gunde skrev:Jag tror inte du förstår vad jag säger. Det är skillnader i akustisk impedans som reflekterar vågen. Elasticiteten påverkar akustisk impedans eftersom ljudhastigheten i materialet påverkas av elasticiteten.
Jag har inte påstått att plast har samma akustiska impedans som luft. Vidare har jag inte påstått att man inte kan använda ultraljud för att kontrollera foster. Ultraljud kan användas till många saker. Vidare har jag inte påstått att ultraljud inte kan användas för materialkontroll. Ultraljud är en utmärkt metod för oförstörande provning, förutsatt att metoden används på rätt sätt.
Jag tror att du har missat lite av poängen med ultraljud. Om mätmetoden indikerar en defekt och man sågar upp båten skall ju defekten faktiskt finnas där i verkligheten.
Tvärtom, jag förstår alleles utmärkt vad du menar med aukustisk impedans. Om du vill formulera det så så har plastlaminat och luft helt olika impedans (eftersom de har helt olika elasticite och densitett) och just skillnaden i impedans kommer att orsaka att en våg att reflekteras i det skikt där impedansen ändras (det är samma fenomen som när en aukustisk våg i luft reflekteras mot en vägg). Syftet med exemplet med ultraljud på foster är precis det du argumenterar kring; vid varje förändring av den aukustiska impedansen så uppstår en reflektion och av den anledningen kan man återge den fysiska utsträckningen (främst på djupet) av olika organ i kroppen.
Du har en poäng i att en ultraljudsmätning i sig inte identifierar att det en
defekt imaterialet som ger upphov till den reflektion som man mäter upp. Ultraljusmätningen säger bara att där finns något som ger upphov till reflexen, inte explicit vad. Å andra sidan, om, som i detta fall tillverkaren säger att skrovet ska vara homogent, dvs med i stort sett samma aukustiska impednas och man får en reflex som inte motsvarar insidan på skrovet så måste det finnas en förklaring till detta. Man jämföra med andra båter, man kan fråga tillverkaren om de har gjort något som inte gör skrovet homogent. I detta läge är den erfarne "ultraljudisten" hänvisad till sin erfarenhet och kanske resonerar som att vid 10 tidigare tillfälle så borrade jag och fann en delaminering. Denna gång ser det lika ut och gissar att de är en delaminering om ingen annan har kunnat ge upplysnbingar om varför den aukustiska impedansen uppvisar en förändring.
Edit: Du får gärna komma med förslag vad annat som kan orsaka en kraftig reflex innifrån ett laminat som anges vara homogent och där mätningar på andra skrov visar att så är fallet.