Hål i pressen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MiaMaria
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 24 sep 2010, 21:19

Re: Hål i pressen

Inlägg av MiaMaria » fre 19 nov 2010, 18:29

Om det är en riktig pvc-presenning.

Varför inte göra som när den tillverkas. Svetsa ihop den. Enkelt gör-det-själv-arbete.

Använd en vanlig varmluftspistol helst med flatmunstycke.
Skaffa en reparationsbit från någon som gör kapell. Till reparationsmaterial kan även en gammal presenningsbit nyttjas men den måste tvättas ren med aceton.

Tvätta av skadan med aceton. Lägg allt på ett hårt underlag. Lägg reparationsremsan over skadan. Börja i mitten och ha en gummirulle som trycker ned reparationsbiten. Värm med varmluft cirka 350 grader i mellan reparationsbiten och presenningen tills ytskikten av pvc smälter och rulla och värm därefter långsamt tills hela lagningen är klar. Gör om på andra halvan. Lika starkt som nytt. Också bra att förstärka utsatta hörn på detta sätt. Eller lägga på en slityta där det brukar skava sönder. Ring om Du behöver mer information.

Mia Marias numera bryggseglare
Bengt Nordé
0455-49770
Klippan

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Hål i pressen

Inlägg av Gaidin » mån 22 nov 2010, 08:24

Jag har en "Riktig" press som slets sönder i öljetterna i helgen. Var får man tag på nytt reparationsmaterial till lite tyngre? Mina öljetter är två ganska kraftiga plastbeslag som skruvas ihop genom presenningen, det enda jag hittat är "vanliga" ringar man bonkar dit med hammare, jag är lite skeptisk till att de skall hålla.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hål i pressen

Inlägg av stangen » mån 22 nov 2010, 09:02

Gaidin skrev:Jag har en "Riktig" press som slets sönder i öljetterna i helgen. Var får man tag på nytt reparationsmaterial till lite tyngre? Mina öljetter är två ganska kraftiga plastbeslag som skruvas ihop genom presenningen, det enda jag hittat är "vanliga" ringar man bonkar dit med hammare, jag är lite skeptisk till att de skall hålla.
Det enda som håller är Strong Grip. http://www.arolyth.se/txgr.html
En snikmetod är att skriva ett par plattor plyfa på varsinn sida pressen med hål för surrningstampen - en sorts megaöljett. Vanliga öljetter ryker förr eller senare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Hål i pressen

Inlägg av Gaidin » mån 22 nov 2010, 14:00

Jag har sneglat på Strongrip tidigare men jag tror att den är gjord för tunnare presenning typ japanpress. Min väger runt 650gt/kvm och blir väldigt tjock om man viker den dubbelt på det viset som krävs av Strongrip. Tror du verkligen den fungerar på så tjockt material?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hål i pressen

Inlägg av stangen » mån 22 nov 2010, 15:09

Gaidin skrev:Jag har sneglat på Strongrip tidigare men jag tror att den är gjord för tunnare presenning typ japanpress. Min väger runt 650gt/kvm och blir väldigt tjock om man viker den dubbelt på det viset som krävs av Strongrip. Tror du verkligen den fungerar på så tjockt material?
Jag vet att den fungerar, därav mitt råd. Rättare sagt, jag har prövat ett gäng olika liknande - Strong Grip är den som funkar.
För japanpress finns det alternativa klämöglor som inte fungerar på PVC press. Hur sådana klämmor funkar på japanpress vete 17. Aldrig använt lättviktspress.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hål i pressen

Inlägg av Fredrik » mån 22 nov 2010, 16:05

Jag har alltid haft japanpress till min båt. Hemligheten att få den att hålla är att istället för att använda öljetterna, skrövlar jag ihop hörnet och binder ett rep runt pressenningen istället, så att ett litet "öra" sticker ut (hoppas någon förstod). Därmed fördelas krafterna ut på en större yta och pressen håller mycket bättre. Japanpressen klarar hårda vindar bra, sålänge det inte finns något vasst hörn att skava mot.

Hade jag en "riktig" press som började vara lite dålig, skulle jag lägga en japanpress först och sen den "riktiga" ovanpå. För mig är det inte så viktigt att det blir tätt, jag ser tvärtom till att det blir rejäla ventilationshål i för och akter, jag vill bara inte att det skall snöa och regna så mycket på båten under vinterhalvåret.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Hål i pressen

Inlägg av Gaidin » tis 30 nov 2010, 14:26

stangen skrev:
Gaidin skrev:Jag har sneglat på Strongrip tidigare men jag tror att den är gjord för tunnare presenning typ japanpress. Min väger runt 650gt/kvm och blir väldigt tjock om man viker den dubbelt på det viset som krävs av Strongrip. Tror du verkligen den fungerar på så tjockt material?
Jag vet att den fungerar, därav mitt råd. Rättare sagt, jag har prövat ett gäng olika liknande - Strong Grip är den som funkar.
För japanpress finns det alternativa klämöglor som inte fungerar på PVC press. Hur sådana klämmor funkar på japanpress vete 17. Aldrig använt lättviktspress.
Var och monterade mina nya stronggrips i dag, verkar kanon! Jag fick betala 500kr för 10st inkl alla avgifter. Nu återstår att se hur det går under resten av säsongen.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Hål i pressen

Inlägg av Calle C » tor 02 dec 2010, 11:05

Elastiskt nät över pressarna borde vara bra.
På samma sätt som sopbilarna förseglar lasten.
Calle

Se gla ut

Skriv svar