Folding/Feathering propeller?
Re: Folding/Feathering propeller?
Våndan är över. Fick besked att Steel Development Co ger 10 % rabatt för beställningar på Autostream propellrar som görs under januari 2011 för leverans i februari 2011 så jag gör beställningen. Trots att momsen stiger så blir det ju ändå 7,5 procent kvar av rabatten. Steel Dev. Co. är inte med på Londonmässan.
Minne
Minne
Re: Folding/Feathering propeller?
Så hur mycket gick det på och för vilken storlek?
Re: Folding/Feathering propeller?
Väntar ännu på att firman bekräftar mitt mail där jag utgick från att utgångspriset skulle vara det jag nämnt tidigare. Men de kan ju ha tänkt sig höja priset lite i januari så kanske de protesterar. Försöker också få leveransen före årsskiftet för att kunna köpa med den 2,5 % lägre VAT procenten, men det beror ju på om de har propellrar i lager som de skulle vilja slippa av med (och ändå ge rabatten?) Får nu sedan se om det lyckas! Storleken är 20 " med stigning 13 förinställd och för V-P D2-55 med S-drive.
Minne
Minne
Re: Folding/Feathering propeller?
det är ju precis samma som jag vill ha, jag har oxå försökt få det till i år.
Fick just svar, man kan få 10% redan nu och till gamla momsen Nu gäller det att bestämma sig i veckan.... Det lutar helt klar för en Autostream 20"
Fick just svar, man kan få 10% redan nu och till gamla momsen Nu gäller det att bestämma sig i veckan.... Det lutar helt klar för en Autostream 20"
Re: Folding/Feathering propeller?
Minne, har du kollat hur stort avstånd som återstår mellan bladet och skrovet? Det skall helst finnas 15% av bladets längd kvar i avstånd. Du har ju oxå tänkt 20" blad på ett s-drev 130S. Jag försöker hitta hur långt s-drevet "sticker" ut från skrovet men inte hittat något.
Jag har mätt nu, s-drev130 har 330mm mellan axel och skrov, med 20" skulle man då ha knappa 5cm i mellanrum vilket get ca 17% mellan bladstorlek och mellanrum. Riktlinjen är 15% och inte mindre än 10%.
Nu är våndan över, jag beställer en Autostream
Jag har mätt nu, s-drev130 har 330mm mellan axel och skrov, med 20" skulle man då ha knappa 5cm i mellanrum vilket get ca 17% mellan bladstorlek och mellanrum. Riktlinjen är 15% och inte mindre än 10%.
Nu är våndan över, jag beställer en Autostream
Re: Folding/Feathering propeller?
Jo jag har kollat avståndet mellan bladet och båtbottnen med måttstock under båten. Har med 18" propeller ca 90 mm. och med 20 " blir det ju då ca 65 mm och det gör 12,8 % av hela diametern. Det är ok enligt leverantören. Men jag förstod med de av mig nämnda procenterna på avståndet till båtbottnen att procenterna jag nämnde gäller räknade på hela propellerns diameter och inte bara på bladets längd som ju är bara hälften? (Enligt dina uppmätta mått har du 76 mm till skrovet och 15 % av diametern (508 mm) med samma beräkningsprincip räknat)
Fick ett förslag av försäljaren om att jag skulle betala hälften nu och resten vid/före leveransen i februari för att få rabatten och den lägre momsen. Men vad gör jag om firman gör konkurs eller bara annars inte bryr sig om att leverera propellern? Hela risken blir på mig bara för att jag kanske kan förtjäna 2,5 % av priset. Tvivelaktigt förslag?
Väntar på deras svar.
Tar de VISA som betalning för leveransen? Man brukar ju som köpare ha det lite bättre ställt om köpet görs med VISA.
Minne
Fick ett förslag av försäljaren om att jag skulle betala hälften nu och resten vid/före leveransen i februari för att få rabatten och den lägre momsen. Men vad gör jag om firman gör konkurs eller bara annars inte bryr sig om att leverera propellern? Hela risken blir på mig bara för att jag kanske kan förtjäna 2,5 % av priset. Tvivelaktigt förslag?
Väntar på deras svar.
Tar de VISA som betalning för leveransen? Man brukar ju som köpare ha det lite bättre ställt om köpet görs med VISA.
Minne
Re: Folding/Feathering propeller?
javisst är det en risk, men den skulle du ha i alla fall, eftersom varje propeller tillverkas vid beställning kommer de alltid att begära 50% vid köptillfälle och resten vid leverans. Jag betalade med MasterCard eftersom jag inte har Visa.
Re: Folding/Feathering propeller?
Jag betalade 100% via banköverföring vid beställning. Tror att Darglow egentligen bara krävde £100 i förskottsbetalning, men jag hade inga som helst dubier angående företagets seriositet och valutakursen var förmånlig för tillfället.
Re: Folding/Feathering propeller?
gungner skrev:javisst är det en risk, men den skulle du ha i alla fall, eftersom varje propeller tillverkas vid beställning kommer de alltid att begära 50% vid köptillfälle och resten vid leverans. Jag betalade med MasterCard eftersom jag inte har Visa.
Du/ni har gott förtroende för leverantörer!
Jag tror inte på att varje propeller tillverkas på beställning eftersom de här Autostream propellrarna är helt standardvara. D.v.s. att en 20 " propeller alltid är en 20" propeller och bladen är alltid likadana för alla 20 " propellrar oberoende av stigningen då en ändring av stigningen inte förutsätter speciella blad som hos t.ex. Volvo-Penta. Autostream återförsäljaren behöver ju bara montera ihop propellern med blad av rätt längd och sedan ställa in den önskade stigningen före leveransen. Och det görs väl av återförsäljaren skulle jag tro.
Minne
Re: Folding/Feathering propeller?
Autostream propellrarna är t.o.m. ännu mer standardiserade än jag någonsin trodde. Det är enligt återförsäljaren i England lätt att t.o.m. byta rotationsriktningen på propellern om man av misstag skulle ha beställt den med fel rotationsriktning. Det hade jag i misstag gjort. V-P D2-55 motorn med S130 drev har faktiskt vänsterrotation vilket jag inte noterat. (Axeldrivna V-P har visst höger)
Nu är också det misstaget rättat, propellern beställd och hälften betalt, för säkerhets skull med VISA. Nu är det bara att vänta på februari för leveransen för att sedan senare få nöjet att montera dit den.
Är det någon som behöver en tvåbladig Gori folding-propeller 18 x 14 för V-P S-drev så kan jag för en lämplig summa avstå från den. Om ingen behöver den så blir den väl i båten eller hemma i hyllan som reservpropeller.
Minne
Nu är också det misstaget rättat, propellern beställd och hälften betalt, för säkerhets skull med VISA. Nu är det bara att vänta på februari för leveransen för att sedan senare få nöjet att montera dit den.
Är det någon som behöver en tvåbladig Gori folding-propeller 18 x 14 för V-P S-drev så kan jag för en lämplig summa avstå från den. Om ingen behöver den så blir den väl i båten eller hemma i hyllan som reservpropeller.
Minne
Re: Folding/Feathering propeller?
Även jag har har en VP D2-55 med S130 och den går höger. Dufour kopplar tydligen på detta sätt och man enkelt skifta vajrarna på reglaget för att höger/vänster på penta. Ang propellern så förstår jag av Seahawk (tillverkaren) att bladen balanseras ihop med navet och detta är inte något som återförsäljaren knåpar ihop. Vill man ha ett reservblad så måste man ange serienumret på navet så att de kan tillverka en exakt likadan. Grattis till en förhoppningsvis bra propeller
Re: Folding/Feathering propeller?
Ja det framgick av dialogen med Volvo-Penta att S130 drevet lika gärna kan köras med vänster som höger propeller. Men eftersom min båt har vänsterpropeller monterad nu så vill jag inte byta rotationsriktning på drevet och inte heller göra någon rokad i växelspakssystemet.
Beträffande hopmonteringen så har du kanske rätt för det du säger har jag åxå läst någonstans i deras bruksanvisning.
Grattis själv till ävenså förhoppningsvis bra propellerköp.
Bäst att vi sedan i vår ännu kommer ihåg att montera den tudelade brickan i navet vid propellermonteringen för annars kan vi vara helt säkra på att vi mister propellrarna genast första gången vi kopplar in backväxeln
Kanske kan vi summera och jämföra våra erfarenheter här på vårkanten/försommaren då vi kommit i sjön med båtarna och har fått erfarenheter av propellrarna.
Minne
Beträffande hopmonteringen så har du kanske rätt för det du säger har jag åxå läst någonstans i deras bruksanvisning.
Grattis själv till ävenså förhoppningsvis bra propellerköp.
Bäst att vi sedan i vår ännu kommer ihåg att montera den tudelade brickan i navet vid propellermonteringen för annars kan vi vara helt säkra på att vi mister propellrarna genast första gången vi kopplar in backväxeln
Kanske kan vi summera och jämföra våra erfarenheter här på vårkanten/försommaren då vi kommit i sjön med båtarna och har fått erfarenheter av propellrarna.
Minne
Re: Folding/Feathering propeller?
ja inte glömma brickan. Måste oxå komma ihåg hur många varv trimskruven sitter inskruvad, kan vara bra inför ev. intrimning. Jag bad om minimal prop-walk fast ändå grepp i backen. Vi får väl se om de har trimmar våra propellrar på lika sätt. Nu är det väntan till februari.
Re: Folding/Feathering propeller?
Idag kom propellern Ska bli spännande att se hur väl den uppfyller mina höga förväntningar. Rapport kommer senare.
Re: Folding/Feathering propeller?
Idag provade vi propellern för första gången, jag skulle säga att avdriften vid back är borta till 95%. Båten stannar blixtsnabbt, det var faktiskt mycket bättre än jag hade hoppats på. Det framkom även ett par nackdelar. Det känns som det vibrerar mer nu än tidigare och dessutom går båten lite långsammare. Detta var i för sig känt redan vid köpet, att flöjade propellrar går lite långsammare vid samma varval, men desto bättre på avdrift och stoppsträcka. Jag måste kompensera med ca 200rpm för att erhålla samma fart. Eftersom motorn varvade ut helt och hållet så kanske det finns lite utrymma att öka stigningen lite, vi får se till nästa år.