Mainship skrev:
....Vidare kan de säkert dra stordrifts fördelar framförallt på Dufour båtarna vilket även gynnar båtköparna...
Stordriftfördelen jag kan se är att man samordnar design, produktion och inköp från underleverantörer - vilket naturligvis glädjer aktieägarna. Den enda fördelen för båtköparna är möjligen något lägre pris på kort sikt när man vill kapa åt sig marknadsandelar.
I övrigt leder det bara till ännu större likriktning av båtutbudet. Hur kul blir det i en framtid när när kanske 2-3 stora varv har 90% av den europeiska båtmarknaden och resterande 10% delas mellan några små apdyra, apexklusiva varv som befinner sig utom all ekonomisk räckvid för oss vanliga dödliga.
Och när all import av båtar tillverkade utanför EU dessutom effektivt stoppats av EU-direktiven.
Det börjar bli tunt i utbudet av båtar för oss som inte vill böja oss fram och läsa på akterspegeln för att se om det var rätt båt vi gick till ute på bryggan.
En lösning är annars fjärrkontroll a´la bil - tryck på knappen så ser du vilken båt som blinkar med lanternorna....
Skämt åsido - jag har inget emot Bavaria eller andra båtar i budget-AWB-segmentet. De behövs och det finns en stor marknad för dem. Men de är inget för mig och risken är stor att de få och små egenheter som kännetecknade Dufour slukas av det stora Bavaria.
Bavaria är inte ute efter att trygga olikheter och att försäkra sig om ett diversifierat utbud av båtar för olika smaker och behov. De vill sälja fler båtar på rationellaste vis med största möjliga vinst för ägarna. Då håller man sig till få grundmodeller med lite olika utrustningsgrad beroende på vilket marknadssegment man riktat sig mot. Det bli samma jäkla AWB, fast med olikfärgade loggor och annat yttre attribut för att markera skillnaden mellan "Comfort", "Race Pac" eller "Family Line".
Ungefär som Moody bliv en "Hanse de Luxe" med ännu blankare inredning. Men vad hände med Moody ursprungliga identitet som Hanse betalade dyrt för?