Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
eriksbo1
Diamantmedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » tor 11 nov 2010, 09:38

.[/quote]
Det där en av de viktigaste frågorna i hela den här soppan egentligen. Vem skall man vända sig till som konsument, om inte en auktoriserad besiktningsman? Oavsett om det rör sig om hus, bilar eller båtar, när man har en tvist med en leverantör? Och hur skall man någonsin kunna ha möjlighet att få rättelse mot försumliga leverantörer om dessa besiktningsmän anses som likvärdiga parter i målet som leverantören och hans partners? Självklart bör de inte anses vara partiska och subjektiva utan betraktas som det de är, dvs yrkesskickliga professionella människor. Precis som jag skrev för ett bra tag sedan och nu Seawolf - de har ju hela sitt rykte, anseende och levebröd att riskera om de inte lämnar korrekta utlåtanden. Sedan är det ju upp till beställaren att använda sig av utlåtandet eller inte.[/quote]

Javisst, vi ska hoppas att besiktningsmännen är "yrkesskickliga professionella människor". Tyvärr ger auktoriserade båtbesiktningsman Rybbes utfall i en vitt spridd tidning ett allt annat än "yrkesskickligt professionellt" intryck. Men artikeln är kanske inte signifikant för hela yrkeskåren eller...?

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 11 nov 2010, 10:40

Jag tror inte vi skall förringa detta forum. Den samlade kunskapen är gigantisk och med några få undantag så tycker jag att den här tråden tillfört väldigt mycket. Caset är som sagt inte självklart och intressant fakta och nya teorier har presenterats som man önskar funnits på bordet innan tingsrätten fällde sin dom.

Skall bli mycket intressant att följa hur det går i HovR.
//Niklas S

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » tor 11 nov 2010, 10:46

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Johan Hackman
Silvermedlem

Inlägg av Johan Hackman » tor 11 nov 2010, 11:10

Jag har haft kontakt med en Hallberg-Rassy-försäljare som skickat mig domen för att visa att båten är felfri. Med andra ord blir skämtet om att man ska blada in domen i broschyrerna på mässan (som återfinnes säkert 25 sidor tillbaka i den här tråden) allt mindre ett skämt. Ett besiktningsprotokoll blir ju helt överflödigt i sammanhanget. (Obs! Sarkasm)

Johan

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 11 nov 2010, 11:13

eriksbo1 skrev:.
Det där en av de viktigaste frågorna i hela den här soppan egentligen. Vem skall man vända sig till som konsument, om inte en auktoriserad besiktningsman? Oavsett om det rör sig om hus, bilar eller båtar, när man har en tvist med en leverantör? Och hur skall man någonsin kunna ha möjlighet att få rättelse mot försumliga leverantörer om dessa besiktningsmän anses som likvärdiga parter i målet som leverantören och hans partners? Självklart bör de inte anses vara partiska och subjektiva utan betraktas som det de är, dvs yrkesskickliga professionella människor. Precis som jag skrev för ett bra tag sedan och nu Seawolf - de har ju hela sitt rykte, anseende och levebröd att riskera om de inte lämnar korrekta utlåtanden. Sedan är det ju upp till beställaren att använda sig av utlåtandet eller inte.[/quote]

Javisst, vi ska hoppas att besiktningsmännen är "yrkesskickliga professionella människor". Tyvärr ger auktoriserade båtbesiktningsman Rybbes utfall i en vitt spridd tidning ett allt annat än "yrkesskickligt professionellt" intryck. Men artikeln är kanske inte signifikant för hela yrkeskåren eller...?[/quote]
Kan hålla med om att artikeln knappast nådde några stilistiska höjdpunkter precis och den hade mått väl av en redigering. Men jag kan förstå Rybbes indignation och frustration inför det faktum att tingsrätten till synes struntade i, eller åtminstone nedvärderade utlåtanden från professionella besiktningsmän. Jag har svårt att förstå att man resonerade så, måste jag säga.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 11 nov 2010, 11:15

Johan Hackman skrev:Jag har haft kontakt med en Hallberg-Rassy-försäljare som skickat mig domen för att visa att båten är felfri. Med andra ord blir skämtet om att man ska blada in domen i broschyrerna på mässan (som återfinnes säkert 25 sidor tillbaka i den här tråden) allt mindre ett skämt. Ett besiktningsprotokoll blir ju helt överflödigt i sammanhanget. (Obs! Sarkasm)

Johan
Du skojar?!! Gjorde de så?!! HR:s huvudkontor verkar behöva en extern konsult...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 11 nov 2010, 13:45

Ur dagens Dagens Industri, s 37:

---------------------------------------------------------------
Di FAKTA
Nybilsgaranti i Sverige just nu

2 år: BMX, Citroën, Ford (utom Focus, C-Max/Grand C-Max), Mercedes-Benz, Saab, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen, Volvo.

3 år: Chevrolet, Dacia, Fiat, Alfa Romeo, Honda, Hyundai (utom ix20, i30 och ix 35), Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Suzuki, Subaru, Toyota.

5 år: Hyundai (ix20, i30 och ix 35), Opel, Renault, Ford (Focus, C-Max/Grand C-Max).

7 år: Kia

---------------------------------------------------------------

Är det inte så att köparna av prestigebåtar förväntar sig att dessa ska ha en livslängd, som överstiger och kvalitet som är i paritet med, livslängden och kvaliteten för bilar?

Varför har prestigetillverkaren Hallberg-Rassy en garantitid på vitala delar (inte påsatta tillbehör) som skrov, däck, roder köl på endast ett (1) år? Gäller ett år rent allmänt i branschen?

Finns det något annat sätt för Hallberg-Rassy AB att reparera sitt rykte än att tillgodose följande punkter:

1) En oförbehållsam pudel i ett pressmeddelande på svenska och engelska och annonser i ledande svenska och internationella båttidningar med införande av pressmeddelandet och följande information:
2) Förlikning med makarna Nordé i form av ny båt, men utan skadestånd för förspilld tid etc.
3) Återinförande av Lloyds individuella godkännande.
4) Övergång till högsta kvalitet på polyestern genomgående. (Jag har kontaktat några andra tillverkare avseende detta. Rosättra/Linjett och Nautor har inte bemödat sig om att svara, vilket ju lämnar fältet fritt för tolkningar. Malö har i först ett kort mejl och sedan ett längre, från två olika personer, bedyrat att de har den dyrare polyestern genomgående i sina båtar.)
5) Införande av tioårig (?) garantitid för vitala delar (inte påsatta tillbehör) som skrov, däck, roder och köl.
6) Lämpliga omstruktureringar i företagsledningen och tillverkningsprocessen.

Det - ungefär - vore vad dyra konsulter i krishantering skulle rekommendera. Och om punkterna följdes skulle stor kalabalik och diskussion uppstå under några veckor. Sedan skulle skandaldelen av saken vara glömd och Hallberg-Rassy skulle ha lärt sig sin läxa och tack vare de vidtagna åtgärderna uppnå en än högre försäljning än före skandalen och krisen.

Det som talar emot en krishantering enligt ovan är:

1) Hallberg-Rassys totalt omdömeslösa och oprofessionella agerande hittills.
2) Hallberg-Rassy vet något som till vilket pris som helst inte får komma ut, d v s HR 37 nr 168 är inte ett isolerat måndagsexemplar, utan endast en av flera livsfarliga båtar, som seglar omkring på världshaven. Om detta kom ut skulle bolaget gå i konkurs.

Det finns prestigetillverkare och det finns kvalitetstillverkare. Rent objektivt tog Hallberg-Rassy det första (öppet deklarerade) steget från kvalitet till prestige när man övergav Lloyds individuella godkännande. Steg nummer två togs när man övergav det stora inslaget av solitt trä i inredningarna och istället började använda plywood som på vilken dussinbåt som helst.

Marknadsföring, snygg design och allmänt hög svansföring kan i det korta perspektivet göra att ett varumärke behåller sin stjärnglans som prestigemärke, men förr eller senare hinner verkligheten i kapp. Med andra ord: i det långa loppet finns det ett samband mellan prestige (=upplevd kvalitet med mera) och verklig kvalitet.
Senast redigerad av 1 Tomas E, redigerad totalt 0 gånger.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 nov 2010, 17:53

//Nu har jag rensat bort en och en halv sida av diverse rätt onödiga elakheter och lagt dessa i en egen tråd. Den som vill fortsätta fajtas hänvisas till tråden på Klotterhalvan av forumet.
Varsågod och fortsätt att diskutera HR, rättegången, överklagande, besiktningsmän etc. // MOD
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 11 nov 2010, 20:02

Anders S skrev://Nu har jag rensat bort en och en halv sida av diverse rätt onödiga elakheter och lagt dessa i en egen tråd. Den som vill fortsätta fajtas hänvisas till tråden på Klotterhalvan av forumet.
Varsågod och fortsätt att diskutera HR, rättegången, överklagande, besiktningsmän etc. // MOD
Tack moderatorn.

en tillbaka till min undring om plattan som HR tog ut ur skrovet. Hur lyckades de att
ta ut en skiva ? Var det så att de sågade runt om och BRÖT LOSS I DELAMINERINGEN ?
Eller hur lyckades man dela ett massivt skrov horisontellt ?

Jag bara undrar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » fre 12 nov 2010, 08:46

Appropå garantier. Verkar bli en konkurrensgrej.
Hört på Stockholmsmässa, http://www.fredriksson.tv/2010/11/8993/:
-Det har pratas mycket om kvalitet under året, hur står ni er i den konkurrensen?

-Om du menar risken för delaminering så har vi en stor fördel i och med att vi har full kontroll över tillverkningen, över hela processen från ax till limpa. Vi tillämpar en mycket modern teknik där alla våra skrov är vakuuminjicerade. Alla skrov byggs i vinylester, både till Najad och Maxi. Vi är väldigt miljömedvetna, all plasttillverkning påverkar miljön men vi försöker göra allting så miljömedvetet som möjligt. Vi vet att vi ligger i den absoluta framkanten.

Därför har vi fr o m första november infört en förlängd skrovgaranti på sex år. Det gäller delaminering, infästningar, bottenstockar, stringers och alla skott, alltså alla strukturella delar i båten och självklart mot osmosis, böldpesten. Garantin var lång även tidigare, fem år, men vi har inte haft några problem med det så nu förlänger vi till sex år. Vi känner oss trygga med det och vill visa kunderna vilken kvalitet vi har.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 12 nov 2010, 08:48

blur skrev:Hört från najad på Stockholmsmässan:
-Det har pratas mycket om kvalitet under året, hur står ni er i den konkurrensen?

-Om du menar risken för delaminering så har vi en stor fördel i och med att vi har full kontroll över tillverkningen, över hela processen från ax till limpa. Vi tillämpar en mycket modern teknik där alla våra skrov är vakuuminjicerade. Alla skrov byggs i vinylester, både till Najad och Maxi. Vi är väldigt miljömedvetna, all plasttillverkning påverkar miljön men vi försöker göra allting så miljömedvetet som möjligt. Vi vet att vi ligger i den absoluta framkanten.

Därför har vi fr o m första november infört en förlängd skrovgaranti på sex år. Det gäller delaminering, infästningar, bottenstockar, stringers och alla skott, alltså alla strukturella delar i båten och självklart mot osmosis, böldpesten. Garantin var lång även tidigare, fem år, men vi har inte haft några problem med det så nu förlänger vi till sex år. Vi känner oss trygga med det och vill visa kunderna vilken kvalitet vi har.
http://www.fredriksson.tv/2010/11/8993/
Smart PR -arbete när det är som bäst =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » fre 12 nov 2010, 13:30

stangen skrev:
blur skrev:Hört från najad på Stockholmsmässan:

http://www.fredriksson.tv/2010/11/8993/
Smart PR -arbete när det är som bäst =)
+1 ..... Riktigt smart.

Om man står i stånd att köpa ett Orust bygge är nog valet ganska lätt. Vakuminjucerat ger väl också betydligt bättre kvalitet and metoden HR använder, så Najad folket kan nog sova lugnt även med den längre garanti tiden.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 12 nov 2010, 15:21

Smart håller jag inte med om, däremot elementärt. Att HR inte kunnat förutse att de inte bara gräver en grav åt sig själva utan på samma gång krattar manegen åt sina Orustkollegor var väl ingen som väntat sig efter hur de hanterat ärendet. Men att branschkollegorna skulle passa på att distansera sig från HR jag det måste väl höra till grundkurs 1A i marknadsföring. De skulle ju annars nästan tas för medskyldiga om de inte talar om att hos dem behöver man inte räkna med tråkigheter.

Så även om jag inte ser det smarta i det är det naturligtvis inte mindre effektivt för det, det är ett ypperligt tillfälle att utnyttja det uppkomna läget.

Det är bara att gratulera HR´s konkurrenter för även om konkurrens är bra tror jag de har tillräcklig konkurrens även om HR skulle tappa mark eller rentav gå omkull.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Zingo
Erfaren medlem

Inlägg av Zingo » fre 12 nov 2010, 18:57

Seglaren skrev:Smart håller jag inte med om, däremot elementärt. Att HR inte kunnat förutse att de inte bara gräver en grav åt sig själva utan på samma gång krattar manegen åt sina Orustkollegor var väl ingen som väntat sig efter hur de hanterat ärendet. Men att branschkollegorna skulle passa på att distansera sig från HR jag det måste väl höra till grundkurs 1A i marknadsföring. De skulle ju annars nästan tas för medskyldiga om de inte talar om att hos dem behöver man inte räkna med tråkigheter.

Så även om jag inte ser det smarta i det är det naturligtvis inte mindre effektivt för det, det är ett ypperligt tillfälle att utnyttja det uppkomna läget.

Det är bara att gratulera HR´s konkurrenter för även om konkurrens är bra tror jag de har tillräcklig konkurrens även om HR skulle tappa mark eller rentav gå omkull.
Välkommen till verkligheten... från www.hallberg-rassy.com
"(12 November 2010) Due to good sales lately, Hallberg-Rassy hires 60 (yes sixty) boatbuilders. To apply to vacant places at Hallberg-Rassy in Sweden, one of the obligatory skills is to speak and read Swedish. That is why this vacant places page is available in Swedish only"

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 12 nov 2010, 19:37

Zingo skrev: Välkommen till verkligheten... från http://www.hallberg-rassy.com
"(12 November 2010) Due to good sales lately, Hallberg-Rassy hires 60 (yes sixty) boatbuilders. To apply to vacant places at Hallberg-Rassy in Sweden, one of the obligatory skills is to speak and read Swedish. That is why this vacant places page is available in Swedish only"
Kul tycker jag och det finns väl ingen som önskar att gick riktigt illa för HR? Men det är knappast senaste tidens skriverier som skapat den stora efterfrågan utan orderböckerna som börjat fyllas efter några tuffa år. Jag hoppas att HR rannsakar sig själva och verkligen går till botten med problemet och inte bara viftar bort det. Vore jag aktuell för att söka ett av de utannonserade jobben skulle det inte kännas kul med Nordéfallet. Innan det kändes det väl som att HR var ett hyvens varv och ett ställe man med stolthet arbetar på. Och så ska det ju vara så låt oss hoppas att det finns krafter som kan styra upp Magnus Rassys brist på insikt och att man får fortsätta i många år som ett kvalitetsvarv.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar