BAVARIA KÖPER DUFOUR

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: BAVARIA KÖPER DUFOUR

Inlägg av S-B A-son » fre 12 nov 2010, 15:39

Mainship skrev:Deras försök med Match serien gick inget vidare vilket jag inte tror är för att produkten nödvändigdvis var dålig eller incidenten med kölen.
Den incident du talar om är tyvärr ingen enstaka händelse. Bavaria hade mycket stora stora problem.
http://www.boatdesign.net/forums/sailbo ... -7362.html
http://www.sailing.hu/galeriak/versenye ... re_kupa/2/

Det finns mycket skrivet på nätet om detta.

mvh Sven-Barry

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » fre 12 nov 2010, 17:38

Bavaria Match 42 kölinfästning var underdimmensionerad varav en tappade kölen och under tragiska omständigheter omkom en person. Befintliga Match 42or fick byggas om.

Mej veterligen är Bavarias kölproblem begränsad till denna mycket tragiska händelse även om Bavaria hatarna gärna vill felaktigt förstora problemet till ett generellt Bavaria problem.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 12 nov 2010, 18:58

Mainship skrev:Mej veterligen är Bavarias kölproblem begränsad till denna mycket tragiska händelse även om Bavaria hatarna gärna vill felaktigt förstora problemet till ett generellt Bavaria problem.
Bavaria förnekade problem med kölinfästningen på Match-serien. Det finns som sagt mycket att läsa och lära om hur Bavaria hanterade dessa enligt dem själva, icke problem.

Jag har absolut inget emot Bavaria som sådan, tvärtom är det ju alldeles utmärkt att det finns leverantörer som bygger billiga båtar. Men fabrikens sätt att hantera problem är inte ägnat att bygga förtroende för produkten.

Fast det var ju inte det tråden handlade om.

Jag tycker att det inte är bra för konsumenten om antalet oberoende leverantörer minskar. Och om Bavarias sätt att hantera felaktigheter också kommer att sätta sin prägel på hur Dufour hanterar problem, blir det riktigt, riktigt illa.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 15 nov 2010, 11:06

Mainship skrev: ....Vidare kan de säkert dra stordrifts fördelar framförallt på Dufour båtarna vilket även gynnar båtköparna...
Stordriftfördelen jag kan se är att man samordnar design, produktion och inköp från underleverantörer - vilket naturligvis glädjer aktieägarna. Den enda fördelen för båtköparna är möjligen något lägre pris på kort sikt när man vill kapa åt sig marknadsandelar.
I övrigt leder det bara till ännu större likriktning av båtutbudet. Hur kul blir det i en framtid när när kanske 2-3 stora varv har 90% av den europeiska båtmarknaden och resterande 10% delas mellan några små apdyra, apexklusiva varv som befinner sig utom all ekonomisk räckvid för oss vanliga dödliga.
Och när all import av båtar tillverkade utanför EU dessutom effektivt stoppats av EU-direktiven.

Det börjar bli tunt i utbudet av båtar för oss som inte vill böja oss fram och läsa på akterspegeln för att se om det var rätt båt vi gick till ute på bryggan.
En lösning är annars fjärrkontroll a´la bil - tryck på knappen så ser du vilken båt som blinkar med lanternorna....

Skämt åsido - jag har inget emot Bavaria eller andra båtar i budget-AWB-segmentet. De behövs och det finns en stor marknad för dem. Men de är inget för mig och risken är stor att de få och små egenheter som kännetecknade Dufour slukas av det stora Bavaria.
Bavaria är inte ute efter att trygga olikheter och att försäkra sig om ett diversifierat utbud av båtar för olika smaker och behov. De vill sälja fler båtar på rationellaste vis med största möjliga vinst för ägarna. Då håller man sig till få grundmodeller med lite olika utrustningsgrad beroende på vilket marknadssegment man riktat sig mot. Det bli samma jäkla AWB, fast med olikfärgade loggor och annat yttre attribut för att markera skillnaden mellan "Comfort", "Race Pac" eller "Family Line".
Ungefär som Moody bliv en "Hanse de Luxe" med ännu blankare inredning. Men vad hände med Moody ursprungliga identitet som Hanse betalade dyrt för?

Polypen
Trogen medlem

Inlägg av Polypen » mån 15 nov 2010, 16:17

Är det inte så att det konsortium som äger Bavaria är de som köper Dufour? Det är alltså inte Bavaria själva som köper Dufour som många tycks tro. Allt enligt Dufoursäljarna på båtmässan...
Bavaria och Dufour nischar ju in sig på olika typer av köpare, vilket jag hoppas att konsortiet är medvetna om.

Skriv svar