den perfekta riggen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » tor 09 dec 2010, 20:15

Trivs bra med min båt - Conqubin 38. Men allting kan ju utvecklas.
Den har partialrigg med backstag, självslående fock. När det blåser lite kör vi med gennacker och när det blåser mer eller emot med den självslående. MEN, det är lite bökigt att sätta gennacker ju. Därför blir det inte alltid av.
Så jag funderar på att montera ett förstag till, kanske till ett peke och ha fast monterad utrullningsbart code 0-segel där, istället. Enklare att använda och det skulle därmed också bli mer använt.

Finns det några nackdelar (förutom konstnaden) med en sådan lösning? En jag kan tänka mig är att det blir svårare att få ett spänt förstag, hur stor är den risken och hur allvarligt är det? Hursomhelst, är det en lösning att satsa på?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Anders S » tor 09 dec 2010, 20:40

Du kanske skall titta på de nya rullarna med "trolleri-lina" i stället för wire? Det lär gå att linda upp även en "djup" gennaker/assymetrisk på sådana, och så kan man plocka ner dem i hamn eller på kryss, men du kanske vill ha det ännu mer "permanent"
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: den perfekta riggen

Inlägg av toaen » tor 09 dec 2010, 22:30

Jag har en båt, motorseglare, med en underlig rigg. masten står i sittbrunnen och storseglet är på 7,5 m2. Genuan är 26,5 m2 - på rulle. För att kunna minska segelytan har jag monterat ett kutterstag och har på den en nedskuren genua på ca 15 m2 på rulle. Funderar på att skaffa en självslående fock, ev med vertikal bom. Den gamla rullen till Genuan var nåt som liknade en CU-rulle. Den fungerade aldrig för mig så jag bytte ut den mot en riktig rulle. Det visade sig att lagret i rullen hade rostat ihop. Lyckades lösa upp rosten och få lagret att snurra och har smörj upp den med ett bra fett. I stället för vajer har jag satt en "trolleri-lina" eller som det stod på rullen den kapades från Dyneema-lina. Den inrullade Gennackern är hissbar med rulle och allt, så nu har jag tre rullar att stolsera med om jag vill.

Seldens har ju något de kallar för " Code X". Ett rullsystem för gennaker.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Digiloo » fre 10 dec 2010, 08:23

En polare till mig kör med strumpa på gennakern samt selftecker fock. Han är mkt nöjd med den kombon och saknar inte genuan alls.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » sön 12 dec 2010, 17:09

Jag vill att det ska gå fort men också vara enkelt. Gennackerstrumpa och liknande måste ju bökas med både upp och ned. Seldens Code Zero tror jag är närmast det perfekta. Det enda jag är orolig för där är om de liksom dubbla förstagen gör att de inte går att spänna, eller att det blir svårare att spänna dem jämt. vill ju inte ha för mycket sagg i den självslående på kryssen!
OM inte det är något problem, och det är ju det jag undrar, så verkar det som skrivet vara ett väldigt bra system - självslående på kryss, uppväxling till femmans växel på halvvind och slör med Code Zero, kan det bli bättre?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: den perfekta riggen

Inlägg av toaen » sön 12 dec 2010, 17:36

Jag har ju, som jag skrev, en båt med en ganska udda masteahdrigg. Det var i stort sett hopplöst att få en någorlunda inspänning av riggen som det var. Dessutom monterade jag ett inre förstag en bit in på däcket. Det gjorde ju inte saken bättre.
Monterade en hanfot och en mekanisk akterstagsträckare. Sträckte upp akterstaget till ca 15% av brotthållfastheten och justerade för och kutterstag så att de var ungefär lika spända. När jag tar hem 18 varv på akterstagsträckaren blir belastningen på akterstaget ca 30% av brotthållfastheten och för- och kutterstag är uppspänt till ca 15% vardera. Tar jag mer på akterstagsträckaren får jag masten att krumma och jag nöjer mig med att bara ha 15% inspänning i förstagen. Det är ju en motorseglare och allt är ju en kompromiss.

Behöver du verkligen ett extra förstag som du spänner in. Skulle det inte fungera lika bra med ett hissbart alternativ, ungefär som jag gjort till min gennaker/lättvindsgenua. Då kan du ju sätta ann gennakerfallet lite när du seglar med det seglet och slacka när du kryssar med kryssfocken. Dessutom kan du ju ta ner och stuva undan gennakern när du inte kommer att använda den.

Skall man va lite skämtsam så är det ju väldigt sällan man har något annat än kryss när man är ute och seglar. :?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » mån 13 dec 2010, 10:40

Ett klassiskt problem som jag också letar svar på...
Först får man fråga sig hur man vill segla och på vilka bogar och under vilka förhållanden man vill öka prestandan.
Jag har prövat lite olika båtar med olika lösningar och jag har inte hittat den perfekta ännu...
Allt nedan gäller semester med liten besättning

A) Stor båt med rullgenua + spinnaker (36-40 fot)
Funkar bra i halvvind i lätta till måttliga vindar
Så fort det blåser mer vill man ta in genuan och kryssegenskaperna blir sämre (dåliga)
Blåser det lite och man kryssar är genuan jobbig i slagen
Spinnaker vågar man över huvud taget knappt hissa...

B) Stor båt med rullfock, rullgenua (på extra rulle) + gennaker (36-40 fot)
Funkar bra i halvvind/kryss i måttliga till hårda vindar
Nu kan man kryssa bra även i hård vind om man revar storen
Gennakern är inte mycket enklare att få upp en en spinnaker trots strumpa

C) Mellanstor båt med fathead, fock + gennaker på flygande rulle
Funkar bra i halvvind/kryss i måtliga till hårda vindar
Nu kan man kryssa bra även i hård vind om man revar storen
Gennakern är inte mycket enklare att få upp trots rulle...

Så problemen (utmaningen) du har är 2 som jag ser det:
1) Ökad prestanda i halvvind
Här funkar genua/code zero bra i lätta till måttliga vindar
Är det lättvind, bidevind utan slag funkar det bra även då

2) Ökad prestanda på slör / läns
Här funkar genua/code zero rätt dåligt och man behöver en riktig gennaker på rulle eller strumpa.
Men en flygande rulle eller strumpa kräver att man är på fördäck och är det stora segel så behöver man lite manövreringsutrymme.
Just nu har vi en flygande rulle och vi är sådär nöjda efter 1 år.
Lite bökigare än jag trott och lite krångligare att rulla in än jag hoppades.
Kan dock ändras när vi fått mer erfarenhet av den.

Jag har inget bra svar men fundera som sagt vad du vill förbättra.
Alt 1 ovan kan du lösa med extra förstag men inte alt 2 som jag ser

Eller så kan du fundera på att öka storleken på storen istället?
Fathead kanske?
Ni har väl backstag och då använder ni väl inte häckstaget så mycket, eller?
Själva kör vi utan både häckstag och backstag på semestern men vi har nu rejält svepta spridare.
Seglar vi gennaker kopplar vi dock backstagen för säkerhets skull

Lycka till / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » ons 15 dec 2010, 19:57

Om jag försöker konkretisera mina, och kanske många seglingsintresserade cruisares behov:

- Jag har tre inte så stora barn, 5 - 10 år, så varje förändring av segelytan måste kunna ske från sittbrunnen utav en person.

- På kryssen duger den självslående i alla väder - det är så oerhört enkelt och går så snabbt och utan besvär att slå. och ger därför tillräcklig fart. Jämfört med att hålla på o veva en tung genua.

- Men, på halvvind och framförallt slör vill jag ha mer fart. Har en gennacker men den har jag på två säsonger satt 1 gång! För att det är så väldigt krångligt. Den gången blåste det nästan ingenting så den bara hängde och när det började blåsa hade vinden vänt och vi fick ta ned den :(

Jag vill ha en gennacker som kan sitta upp hela tiden, på något slags rulle. Så att den blir oftare använd än hittills. Trodde Code Zero var något sådant.
Om jag skaffar ett peke att ha gennackern på, finns det något slags annordning på vilken en gennacker kan sitta upprullad hela tiden?

Fathead känns svårt på vår båt, måste ha häckstag, annars kan masten välta :(
Och skulle jag på något sätt kunna öka storens yta skulle jag ändå vilja ha mer power på halvvind och slör :)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » tor 16 dec 2010, 09:36

Jag är väl insatt i problematiken...
Vi har också tre barn mellan 6-8 år och har seglat med dem sedan stora tjejen var 9 mån.

Jag tror nog att en genua/Code 0 på rulle skulle funka fint för er.
1 rulle för fock och en rulle för genua/Code 0

Code 0 är en gennaker sydd för kryss för att kringå regler.
Rätta mig någon om jag har fel men syftet är att tex på en fockbåt kunna sätta en Code 0 på kryss i lättvind men den räknas inte som en genua utan gennaker regelmässigt och kan då användas "gratis"
Om jag inte minns fel så sattes detta segel första gången av Assa Abloy på Whitbread under det första benet till Kapstaden. På nästa ben hade övriga båtar samma segel...
På semestern skiljer inte en genua sig något från Code 0 i praktiken.
Visst, skaffar du peke så kan du få ett större segel men med samma användningsområde.

MEN jag tror inte det finns något sätt att hissa/ta ned en "vanlig" gennaker från sittbrunnen utan att behöva gå fram på fördäck. Det finns bara mer eller mindre krångliga sätt...

Det viktiga att förstå innan ni investerar i dyr utrustning är att genua/Code 0 beter sig lika tråkigt på länsen.
Man kan segla i halvvind med bra tryck i grejerna tills man faller av, släpper ut skoten och tappar driv. Inte kul :cry:

På detta finns det ingen enkel lösning tyvärr.

Var har du för rigg?
Något svepta spridare?
Backsatg?
Häckstag?

Jag skulle nog ändå fundera på att öka storseglet något, säg 25% större kanske?
Ett stort storsegel är mycket enkalre att hantera än stora försegel tycker jag.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » tor 16 dec 2010, 11:34

Papsen har en Conqubin så jag har lite input.
Storseglet på den båten är ganska väl tilltaget. Kanska kan man göra något på akterrundan, men fathead känns som överkurs. Dessutom används akterstaget en hel del på den båten.

Skulle föreslå en bra genua 2. Den ger bra tryck i det lägre vindregistret och kan hängna med upp till 8-10 m/s på kryss. Vill du minska segel gör du det ändå på storen i första hand. En genua 2 ger också bra knuff i medvind.

Seglar själv med självslående på min NF så jag förstår precis fördelarna. Men Conqubinen är såpass tung att den behöver mer segelyta för att komma till sin rätt. Den självslående plockar papsen fram när det är skärgårdssegling och/eller hårdvind. En genua 2 är såpass liten att den går snabbt att dra runt i slagen och är relativt enkel att vika efter segling så det är inte mycket i enkelthet du förlorar. Med eett extra försegel får du mer tampar att hålla reda på ändå täker jag...

En Code 0 hissas i topp och det vete 17 om Conqubinen klarar med sin kaltopp. En gennaker kan vara ett alternativ på längre sträckbogar. Med strumpa går det att rigga så du kan sköta strumpan från sittbrunnen. Den kan du förbereda på däck och ta upp/ner efter behov.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Håkan » tor 16 dec 2010, 13:39

stangen skrev:Papsen har en Conqubin så jag har lite input.
Storseglet på den båten är ganska väl tilltaget. Kanska kan man göra något på akterrundan, men fathead känns som överkurs. Dessutom används akterstaget en hel del på den båten.
Har inte den backstag?
Använder man häckstaget mycket då om man semesterseglar?

Mvh / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » tor 16 dec 2010, 14:23

Alltså, vi seglar mycket mycket av vår tid i stockholms skärgård. Där tycker vi att den självslående är oumbärlig om vi ska ta oss fram mot vinden. så den tänker jag inte ta bort.

Peke kan jag tänka mig att investera i, det är inte snyggt men kan just bidra till litet extra vind och därmed fart vid akterliga vindar och hjälpa till att öka segelytan.

OM man nu inte kallar det Code Zero för en sådan ska då alltså gå från toppen har vi nu lärt oss så tänker jag mig en "extra genua" som går från spinnackerfästet till längst fram på peket och den sitter på rulle. Kan ett sådant segel ge hygglig fart i många vindar? Och har det ett namn?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » tor 16 dec 2010, 17:59

Håkan skrev:
stangen skrev:Papsen har en Conqubin så jag har lite input.
Storseglet på den båten är ganska väl tilltaget. Kanska kan man göra något på akterrundan, men fathead känns som överkurs. Dessutom används akterstaget en hel del på den båten.
Har inte den backstag?
Använder man häckstaget mycket då om man semesterseglar?

Mvh / H
Semesterseglar? Det är väl just då man behöver spilla vind ur toppen genom att ta hem på häckstaget för att båten inte skall luta. Så är alla ombord lugna och fina istf skrikande...
Backstag har en helt annan funktion. De sitter där för att spänna förstaget om man vill segla högre mot vinden.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: den perfekta riggen

Inlägg av stangen » tor 16 dec 2010, 18:31

Berra2 skrev:Alltså, vi seglar mycket mycket av vår tid i stockholms skärgård. Där tycker vi att den självslående är oumbärlig om vi ska ta oss fram mot vinden. så den tänker jag inte ta bort.

Peke kan jag tänka mig att investera i, det är inte snyggt men kan just bidra till litet extra vind och därmed fart vid akterliga vindar och hjälpa till att öka segelytan.

OM man nu inte kallar det Code Zero för en sådan ska då alltså gå från toppen har vi nu lärt oss så tänker jag mig en "extra genua" som går från spinnackerfästet till längst fram på peket och den sitter på rulle. Kan ett sådant segel ge hygglig fart i många vindar? Och har det ett namn?
En Code 0 måste inte gå från toppen, men de första gjorde det och är ett vanligt val ("ska den ända upp så är det lika bra att maxa ytan"). Ok. En Code Zero tycker jag har för snävt register (ca 40-65 gr vv). I stort sett halvvind. Se North Sails tabell där A0 motsvarar Code 0:
Bild


Enligt NS benämningar skulle en G2 kanske vara ett bättre val för vindvinklar mellan 90-130gr: http://www.se.northsails.com/Segel/Crui ... fault.aspx

Numer går det ju att sy in lina i gennaker så den kan rullas a la Code 0 vis. Se filmsnutt om Code 0 handhavande: http://www.gransegel.se/codezerothemovie.html
Kanske detta vore modellan på din befintliga gennaker? Om du tar denna frågeställning till en kunnig segelmakare kan de säker fixa biffen och fixa din gennaker så den går att köra på rulle istf strumpa.
Börja med att sätta en ögla i stäven på din båt för nedhalet. Conqubinen är spetsig så det förslår därframme. Peket kostar säkert kulor och något du kan komplettera med efter om du är nöjd med seglet.

Sedan är det en konst att lära sig segla med gennaker. Du skall segla högre mot vind än du kanske är van vid.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: den perfekta riggen

Inlägg av Berra2 » tor 16 dec 2010, 19:16

Vilka fina och kunniga råd man får här!
Härligt med råd som handlar om billiga lösningar som ändå innebär att man kan nå dit man vill :D

Conqubin bör seglas både med backstag o häckstag. häckstag för plattare stor när det tar i. speciellt när man som vi har små barn.

Skriv svar