Inlägg
av X Streme » fre 17 dec 2010, 10:29
Jeg, sammen med andre i Norge har fulgt denne saken nøye og vil fortsette med det til endelig avgjørelse foreligger. Bladet "Seilas" har hatt en artikkel om saken, uten å ta noe standpunkt til noen av partene.
Det er viktig at kjøper (Nordè) har lagt ut sin versjon på www. Nordè' s versjon synes å være godt dokumentert, gjennom besiktningsmenn, ingeniører og professorer, alle med gode kunnskaper innen kompositt-materiale. For å få en oppfatning av saken, er det viktig å forstå hvordan kunden har blitt møtt av Hallberg-Rassy (HR) fra dag èn, når motoren ikke ville starte. Svaret fra HR var: "Yanmar motorer er vanskelige å starte, punktum!"
Hadde noe sånt hent i Norge, måtte produsent og leverandør av båten (produktet), i dette tilfelle HR, øyeblikkelig rettet på feilen, uten kostnader for kunden. (Det er jo ikke slik at hver enkelt underleverandør skal kontaktes; altså Yanmar for motor, Seldèn for rigg, Webasto for varmer, Jabsco for toalett, osv; hva om en slange sprekker første uken, skulle kunden finne ut om hvor den var produsert for å finne ansvarlig leverandør). I Norge gjelder normalt 2 års garanti på de aller fleste produkter, og inntil 5 års reklamasjon på fabrikkasjonsfeil. I garantitiden (to år) er det selger som står ansvarlig å utbedre feil, kostnadsfritt for kunden. Om selger "nekter" for at feilen finnes, vil rettssystemet da være skrittet kunden må ta.
I Norge har det de siste årene vært solgt mengder av nye båter; det har fra to fabrikanter vært endel båter med problem som har vært påtalt av kundene. Dette har i all hovedsak løst seg UTEN å måtte gå veien til retten. Det har kommet fagpersonell fra fabrikkene som i flere måneder har oppholdt seg i Norge og utbedret tildels store feil og mangler ved båtene. Fabrikkene (verftene) var klar over to saker:
1) I en rettssak ville de mest sannsynlig tape, med den lovgivning forbrukere i Norge har.
2) Deres navn og rykte ville gjøre det nesten umulig å selge flere båter om ikke garantibestemmelsene ble fulgt.
Om det som Nordè skriver er riktig, (noe som jeg ikke har grunn til å tvile på siden dokumentasjonen virker å være god), skulle denne saken blitt løst på en helt annen måte i Norge. HR måtte ordne motor, eksos-slange, alarm og alle de små-feil som kunden har beskrevet, innenfor garanti-tiden. Når det gjelder den dårlige lamineringen, som er hovedproblemet, ville dette om ikke HR straks så på feilen og aksepterte den som sitt ansvar, havnet i retten. Utfallet der ville også være gjenstand for bevisføring.
Det har vært tilfeller med de-laminering av "nye" seilbåter også i Norge, dette har enten blitt akseptert av fabrikk eller gjennom forsikringsselskap.
Denne saken har til nå påført Nordè store økonomiske og personlige problem. Hallberg-Rassy har i mine øyne tapt "goodwill" som overstiger det det ville ha kostet å bytte skroget på denne båten. Om noen måneder eller et par år er denne saken glemt og HR kan igjen selge "verdens beste" seil-båter. Om Nordè skal få noen gode år som pensjonist på havet, er i første omgang opp til Hallberg-Rassy. Om HR står fast og helt på sitt, som de har gjort til nå, gjenstår da hvordan Hovrätten tenker og hvor utfallet ikke er gitt!