Felfritt laminat ser ut så här, hur ser då ett felaktigt ut?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Anser du det som visas i filmen vara ett felfritt laminat?

Ja, det är utan tvekan felfritt.
3
8%
Tveksamt, det går inte att avgöra genom att se filmen.
10
25%
Nej, det har delaminerat (eller aldrig varit laminerat).
27
68%

Antal röster: 40

miss-stress
Trogen medlem

Re: Felfritt laminat ser ut så här, hur ser då ett felaktigt ut?

Inlägg av miss-stress » lör 20 nov 2010, 21:53

Seglaren skrev:
Mr Q skrev:Minne du som kan detta med glasfiberbåtar, är det möjligt att det kan finnas andra orsaker till delaminering än tillverkningsfel? Såsom grundstötning eller hårdhänta hamringstester?

Om man t.ex. tog en hammare och drämde till allt vad man hade på skrovet och sen gjorde om det 300 gånger på olika ställen. Skulle det kunna ge denna effekt att ultraljudsmätaren ger utslag på 6 mm istället för 12mm?
Det kan jag svara på. Ta en slägga och dräm i allt vad du har och du får inte delamineringar med sprickor på ett djup ex 4 mm som sprider sig.

Knacka på en skiffersten och du kan säkert uppnå ungefär det du frågar är möjligt, att den skiktar sig. Men dra till med en hammare på en planka (alltså vanligt träd,det är ju uppbyggt av fibrer) och du skulle aldrig få en skiktning utan troligen krosskador, ungefär som om du drämmer till på en korrekt laminerad båtbotten.

Hej
Om man bankar på ett trästycke ett antal ggr (ej särskilt hårt) kommer ligninet dvs. det som binder samman fibrerna att gå sönder och resultatet blir liknande det vi här kallar delaminering. Eller om fibrerna går sönder och släpper från ligninet ( så kan också vara) har inte analyserat detta i mikroskop.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 20 nov 2010, 22:46

bosseh skrev:
Seglaren skrev: Det kan jag svara på. Ta en slägga och dräm i allt vad du har och du får inte delamineringar med sprickor på ett djup ex 4 mm som sprider sig.
Så delamineringar förekommer aldrig vid grundstötningar?
Jo det tror jag säkert, det jag svarade på var hur en slägga eller hammare skulle påverka skrovet.

Men jag tyckte också det var helt galet att antyda att delamineringarna skulle bero på grundstötning eller knackningar med hammare i botten. Det kändes långsökt och lågt.

En grundstötning av den kalibern att skrovet skulle börja dela på sig bör rimligen ha lämnat spår i form av skador på köl, roder eller skrov. Och hammarknackningarna, ja vem tror på det som en förklaring till att borrpluggar ramlar ur i två delar? Suck.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

gunde
Guldmedlem

Inlägg av gunde » lör 20 nov 2010, 23:47

Här har du problemet. Du gör helt felaktiga generaliseringar. Det är därför du drar slutsatser som inte har någon grund. På atomkraftverk vet de vad de mäter med ultraljud. De har alltså mycket bra kontroll på att de faktiskt mäter vad de vill mäta. Bara för att de på kärnkraftverk har bra koll betyder inte det att ultraljud går att tillämpa på vad som helst i vilka situationer som helst. Vidare kan man inte påstå att bara för att kärnkraftverken har koll så måste båtinspektörerna ha koll. Troligtvis har båtinspektörerna gjort samma fel som du.

En spekulation från min sida är att fler har gjort samma misstag som du. De tror att eftersom metoden är godkänd på kärnkraftverk måste den mäta rätt på alla typer av båtar. Sedan har snöbollen rullat på. Jag börjar mer och mer tro att båten är helt OK. Eftersom Bengts grupp var helt övertygad om att båten var kass har mätresultaten feltolkats.

Minne skrev:Tack Kjelle för dina inlägg.

Diskussionen om laminatets delaminering har vad jag tycker mig läsa vissa brister. Om en båts laminat har delaminerat i två eller flera lager så måste man beakta att båtens kvarvarande hållfasthet är helt beroende av hur förstyvningarna i båten kan uppta de krafter som finns i ett segelbåtsskrov. Och ännu värre: hur kan den kvarvarande inre skrovtjockleken ensamt uppta de laster som kommer till det kvarvarande laminatet som endast har 50 % kvar av den planerade laminattjockleken. Finns det någon här på forumet som ännu vill fara ut och segla över Atlanten med MiaMaria?

I fallet Mia Maria hade man först endast funnit delamineringarna på ca 4 mm. Dessa delamineringar gjorde att de längre in befintliga delamineringarna inte först hade kunnat upptäckas och därför upptäckte man de på ca 6 mm djup varande problemen först senare. Det att det finns både delaminering på 4 och 6 mm är inte något konstigt. Inte heller det att det ställvis kan finnas ställen med enbart delaminering på 4 eller 6mm djup är något konstigt. Laminatskikten och antalet mattor varierar på olika ställen på båten.

Det är konstigt att man på forumet försöker nedvärdera ultraljudmätningarnas betydelse. Om man tillåter ultraljudmätningar på atomkraftverksbyggen och godtar dem som bevis på felaktigheter så borde metoden med fog även kunna anses som tillräckligt tillförlitlig på något så enkelt som på skrovet och däcket av en fritidsbåt. Utan att metoden skall beskyllas för att var för fin eller vetenskaplig eller otillförlitlig.
Detsamma gäller dragprovsmätningar. De används dagligen i tusental på olika byggplatser, så även på t.ex. atomkraftverksbygget i Olkiluoto (nära Raumo, Finland). Metoderna är standardiserade och ingen advokat försöker där förklara mätningsresultaten som inte godtagbara. Lika lite skulle någon på en byggplats som t. ex. på atomkraftverksbygget eller vanligt kraftverksbygge påstå att ett prov (BN:s utborrade spolpumpspropp) som faller ut i två delar utan att man ens hinner utföra något dragprov skulle vara ett fullgott laminat. I stället skulle man direkt konstatera att eftersom vidhäftningen= 0 (noll) är det helt klart att det undersökta objektet är defekt.

Låt oss nu anta att skrovet är t.ex. 12 mm tjockt. Det har delaminerat på mitten av tjockleken vid 6mm. Bottenbalkarna, skotten och allt annat som laminerats fast i båtens skrov är alltså inte fästa mot 12 mm tjockt laminat utan endast mot 6mm tjockt laminat, d.v.s. mot "innerskrovet". Detta kommer att innebära att också dessa lamineringsfogar utsätter det tunna kvarvarande skrovlaminatet på 6mm för så stora krafter som vida överstiger materialets hållfasthet att hela haveriprocessen kommer att fortsätta tills båten till sist råkar ut för ett totalhaveri.

Minne

gunde
Guldmedlem

Inlägg av gunde » sön 21 nov 2010, 00:19

Vad vill du säga med detta?

Om man är petig kan man påpeka att materialets elasticitet inte är den enda parametern som påverkar om en våg reflekteras. Det är skillnader i akustisk impedans som reflekterar ultraljudsvågor. Elasticiteten är en ingående parameter i akustisk impedans, men inte den enda.

Har du inte tänkt på att om man tror sig finna en delaminering på 4 millimeters djup med ultraljud skall den också finnas där när man sågar upp båten. D.v.s. delamineringen är inne i plattan. Den verkade ju inte vara där. Detta räcker dock inte till att dra slutsats om att ultraljudstesterna var felaktiga, eftersom endast ett stickprov har utförts. Dock kan man genom att tolka alla resultat tro att ultraljudsvågen har studsat på något annat än delamineringar.

Det går att mäta en sprickas tjocklek med rätt kunskaper och rätt utrustning.

Kjelle skrev:
gunde skrev:http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... tation.pdf - 6 mm
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Bes ... oll_Af.pdf 3 - 4 mm

Observera att jag INTE påstår att båten är felfri. Det går inte att avgöra baserat på den information som presenterats. Däremot går det att avgöra att ultraljudstesten var felaktig. Varför är oklart.
Beträffande ultraljudsmätningar; Om man skapar en mekanisk/elastisk våg i ett material kommer denna våg att reflekteras mot färändringar i materialets elastiska egenskaper, t ex en yta där materialet upphär och det finns luft på andra sidan (med helt andra elsastiska egenskaper. Med kännedom om vågutbrednigshastigheten kan man, genom att mäta tiden till att den reflekterade vågen kommer tillbaka, bestämma avståndet till "andra siddan". Detta är elementär fysik och används i otaliga andra sammanhang, t ex i ett ekolod. Om det finns "inre yta", t ex en delaminering, kommer den utskickade vågen att reflekteras mot denna och man kan enkelt bestämma avståndet. Transmissionen av vågen genom materialet i sprickan (troligen gaser från laminatets lösningsmedel) är förenad med mycket stor dämpning men den transmitterade vågen kommer sedan att reflekteras i nästa yta. Med en mycket känslig utrustning borde man även kunna mäta sprickans tjocklek. I detta fall räcker det med att mäta avståndet till den första.

Beträffande delaminering: När ett skrov belastas uppstår skjuvkrafter i skrovet. Gör följande enkla pedagogiska försök: Ta två bågfilblad och skruva ihop dem med skruv i deras hål för montering. Försök böja de två hopmonterade bladen. Ta sedan bort en av skruvarna och upprepa försöket att böja. I vilket av fallen är motståndet mot böjning störst? Notera även att de två bladen glider mot varandra i andra fallet, dvs det uppstår skjuvning.

Denna lilla övning visar att styrkan mot böjning hos ett homogent skrov är väsentligt större än hos ett delaminerat med samma tjocklek. Det visar även att skrov kan vara fritt från påvisbara delamineringar (andra falllet, innan man försökt böj) när det är nytt (och obelastat) men att delaminering kan uppstå i skikt med svag styrka när skrovet belastas, t ex i sjö.

TR:s konstaterande att skrovet var fritt från delaminering när BN fick båten är således rätt ointressant - kravet är att det ska vara fritt från delaminering efter en test motsvarande Ocean A - det är det som HR försäkrat att det klarar med CE-märkningen. Alternativt klarar skrovet Ocean A med delaminering, dvs delamineringen är förväntat och en normal företeelse.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 21 nov 2010, 00:26

gunde skrev:Här har du problemet. Du gör helt felaktiga generaliseringar. Det är därför du drar slutsatser som inte har någon grund. På atomkraftverk vet de vad de mäter med ultraljud. De har alltså mycket bra kontroll på att de faktiskt mäter vad de vill mäta. Bara för att de på kärnkraftverk har bra koll betyder inte det att ultraljud går att tillämpa på vad som helst i vilka situationer som helst. Vidare kan man inte påstå att bara för att kärnkraftverken har koll så måste båtinspektörerna ha koll. Troligtvis har båtinspektörerna gjort samma fel som du.

En spekulation från min sida är att fler har gjort samma misstag som du. De tror att eftersom metoden är godkänd på kärnkraftverk måste den mäta rätt på alla typer av båtar. Sedan har snöbollen rullat på. Jag börjar mer och mer tro att båten är helt OK. Eftersom Bengts grupp var helt övertygad om att båten var kass har mätresultaten feltolkats.
Nu funderar jag lite...
Först så är ju inte ultraljudsmätningar specifikt för kärnkraften utan används i väldigt många applikationer i många olika sammanhang.
Sen kanske man ska skilja på processmätningar och provningar.
Man använder ultraljud ofta för att mäta tex, flöden och nivåer i processer som tex ett kärnkraftverk men kan även finnas i fjärrvärmesystemet runt knuten.
Handlar det om ultraljudsmätning som oförstörande provning så får enbart auktoriserade mätmän utföra detta och inte anläggningsägaren. Så att anta att ett kärnkraftverk vet vad dom håller på med när det gäller provning av ett material är alltså att ta i lite.
Har mätningen utförts av kvalificerad mätman så lär ju resultatet vara högst pålitligt.
Dessutom talar ju bilderna som finns för sig själv.

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » sön 21 nov 2010, 07:59

-
Senast redigerad av 2 Mr Q, redigerad totalt 0 gång.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 21 nov 2010, 08:06

gunde skrev:Vad vill du säga med detta?

Om man är petig kan man påpeka att materialets elasticitet inte är den enda parametern som påverkar om en våg reflekteras. Det är skillnader i akustisk impedans som reflekterar ultraljudsvågor. Elasticiteten är en ingående parameter i akustisk impedans, men inte den enda.

Har du inte tänkt på att om man tror sig finna en delaminering på 4 millimeters djup med ultraljud skall den också finnas där när man sågar upp båten. D.v.s. delamineringen är inne i plattan. Den verkade ju inte vara där. Detta räcker dock inte till att dra slutsats om att ultraljudstesterna var felaktiga, eftersom endast ett stickprov har utförts. Dock kan man genom att tolka alla resultat tro att ultraljudsvågen har studsat på något annat än delamineringar.

Det är helt riktigt att man får en refleks från varje ändring av elasticiteten. Refleksens amplitud beror hur stor ändringen är. Övergången från ett laminat till luft är ungefär den största ändring man kan få - jag uttryckte detta som att transmissionen i en sådan övergång var låg, dvs refleksn är stor.

Som andra skriver; ultraljud är en etablerad metod för materialkontroll men även inom medicin. Ta som exempel när man gör "ultraljud" på foster. Där har man ett inhomogent material. På den bild man ser är uppbyggd från reflekser från de organ som finns i vägens utbredningsområde och orsaken att man "ser" är att de alla har olika elasticitet beroende på blodinnehåll, vävnadstyp osv.

Om man monterar ekolodets transducer på insidan av skrovet utnyttjar man avsikligt plastens förmåga att förmedla mekansika vågor och det brukar gå bra bara man ser till att skrovet är någorlunda jämtjokt.

Veteranen
Erfaren medlem

Inlägg av Veteranen » sön 21 nov 2010, 09:34

// Meddelande borttaget, följdmeddelande till ett tidigare, borttaget inlägg // MOD

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » sön 21 nov 2010, 10:27

Hur används ultraljud i industrin?!? Som underlag för att reparera, kassera, slipdra, byta ut etc. När jag kollar runt används ul för att se när något är färdigt för skroten i väldigt många fall. Det du (Gunde) hela tiden missar i din argumentation är att det är ett rättsfall där det inte måste vara 100 % säkerställt, inte 90 %, utan typ 75% säkerhet. BN lyckades med mer än 50% enligt TR. Om man slipdrar stålskrov, kasserar kolfiberroder och master och använder det för screening i kvalitetssäkring i tillverkningsprocesser borde det även duga som underlag för att kräva Hr på reparation. Dessutom hittade jag en hel del studier som snarare diskuterade förekomsten av missade delamineringar vid ul undersökningar av grp än förekomsten av falsklarm. Men men jag är samhällsvetare om än van journalläsare.

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » sön 21 nov 2010, 10:37

// Meddelande borttaget, följdmeddelande till ett tidigare, borttaget inlägg // MOD

gunde
Guldmedlem

Inlägg av gunde » sön 21 nov 2010, 10:50

Jag tror inte du förstår vad jag säger. Det är skillnader i akustisk impedans som reflekterar vågen. Elasticiteten påverkar akustisk impedans eftersom ljudhastigheten i materialet påverkas av elasticiteten.

Jag har inte påstått att plast har samma akustiska impedans som luft. Vidare har jag inte påstått att man inte kan använda ultraljud för att kontrollera foster. Ultraljud kan användas till många saker. Vidare har jag inte påstått att ultraljud inte kan användas för materialkontroll. Ultraljud är en utmärkt metod för oförstörande provning, förutsatt att metoden används på rätt sätt.

Jag tror att du har missat lite av poängen med ultraljud. Om mätmetoden indikerar en defekt och man sågar upp båten skall ju defekten faktiskt finnas där i verkligheten.

Kjelle skrev:
gunde skrev:Vad vill du säga med detta?

Det är helt riktigt att man får en refleks från varje ändring av elasticiteten. Refleksens amplitud beror hur stor ändringen är. Övergången från ett laminat till luft är ungefär den största ändring man kan få - jag uttryckte detta som att transmissionen i en sådan övergång var låg, dvs refleksn är stor.

Som andra skriver; ultraljud är en etablerad metod för materialkontroll men även inom medicin. Ta som exempel när man gör "ultraljud" på foster. Där har man ett inhomogent material. På den bild man ser är uppbyggd från reflekser från de organ som finns i vägens utbredningsområde och orsaken att man "ser" är att de alla har olika elasticitet beroende på blodinnehåll, vävnadstyp osv.

Om man monterar ekolodets transducer på insidan av skrovet utnyttjar man avsikligt plastens förmåga att förmedla mekansika vågor och det brukar gå bra bara man ser till att skrovet är någorlunda jämtjokt.

gunde
Guldmedlem

Inlägg av gunde » sön 21 nov 2010, 11:03

Jag säger inte att det måste vara 100 % säkerställt för att BN skall vinna. Det är helt riktigt att man missar defekter med ultraljudsprovning, det gör man med alla mätmetoder, dock i olika grad. Vidare görs ultraljudsprovning på en massa olika sätt. Precis som att båtar byggs på olika sätt. Är alla båtar lika bra?

Det är svårare att mäta på handupplagt laminat. Handlade studierna du läste om det?

Troligen har alla båtar någon form av "defekt" i skrovet. Om man tillåter vilken mätmetod som helst kan ju kunder hyra någon som mäter med någon metod som hittar dessa "defekter". Det vill säga att i praktiken kan man alltid lämna tillbaka en båt (om man t.ex. tröttnar på den). I industrin fungerar det så att man kommer överens om en metod och använder den som reklamationsgrund. Det har ju inte gjorts i detta fall. Om det hade stått i kontraktet att Bengts skrov skulle klara en ultraljudskontroll enligt ett visst förfarande hade ju caset varit solklart.

morg skrev:Hur används ultraljud i industrin?!? Som underlag för att reparera, kassera, slipdra, byta ut etc. När jag kollar runt används ul för att se när något är färdigt för skroten i väldigt många fall. Det du (Gunde) hela tiden missar i din argumentation är att det är ett rättsfall där det inte måste vara 100 % säkerställt, inte 90 %, utan typ 75% säkerhet. BN lyckades med mer än 50% enligt TR. Om man slipdrar stålskrov, kasserar kolfiberroder och master och använder det för screening i kvalitetssäkring i tillverkningsprocesser borde det även duga som underlag för att kräva Hr på reparation. Dessutom hittade jag en hel del studier som snarare diskuterade förekomsten av missade delamineringar vid ul undersökningar av grp än förekomsten av falsklarm. Men men jag är samhällsvetare om än van journalläsare.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » sön 21 nov 2010, 13:10

Mr Q skrev:Det som är mest tragiskt är att BN över huvud taget började borra, såga och bräcka i sin fina båt.

Det vilar något ångestladdat över hela historien. Ungefär som sidan med reklamationer av olika sort på Blekingefoto. Det känns inte friskt att leta fel på detta vis.

Ok, troligen får BN inte ens prövningsrätt, då inga nya bevis presenterats. Vad ska då hända? Grävskopan?

Jag kan köpa båten för tillbehörskostnaden! Så skulle vår familj kunna ha en kick-ass 37-fotare att segla runt med. Jag är nämligen övertygad om att det inte är det minsta fel på BN:s båt, förutom alla galna provhål som nu borrats. Allt är hjärnspöken som växt fram succesivt, delvis påhejat av inspektörerna. Man ser ju på filmen hur de tröstande klappar en man på axeln.

Alla problem innan delamineringen, alla andra produkter som är undermåliga. Nånting är generalknas här och det är inte båten.
Hallå där MrQ, BN borrade i botten för att montera in en bordsgenomföring till en spolpump som skulle sitta i maskinrummet (där alla andra pumpar i båten sitter), så det är inget konstigt med det - ville bara klargöra

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 21 nov 2010, 13:11

gunde skrev:Jag tror inte du förstår vad jag säger. Det är skillnader i akustisk impedans som reflekterar vågen. Elasticiteten påverkar akustisk impedans eftersom ljudhastigheten i materialet påverkas av elasticiteten.

Jag har inte påstått att plast har samma akustiska impedans som luft. Vidare har jag inte påstått att man inte kan använda ultraljud för att kontrollera foster. Ultraljud kan användas till många saker. Vidare har jag inte påstått att ultraljud inte kan användas för materialkontroll. Ultraljud är en utmärkt metod för oförstörande provning, förutsatt att metoden används på rätt sätt.

Jag tror att du har missat lite av poängen med ultraljud. Om mätmetoden indikerar en defekt och man sågar upp båten skall ju defekten faktiskt finnas där i verkligheten.
Tvärtom, jag förstår alleles utmärkt vad du menar med aukustisk impedans. Om du vill formulera det så så har plastlaminat och luft helt olika impedans (eftersom de har helt olika elasticite och densitett) och just skillnaden i impedans kommer att orsaka att en våg att reflekteras i det skikt där impedansen ändras (det är samma fenomen som när en aukustisk våg i luft reflekteras mot en vägg). Syftet med exemplet med ultraljud på foster är precis det du argumenterar kring; vid varje förändring av den aukustiska impedansen så uppstår en reflektion och av den anledningen kan man återge den fysiska utsträckningen (främst på djupet) av olika organ i kroppen.

Du har en poäng i att en ultraljudsmätning i sig inte identifierar att det en defekt imaterialet som ger upphov till den reflektion som man mäter upp. Ultraljusmätningen säger bara att där finns något som ger upphov till reflexen, inte explicit vad. Å andra sidan, om, som i detta fall tillverkaren säger att skrovet ska vara homogent, dvs med i stort sett samma aukustiska impednas och man får en reflex som inte motsvarar insidan på skrovet så måste det finnas en förklaring till detta. Man jämföra med andra båter, man kan fråga tillverkaren om de har gjort något som inte gör skrovet homogent. I detta läge är den erfarne "ultraljudisten" hänvisad till sin erfarenhet och kanske resonerar som att vid 10 tidigare tillfälle så borrade jag och fann en delaminering. Denna gång ser det lika ut och gissar att de är en delaminering om ingen annan har kunnat ge upplysnbingar om varför den aukustiska impedansen uppvisar en förändring.

Edit: Du får gärna komma med förslag vad annat som kan orsaka en kraftig reflex innifrån ett laminat som anges vara homogent och där mätningar på andra skrov visar att så är fallet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 21 nov 2010, 13:58

Tre inlägg är borttagna därför att de berör en helt igenom privat frågeställning mellan två forumdeltagare. Helt bortsett från det etiska i att lägga ut PM på forumet, så innehåller inläggen beskyllningar om brottslighet, indirekt och direkt. Så kan vi inte ha det, därför är inläggen raderade. // MOD .

För säkerhets skull vill jag betona att jag tycker att borttagandet var helt korrekt. /Anders L (Webmaster)
Anders S

Skriv svar