseglets yta.
Yta som används både på kryss, halvvind och läns samtidigt som det sköter sig själv i slag.
Efter det skulle jag fundera på större försgel och/eller andra undanvindssegel

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » mån 20 dec 2010, 09:55

Diva 39 (eller 399) har närmast identisk segelsättning och uppförande. Kölen ser ngt annorlunda ut med en blaffa bly nertill på Conqubinen som jag tror väger lite mer än Divan. Den är ju ofta hemmabyggd och jag upplever den som mer bastant (styv, välbyggd?) än den fabriksbyggda Divan. Mer plast helt enkelt.

Trådskaparen var ute efter med knuff på halvvind till slör. Conqubinen är definitivt inte underriggad. Det är en rejäl pipa på den båten och ganska ordentlig stor från början. Den för både fock och genua. Men när trådskaparen väljer att köra med små töj (stor+självslående) är det i underkant i lättare väder helt klart.
Ett större storsegel hjälper såklart till - elller större segelyta i vilken form som helst :)
Samtidigt var det enkel hantering som var viktigt. Jag är helt med på tänket med en större stor. Samtidigt som jag inte är lika övertygad om att det blir (tillräckligt) bra, tillräckligt mycket knuff där han vill ha det, i förhållande till pris och hantering. Eller att det är så lätt att få till med den riggen. Men det är det kanske.

Ytterligare ett alternativ (tror knappt att jag föreslår detta :) är försegel på rulle. Rullen går ju att få ner i boxen därframme. Annars är den i vägen vid på/ilandstigning. Med en bra genua till detta så blir detmycket enkel hantering. Går ju att rulla in en bit om det skall kryssas i smala sund.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » mån 20 dec 2010, 10:10

det kan vara bra med råd utanför boxen liksom, men primärt vill jag ha kvar akterstag och backstag. vill inte göra om båten för mycket.
på kryss tycker jag den är lagom riggad med självslående och stor. det lutar lagom mycket och är så väldigt lätt att hantera. det är skäl nog när vi är så många.
Men, på halvvind och framförallt undanvind skulle jag vilja ha mer fart, lätttillgängligt. då behövs mer segelyta för att flytta de 5 ton den deplacerar.

Om det är västsydvästlig 6 m/s när jag lättar från Munkholmen vid Nämndöfjärden på väg mot och kanske förbi Möja vill jag kunna gasa på mer. och helst enkelt. utan att göra om riggen.
Och råden hittills har fört mig närmare det perfekta men kanske någon har ytterligare vassa tankar?

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » mån 20 dec 2010, 11:36

Meddelandena går litet om varandra här. så jag klargör litet till:

det är helt rätt att vi vill ha mer knuff på undanvinden.
vi vill inte behöva göra stora strukturella ändringar som att sluta med häckstag. därför inte ökning av storsegelytan.

vi har redan rulle där fram. trumman sitter under däck så fint. på det förstaget rullar vi upp den självslående....
att ha rullgenua istället är verkligen något jag övervägt men, 1. då är inte förseglet självslående längre = bökigare med barn m m 2. det blir ändå inte den där riktiga knuffen som en gennaker/spinnaker kan ge.

skulle helst vilja ha en gennaker på rulle men det verkar ännu inte vara ett fungerade system, eller? det känns som det vore så oerhört förträffligt annars - som en växellåda på en bil - självslående på kryss, halvt utrullade gennaker på halvvind och helt utrullad på slör/läns. Finns det ingen möjlighet till en sådan lösnning?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » mån 20 dec 2010, 11:57

stangen skrev:Diva 39 (eller 399) har närmast identisk segelsättning och uppförande. Kölen ser ngt annorlunda ut med en blaffa bly nertill på Conqubinen som jag tror väger lite mer än Divan. Den är ju ofta hemmabyggd och jag upplever den som mer bastant (styv, välbyggd?) än den fabriksbyggda Divan. Mer plast helt enkelt.

Trådskaparen var ute efter med knuff på halvvind till slör. Conqubinen är definitivt inte underriggad. Det är en rejäl pipa på den båten och ganska ordentlig stor från början. Den för både fock och genua. Men när trådskaparen väljer att köra med små töj (stor+självslående) är det i underkant i lättare väder helt klart.
Ett större storsegel hjälper såklart till - elller större segelyta i vilken form som helst :)
Samtidigt var det enkel hantering som var viktigt. Jag är helt med på tänket med en större stor. Samtidigt som jag inte är lika övertygad om att det blir (tillräckligt) bra, tillräckligt mycket knuff där han vill ha det, i förhållande till pris och hantering. Eller att det är så lätt att få till med den riggen. Men det är det kanske.

Ytterligare ett alternativ (tror knappt att jag föreslår detta :) är försegel på rulle. Rullen går ju att få ner i boxen därframme. Annars är den i vägen vid på/ilandstigning. Med en bra genua till detta så blir detmycket enkel hantering. Går ju att rulla in en bit om det skall kryssas i smala sund.
Njaa...
Masten på Divan är väl 2m högre eller nåt

Diva 399
Stor 37
Fock 23
Depl 4,6 (Vår vägde 5,2)

Conqubin 38
Stor 30
Fock 22
Depl 5

Det är ändå 25% mer segel/depl

MEN nu gällde inte tråden Diva/Conqubin utan mer fart på halvvind/slör...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » mån 20 dec 2010, 12:03

Berra2 skrev:Meddelandena går litet om varandra här. så jag klargör litet till:

det är helt rätt att vi vill ha mer knuff på undanvinden.
vi vill inte behöva göra stora strukturella ändringar som att sluta med häckstag. därför inte ökning av storsegelytan.

vi har redan rulle där fram. trumman sitter under däck så fint. på det förstaget rullar vi upp den självslående....
att ha rullgenua istället är verkligen något jag övervägt men, 1. då är inte förseglet självslående längre = bökigare med barn m m 2. det blir ändå inte den där riktiga knuffen som en gennaker/spinnaker kan ge.

skulle helst vilja ha en gennaker på rulle men det verkar ännu inte vara ett fungerade system, eller? det känns som det vore så oerhört förträffligt annars - som en växellåda på en bil - självslående på kryss, halvt utrullade gennaker på halvvind och helt utrullad på slör/läns. Finns det ingen möjlighet till en sådan lösnning?
Då skulle jag föreslå:
1) Ny rulle framför den befintliga till lättvindsgenua/Code 0
Kanske på peke med fäste för gennaker
2) Köpa en begagnad (eller ny) gennakerstrumpa att prova med.
Om det går att sköta den från sittbrunnen är jag tveksam till men det kanske går.
Autopilot är bra i annat fall så kan du gå fram själv och fixa med gennakern
3) Vid nästa byte av storsegel bygga på så mycket akterrunda segelmakaren vågar i kombination med en latta som håller ut häckstaget från storseglet

Blir det bra?
Nu är det bara att sätta igång och jobba

GOD JUL
/ H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » mån 20 dec 2010, 13:03

Tack för mycket bra tips. Det är verkligen roligt att kunna vända sig hit för att få råd. Som ett slags praktisk seglings Wikipedia.
Tror det kan bli som du föreslår, till stora delar. I små steg. Plånboken är ju inte så stor och det finns många hål att stoppa i. Och trots att peke gör båten väsentligt fulare. Men jag kan ju börja med gennaker utan peke;)

Har redan litet börjat experimentera med att använda spinnakerbomen som peke. Tyvärr blev det bleke men principen verkade funka. Dock var det ett väldigt pill. Just det jag vill undvika.

Har redan autopilot till ratten. Autohelm. Den verkar vara lika gammal som båten (1982) och vinglar betänkligt (och en ny är ju oerhört dyr!) men visst brukar jag använda den vid ändringar i segelföring och även under segling. Mysigt sitta med en kopp nybryggt o bara höra pirret från Autohelmen.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » mån 20 dec 2010, 13:29

Berra2 skrev:Tack för mycket bra tips. Det är verkligen roligt att kunna vända sig hit för att få råd. Som ett slags praktisk seglings Wikipedia.
Tror det kan bli som du föreslår, till stora delar. I små steg. Plånboken är ju inte så stor och det finns många hål att stoppa i. Och trots att peke gör båten väsentligt fulare. Men jag kan ju börja med gennaker utan peke;)

Har redan litet börjat experimentera med att använda spinnakerbomen som peke. Tyvärr blev det bleke men principen verkade funka. Dock var det ett väldigt pill. Just det jag vill undvika.

Har redan autopilot till ratten. Autohelm. Den verkar vara lika gammal som båten (1982) och vinglar betänkligt (och en ny är ju oerhört dyr!) men visst brukar jag använda den vid ändringar i segelföring och även under segling. Mysigt sitta med en kopp nybryggt o bara höra pirret från Autohelmen.
Kul att kunna vara till hjälp :D
Peket är inget självändamål utan jag tänker mig egentligen att dess huvudsyfte är att kunna få dit en extra rulle.
Får du plats ändå så behöver du inte peket.
Men skall ni ändå investera i ett peke så kan ni ju lika väl se till att en rulle får plats tillika som fäste för gennaker och kanske en hoppilandstege undertill?

Gör du detta får du mer power i halvvind/slör men kommer att få svårt att få ut genuan på länsen.
Kanske en lite spirbom och saxa seglen är en idé.
Sen får du diskutera med segelmakare om duktjocklek mm men jag skulle fokusera på lättvindsegenskaperna.
En tunn genua som klarar 0-4 m/s (0-6 m/s? eller när ni tycker ni klarar er med fock)
Tänk bara på att skaffa strumpa för att skydda seglet när det är inrullat och ser framför allt till att använda den...

Lycka till / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » mån 20 dec 2010, 16:59

Håkan skrev: Kul att kunna vara till hjälp :D
+ 1

Eftersom du har en gennaker skulle jag testa strumpa på den först. Går säkert låna från ngn båtgranne.
I original räcker snörplinan ner till däck där framme. Men gnm att byta ut den till en längre + ett block vid infästningen i fören (på peke eller annat) så kan du dra den akteröver för sittbrunnskontroll av strumpan.
Håkan skrev: ...och ser framför allt till att använda den...

Lycka till / H
+1 på den också.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar