NY motor; Vetus eller Solé?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av HR312 » tor 04 nov 2010, 20:25

Så här på hösten dyker ju alltid frågeställningen upp vad man ska ta sig till om den gamla Volvo Pentan 2003:an inte går igång. Några omfattande reparatione tänker jag inte ge mig in på utan då blir det en ny motor.

Hittills har jag fastnat för Kubotabaserade Beta Marin som verkar vara robusta och rejäla motorer. Problemet är att jag gärna vill ha en handlare i närheten som jag vända mig till för köpa av filter, snacka service m.m. Såvitt jag vet finns ingen i närhets som säljer Beta marin; däremot de Mitsubishibaserade Vetus och Solé.
Jag söker en (minst 3-cyl) motor i 30-hästarsklassen med ett nytt S-drev. Några synpunkter på vilken motor man ska välja?
Henric D

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av GaryGary » tor 04 nov 2010, 21:05

Jag satte in en Solé i min förra båt pga av pris och just en liten och servicevänlig firma i Stockholm. Jag hann använda motorn 2,5 år innan båtbytet och hade inga problem. PM:a för namn på firman.

BJ

miss-stress
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av miss-stress » tor 04 nov 2010, 22:16

Detta kan kanske vara nåt?
http://buildingcalypso.blogspot.com/201 ... rives.html
Har själv Mitsubishi modellen 27 hk och den går fint och problemfritt.
Det man bör titta på är placering av servicepunkter och att dessa är lätta att komma åt
det kan ju skilja en del mellan märkena, annars tror jag inte märket spelar någon större roll.
Bägge är ju i grunden beprövade industrimotorer som sitter i minigrävare mm mm mm.......

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av hhmcsv » fre 05 nov 2010, 14:29

Nanni verker också vara bra motorer, baseret på Kubota.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Vilse » fre 05 nov 2010, 16:20

Varför inte i Yanmar?

undrar en 2YM15 ägare

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Neptun » fre 05 nov 2010, 16:51

För några år sedan bytte jag ut en Vovo Penta MD 17 mot en fyrcylindrig Vetus. En marknadsundersökning visade att Volvo och Yanmar blev dyrare, Sole var intresant (något billigare), men Vetus hade avgaskrök i brons i stället för gjutjärn och kunde fås med ett nervinklat backslag (8 graders vinkel). Detta gav möjlighet att sänka motorn i framkant så att den inte lutade så mycket. Tycker att Vetus motorn går bra, inget luftande efter filterbyte (elektrisk matarpump), valet underlättades av att det fanns en återförsäljare i närheten.
Hälsningar Magnus.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Mats Brage » fre 05 nov 2010, 17:21

Hej,

Bytt motor för två år sedan och vald Sole (samma installatör som GaryGary). Motorn gå kanonbra - hur nöjd som helst (och med installatören).

Innan köp gick jag igenom de olika alternativen och valde bort Volvo och Yanmar pga av pris, men även att jag inte kunde använda mitt S-drev till Yanmar. Slutliga valet blev mellan Vetus och Solé, och det blev dels en prisfråga och dels en fråga om närmaste serviceverkstad och inställning hos installatören.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av T » fre 05 nov 2010, 17:37

Varför inte Lombardini?
En (numera relativt) nykonstruerad motor med dito drev. I en närliggande tråd behandlas de problem som vissa Dysterkvistar anser att kamremmen kan ge upphov till. Faktum är dock att ingen, allra minst den svenske generalagenten, känner till några kamremshaverier på Lombardinis FOCS-motorer. Inte heller idoga sökningar på nätet ger några indikationer på att det inträffat.
Jag vet inget alls om Vetus, Sole, Kubota eller Mitsubishi. De som var aktuella när jag bytte motor var, förutom Lombardini, Yanmar och VP. Dessa var dock drygt 30 % dyrare på den tiden när det begav sig. Detta faktum plus att konstruktionen av såväl motor som drev var ny, fick fälla avgörandet. Dessutom var Lombardinin rätt mycket lättare. Till L-ini medföljde även en ny motorbädd även om VP-bädden som satt i min båt gått återanvända med smärre modifieringar; det är samma bultcirkel för drevet men jag tror det kräver lite pyssel runt de främre motorfästena. Min VP-bädd var dock rutten så den åkte ut. Det jobbet och jobbet med att plasta fast den nya bädden var dom stora momenten i motorbytet. Resten var nästintill plug-and-play.
Nu har väl Yanmar och VP kommit ifatt en del i utvecklingen, hur det är med dom andra har jag ingen aning om. Inte heller har jag nån aning om vad dom olika motorerna kostar. Men jag tycker definitivt att Lombardini ska kollas upp när man nu ändå håller på. Dessutom är servicen man får från generalagenten Rodahl helt suverän.

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av bosseh » fre 05 nov 2010, 19:03

De jag vet har bytt motorer verkar ha bytt till Nanni, Solé eller Lombardini. Alla verkar extremt nöjda, mer kraft, mindre oljud. Alla som varit i kontakt med Rodahl berömmer dem. Vetus och Beta är säkert lika bra men inte så bra representerade på säljsidan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Anders S » fre 05 nov 2010, 19:59

T skrev: Faktum är dock att ingen, allra minst den svenske generalagenten, känner till några kamremshaverier på Lombardinis FOCS-motorer
Det är ju inte "att" som är skräcken i detta, det är "om". Man får ju ingen varning. Byter man enligt plan, så är man hemma med detta. Lombardini är en fin motor, och vikten är ett stort plus (eller minus, om man skall se det relativt...) Ny vet jag inte vilka bälg- (membran-)regler som gäller för Lombardinis drev men att byta bälg på VP-drev bör man ju göra lika ofta som kamrem, inte mindre jobbigt det. Yanmar har utanpåliggade oljerör, måste bevakas mot rost. Inte alla motorer har korrosionssäkra avgaskrökar, många behöver en ny värmeväxlare efter att antal år. Kan man byta den inre vattenpumpen utan att ta ner hela motorn i atomer?

Vill man vara Dysterkvist kan man hitta hur möet som helst, men allt finns väl inte på alla motor, guschelov. Själv gör jag reflektionen att det känns som det blivit litet "slit-och-släng"-tänk när det gäller båtmotorer, det är många som byter i st f att renovera (detta uppmuntras enormt genom den sjuka prissättningen på renoveringsdelar). Är man beredd att byta vid det dagset behöver man ju inte vara ängslig alls.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Ridax » fre 05 nov 2010, 20:37

Anders S skrev:Själv gör jag reflektionen att det känns som det blivit litet "slit-och-släng"-tänk när det gäller båtmotorer, det är många som byter i st f att renovera (detta uppmuntras enormt genom den sjuka prissättningen på renoveringsdelar).
Jag bytte ju själv i höstas från en MD21 från 1975 som antagligen hade någon otät cylinder, vatten i oljan och startmotor som behövde smörjas upp. Kändes ju inte jättelockande att lägga ner pengar på att lyfta på toppen, byta kolvringar, cylinderfoder, slipa toppen. Vad kunde en sådan operation gå på? Inte billigt i alla fall och sedan har man ändå samma gamla åbäke där något annat rasar när som helst? Värmeväxlare, backslag, bränslepump... saker som bara väntar på att rasa och hela båtsäsongen blir förstörd dessutom. Lägg till detta att man inte litar på motorn, så vissa turer gör man helt enkelt inte bara för det.

Tyckte det var värt de 125,000:- som ny motor gick på.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av benq » fre 05 nov 2010, 21:33

Jeg satte inn en "Sole mini 17" i en 32 fots Alo Mikkel, dette skjedde for ca ett år siden. Motoren har nå 105 timers gangtid, har hatt litt trøbbel med turtallet, det har variert litt. Men det er sikkert noe som ikke er tett. Marsj farten er 6,5 knop på flatt vann. 52000 norske kroner ferdig montert i båten.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av HR312 » fre 05 nov 2010, 22:56

Lombardini går bort för mig då jag inte vill ha kamrem. Yanmar och Volvo motsvarar inte merpriset enligt min uppfattning. Volvo har haft jätteproblem med sin D1-serie och Yanmars gångkultur är ganska rå och trist. En rätt viktig aspekt då man faktiskt använder motorn många timmar. Som sagt är alla kubotamotorerna (betamarin, Nanni) intressanta, dock har jag ingen handare i närheten. Intressant uppgift om avgaskröken på Vetus. Solé utrustar, enligt uppgift,sina motorer med en sämre kvalitet på slangar m.m. än Vetus. Kanke är det värt att lägga till några kronor och slå till på en Vetus med ett nytt ZF-drev?
Henric D

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av Mats Brage » sön 07 nov 2010, 21:41

Hej,

När jag kollade inför min motorinstallation var det ingen skillnad mellan Vetus och Sole på slangkvalité, men det kanske har ändrats - naturligtvis värt att kolla

//Mats
Scanner 391 nr 142

magnuskra
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 11:43
Ort: Lund
Kontakt:

Re: NY motor; Vetus eller Solé?

Inlägg av magnuskra » mån 08 nov 2010, 20:42

En sak att fundera på (hur viktigt är detta för dig?).

Jag monterade en Vetus M3.28 för 3 år sedan. Jag var i karibien med båten förra året (motorn gick ca 900 timmar!) och som förebyggande åtgärd ville jag skaffa en verkstadshandbok.

Detta var dock nobben! Bara verkstäder får köpa denna, och dessutom måste de vara Vetusverkstäder!
Nu hände inget med min motor, så jag behövde aldrig manualen, men Vetus attityd till sina kunder gör att jag skulle nog fundera en gång till om jag skulle byta igen... (Jag har dock inte kollat om de andra är bättre...)

mvh
, Magnus

Skriv svar