-

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Seglaren » ons 24 nov 2010, 12:12

bosseh skrev:Seglaren, jag betvivlar inte att du har vänner men du undrade faktiskt om "nån" kunde kopiera artikeln till dig.
Jag förstår också ditt problem att få tag på tidningen men det är olämpligt att lägga ut sådana önskemål på ett forum, det är lite gråzon. Konstigt att de annars numera så känsliga moderatorerna inte tog bort inlägget.
Hade du suttit i Rio hade man haft större förståelse. Fast då hade säkerligen inte behovet av tidningen varit lika stort!
Ok, jag är med dig, om jag hade skickat ut en önskan om att nick1, nick2, nick3 ser det här, kan ni vara bussiga att skicka mig en kopia på ledare, då hade det varit ok?
Eller om jag istället via PM hade direktkontaktat en annan forummedlem som jag känner med samma önskan.

Men om jag sitter i Ystad eller Rio kan rimligen inte ha med saken att göra, bara din förståelse.

Om moderatorn tycker att det jag gjort är att uppmanat till brott föreslår jag att istället för att bara radera inlägget, gör ett förklarande exempel av det, det här är inte tillåtet, men det här är det så kan kunskapen spridas och leva vidare.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av bosseh » ons 24 nov 2010, 12:40

Seglaren skrev: Ok, jag är med dig, om jag hade skickat ut en önskan om att nick1, nick2, nick3 ser det här, kan ni vara bussiga att skicka mig en kopia på ledare, då hade det varit ok?
Eller om jag istället via PM hade direktkontaktat en annan forummedlem som jag känner med samma önskan.
Absolut
Seglaren skrev: Men om jag sitter i Ystad eller Rio kan rimligen inte ha med saken att göra, bara din förståelse.
Sitter man i Rio kan man troligen inte få tag på tidningen i rimlig tid och då kan man nog inte misstänka att det finns någon uppsåt att lura till sig en tidning utan att betala.
Upphovsrättsskyddet är ju till för att den som tex skrivit något ska få betalt för det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Anders S » ons 24 nov 2010, 13:00

Upphovsrättsligt är det tillåtet att be om en kopia. Det är spridning (utan tillåtelse) som är straffbar. Ni har alltså båda rätt, och vad som skulle förekomma i ett PM har inte moderatorerna med att göra. Lägg bara inte ut en kopia här. Obussigt mot forumägaren, som kan ställas till ansvar, även om det verkar osannolikt. Digitala sjökort och programvaror har dock varit på tapeten tidigare. Aja Baja.

När det gäller (exempelvis) ett stycke ur Hermanssons ledare, som grund för en diskussion om t ex anonyma personer på forum, så brukar ett rimligt utsnitt vara tillåtet, i form av citat med hänvisning till källan. // MOD
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av stangen » ons 24 nov 2010, 13:41

Anders S skrev:När det gäller (exempelvis) ett stycke ur Hermanssons ledare, som grund för en diskussion om t ex anonyma personer på forum, så brukar ett rimligt utsnitt vara tillåtet, i form av citat med hänvisning till källan. // MOD
Den som vil förkovra sig i just detta kan googla på citaträtt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Ridax » fre 26 nov 2010, 07:17

Googla på blur ....

Tycker inte det är värt att köpa Segling för att läsa sådan dynga...

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av blur » fre 26 nov 2010, 07:39

Ridax skrev:Googla på blur ....
:-)

Det är intressant att detta är Seglings kommentar på två mycket viktiga och angelägna diskussioner. Jag hade tänkt att strunta i det, men jag kunde inte låta bli: http://www.blur.se/2010/11/25/segling-s ... ller-inte/
Senast redigerad av 1 blur, redigerad totalt 0 gånger.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 26 nov 2010, 07:53

-
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av stangen » fre 26 nov 2010, 07:53

blur skrev:Det är intressant att detta är Seglings kommentar på två mycket viktiga och angelägna diskussioner. Jag hade tänkt att strunta i det, men jag kunde inte låta bli: http://www.blur.se/2010/11/25/segling-s ... ller-inte/
Fantastiskt bra, Peter. Hermanssons ledare är ett exempel på riktigt usel PR för sin produkt. En CRed som ger en snyting till sin egen kärnmålgrupp har inte alla fendrar ute så att säga... Det borde vara uppenbart att det är på nätet som just de mest hängivna entusiasterna hänger.

Hm... Varför tänker jag på HR nu? =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 26 nov 2010, 08:12

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Anders S » fre 26 nov 2010, 09:03

Mr Q skrev:
stangen skrev:En Red som ger en snyting till sin egen kärnmålgrupp har inte alla fendrar ute så att säga... Det borde vara uppenbart att det är på nätet som just de mest hängivna entusiasterna hänger.
Nja, de värsta nördarna hänger nog här. De köpstarkaste hänger nog inte alls på någon blogg/forum. De köper någon riktigt dyr båt och använder den max en vecka per år. Rivieran och Thailand för resten.
Fast nu menar kanske Stangen de som läser Segling och andra båttidningar, inte köparna av dyra båtar. Det senare gör man ju ändå rätt sällan.

Gången kunde då vara såhär: Hermanson kallar de som skriver på forum för fega svin (typ), de läser i Segling om detta, och så funderar de: Är jag ett fegt svin? Om de inte tycker det, så kanske de väljer bort Segling. Om tillräckligt många väljer bort Segling, så väljer annonsörerna också bort Segling. Sedan är det slut, efter ett par nummer. En helt annan hake är ju att ju i så fall att Hermansson smörar så förbannat för sina annonsörer och för det officiella Seglingssverige (om man menar större kappseglingsarrangörer och de stora proffsstallen). Jag läser tidningen "i tjänsten", kan man säga.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av stangen » fre 26 nov 2010, 09:34

Anders S skrev:
Mr Q skrev:
stangen skrev:En Red som ger en snyting till sin egen kärnmålgrupp har inte alla fendrar ute så att säga... Det borde vara uppenbart att det är på nätet som just de mest hängivna entusiasterna hänger.
Nja, de värsta nördarna hänger nog här. De köpstarkaste hänger nog inte alls på någon blogg/forum. De köper någon riktigt dyr båt och använder den max en vecka per år. Rivieran och Thailand för resten.
Fast nu menar kanske Stangen de som läser Segling och andra båttidningar, inte köparna av dyra båtar. Det senare gör man ju ändå rätt sällan.
Ja, Peter pratar ju om Segling och Hermansson. Det är Seglings kärnmålgrupp: läsare som lever och drömmer om av segling inkl alla tillbehör han sparkar i rumpan med sin ledare. Märklig affärsmodell.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 26 nov 2010, 09:44

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av gungner » fre 26 nov 2010, 10:33

Heder till Båtliv som skriver en artikel som för mig i alla fall tillför något, min prenumeration av Segling kommer jag göra uppehåll med. Det är väl så en marknadsekonomi fungerar? Jag har även skrivit till Hr Hermanson men inte fått något svar.

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av cruisaren » fre 26 nov 2010, 12:39

Mr Q skrev:
Anders S skrev:Fast nu menar kanske Stangen de som läser Segling och andra båttidningar, inte köparna av dyra båtar. Det senare gör man ju ändå rätt sällan.
Skulle det kunna vara så att seglingen Tidnings målgrupp är de som är mer ekonomiskt välbärgade? Som har råd, möjlighet och dessutom står inför ett båtköpsbeslut? Eller tillbehör för den delen.

Med tanke på att någon här inte ens ville köpa en tidning kan man ju fundera på om Sailguidegänget verkligen är målgruppen. Eller de som hänger på Blur. Kanske...

Oavsett vilket var det huvudlöst att sparka på en grupp som redaktören gjorde. Inte förenligt med gott affärsmannaskap.
Jag tror inte vi skall klumpa ihop läsarna på varken Sailguide, Blur eller Segling som en enhet. Jag är helt säker på att det är en salig blandning av folk som hänger här/prenumererar. Allt från båtlösa via jolleseglare vidare upp till riktigt kapitalstarka seglare med båtar +50fot. Korkat av Hermansson att sparka på bloggdiskussionerna är det oavsett vem som skriver på dessa :evil:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Fredrik » fre 26 nov 2010, 12:59

Själv ska jag säga upp min prenumeration på Segling och samtidigt passa på att maila redaktören och förklara varför. Inte för att jag tycker att det här forumet har de allra bästa debatterna, men jag tycker det är mer underhållande att läsa folks inte alltid politiskt korrekta åsikter än att behöva läsa genomgående positiva reportage om provsegling av båtar jag själv antagligen aldrig kommer att komma i närheten av.

Den enda behållningen av Segling är egentligen att man då och då får en tidning med lite bilder på segel och hav så att man känner sugen på att ge sig ut själv...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar