Motorbyte Lombardini in och MD1 ut
Re: Motorbyte Lombardini in och MD1 ut
Enligt de uppgifter jag har fått är ett kamremsbyte på Lombardini en både enkel och billig operation.
Antagligen något som sorken88 tagit med i beräkningen när han valde just Lombardini.
En gammal hederlig SABB eller Lister kan vara svårt att få tag på.
Antagligen något som sorken88 tagit med i beräkningen när han valde just Lombardini.
På motorn, ja. Men ofta är båtmotorvård "på plats" något som kan liknas vid att tapetsera hallen. Genom brevlådan.bosseh skrev:Enligt de uppgifter jag har fått är ett kamremsbyte på Lombardini en både enkel och billig operation.
Anders S
En kåpa på fronten som lossas rakt framåt. Låter enklare än att tapetsera om min hall ....Anders S skrev: På motorn, ja. Men ofta är båtmotorvård "på plats" något som kan liknas vid att tapetsera hallen. Genom brevlådan.
Ja, bara man kan lossa fronten rakt framåt... Det är det jag menar; med litet förtänksamhet och kanske en strategisk liten lucka i något skott, så löser man det här. Det finns ju riktiga skräckexempel på motorutrymmen där man inte kan göra någonting och man inser att bara anorektiska dvärgar med dubbla armbågsleder egentligen skall jobba med båtmotorer.bosseh skrev:En kåpa på fronten som lossas rakt framåt. Låter enklare än att tapetsera om min hall ....Anders S skrev: På motorn, ja. Men ofta är båtmotorvård "på plats" något som kan liknas vid att tapetsera hallen. Genom brevlådan.
Anders S
dotterns granne hade en volvodiesel som kom ut genom avgasröret.Ridax skrev:Någon som hört talas om någon FOCS-motor som rasat pga trasig kamrem? Tycker det är väldigt mycket tal om kamremmen på dessa motorer, men har inte sett någon med egen erfarenhet av att ha fått en motor som rasat.
Nåja, själv har jag en CHD-motor som inte har kamrem...
Han hade bytt kamrem(själv) men missat att byta vattenpumpen. Som naturligtvis skar och tog med sig remmen som tog med sig motorn...
Inte nog med att audi har kamrem, de driver även vattenpumpen (den enda snurrande grejen som helt saknar smörjning !!) med samma kamrem.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jo, men det var ju inte en FOCS-motor. Att en brusten kamrem på vissa motorer kan ge omfattande skador på motorn är ju väl känt. Men frågan var ju om någon kände till något fall då kamremen på en FOCS-motor hade havererat? Vet vi förresten om kolven skjuter sönder ventilerna på en FOCS-motor OM kamremen skulle haverera?
Det finns nästan inga moderna bensinmotorer som inte är sk "interferensmotorer" och rakt inga dieslar. Kommer ventilstyrningen (som fortfarande är mekanisk på Lombardinin) och kolvarna i otakt på en diesel är det godnatt för ventiler, kolvar eller båda. Med litet otur går något annat sönder också. Kamremmen är en ökänd svag punkt på alla motorer som har en sådan, och det finns ingen motortillverkare som inte föreskriver ett byte efter (typiskt) 10.000 mil eller så. (10.000 mil, med 50 km/t i snitt motsvarar ungefär 2000 timmar, inte så långt från vad Lombardini har angett).Ridax skrev:Jo, men det var ju inte en FOCS-motor. Att en brusten kamrem på vissa motorer kan ge omfattande skador på motorn är ju väl känt. Men frågan var ju om någon kände till något fall då kamremen på en FOCS-motor hade havererat? Vet vi förresten om kolven skjuter sönder ventilerna på en FOCS-motor OM kamremen skulle haverera?
Anders S
Jomen, återigen, är det någon som råkat ut för en brusten kamrem på en FOCS-motor? Om man söker på nätet så hittar man hur många som helst som oroar sig över att det finns en kamrem, men man hittar inte en enda referens till någon som verkligen råkat ut för det på denna motor. Om det aldrig inträffar så kanske man inte behöver oroa sig så mycket? Om kamaxeln på en motor utan kamrem går av eller skär, så havererar ju motorn på precis samma sätt. Men om det aldrig inträffar så behöver man inte oroa sig...
Lombardini anger byte efter tio år eller 2500 timmar, vilket är i paritet med andra remförsedda motorer. Byter man remmen enligt deras besked, ingen fara. De har inte särskilt annorlunda rekommendationer än andra motortillverkare. Nödvändigt periodiskt underhåll, helt enkelt.Ridax skrev:Jomen, återigen, är det någon som råkat ut för en brusten kamrem på en FOCS-motor? Om man söker på nätet så hittar man hur många som helst som oroar sig över att det finns en kamrem, men man hittar inte en enda referens till någon som verkligen råkat ut för det på denna motor. Om det aldrig inträffar så kanske man inte behöver oroa sig så mycket? Om kamaxeln på en motor utan kamrem går av eller skär, så havererar ju motorn på precis samma sätt. Men om det aldrig inträffar så behöver man inte oroa sig...
Till TS: Se nu till att du kan komma åt att byta remmen om tio år, så blir det bra. Det vore ju surt om byte av remsats och litet spännrullar för tre-fyra tusen innebär att du behöver ta ut motorn...
Anders S
Jag har ingen kamrem att byta, men antar att du talar till TS nu?
Ridax skrev:Jag har ingen kamrem att byta, men antar att du talar till TS nu?
Det gick väl att missförstå, men javisst.
Angående sk FOCS-motorer: Där driver kamremmen också insprutningspumparna via kammen, så där belastas remmen en smula hårdare än eljest. Det är samma sak med en vattenpump som drivs av kamremmen, fiffigt, billigt och enkelt, men risken för kamremshaveri ökar en smula. Ju mer komponenter som kan orsaka ett haveri, ju värre. Men jag är inte orolig alls, tekniken är beprövad och byter man remmen enligt god praxis fungerar det utmärkt. Lombardini är en fin motor.
Anders S
-
miss-stress
- Trogen medlem
Kan tillägga fast ni kanske redan vet att remmen till dessa motorer är överdimensionerad om man jämför med bilmotorer.
Hur vet du det ?miss-stress skrev:Kan tillägga fast ni kanske redan vet att remmen till dessa motorer är överdimensionerad om man jämför med bilmotorer.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det var en intressant läsning, jag är väldigt tacksam för era synpunkter. Själv har jag konstaterat att det är bättre med en "sprillans ny" Lombardinimotor i stället för en VP MD1, fastän md;ettan inte har någon kamrem
. MD;ettan skall enligt uppgift vara nyrenoverad och finns det någon intresserad, så är den till salu. Den, (MD;ettan), kommer inte in i "Bianca Jagger" mer, utan där skall en Lombardini LDW 702 M "trona". Är övertygad om att det är en väldigt bra motor jämfört med övriga marknaden. Har studerat detta noga, innan jag slog till. Återkommer alltid till; "skall man leva i nuet, så gäller det att vara där". Jag tror att det kommer att gå flera år innan undertecknad behöver meka med just motor eller backslag. Plats att utföra service finns i överflöd se bifogade bilder. Kommer med ledning av vad som sagts, att följa rekommendationen om att flytta upp avgasröret och plasta igen det gamla hålet.
-
miss-stress
- Trogen medlem
Jag har själv jämfört med de jag har i mina bilar.peterh skrev:Hur vet du det ?miss-stress skrev:Kan tillägga fast ni kanske redan vet att remmen till dessa motorer är överdimensionerad om man jämför med bilmotorer.