Välja försäkringsbolag för segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lenton
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 20:24

Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Lenton » sön 19 dec 2010, 16:09

Hej, ser över försäkringen på min segelbåt, den är ny för 2010, försäkingsvärde 1,8 milj. Seglar i våra nordiska vatten. Har Atlantica idag av "gammal vana" men hört fler som gett rådet att se över val av bolag och jämför nu för fullt främst med Alandia. Vad är dina konkreta erfarenheter och tips vid val av försäkringsbolag för båten? Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Segelbo » mån 20 dec 2010, 09:12

Jag bytte nyligen från Atlantica till Pantaenius. Är mycket nöjd med premier, villkor och inte minst bemötandet och proffsigheten hos dem i samband med ett skadeärende jag hade i somras. Kan varmt rekommendera Pantaenius.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av stangen » mån 20 dec 2010, 09:38

Svenska Sjö.
Bra prisnivåer - och desto viktigare; schyssta villkor och rejält sköna att ha att göra med om du får skada. Det har jag och de skötte sig föredömligt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Peter_K » mån 20 dec 2010, 09:40

Jag har Svenska Sjö och är nöjd hittills.
Har iofs inte råkat ut för en skada...
Bra villkor, bra priser.
Och jag har hittills inte läst något ont om dem på ett forum.
Alla borde ha skägg

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Excel 319 » mån 20 dec 2010, 09:55

Hur är det, har Svenska Sjö fortfarande förbehållet att det ska blåsa en medelvind om minst 14 m/s för att ersättning för rigghaveri ska betalas ut? De hade det tidigare och det var orsaken till att jag inte valde dem. Bra eller dåligt bolag är svårt att veta innan man har behövt anlita det. Så det är bäst att leva i okunnighet, som jag gör (än).

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Peter_K » mån 20 dec 2010, 10:00

Excel 319 skrev:Hur är det, har Svenska Sjö fortfarande förbehållet att det ska blåsa en medelvind om minst 14 m/s för att ersättning för rigghaveri ska betalas ut?
Ja, http://www.svenskasjo.se/pdf/villkor2010.pdf
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av bosseh » mån 20 dec 2010, 10:01

Eftersom jag har IF till hus mm och väldigt bra erfarenhet av dem vid skador så blev det de som fick försäkra båten. Premien var bra och blev oslagbar pga "mängdrabatt". Bra med deras självriskkonto där de sätter av en viss summa varje år och som kan användas till att betala ev självrisk med.
Ofta tjänar man på att samla sina försäkringar i samma bolag, det brukar inte bara ge rabatt på premierna utan bemötandet vid ev skada brukar också bli bättre.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Calle C » mån 20 dec 2010, 11:01

Har Atlantica av gammal vana, snart 50 år.
Premien är OK.
Skadeersättningen är katastrofal vid skada, inbrott m.m.

Pantaenius sköter regleringen bäst ekonomiskt för dig vid händelse, men premien......

Man får vad man betalar för, helt uppenbart.
Calle

Se gla ut

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av seniorseglare » mån 20 dec 2010, 11:22

Calle C skrev:Har Atlantica av gammal vana, snart 50 år.
Premien är OK.
Skadeersättningen är katastrofal vid skada, inbrott m.m.

Pantaenius sköter regleringen bäst ekonomiskt för dig vid händelse, men premien......

Man får vad man betalar för, helt uppenbart.
Segelbo ör mycket nöjd med premien hos Pantaenius, men inte du om jag tolkar dig rätt?
Har själv Atlantica och betalar ca 7 300 kr för ett försäkringsvärde på 1,8 milj och självrisk 1%.
Har inte hittat något vettigare ....

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » mån 20 dec 2010, 12:46

Calle C skrev:...Pantaenius sköter regleringen bäst ekonomiskt för dig vid händelse, men premien...
Var får du det ifrån, har du begärt en offert?
Jag betalar några 100-lappar mer i Pantaenius än Sv. Sjö för mitt försäkringsvärde på 1.000.000 och i den jämförelse som fanns i På Kryss 09/2010 var premiespannet mellan de olika bolagen 2580 (IF) till 4265 (Folksam) och Pantaenius 3880 jämfört med Atlanticas 3661.
Visst är Pantaenius något dyrare. Men i alla fall om man har en något äldre båt så är skillnaden i villkoren markant.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Lasse L » mån 20 dec 2010, 16:43

Efter att ha sett i Uppdrag granskning hur Atlantica aggerat sa jag upp min försäkring där.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=353214

Har 4 båtar försäkrade i Svenska Sjö, som jag har stort förtroende för.
De har två ggr reglerat skador till min fulla belåtenhet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av janne » mån 20 dec 2010, 17:33

Eilean skrev:
Calle C skrev:...Pantaenius sköter regleringen bäst ekonomiskt för dig vid händelse, men premien...
Var får du det ifrån, har du begärt en offert?
Jag betalar några 100-lappar mer i Pantaenius än Sv. Sjö för mitt försäkringsvärde på 1.000.000 och i den jämförelse som fanns i På Kryss 09/2010 var premiespannet mellan de olika bolagen 2580 (IF) till 4265 (Folksam) och Pantaenius 3880 jämfört med Atlanticas 3661.
Visst är Pantaenius något dyrare. Men i alla fall om man har en något äldre båt så är skillnaden i villkoren markant.
För mig med ett försäkringsvärde på dryga miljonen var P:s offert nästan dubbelt mot vad jag betalar på Svenska Sjö.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Seawolf » mån 20 dec 2010, 17:59

Det är nog olika hur försäkringsbolagen bedömer premierna för samma försäkringsvärde på båten. Moderna plattbottnade med kortkort fenköl har troligen betydligt högre premier än motsvarande med lång kortköl och nerplastat kölsvin.

Men framförallt gäller det att göra en förnuftig bedömning av hur stor ersättning och hur stor egen kostnad det blir för några vanligare skador. Om premien skiljer t.ex. 2000 kr, men ett rigghaveri orsakar skillnader eget utlägg på t.ex. 40000 för att rigg och segel är gamla (eller liknande fall) , och man ser på risker och pengar under c:a 10 år så blir valet lite enklare.

Efterklokheten vid sådana fall är svårt att tillägna sig. Innan. Snålheten förblindar.

Man kan inte jämföra detta med t.ex. trafikförsäkringen för en bil. Om bilen är lite till åren och man inte har mer än trafik, så gäller det att betala så lite som möjligt för denna obligatoriska del....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Eilean » mån 20 dec 2010, 20:36

janne skrev: För mig med ett försäkringsvärde på dryga miljonen var P:s offert nästan dubbelt mot vad jag betalar på Svenska Sjö.
I mitt fall, Svenska Sjö 5.563.- och Pantaenius 6.381.-.
Om man tar obefintliga åldersavdrag samt full ersättning vintertid i sjön, även isskador med i beräkningen kändes valet enkelt.

Lenton
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 20:24

Re: Välja försäkringsbolag för segelbåt

Inlägg av Lenton » mån 20 dec 2010, 21:02

Tack för tipsen om Pantaenius oxå, ska kontakta dem och lyssna. Ni som har/har haft dem, har ni bra erfarenheter vid skaderegleringar? Kanske en dum fråga men är de lika stora/seriösa som de andra svenska bolagen? Kanske är de avsevärt större.

Skriv svar