Först nu uppfattade jag vad han gjorde (med att bara slipa ner plasten tills det blev plant). Men borde inte det vara ofördelaktigt för logg-givaren att sitta alldeles framför en "vägg"? Då får man slipa ner en hel del bakom också så det får en avrundad form i alla fall?naffatS skrev:En bryggranne med liknande främre bottenform borrade hål med en 6mm borr mitt i V-et. Sedan slipade han plant runt hålet på utsidan så mycket som behövdes för att loggen/lodet skulle ligga plant mot skrovet. Den plana delen såg ut som en triangel med ena spetsen pekande framåt.
Var monterar jag ekolodsgivaren?
Re: Var monterar jag ekolodsgivaren?
Hur går tankarna? Följer detta då jag själv har en ekolodslös båt med liknande undervattenskropp (Malö40).
Tycker spontant att "mitt i v:et" känns mest tilltalande men kanske skall börja med Anders förslag med inomskrovsplacering.
Ju färre hål under vattenlinjen desto bättre och "går det så går det".
Vad tror du Ridax?
Tycker spontant att "mitt i v:et" känns mest tilltalande men kanske skall börja med Anders förslag med inomskrovsplacering.
Ju färre hål under vattenlinjen desto bättre och "går det så går det".
Vad tror du Ridax?
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Hade jag kunnat montera den innanför skrovet så hade jag helt klart gjort det, men eftersom det är en kombi eko/logg-givare är det ju tämligen meningslöst. Jag lutar åt att montera den som bosseh föreslår, men förstår inte riktigt hur det hela skulle se ut. Om bosseh har någon bild vore det fint. Eftersom skrovet ju går uppåt framåt, så kan man ju inte spackla upp någon horisontell yta som framifrån bara möter givaren, utan det måste väl vara en vinkel mot båtbotten. Sedan undrar jag hur loggen kommer att påverkas av att sticka ut. Kanske det bildas virvlar/strömmar som stör loggen.
Jag ska försöka fixa några bilder. Det är en ganska mjuk och vackert skulpterad bula om jag får säga det själv ....
Det jag glömde kolla innan jag satte igång var lyftmarkeringarna men jag hade tur.
En möjlig nackdel med placering mitt i V:et är bottenfärgen brukar vara bortskavd där efter sommarens försök att hitta tilläggsplatser!
Det jag glömde kolla innan jag satte igång var lyftmarkeringarna men jag hade tur.
En möjlig nackdel med placering mitt i V:et är bottenfärgen brukar vara bortskavd där efter sommarens försök att hitta tilläggsplatser!
Nu har jag köpte en sådan här
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Airmar-M ... 1730wt_939
Antar att man bara snesågar den på mitten och monterar ena delen under botten och den andra delen på insidan skrovet? Är det bäst att använda sika eller epoxy mellan skrov och "pucken"? Hur mycket skall man slipa bort på botten? Bara bottenfärg eller skall man slipa ner gelcoat också? Skall man slipa ner topcoat på insidan eller sika/epoxy direkt?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Airmar-M ... 1730wt_939
Antar att man bara snesågar den på mitten och monterar ena delen under botten och den andra delen på insidan skrovet? Är det bäst att använda sika eller epoxy mellan skrov och "pucken"? Hur mycket skall man slipa bort på botten? Bara bottenfärg eller skall man slipa ner gelcoat också? Skall man slipa ner topcoat på insidan eller sika/epoxy direkt?
Nu fick jag ett par bilder. Inte helt enkelt i mörkret! Färgen har delvis försvunnit pga att jag ej grundmålat, en liten finspackling ska göras först.
--
Bet. "Fairing Block" skulle jag slipa ned till plasten och sen limma med epoxi.
--
Bet. "Fairing Block" skulle jag slipa ned till plasten och sen limma med epoxi.
Jag har en långkölad seglare, Vindö 40, där givaren till ekolodet monterades babord om mitten men ungefär midskepps. Fungerar väldigt bra.
Plastade dit ett plaströr med lagom "vinkel" för att få ett lodrätt rör. Sedan i med genomskrovsgivaren, alltså inget hål i skrovet (det verkar ju jätte-otäckt).
Röret kommer jag mycket lätt åt under durken precis vid köket.
Det kanske inte är optimalt då man lutar åt "fel" håll men hittills inga missöden. Man ska ju inte lita 100 på ekolodet i alla fall utan även kolla sjökort. Eller?
Plastade dit ett plaströr med lagom "vinkel" för att få ett lodrätt rör. Sedan i med genomskrovsgivaren, alltså inget hål i skrovet (det verkar ju jätte-otäckt).
Röret kommer jag mycket lätt åt under durken precis vid köket.
Det kanske inte är optimalt då man lutar åt "fel" håll men hittills inga missöden. Man ska ju inte lita 100 på ekolodet i alla fall utan även kolla sjökort. Eller?
Möjligen kan man få lite oprecisa värden från loggen ....Jörgen63 skrev:.... alltså inget hål i skrovet ....