Hamnguider

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Hamnguider

Inlägg av Gaidin » tis 16 nov 2010, 09:04

Det finns ett otal guider runt om på nätet, i böcker, tidningar o s v, vill man ha info om en hamn, eller naturhamn, går det att få, under förutsättning att man letar runt på ett flertal ställen.

Jag har en fundering på om man skulle göra en Wiki på detta. En webbsajt med "Alla" hamnar samlade på ett ställe, där folk kan skriva egna erfarenheter, lägga till egna hamnar och hålla databasen uppdaterad. Inget hindrar att det är "world wide"

Någon som har synpunkter på detta? Skulle det kunna tänkas att ni har intresse av att vara med och fylla på en sådan databas?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hamnguider

Inlägg av Eilean » tis 16 nov 2010, 09:17

Ingen dum idé. Har föreslagit samma idé för SXK utan respons. Förmodligen för att jag anser att ett krav är att det finns kritisk info - missnöjda (och nöjda) användare skall redogöra för sina erfarenheter till gagn för andra. Vilket kolliderar med Gästhamnsguiden där hmanrna betygsätter sig själva och som utkommer årligen.
Jag är apless på att betala dyrt och sedan inte få valuta för pengarna, att upptäcka att man med "skepp" får betala några hundringar extra utan att det finns anpassade platser, att elen som kostar 80.- är ett 6A uttag för sex båtar att dela på, att hamnvärden är en fjortisbimbo som anvisar platser som är för grunda för segelbåtar. Osv, osv.
Jag ser gärna ett klassificeringssystem där det framgår hur hamnen verkligen fungerar.
Jag är med!

Men jag tycker att det är mest angeläget att fokusera på gästhamnar - i naturhamnen har man hjälp av sjökort och eventuella pilots. Motsvarar den inte förvä'ntningarna har man i alla fall inte betalt och kan oftast gå någon annanstan eller ankra.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hamnguider

Inlägg av peterh » tis 16 nov 2010, 09:23

Gaidin skrev:Det finns ett otal guider runt om på nätet, i böcker, tidningar o s v, vill man ha info om en hamn, eller naturhamn, går det att få, under förutsättning att man letar runt på ett flertal ställen.

Jag har en fundering på om man skulle göra en Wiki på detta. En webbsajt med "Alla" hamnar samlade på ett ställe, där folk kan skriva egna erfarenheter, lägga till egna hamnar och hålla databasen uppdaterad. Inget hindrar att det är "world wide"

Någon som har synpunkter på detta? Skulle det kunna tänkas att ni har intresse av att vara med och fylla på en sådan databas?
sailguide har en gästhamnssökning, se "top-baren" på sailguide.com
däremot ser jag ingen möjlighet att kunna kommentera eller addera info för oss som användare, det kanske man kunde få webmaster att införa ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Hamnguider

Inlägg av Gaidin » tis 16 nov 2010, 09:37

Min tanke var att göra den helt användarstyrd, precis som Wikipedia, där man själv lägger in hamnar och naturhamnar, även reflektioner och betyg. Man utser sedan administratörer som modererar innehållet.

Nyckeln är att alla kan lägga in och lägga till uppgifter, på det viset tror jag att man kan få en mer komplett databas och fler detaljer.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Hamnguider

Inlägg av Segelbo » tis 16 nov 2010, 09:41

Mycket bra iniativ. Jag skall mycket gärna bidra efter bästa förmåga. Inte minst om vilka hamnar som är tillgängliga och med vilken service vintertid.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Hamnguider

Inlägg av S-B A-son » tis 16 nov 2010, 12:42

En mycket bra idé. Jag bidrar gärna med de erfarenheter jag har.

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tis 16 nov 2010, 12:49

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hamnguider

Inlägg av Lasse L » tis 16 nov 2010, 13:53


Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hamnguider

Inlägg av Eilean » tis 16 nov 2010, 14:17

Lasse L skrev:För gästhamnar se http://www.maringuiden.se/gasthamnar/
Visserligen.
Men upplägget baseras på samma uppgifter som Gästhamnsguiden (?) där uppgifterna härrör från dem som driver hamnen - i vinstsyfte. Då kan man skriva att exempelvis Furusund har 200 m till livsmedel. Att livsmedlen sedan visar sig vara en mack med några Pripps Blå-burkar, mjölk, bregott, Bullens Pilsnerkorv samt chips framgår inte. Jag blev lurad i somras....

Om alla uppgifter från början härrör från båtfolk som faktiskt varit där, blir uppgifterna istället baserade på en verklig erfarenhet som sedan förhoppningsvis fylls på av andra. Man kommer med tips som kanske mer gagnar nästkommande besökare än hamnfogden. Dessutom får man med naturhamnar och ankarplatser. Och man slipper reklam.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Hamnguider

Inlägg av Gaidin » tis 16 nov 2010, 16:08

Om man gör detta upplägg på samma sätt som Wikipedia så kan alla, vem som helst, lägga till, redigera och kommentera. För att skapa en ny hamn är det bara att skapa en ny hamn med länk, så skapas en "röd" länk, d v s en tom sida, som man sedan kan redigera.
Jag är ingen webbdesigner och kan inte programmera PHP men eftersom konceptet finns färdigt är det bara att ladda ner och installera på sin webbplats.

Min tanke är att man utgår från en mall där vissa uppgifter bör fyllas i och man sedan fyller på med kommentarer, erfarenheter, länkar till andra hamnar o s v.
Vad bör vara med i denna mall, förutom de grundläggande uppgifterna som position, namn, faciliteter?
Hamndjup, hamnvärd, avgift, insegling...?

Fyll på.

Jag har satt upp en liten miljö med en Wiki där man kan testa och utveckla sajten. PM om ni vill titta och själva laborera.

En Wiki är information som skapas av alla, för alla men med viss moderering, även det av "alla". Det är alltså fritt fram för synpunkter och sajten kommer sedan att evolvera fram ut den stora massans gemensamma kunskaper och erfarenheter.

Någon som har ett bra namn på lager? =)

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hamnguider

Inlägg av bosseh » tis 16 nov 2010, 16:11

Gaidin skrev: Någon som har ett bra namn på lager? =)
Wikivik?
Nä det är nog bara för naturhamnar.

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Hamnguider

Inlägg av Ulf.Ason » tis 16 nov 2010, 18:19

WikiMarin om man tror att innehållet blir lite bredare än gästhamnar, t ex sjömackar och bajstömningsautomater.
WikiSail om man vill markera att det rör sig om en plats för folk med segel.
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Hamnguider

Inlägg av Mahogny » tis 16 nov 2010, 18:32

Toppenidé med en hamnguide. Äntligen lite nya tag. :)
Det gäller bara att "hålla efter" den så att det inte skrivs vad som helst -vi ser ju här på detta forum hur lätt det blir en sandlåde-debatt och man hamnar helt utanför tråden.
Jag tror därför att man ska hålla ämnet/titeln ganska smal -hamnguide eller gästhamnsguide, inget mera. Sedan gör det inte så mycket om den som skriver har segel- motorbåt eller kajak.
Vitsen är som sagt att man här får relativt opartiska bedömningar av olika hamnar och inte de tillrättalagda från hamnägaren eller någon annan som ser ekonomisk vinning i det hela (visst kan sådana finnas dålda under någon anonym signatur men förhoppningsvis avslöjas personen rätt fort).

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hamnguider

Inlägg av Lasse L » tis 16 nov 2010, 20:51

Eilean skrev:
Lasse L skrev:För gästhamnar se http://www.maringuiden.se/gasthamnar/
Visserligen.
Men upplägget baseras på samma uppgifter som Gästhamnsguiden (?) där uppgifterna härrör från dem som driver hamnen - i vinstsyfte. Då kan man skriva att exempelvis Furusund har 200 m till livsmedel. Att livsmedlen sedan visar sig vara en mack med några Pripps Blå-burkar, mjölk, bregott, Bullens Pilsnerkorv samt chips framgår inte. Jag blev lurad i somras....

Om alla uppgifter från början härrör från båtfolk som faktiskt varit där, blir uppgifterna istället baserade på en verklig erfarenhet som sedan förhoppningsvis fylls på av andra. Man kommer med tips som kanske mer gagnar nästkommande besökare än hamnfogden. Dessutom får man med naturhamnar och ankarplatser. Och man slipper reklam.
Nja, vi båtägare kan skriva kommentarer om de olika hamnarna och delge andra sina erfarenheter.
2009 skrev jag en kommentar om Hinsholmen http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=319

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hamnguider

Inlägg av Anders S » tis 16 nov 2010, 20:56

Jag tror det kan bli en mycket bra ide med en Wiki.
Anders S

Skriv svar