BAVARIA KÖPER DUFOUR
BAVARIA KÖPER DUFOUR
http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk ... inews.html
Där ser man!!!!
//Jonas
bavaria40@dinstudio.se
Där ser man!!!!
//Jonas
bavaria40@dinstudio.se
Re: BAVARIA KÖPER DUFOUR
Trist. En alltmer likriktad båtindustri blir än mer likriktad.
AWB rules....
AWB rules....
Det är ju inte säkert att finansbolagsnissarnas jakt på slantar landar i att någon (o?)begåvad nissenisse tror sig se stordriftsfördelar i produktionen och slår i hop Dufours och Bavarias utvecklingsavdelning. Vilka dessa nu kan vara? För Bavarias del handlar det väl numer om någon bildesigner á la BMW (Sedan JV fått sparken efter halvdassig dimensionering av kölbultar kanske?)? Dufours motsvarighet har jag ingen aning om! Månne Citroën?Eilean skrev:Trist. En alltmer likriktad båtindustri blir än mer likriktad.
AWB rules....
http://www.batliv.se/article.asp?newsid=1924&comment
mvh Sven-Barry
Man kan ju hoppas du har rätt. Men se hur mycket som var kvar av Moodys egenart när Hanse svalde dem.S-B A-son skrev:....Det är ju inte säkert att finansbolagsnissarnas jakt på slantar landar i att någon (o?)begåvad nissenisse tror sig se stordriftsfördelar i produktionen och slår i hop Dufours och Bavarias utvecklingsavdelning....
Sedan kan man ju alltid fråga sig hur mycket egenart det egentligen fanns hos Dufour jämfört med andra AWB som BenBavJenHan-båtarna.
Marinorna blir snart litet som IKEAS parkering, man måste komma ihåg i vilken sektion och rad man ställt sin silvermetallic V70 för att komma hem.
"Marinorna blir snart litet som IKEAS parkering"
Men är inte det perfekt? På Utö och Sandhamn ligger alla BenBavJenHan 37-fotare uppkopplade till ström, vatten, avlopp, öl och bredband och så får vi som har andra preferenser ha skärgårdarna i fred och lyssna till ådornas skrockande!
Men är inte det perfekt? På Utö och Sandhamn ligger alla BenBavJenHan 37-fotare uppkopplade till ström, vatten, avlopp, öl och bredband och så får vi som har andra preferenser ha skärgårdarna i fred och lyssna till ådornas skrockande!
AndersJ skrev:"Marinorna blir snart litet som IKEAS parkering"![]()
Tyvärr verkar inte Ejdern må så bra antalet har decimerats katastrofalt senare år , men jag håller med, ådornas skrockande är ofta det jag längtar till under vinterhalvåret.
Glädjande är att tumlarna kommit tillbaka. De skrockar inte utan låter snarare
som hundar som sniffar och frustar.
Själv hamnade vi i ett stim om 10-12 stycken utanför kullen i somras.
som hundar som sniffar och frustar.
Själv hamnade vi i ett stim om 10-12 stycken utanför kullen i somras.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jo, det är bedrövligt (och då var det ejdern jag avsåg, inte tumlaren...). Det är ju väldigt litet vitfågel också. Allra läckrast är väl om man är tidigt ute på säsongen och kan höra alfågelns "Ho-hoaho"!
Exakt hur det hänger ihop med fosfor/kväve-balans, fiske, skarv, sälar mm har jag försökt att läsa mig till utan att egentligen bli så klok. Men att det sanslösa fiskeritrycket är en viktig del i eländet tycker jag verkar står utom allt tvivel.
Exakt hur det hänger ihop med fosfor/kväve-balans, fiske, skarv, sälar mm har jag försökt att läsa mig till utan att egentligen bli så klok. Men att det sanslösa fiskeritrycket är en viktig del i eländet tycker jag verkar står utom allt tvivel.
En sak som slagit mig, dels när vi seglade runt Åland i somras, där det var tyst och glest mellan båtarna när man lämnat köttgrytorna runt Käringsund, Mariehamn och Degerö. Och dels när vi var ute under förra helgen (Allhelgona) och bl.a låg för ankar helt ensamma i den vanligen så överfulla Napoleonviken, att sommartid är det aldrig tyst i Stockholms skärgård. Var man än befinner sig och oavsett tid på dygnet hör man alltid motorer åtminstånde som ett surr eller muller i fjärran.
Därvidlag har det skett en märkbar förändring under senare år. För kunde man uppleva tystnad bland öarna längst ute i havsbandet. Men inte nu längre.
Undrar vad detta ständiga buller har för inverkan på fågel- och djurliv?
Därvidlag har det skett en märkbar förändring under senare år. För kunde man uppleva tystnad bland öarna längst ute i havsbandet. Men inte nu längre.
Gudingens parningsrop
Ingenting överträffar för mig gudingarnas parningsrop tidigt på våren, när de uppvaktar ådorna. Så snart äggen är kläckta försvinner de västerut och magin är bruten.
[quote="Eilean"]...detta ständiga buller har för inverkan på fågel- och djurliv?[/quote]
...eller på människoliv?
Det finns goda belägg för att ett bakomliggande bullertryck (som då delvis kan vara infraljud) kan ge upphov till stressrelaterade besvär hos människor trots att vi vid en ytlig betraktelse kan lära oss att leva med det.
Det finns väl ingen rimlig anledning att tro att andra djur än människan är annorlunda? Vi vet ju att många hundar får svåra stressymptom av fyrverkeriknallar och vi kan också märka att det blir stor oro i en hästflock av knallar. På samma sätt kan man se att en flock betesdjur till synes är helt opåverkade i sitt beteende när de står och beter bredvid en motorväg, men slutsatsen att "de är vana vid ljudet" är ju inte alls samma sak som att de är opåverkade av det.
Insikten om att det var en stor skillnad under de dagar det var tyst i himlen till följd av Eyjafjallajökulls utbrott är en av anledningarna till att vi nu flyttar ifrån huvudkommunen.
En annan reflektion (sorry...) är ju att storstadsbon inte bara förlorat tystnaden utan även mörkret.
och Brendan, javisst är det så, det inte många som har båten i sjön tidigt nog. Men gudingarna här borta drar väl snarare österut, till havs är nog ett "kustneutralt" begrepp!
...eller på människoliv?
Det finns goda belägg för att ett bakomliggande bullertryck (som då delvis kan vara infraljud) kan ge upphov till stressrelaterade besvär hos människor trots att vi vid en ytlig betraktelse kan lära oss att leva med det.
Det finns väl ingen rimlig anledning att tro att andra djur än människan är annorlunda? Vi vet ju att många hundar får svåra stressymptom av fyrverkeriknallar och vi kan också märka att det blir stor oro i en hästflock av knallar. På samma sätt kan man se att en flock betesdjur till synes är helt opåverkade i sitt beteende när de står och beter bredvid en motorväg, men slutsatsen att "de är vana vid ljudet" är ju inte alls samma sak som att de är opåverkade av det.
Insikten om att det var en stor skillnad under de dagar det var tyst i himlen till följd av Eyjafjallajökulls utbrott är en av anledningarna till att vi nu flyttar ifrån huvudkommunen.
En annan reflektion (sorry...) är ju att storstadsbon inte bara förlorat tystnaden utan även mörkret.
och Brendan, javisst är det så, det inte många som har båten i sjön tidigt nog. Men gudingarna här borta drar väl snarare österut, till havs är nog ett "kustneutralt" begrepp!
Akustisk nedskräpning
"I min bok" om det våldtagna Bohuslän finns det flera exempel på allvarliga ljudföroreningar, som naturligtvis på många sätt är skadliga för människor och djur:Eilean skrev:En sak som slagit mig, dels när vi seglade runt Åland i somras, där det var tyst och glest mellan båtarna när man lämnat köttgrytorna runt Käringsund, Mariehamn och Degerö. Och dels när vi var ute under förra helgen (Allhelgona) och bl.a låg för ankar helt ensamma i den vanligen så överfulla Napoleonviken, att sommartid är det aldrig tyst i Stockholms skärgård. Var man än befinner sig och oavsett tid på dygnet hör man alltid motorer åtminstånde som ett surr eller muller i fjärran.
1) motordrivna båtar och fartyg av all slag
2) flygplan (ett fruktansvärt gissel i skärgården väster om Säve flygfält på Hisingen norr om Göteborg)
3) vindkraftverk
4) den petrokemiska industrin och annan industri
5) seglartåget under två veckor i juli
6) värst av all akustisk terror var stensågarna på Bohus-Malmön, som förde ett djävulskt oväsen milsvitt, när de sågade sönder
öns vackra granitklippor i mitten/slutet av 1900-talet. Tack och lov har detta upphört. Bara skrotstenen finns kvar. Och graniten till Bohus-Malmöbornas
anläggningar köps numera från Kina. Undrar hur kineserna har det med akustisk nedskräpning. Den är nog inte att leka med.
.
Är det bara jag eller har tråden gått sönder? Blivit kapad?
Bavaria köper Dufour, men det som diskuteras är ejder, tumlare och parningsrop? Var det kvinnors parningsrop som diskuterades förresten?
Bavaria köper Dufour, men det som diskuteras är ejder, tumlare och parningsrop? Var det kvinnors parningsrop som diskuterades förresten?
Parningsrop
Nej, det var ejderhannarnas - gudingarnas - parningsrop, som diskuterades.Gaidin skrev:Är det bara jag eller har tråden gått sönder? Blivit kapad?
Nu diskuterar vi dessutom akustisk nedskräpning.
Men snart kommer det säkert en nitisk "moderator" och sållar agnarna från vetet. Jag har undrat hur länge det skulle dröja. Men han kanske jobbar.
Smart köp av Bavaria.
Bavaria är för stora för att inte ha produkter i prestanda segmentet och Bavaria är ett för inarbetat varunamn som prisvärda cruisers. Deras försök med Match serien gick inget vidare vilket jag inte tror är för att produkten nödvändigdvis var dålig eller incidenten med kölen. Jag tror att ett stort problem med Match serien var att de hade namnet Bavaria och att stylingmässigt var för lika Bavaria cruisers.
Vidare kan de säkert dra stordrifts fördelar framförallt på Dufour båtarna vilket även gynnar båtköparna.
Bavaria är för stora för att inte ha produkter i prestanda segmentet och Bavaria är ett för inarbetat varunamn som prisvärda cruisers. Deras försök med Match serien gick inget vidare vilket jag inte tror är för att produkten nödvändigdvis var dålig eller incidenten med kölen. Jag tror att ett stort problem med Match serien var att de hade namnet Bavaria och att stylingmässigt var för lika Bavaria cruisers.
Vidare kan de säkert dra stordrifts fördelar framförallt på Dufour båtarna vilket även gynnar båtköparna.