Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut

Inlägg av Ridax » lör 06 nov 2010, 09:00

sorken88 skrev:Här ser man åtkomst från salongen
Det var en ganska ful Lombardini.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 06 nov 2010, 09:38

sorken88 skrev:Det var en intressant läsning, jag är väldigt tacksam för era synpunkter. Själv har jag konstaterat att det är bättre med en "sprillans ny" Lombardinimotor i stället för en VP MD1, fastän md;ettan inte har någon kamrem :mrgreen: . MD;ettan skall enligt uppgift vara nyrenoverad och finns det någon intresserad, så är den till salu. Den, (MD;ettan), kommer inte in i "Bianca Jagger" mer, utan där skall en Lombardini LDW 702 M "trona". Är övertygad om att det är en väldigt bra motor jämfört med övriga marknaden. Har studerat detta noga, innan jag slog till. Återkommer alltid till; "skall man leva i nuet, så gäller det att vara där". Jag tror att det kommer att gå flera år innan undertecknad behöver meka med just motor eller backslag. Plats att utföra service finns i överflöd se bifogade bilder. Kommer med ledning av vad som sagts, att följa rekommendationen om att flytta upp avgasröret och plasta igen det gamla hålet.
Sen gäller det att segla, segla, segla, mycket och väl! :wink: hälsar Dominique

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 06 nov 2010, 13:46

miss-stress skrev:
peterh skrev:
miss-stress skrev:Kan tillägga fast ni kanske redan vet att remmen till dessa motorer är överdimensionerad om man jämför med bilmotorer.
Hur vet du det ?
Jag har själv jämfört med de jag har i mina bilar.
Det var ju seriöst och låter betryggande. Materialval för rullar och val av plast i remmen har du också kollat ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

miss-stress
Trogen medlem

Inlägg av miss-stress » lör 06 nov 2010, 18:50

Visste inte att det krävs laboratorieanalys innan man skriver något på detta forum.
Jag ber om ursäkt för detta PeterH.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 06 nov 2010, 20:03

Touche !
Absolut inget att ge om ursäkt för !

Men om man påstår något kan det vara bra att ha belägg för det.

Användarvisningsbild
plarsa
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av plarsa » tis 23 nov 2010, 23:46

En rolig länk som visar Lombardinis integrerade insprutare:

http://www.youtube.com/watch?v=O-Hp7AuZAfA

Bra motor förövrigt. Blir förundrad av dom som hyllar gamla stötstängs motorer. Tur att utvecklingen går vidare !

Lycka till med motor bytet 120amp generatorn kommer grilla batterierna fint.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 24 nov 2010, 06:22

Aha sitter pumparna under kåpan på focs motorerna? På chd sitter de externt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 24 nov 2010, 10:48

Grattis till din nya motor.

Bytte själv till en Lombardini för några år sedan.
Det blev ett riktigt lyft, tyst nästan vibrationsfritt, ser knappt några avgaser längre.
Ls motorer är väldigt bränslesnåla, startar lätt även med ett dåligt batteri(inga stor tunga svänghjul).
Båten blev mer än 100Kg lättare.
Min är en 4 cylindrig.

Nu hjälper jag en kompis att montera in en 2 cylindrig.
Dom är så himmla smäckra och fina.

Lycka till
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 24 nov 2010, 10:59

Calle

Se gla ut

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 24 nov 2010, 12:35

Vackert! Manualen tillhandahålls av lombardini själv, ett exempel på en seriös tilverkare !

Jag ser balansaxlar på en bild, finns det på marinmodellen ? Förklarar i så fall den mjuka
motorgången som vissa berättat om ( de verkar dessutom vara motroterande vilket
ytterligare minskar tosionsvibrationer). Kanske inte så dum motor i alla fall ....

Användarvisningsbild
plarsa
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av plarsa » ons 24 nov 2010, 20:23

Ridax skrev:Aha sitter pumparna under kåpan på focs motorerna? På chd sitter de externt.
Lombardini har separata insprutnings pumpar, en per cylinder. Fördelar är bland annat kortare tryckrör till spridaran. Vilket betyder exaktare insprutning.

Går en pump sönder kommer motorn att gå hjälpligt på övriga cylindrar.

Användarvisningsbild
plarsa
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av plarsa » ons 24 nov 2010, 20:57

peterh skrev:Vackert! Manualen tillhandahålls av lombardini själv, ett exempel på en seriös tilverkare !

Jag ser balansaxlar på en bild, finns det på marinmodellen ? Förklarar i så fall den mjuka
motorgången som vissa berättat om ( de verkar dessutom vara motroterande vilket
ytterligare minskar tosionsvibrationer). Kanske inte så dum motor i alla fall ....
Det finns inga balans axlar på marin motorerna. Jag tror mycket av hemligheten med jämn gång är att man har mycket små toleranser på vikt skillnaderna i motorn.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 24 nov 2010, 21:50

plarsa skrev:
Ridax skrev:Aha sitter pumparna under kåpan på focs motorerna? På chd sitter de externt.
Lombardini har separata insprutnings pumpar, en per cylinder. Fördelar är bland annat kortare tryckrör till spridaran. Vilket betyder exaktare insprutning.
Jo, jag vet att Lombardini har en liten pump per cylinder som styrs av kamaxeln. Men på FOCS-motorerna så ligger dessa insprutningspumpar under kåpan vid ventilerna medan de på CHD motorerna (som också har en pump per cylinder) är externa och bara nerskruvade i blocket.
Bild

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 24 nov 2010, 22:04

Ridax skrev:
plarsa skrev:
Jo, jag vet att Lombardini har en liten pump per cylinder som styrs av kamaxeln. Men på FOCS-motorerna så ligger dessa insprutningspumpar under kåpan vid ventilerna medan de på CHD motorerna (som också har en pump per cylinder) är externa och bara nerskruvade i blocket.

En stor fördel är att dessa motorer är självluftande.
Haver en 48 hkr IVECO/Lombardini som gått problemfritt i >10 år.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 24 nov 2010, 22:18

Lasse L skrev:En stor fördel är att dessa motorer är självluftande.
Haver en 48 hkr IVECO/Lombardini som gått problemfritt i >10 år.
Jotack... efter att ha kört med en dieseltank med gegga i och ideliga bränsestopp, renblåsningar i bränsleledningar och följande luftningar av en MD21a tuggandes med startmotorn medan man skruvat på diverse nipplar för att sedan höra motorn vråla igång när allt är klart, så var självluftningen ett väsentligt argument för mig när jag valde Lombardini.

Inte för att jag förstår varför MD21an behöver luftas medan Lombardinin inte behöver det...

En detalj som jag INTE förstår är när Lombardini skriver "The QLC pump, offers high performances on all engine speed. Compared to the conventional injection pump, QLC features a one way flow and a unique delivery fuel system that prevents unwanted variations on injection pressure and timing, eliminating gas bubbles.". Vad betyder "one way flow"? När jag tittade på motorer, så trodde jag det betydde att Lombardinin inte behövde någon returledning för bränsle, men så var det tydligen inte. Menar de bara att de har pumpar med en in och en ut, istället för de vanliga fördelarpumparna med en in och 4 ut (eller hur många cylindrar man nu har)?

Skriv svar