-

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Glad_seglare » mån 22 nov 2010, 21:28

Hej Mr Q

Kul att höra. Jag har ingen prenumeration men ett lösnummer kanske kan vara på sin plats. Hur är artikeln om segling i medelhavet. Kunde vara kul att höra så man vet om det är värt att köpa ett ex. medans man väntar på våren.

Ha det bra
Glad Seglare

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » mån 22 nov 2010, 21:33

-
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Glad_seglare » mån 22 nov 2010, 21:43

Kul att höra skall åka tåg till Oslo i morgon så ett nummer av Segling kommer att inhandlas.
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Vilse » mån 22 nov 2010, 23:13

Vad jag förstår handlar krönikan av JH om fallet BN/HR... Vi är hur som helst "riktiga fegisar" som som håller till på diskusionsforum på nätet" :o

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tis 23 nov 2010, 06:17

-
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Seglaren » tis 23 nov 2010, 09:02

Nån som har lust att mejla eller PMa över den krönikan? För här hittar man den väl inte: http://www.mixr.se/segling
Skanna eller fota och mejla eller faxa kanske...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av bosseh » tis 23 nov 2010, 11:58

Seglaren skrev:Nån som har lust att mejla eller PMa över den krönikan? För här hittar man den väl inte: http://www.mixr.se/segling
Skanna eller fota och mejla eller faxa kanske...
Varför helt enkelt inte bara köpa tidningen?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Seglaren » tis 23 nov 2010, 12:05

bosseh skrev:
Seglaren skrev:Nån som har lust att mejla eller PMa över den krönikan? För här hittar man den väl inte: http://www.mixr.se/segling
Skanna eller fota och mejla eller faxa kanske...
Varför helt enkelt inte bara köpa tidningen?
För att jag sitter på jobbet, dvs hemma ute på landet... men visst om jag hinner in till byn och nån affär i kväll så köper jag den,
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av bosseh » tis 23 nov 2010, 13:50

Seglaren skrev:
För att jag sitter på jobbet, dvs hemma ute på landet...
Nu finns det ju vissa spelregler, typ upphovsrätt som gör det mer lämpligt att köpa eller prenumerera på tidningar.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Seglaren » tis 23 nov 2010, 14:26

bosseh skrev:
Seglaren skrev:
För att jag sitter på jobbet, dvs hemma ute på landet...
Nu finns det ju vissa spelregler, typ upphovsrätt som gör det mer lämpligt att köpa eller prenumerera på tidningar.
"Vissa spelregler" innebär i det här fallet upphovsrätten och utgör inget hinder. Jfr med att en bekant klipper ur eller kopierar en intressant tidningsartikel coh postar till dig. Det är inte på något vis olagligt inte heller moralisk tveksamt. Så inte heller att be om en avbildning av en enstaka sida ur en tidning som mejlas privat mellan två personer.

Att scanna och publicera betydande delar av en tidning utan tillstånd vore däremot fel, i alla fall om publiceringen är publik och tillåter mer än en person att ta del av den. Det är dock troligen tom tillåtet att kopiera en hel tidning om man vill det och posta vidare.

Men bäst och trevligast vore ju om åtminstone ledaren och innehållsförteckningen i sin helhet publicerades på tidningens hemsida så att presumtiva läsare kunde bli lockade att köpa tidningen.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av bosseh » tis 23 nov 2010, 17:03

Du kan kopiera en artikel mm för "privat bruk" dvs till dig själv, din familj eller dina vänner. Att uppmana någon på ett forum att kopiera faller inte inom den gruppen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Anders S » tis 23 nov 2010, 17:31

Men man kan ju citera, för bruk i en diskussion. Jag såg det för ett par dagar sedan, och den gode Hermansson tyckte tydligen att kom i kläm mellan sköldarna i detta. Vem eller vad han med sina utläggningar om anonyma forum är väl inte klart, men fegisar skulle vi i alla fall vara.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av S-B A-son » tis 23 nov 2010, 17:46

Anders S skrev:... , och den gode Hermansson tyckte tydligen att kom i kläm mellan sköldarna i detta. Vem eller vad han med sina utläggningar om anonyma forum är väl inte klart, men fegisar skulle vi i alla fall vara.
Verkar i alla fall vara en västanfläkt om man jämför med det Erling Matz skrev då hans sätt att driva PX blev ifrågasatt. Någon kommer kanske ihåg den artikel han skrev om en röd båt som lackerades på Öckerö vilket var en delmängd av det som debatterades. Kommer tyvärr inte ihåg alla detaljer, så mina lätt dementa hågkomster får väl tas med den nypa salt de förtjänar. Jag vill i alla fall minnas att EM gick i svaromål (fast inte i PX om jag nu kommer ihåg rätt, utan på det fora där debatten fördes. Ovanligt i sig kan man tycka.) på ett väldigt aggresivt sätt, värdigt vilken nysailgardist som helst.

Kanske blir man sån om man lever på att skriva!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av Seglaren » tis 23 nov 2010, 20:25

bosseh skrev:Du kan kopiera en artikel mm för "privat bruk" dvs till dig själv, din familj eller dina vänner. Att uppmana någon på ett forum att kopiera faller inte inom den gruppen.
Anstränger du dig för att var le eller är du bara sån :roll: Jag har deltagit och deltar på många forum och jag skulle inte tveka att kalla flera av de forummedlemmar jag kommit i kontakt med för vänner. Till och med på Sailguide där jag varit aktiv i snart 5 år anser jag mig fått vänner, en del som jag dessutom träffat IRL. Och jag är helt säker på att jag skulle kunna bli vän (på det sätt jag antar att du menar) med flera om jag bara träffade dem i verkliga livet, och det kan ju faktiskt inträffa snarare än man tror, på en båtmässa, i en hamn eller på en kappsegling. Ett gemensamt intresse har man ju redan och dessutom "känner" man varandra kanske sedan flera år efter många diskussioner. Så jag förstår egentligen inte ditt problem mer än att du uppenbarligen i mig inte skulle kunna tänka dig en vän, och det må så vara. Vi lever i en digital tidsålder och jag tycker alltså att man på ett forum kan diskutera, lära känna varandra, pm:a & kontakta varandra utanför forumet och tom dela med sig av saker på det viset jag skickade ut en önskan om.

Och vem vet, det kan ju rentav vara inledningen på en närmare vänskap :D
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Senaste Segling har kommit!

Inlägg av bosseh » tis 23 nov 2010, 23:42

Seglaren, jag betvivlar inte att du har vänner men du undrade faktiskt om "nån" kunde kopiera artikeln till dig.
Jag förstår också ditt problem att få tag på tidningen men det är olämpligt att lägga ut sådana önskemål på ett forum, det är lite gråzon. Konstigt att de annars numera så känsliga moderatorerna inte tog bort inlägget.
Hade du suttit i Rio hade man haft större förståelse. Fast då hade säkerligen inte behovet av tidningen varit lika stort!

Skriv svar