Märklig affär...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Märklig affär...

Inlägg av omega » mån 13 dec 2010, 18:46

Hej,
Har min båt till salu och fick SMS mitt i natten att båten är intressant, fick också instruktioner angående att förmedla fler bilder till en angiven emailadress. Fick svar under eftermiddagen attt bilderna var fina och att personen i fråga ville göra upp affären snarast genom att betala mig via paypal. Utrustningskista har endast förmedlats på svenska. Den potentiella köparen jobbar och bor i england (men verkar inte vara engelsman) och skulle se till att båten skeppades dit via sin shipping agent.
Jag har svarat att han naturligtvis får köpabåten, men att jag önskar telefonkontakt med honom innan affären görs upp samt att kontrakt måste skrivas och även beksrivit båttypen, status på motor och segel etc. Har även angivit pris för båten i befintligt skick.

Har någon varit med om någon liknande affär? Är det någon som vet ifall paypal är ett bra sätt att förmedla pengar? Om affären blir av - hur skriver man kontrakt på distans?

//Johan

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Märklig affär...

Inlägg av Digiloo » mån 13 dec 2010, 18:56

Ja jag har fått exakt samma mail. Sorry det är inte seriöst. Jag frågade om litet mer detaljer, då slutade mailen komma.

Han vill nog åt din Paypalinloggning om du har nån.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Märklig affär...

Inlägg av omega » mån 13 dec 2010, 19:08

Ja antagligen är det så han verkar helt ointresserad av båten och båttypen, fick du också sms et på natten?? Jobbade han som gruvarbetare i ditt fall med?
Har inget paypal konto som tur är

Hasse G
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 12:04

Re: Märklig affär...

Inlägg av Hasse G » mån 13 dec 2010, 19:20

Varning!jag har gjort en affär via Paypal(inte båt)fick jobba ett halvår för att få pengarna tillbaka från PayPal,så fort pengarna går in på kontot hos Paypal är dom borta,jag använder aldrig detta företag mer.

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Märklig affär...

Inlägg av Digiloo » mån 13 dec 2010, 19:28

omega skrev:Ja antagligen är det så han verkar helt ointresserad av båten och båttypen, fick du också sms et på natten?? Jobbade han som gruvarbetare i ditt fall med?
Har inget paypal konto som tur är
Ja det kom SMS också. Han bad först om mer bilder, när han sen fick dem, skulle han köpa båten direkt. Full likvid utan prut några dagar senare! Problemet var att dessa mail störde dialogen med de riktiga köparna, då man inte visste om det faktiskt fanns en seriös spekulant som kankse letat efter just den här båttypen bakom mailen.

Men om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det också.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Märklig affär...

Inlägg av bosseh » mån 13 dec 2010, 19:33

Lite offtopic:
Paypal är en seriös betaltjänst som klart kan rekommenderas. De tar inget ansvar för att tex säljaren är seriös men det gör heller inte post/plusgirot heller.
--
En kompis skulle sälja en hoj och fick mail liknande SMS:et. En enkel koll visade att personen inte fanns mm. Mest märkligt är ju att det tycks löna sig att skicka ut mail & sms!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Märklig affär...

Inlägg av Anders S » mån 13 dec 2010, 20:20

Det låter som en scam-variant som påbörjas på liknande sätt var gång:

Köparen är intresserad, vill ha bilder, allt verkar bra och köparen är sugen som 17. Sedan "köper han" båten av säljaren på ett förledande hederligt sätt - det skall komma en budbärare med pengar och hämta båten. Ibland lägger köparen på en slant på budet för att säljaren skall kompenseras för merarbete att förbereda varan för transport och så. Sedan kommer budbäraren med en utländsk check, ofta på MER pengar än varan/båten/bilen etc skall kosta (den delen är överkurs). Lyckas denne med den extrafinten, så betalar säljaren mellanskillnaden, varan försvinner som en blixt (bråttom hem, vettö!) och det finns förstås aldrig pengar på den här checken, vilket man upptäcker när banken surnar till.

Den här principiella gången brukar det handla om när "den perfekte köparen" anländer och vill betala rundligt för det man säljer.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Märklig affär...

Inlägg av Gaidin » tis 14 dec 2010, 08:41

Jag hade en liknande polsk kund på en båt jag skulle sälja, han slutade när jag gjorde klart för honom att den enda likviden som var giltig var kontanter. Det finns otaliga sätt att blåsa folk via banker och betalinstitut.

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Märklig affär...

Inlägg av marcusli » tis 14 dec 2010, 09:27

Klassiker, de vill åt dina uppgifter - se vad jag fick igår av en intressent på en bil jag säljer på mobile.de:

Hello Marcus,

I am in receipt of your email and i apologize for the delayed response.Am sorry i cant call you or receive calls at this moment based on the nature of my job.The vehicle is only part of my prior purpose of contacting you but i will buy at your asking price.I will appreciate ,if you will reserve the vehicle for at least two weeks.My major priority of contacting you is to propose a deal that requires immediate and swift execution.I will furnish you with brief details ,while my name remains anonymous for security purposes .I will provide you all the necessary detail about me once trust is been established between us.Please read thoroughly and get back to me but you have the obligation to decline if you are not interested.

I am a Captain in the Us army. II Marine Expeditionary of Multinational Division Center base. In Kabul,Afghanistan.Am currently with the NATO Marine Force on Monitoring and Peacekeeping mission in Afghanistan.

Sometime in May 2010, we got Intel on an existing terrorist camp in Marjah. After Immediate invasion, we conquered and successfully dissolved the camp capturing some members of this group.In the process of torture they confessed being rebels for Abu Baqir a Taliban sub-commander and al-Qaida group leader, and they took us to a cave in Marjah. which served as their camp.

Here we recovered assorted merchandise and hard cash,running into hundreds of million USD.We decided to turn in the other merchandise and keep the cash.I have in my possession the sum of 12.7 million USD as my share.

Now, the problem is.As a military official, am not supposed to have such money in my possession.This is why am in keen need of a Reliable and Trust worthy person who will receive the box,secure and protect it till my arrival which should be soon.I have to take this chance because,i have no other alternative but to trust somebody and my time is rapidly elapsing.Am an orphan with no friends nor relatives.All i have is my wife and little daughter and they deserve a decent life since am presently incapacitated and will be relieved of my duty once am discharged from the base hospital.I will relocate to your country with my family and invest the money in accordance with law, your advice and assistance. We can work together and achieve a better future for our families.

Please permit me register the consignment in your name as family treasure and you are expected to retrieve it once its in Europe.I trust you to maintain absolute secrecy and confidentiality to protect this great achievement. In less than 4 days the box should be in your possession and i will give you further instructions.But you must know that i have taken precautionary measures to secure the money.The box is coded with high security gadget so am the only one that has the right combination to unlock it.I will give you 30% of the money and 70% for me.I believe this is a fair deal but you are welcomed to negotiate.Please declare your interest by sending the following information

Full name ..............................

Full address .............................. .........

Direct phone number ................

Occupation............................

Scanned copy of your ID.

I anticipate your positive response and on receipt of your information ,i will disclose my identity. We don't have the luxury to waste time so kindly respond ASAP.

Låter ju sannolikt, eller hur.... Man brukar kunna driva lite med dem om man har tid o lust :lol:
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Märklig affär...

Inlägg av Anders S » tis 14 dec 2010, 09:48

Marcusli:s brev är ett sk Nigeriabrev, men med en ny vinkel. Klassikern därvid brukar det vara någon nyligen avrättad korrupt negerkung vars fru och dotter nu behöver hjälp att smussla ut pappans/makens olagliga förmögenhet. Poängen är att spela på girighet och få en förklaring till varför man inte kan göra det hela öppet. Det brukar bara finnas en hake - den här Captain:en i US Army som ingår i Marines (bara det!) behöver, trots sin rikedom, hjälp med några tusen dollar för att muta någon, betala bankavgifter från rätt håll eller något annat i den stilen. Vem går på sådant i dessa tider? Obegripligt, men det kostar ju inget att försöka om man skickar email - då räcker det att en på 10.000 eller så faller för tricket. Tydligen verkar det inträffa.

Det heter Nigeriabrev därför att (ursprungligen) var Nigeria ett av få länder där det inte är straffbart att använda posten för bedrägeriförsök. Kul att se att liket lever.
Anders S

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Märklig affär...

Inlägg av marcusli » tis 14 dec 2010, 10:12

Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Märklig affär...

Inlägg av Calle C » tis 14 dec 2010, 20:45

Jag har använt mig mycket av Paypal, Paypal kan rekommenderas.
En gång åkte jag på en blåsning på ebay (Videokamera ca 20.000:-.). Dagen efter affären förstod jag att någon kamera inte skulle komma och betalningen från mit Paypal konto hade redan gått iväg.
Mailade till Paypal som skickade över en reklamationsanvisning som fylldes i.
Därefter hörde jag inget på 2 veckor, sedan kom pengarna tillbaks på kontot vilket också bekräftades av Paypal.
Denna händelse hände långt innan ebay och Paypal gick ihop.

"Märklig affär"
Det köparen gör i detta läge är att han fejkar ett Paypal-mail där det står att han har betalt in köpeskillingen till ditt konto.
Men det är inte ett mail från Paypal.
Oftast vill han att du skall betala frakten vilket han också ska erlägga via Paypal som du också får bekräftat med ett falskt Paypal-mail.

Man måste alltid gå in på sitt Paypal.konto och kolla om det verkligen har hänt någonting.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Märklig affär...

Inlägg av mariatherese » ons 15 dec 2010, 09:27

Det var en man på tv som verkar blivit utsatt för en bedragare som använder sig via PayPal. Han skulle sälja sin Posche. Som tur var dubbelkollade han med PayPal att pengarna verkligen fanns på kontot innan han levererade bilen. Det visade sig då (om jag har förstått det rätt för det var ganska summerisk information) att pengarna inte alls fanns där och att köparen på något sätt lyckats få det att se ut på det viset (vet ej hur).

Detta är mycket troligt en liknande scam - var försiktig. Generellt sett så har PayPal varit ett säkert betalsätt för handel över internet, men nu har även det företaget utsatts för raffinerat bedrägeri så man går inte säker ens med PayPal.

Lycka till med båtförsäljningen!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Märklig affär...

Inlägg av bosseh » ons 15 dec 2010, 10:49

mariatherese skrev: Det visade sig då (om jag har förstått det rätt för det var ganska summerisk information) att pengarna inte alls fanns där och att köparen på något sätt lyckats få det att se ut på det viset (vet ej hur).
Bedragaren skickar ett mail som ser ut som det kommer från Paypal. Det är ju väldigt enkelt.
Loggar man in på sitt konto och dessutom flyttar pengarna till sin bank är man säker.
Ingen skulle väl tro om någon ringde och sade sig vara från banken och att det kommit in si och så mycket pengar?
Problemet kan ju ibland vara att säljaren inte vill att pengarna ska synas på sitt bankkonto ....

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Märklig affär...

Inlägg av Seawolf » sön 30 aug 2020, 17:47

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar