Båtmarknaden

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Flayban
Guldmedlem

Re: Båtmarknaden

Inlägg av Flayban » tis 14 dec 2010, 22:57

ras. Sedan är det ju hur man ser på Atlantfaktorn, material- och komponentval och hur den är hopsatt, men man kan ju heller inte pressa in riktigt allt inom den mycket rimliga prisramen. Konceptet som sådant är det ju många som har.[/quote]

Ny Bav 40 är oceanklass A på(även dom äldre), har även uppmärksammat att även Orusbåtarna är det.
Hitta även det här.
Byggd enligt Recreational Craft Directive 94/25/EC och levereras med LRQA certifikat (Lloyd's Register Quality Assurance).
Nu kan man nog inte komma närmare Orust :D

Kommer att montera en del genomföringar i både botten och bordläggningen, så det ska bli kul att se hur tjock glasfiber det är.

//Jonas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 dec 2010, 07:32

Flayban skrev: Ny Bav 40 är oceanklass A på(även dom äldre), har även uppmärksammat att även Orusbåtarna är det.
Hitta även det här.
Byggd enligt Recreational Craft Directive 94/25/EC och levereras med LRQA certifikat (Lloyd's Register Quality Assurance).
Nu kan man nog inte komma närmare Orust :D

Kommer att montera en del genomföringar i både botten och bordläggningen, så det ska bli kul att se hur tjock glasfiber det är.

//Jonas
Ocean A kan man betrakta som en ren skamgräns, som alla tillverkare som vill räknas måste klara av. Däremot säger den inte så mycket som man kanske gärna vill tro. Det finns ett antal måste-villkor som är ganska enkla att nå upp till (till exempel bestämmelser om skrovöppningar, ruffluckor, vilken sorts utrustning som är tillåten ombord (lanternor, styranordning och en del annat sådant) och vilka miljöbestämmelser (!) som uppfylls. Trots att det hela överenskommits i en kommitté finns ingen direkt anledning till oro, kan man säga :P Baksidan med hela konceptet är att klassningen inte prövas av någon utomstående, utan att varvet själv får svara för att man räknat rätt, byggt rätt, använt rätt material osv. Strävar man då efter att optimera tillverknings- och råvarukostnader kan det bli "för bra" emellanåt. Om Bavaria använder Llloyds för att granska den här processen är det alldeles utmärkt. (länk: http://www.lr.org/lloyds-register-quali ... ctive.aspx

Det som sticker ut på de massproducerade (fel ord, alla varv massproducerar, låt oss säga kostnadsoptimerade istället) båtarna är att man just optimerar. Dels väljer man smarta och tidsbesparande sätt att bygga och man väljer alla dimensioner så tunna och lätta som möjligt, beslag dimensioneras snålt, riggar dimensioneras ner, enklare standardsegel etc etc. Knepen är välkända från till exempel bilbranschen - kan man spara 1000 spänn vardera på 1000 båtar har man sparat en miljon... Det här gnetandet är inte fel, men det måste göras skickligt om det skall bli bra. I princip alla dagens massproducerande varv gör likadant, med i stort sett samma effekter. Effekten blir rimligt pris då det är nytt, men potential för att ställa till problem senare i båtens liv, om (eller när) tillsyn, utbyten och reparationer försvåras.

Därför förstår jag till fullo det märkliga när några år gamla Bavaria saluförs till i princip samma pris som en ny.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 15 dec 2010, 09:42

Anders S skrev: Därför förstår jag till fullo det märkliga när några år gamla Bavaria saluförs till i princip samma pris som en ny.
Det märkliga uppstår egentligen först när en sådan begagnad Bavaria köps =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 15 dec 2010, 11:57

Flayban skrev:....Ny Bav 40 är oceanklass A på(även dom äldre)...

Att en båt är "oceanklass A" har inte ett smack med kvalitet att göra, knappast ens med sjövärdighet i ett vidare begrepp heller. Klassningen innebär bara att båten på vissa punkter kan antas klara (inte vara lämplig för) oceansegling. Faktorer som stabilitet och area på öppningar och deras avstånd till tänkt statisk vattenlinje vid kullslagning är exempel. Oceanklass A har blivit en minsta gemensamma nämnare för litet större båtar och RCD-direktivet är enligt min mening nästintill fullkomligt intetsägande och har mer med konkurrensskydd än segling att göra.
Det finns vittnesmål på Oceanklassade båtar vars inredningar lossnar vid hård segling på Nordsjön - alltså förhållanden som motsvarar klass B, offshore.

Ett favoritexempel jag gärna återkommer till är en "Ocean A-klassad" båt vars septictank av polyeten hålls på plats av fogskum åt sidorna och sitter bakom en tunn plywoodskiva som på hålls på plats av 4 st 3x12 mm självgängande skruvar i tunna trälister. Hur den tanken skall undgå att lossna vid hård segling till havs, för att inte tala om en omkullslagning om den är halvfull av vätska är obegripligt. Men det är Ocena klass A....

Pratar vi lämplighet för havssegling är det en milsvid skillnad mellan JenBavBenHan-båtar och exempelvis de flesta Orustbyggen även om alla är A-klassade. Och massor av gamla båtar som kom till långt innan RCD ens var påtänkt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 15 dec 2010, 12:08

Anders S skrev:...Därför förstår jag till fullo det märkliga när några år gamla Bavaria saluförs till i princip samma pris som en ny....
Nu har jag intev lusläst tråden, med risk att jag slår in öppna ruffluckor:

Om en Bavaria XX kostade 1.000.000.- som ny 2008 och beställaren lastade på en del (säkert nödvändig) extrautrustning samt bättre segel hamnade kanske den båten på 1.199.000.-
Två år gammal tycker man den är värd 960.000.- (20% värdeminskning) och försöker sälja för det. Kan iofs verka rimligt - men eftersom varje ny modell av Bavaria tenderar var att var något billigare än föregångarna och om man på toppen lägger diverse vinterrabatter/betala nu-leverera sedan-rabatter så hamnar man i den absurda situationen att den nya Bavaria XX kostar 950.000.... Extrautrustningen/seglen är lätt att glömma bort i sådana här sammanhang.

Rottweilexpress
Trogen medlem

Inlägg av Rottweilexpress » ons 15 dec 2010, 21:40

Säga vad man vill om Bavaria, men bilderna som Flayban presenterar på sin kommande båt är.....riktigt heta.

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » fre 17 dec 2010, 10:10

Jag tycker inte man kan jämföra en begangnad båt med en bil men inte heller med ett hus.

Vid ett tillfälle såg jag vad nypriset låg på en Beneteau 50 år 1989. Jag jämförde sedan vad en ny Beneteau 50 kostar idag och gjorde en inflationsomräkning. Resultated blev att en Beneteau 50 är runt 60% billigare idag än 1989. Jag tycker att dessa två båtar modell 1989 och 2010 är att jämföra äpplen med äpplen och samma resultat fås troligtvis i midre båtstorlekar.

Även om givetvis marknaden styr priset på begagnade båtar så tror jag detta ligger till grund i att nya eller nyare båtar oftast är ett bättre köp än bättre begagnade.

Man drar nytta av den effiktivisering som skett inom båttilverkningen under de senaste 20+ åren.

Det ger andra intressanta aspekter på båtmarknaden. Jag tror (har ej data dock) att skillnaden i pris mellan en sk kvalitetsbåt och en mainstream båt är större idag än för 20 år sedan då den mindre varven inte kan dra samma fördel av den effekitvisering som skett. En utmaning för kvalitetsvarven och jag tror att dessa måste tänka i banorna på ett pristillägg baserat på prestige/status istället för kvalitet då ett kvalitetstillägg inte motsvarar vad man faktiskt får. Då tänker jag inte ironiskt på fallet med HR 37an.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » fre 17 dec 2010, 10:15

Instämmer i det som något skrev att en ny båt är ganska "tom". Innan man fått den till den nivån man vill ha den kan man säkert bränna iväg 200 000 sek. I det läget framstår en båt som gått några säsonger som ok prisade när de kostar detsamma som en ny båt. Sen ligger det ofta en hel del tid nedplöjt i montaget av alla extragrejor, som också är värt något för en potentiell köpare.

Larson
Erfaren medlem

Inlägg av Larson » lör 18 dec 2010, 21:36

Digiloo skrev:Instämmer i det som något skrev att en ny båt är ganska "tom". Innan man fått den till den nivån man vill ha den kan man säkert bränna iväg 200 000 sek. I det läget framstår en båt som gått några säsonger som ok prisade när de kostar detsamma som en ny båt. Sen ligger det ofta en hel del tid nedplöjt i montaget av alla extragrejor, som också är värt något för en potentiell köpare.
Håller inte alls med i resonemanget att en ny båt är ganska "tom". Ta exemplet med Bavaria 32 för 790kkr (2011) och fyll på med prylar för 200kkr - vilka prylar skulle det vara i så fall? Vad är dessa prylar värda efter 5-10 år? Vad värderar man sådan extrautrustning på en 5- 10 år gammal båt? Jag ser inget annat än att äldre båtar är kraftigt övervärderade! Nya modeller är oftast redan grundutrustade till den nivå att de flesta är nöjda med endast mindre kompletteringar.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » lör 18 dec 2010, 21:46

Ok, jag slänger ur mig några exempel:
-Plotter vid rorsman
-Solpanel/regulator
-Inverter
-Ankarolina/kättning/ankare
-alt Ankarspel i aktern
-Ankarespel fram
-TV/dvd/antenn
-vhf
-Bättre segel?
-Peke
-Supstuga
-Gennakermed strumpa
-Self tacker med montage på däck
-bogpropeller

osv osv
Bara listan ovan kan nog trumfa 100' på en 32 fots båt. Gör detsamma på en 38 fotare så blir det dyrare.

Larson
Erfaren medlem

Inlägg av Larson » lör 18 dec 2010, 22:27

Digiloo skrev:Ok, jag slänger ur mig några exempel:
-Plotter vid rorsman
-Solpanel/regulator
-Inverter
-Ankarolina/kättning/ankare
-alt Ankarspel i aktern
-Ankarespel fram
-TV/dvd/antenn
-vhf
-Bättre segel?
-Peke
-Supstuga
-Gennakermed strumpa
-Self tacker med montage på däck
-bogpropeller

osv osv
Bara listan ovan kan nog trumfa 100' på en 32 fots båt. Gör detsamma på en 38 fotare så blir det dyrare.
Bogpropp på en 32 fotare är självklart önskvärt. Ankarspel i akter likaså. I övrigt är listan utrustningslistan på en NY Bav 32 helt ok!

Landström,
Laddare 45 Ah
220V uttag i salong och hytter
Kylbox med kompressor,
Tryckvatten,
Dusch på akterplattform,
Solitt trä på sittbänkar,
WC med septiktank,
Läslampor och indirekt belysning
Insynsskydd för luckor,
Myggnät i salong och förpik,
Windex,
Däcksbelysning,
Midskeppsknapar,
Extra winch på rufftak,
Rodkick,
Rullmast,
Varmvatten,
Raymarine ST 70 Tridata
Sittbrunnsdurk i solitt trä,
Stort sittbrunnsbord,
Dusch i WC,
Frakt,
Sprayhood,
Plotter i sittbrunnen,
Bottenmålning,
Förtöjningspaket,
Gasolflaska,
Landströmskabel,
Flagga med flaggstång,
30l Diesel,
Bavariaskolan introduktionskurs för två personer,
Försäkring i ett år, ansvar, skada,
Leveransservice:
sjösättning/riggning/avlyft/leveransgenomgång

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 dec 2010, 22:57

Jag får nog hålla med båda parter här. Utrustningslistan på nya båtar är rätt generös, men de saker som Diggiloo har på listan brukar ju inte komma med nya båtar om man inte betalar extra, ibland rätt mycket. Om man MÅSTE ha en TV/DVD vet jag inte, men det är väl tämligen vanligt. Övriga grejor på listan brukar man vilja ha efter en säsong eller två på litet större båtar, speciellt om man använder dem till litet idog segleng. Litet spetsigt kan man ju säga att Bavarian absolut är helt klar för att man skall ligga i befolkade hamnar, men det var inte så vanligt att ens det fanns med förr. Argumentet "den begagnade båten är färdigutrustad och därför värd mer" har blivit en del tunnare de senare åren.

Men en vinkel på nybåt och prylar: Om man räknar på att själv skaffa det önskade, dvs de grejor som skruvas dit efteråt, så brukar det bli billigare att "göra själv" än att köpa från fabrik. Plats för bilfabrikanternas "paket" kanske - vi har ju sett en del varianter på det genom åren. Bogpropeller (+ plastjobb) , detta är rimligen en bra grej att sätta i från fabrik. I vart fall skulle man kunna beställa röret inplastat, och sätta i mekanismen senare.
När kommer "Förberedd för bogpropeller, trumma ingjuten från fabrik" ?
Anders S

Skriv svar