Riggförvaring, sviktar
Riggförvaring, sviktar
När jag lagt masten på vinterförvaring i masthuset så finns det 3 st stöd för den. Det resulterar i att det sticker ut ca 3 m mast i båda ändarna och masten sviktar något och är lite böjd där den ligger över vintern nu. Är det ngt som kan skada den eller är det jag som är överbeskyddande mot masten? 
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Re: Riggförvaring, sviktar
Hej,
personligen skulle jag nog vilja ha masten så plant som möjligt, även om jag iof inte tror att det påverkar masten något - den är ju gjord för att klara rätt stora belastningar - men i alla fall - sätt dit ngn bock i vardera ändan om du kan/får
//Mats
personligen skulle jag nog vilja ha masten så plant som möjligt, även om jag iof inte tror att det påverkar masten något - den är ju gjord för att klara rätt stora belastningar - men i alla fall - sätt dit ngn bock i vardera ändan om du kan/får
//Mats
Scanner 391 nr 142
Om du spänner fast masten med remmar i de tre stöd den nu ligger på, kanske den rätar ut sig? Förutsätter förstås att alla stöden är på samma höjd...
Själv gillar jag inte att masten ligger och kroknar under vintern, det blir liksom svårt att sova gott på nätterna...
Själv gillar jag inte att masten ligger och kroknar under vintern, det blir liksom svårt att sova gott på nätterna...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Är det ett hyllsystem med identiska balkar ovanför dina? Isåfall kan du hänga tampar i mastens ändar och dra dessa till balkarna ovanför för att avlasta vikten på de som masten vilar på. Då blir masten rakare.
Jag brukar också surra fast masten men det är mest för att den inte ska ramla ner! :)
Att masten skulle bli permanent deformerad och ta skada av att ligga på tre stöd över vintern har jag väldigt svårt att tro.
Även om nu en mycket svag böjning skulle uppstå så ställer du ju ändå den rak med vant och stag på våren. För att verkligen deformera ett maströr krävs kraftigt våld.
De flesta master är ju mer eller mindre böjda som en del av riggtrimmet, likväl rätar de på sig när riggen slackas.
Att masten skulle bli permanent deformerad och ta skada av att ligga på tre stöd över vintern har jag väldigt svårt att tro.
Även om nu en mycket svag böjning skulle uppstå så ställer du ju ändå den rak med vant och stag på våren. För att verkligen deformera ett maströr krävs kraftigt våld.
De flesta master är ju mer eller mindre böjda som en del av riggtrimmet, likväl rätar de på sig när riggen slackas.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Det fanns ju inga balkar vid mastens ändar och om 'hyllplanen' är identiska, knappast på nivån ovanför heller?J@nne skrev:Är det ett hyllsystem med identiska balkar ovanför dina? Isåfall kan du hänga tampar i mastens ändar och dra dessa till balkarna ovanför för att avlasta vikten på de som masten vilar på. Då blir masten rakare.
Jag skulle lägga masten med likrännan neråt och eventuellt palla upp mittendelen så att masten får ett jämnt krum åt rätt håll. Man annars som nån skrev så ska det mycket till för att masten ska deformeras under sin vintervila, med tanke på hur mycket den får utstå under seglingssäsongen och ända visa sig vara rak när allting slackats upp...
/T
När vi fick en ny mast hade lastbilschauffören lagt den på några klossar och sedan spänt fast masten med spännband MELLAN klossarna. Den masten gick aldrig att få ordning på, spända man upp riggen för hårdvind blev det en S-kurva... Det fick bli en ny mast igen. 
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jo, fast gissningsvis körde chaffisen med bilen, vilket säkert resulterade i mängder med rörelse i masten och därmed en ruskig påfrestning. Ett mastskjul står förhoppningsvis stilla.Fredrik skrev:När vi fick en ny mast hade lastbilschauffören lagt den på några klossar och sedan spänt fast masten med spännband MELLAN klossarna. Den masten gick aldrig att få ordning på, spända man upp riggen för hårdvind blev det en S-kurva... Det fick bli en ny mast igen.
Alla borde ha skägg
Tack för alla tips! Det blir att prova att se om det finns ngt att fästa i ovanför i ändarna så jag rätar ut med hjälp av två tampar, tack för tipset! I o f s trevligt att besöka hamnen varje vecka men skönt att slippa vrida på masten vid besöken