Långseglande s/y Elena sjunken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av S-B A-son » tor 25 nov 2010, 09:30

Ridax skrev:Jag tycker ekolodet som ensamt navigeringshjälpmedel är tämligen värdelöst. Ett "bra" djup på 10 meter ändrar sig till ett grund på 0.5m mycket snabbare än man hinner reagera i marchfart och förresten vet man ändå inte vad man skall göra (om man inte kan bromsa) om något händer på lodet, om man inte vet var man är.

Då tycker jag att sjökort och en korrekt position är viktigare primära instrument. Däremot kan ekolodet i vissa fall användas i kombination med kortet på ett bra sätt, om man t.ex. vet att det är säkert så länge man håller sig inom 3-m kurvan.
Jag hoppas att du inte tolkade mitt inlägg som att jag hävdar att ekolodet är ett primärt instrument för navigering, även om det av ditt inlägg att döma verkar så? Hur skulle det kunna vara det?

En fisk-TV, som jag har, ger på ett lättfattligt och enkelt sätt information om "djuptrenden", förutom alltså själva djupet. Men, det är alltså självklart inte tillnärmelsevis lika informativt om man saknar annan (sjökorts-)information. Men att bara ha ett ekolod förekommer naturligtvis inte.

Ser man att djupet varierar på ett sådant sätt som inte stöds i sjökort/plotter kan man ju börja dra öronen åt sig! Lodet visar (närapå) verkligheten, medan andra system visar en mer eller mindre bra avbild av densamma.

mvh Sven-Barry

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av Ridax » tor 25 nov 2010, 10:04

S-B A-son skrev:Jag hoppas att du inte tolkade mitt inlägg som att jag hävdar att ekolodet är ett primärt instrument för navigering, även om det av ditt inlägg att döma verkar så?
Det var väl främst för att du skrev:
S-B A-son skrev: Jag har alltid ekolodet på där det inte är för djupt (>150 m). Jag tycker faktiskt ekolodet i någon mening är en bättre uppfinning än GPS'en. Även om ekolodet naturligtvis också kan slänga sig i väggen! Man får ju sas svart på vitt att nu är det (för) grunt!
Att veta sin position är ju ett grundkrav för att ha någon större glädje av sjökortet och på öppna vatten är det en väldigt stor hjälp med GPSen för att bestämma sin position (för jag antog att du inte menade att man skulle använda ekolodet och ersätta GPSen med en sextant).

Sedan skriver du ju att "man får ju sas svart på vitt at nu är det (för) grunt!". Men jag menar att i många fall så får man detta besked från ekolodet alldeles för sent, om man uteslutande skulle lita på lodet och inte använda annan information.
S-B A-son skrev: En fisk-TV, som jag har, ger på ett lättfattligt och enkelt sätt information om "djuptrenden", förutom alltså själva djupet. Men, det är alltså självklart inte tillnärmelsevis lika informativt om man saknar annan (sjökorts-)information. Men att bara ha ett ekolod förekommer naturligtvis inte.
Men även om en fisk-TV ger djuptrenden, så förekommer det att grund dyker upp "ur intet", dvs djuptrenden förändrar sig inte på något dramatiskt sett förrän det är för sent att göra någonting åt det.
S-B A-son skrev: Ser man att djupet varierar på ett sådant sätt som inte stöds i sjökort/plotter kan man ju börja dra öronen åt sig!
Där håller jag helt med dig. Ekolodet är ett bra kompliment till sjökort och positionsangivelse.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av bosseh » tor 25 nov 2010, 11:58

Through Transport Club som försäkrar containers för 75% av containerlinjerna beräknar att ca 2000 containers förloras varje år. De allra flesta sjunker direkt och många öppnar sig pga skador när de åker överbord. Innehållet åker ut och Nike skor och Lego-bitar driver iland lite här och där.
En maxlastad 20 fots container väger max 24 ton och har en flytkraft på ca 39 m3, flyter ganska högt alltså, ungefär som en Maxi 77 (övriga likheter är en ren slump).
Containersarna förloras nästan alltid i extremt dåligt väder. Det finns containers som drivit omkring både långt och länge.
Men, alla rapporteras och man försöker hålla reda på var de är och varningar skickas ut som Securité och/eller NAVTEX mm.
Värdet på godset ligger ofta på mellan 200 och 500 tkr vilket gör det intressant att försöka bärga dem. Förr sköt man dem i sank men det gör man inte längre av miljöskäl.
Tomma och dåliga containers lastas högt men dessa sjunker oftast direkt om de trillar i.
Through Transport Club kallar halvsjunkna containers för en myt. Däremot finns det mycket annat skräp som kan vara farligt att segla på.
Att segla på en container kräver en enastående otur och troligen både dålig koll och utkik. Konstigt nog verkar det vara svårt att fånga dessa containers på bild, precis som Nessie.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av bosseh » tor 25 nov 2010, 12:06

Mr Q skrev:Apropå ekolod, kan någon förklara varför vårt ekolod ibland mitt ute på en fjärd visar mellan 0,3 och 0,5 meter? Försvinner lika plötsligt som det kommer. Kan hålla i mellan 5 och 30 sekunder.
Min teori är att något simmande kommit in under båten.
Nessie. Eller halvsjunken container.
Mr Q skrev: .... GPS-täckningen var dålig.
Skojar du? Nära ekvatorn?

"Vid en grundstötning är ofta den sk "mänskliga faktorn" en starkt bidragande orsak"
I allmänhet är bäst att tillägga.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av bosseh » tor 25 nov 2010, 12:12

Anders S skrev:[

Vi kan (i liten skala) se samma sak - våra GPS-spår går kanske en bit från sidan av vårt verkliga spår, när vi mycket väl vet att vi gått i mitten av ett trångt sund eller sniker en udde, men på kartan ser det ut som vi gått igenom vassen eller genom dyn. Jag har ett exempel från Lomma - fyren på pirarmen ser ut att stå i vattnet på sjökortet, därför att piren är inmätt på elektronik-kortet från gamla data (papperskortet, förmodligen), fyren är inmätt på sin riktiga position (från Sjöfartsverkets databas, troligen). Skillnaden kanske är 20 meter eller så. Verkligheten gäller !
Frågar man Sjöfartsverket så anger de sjökortens tillförlitlighet till 50 m.Göta Älv brukar vara ett bra exempel, spara och lägg upp tracken på Google maps så tror alla att man åkt bil ....
--
Man kanske ska påpeka vikten av "Pilots" när man seglar i främmande vattten.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av styrman » tor 25 nov 2010, 21:40

Mr Q skrev:Apropå ekolod, kan någon förklara varför vårt ekolod ibland mitt ute på en fjärd visar mellan 0,3 och 0,5 meter? Försvinner lika plötsligt som det kommer. Kan hålla i mellan 5 och 30 sekunder.
Min teori är att något simmande kommit in under båten.
Inga synliga periskop på fjärden? Hovrande HKP4?
Minns aktiviteterna på Hårsfjärden då det begav sig.
Många sjödygn blev det dom åren.
Peter
S/Y Calypso

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 26 nov 2010, 06:06

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Långseglande s/y Elena sjunken

Inlägg av seniorseglare » fre 26 nov 2010, 09:18

Mr Q skrev:
styrman skrev:Inga synliga periskop på fjärden? Hovrande HKP4?
Minns aktiviteterna på Hårsfjärden då det begav sig.
Många sjödygn blev det dom åren.
Jodå, jag låg själv i flottan som malaj i slutet av 80-talet. Spänningen var på topp i ubåtshänseende. Den bästa storyn jag kan bjuda på var när det kom virvlande bubblor från botten vid en av pirerna i Muskö örlogsbas. Rakt under flottans hemligaste fartyg! Det blev ett herrans liv och befälen började springa runt och klia sig i huvudet. Sen slutade bubblorna.

"Äh, det var nog inget..."

Inte konstigt att vi aldrig fångade nån ubåt. :roll: :mrgreen:
(jag vill också inflika att jag inte sett någon yrkeskår supa så mycket varje kväll som yrkesbefälen i flottan, men det kanske var tradition eller nåt)
Nu har vi kommit långt från ämnet, eller hur?

Skriv svar