Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av bosseh » ons 03 nov 2010, 22:51

Ridax skrev: Jag syftade på sid 33 i PP-presentationen.
Men togs det upp i rätten?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av bosseh » ons 03 nov 2010, 22:55

Anders S skrev:
Men här är det knepigt. Om man själv, på hyfsat goda grunder, anser att varan har ett fel, men säljaren förnekar att så är fallet, då blir det inte möjligt att låta säljaren rätta till felet. Ingen lagar väl något om det inte är trasigt. Alla bör ju kunna tänka sig detta - man är helt övertygad att något är fel, man har papper på det, verkstaden har sagt att det är fel, ett par besiktare har sagt att det är fel, och så säger säljaren "Det skall vara så". Den situationen är inte alldeles enkel att hantera.
"Hallberg-Rassy erbjöd sig i december 2009 att avhjälpa eventuella fel."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » ons 03 nov 2010, 23:25

bosseh skrev:
Anders S skrev:
Men här är det knepigt. Om man själv, på hyfsat goda grunder, anser att varan har ett fel, men säljaren förnekar att så är fallet, då blir det inte möjligt att låta säljaren rätta till felet. Ingen lagar väl något om det inte är trasigt. Alla bör ju kunna tänka sig detta - man är helt övertygad att något är fel, man har papper på det, verkstaden har sagt att det är fel, ett par besiktare har sagt att det är fel, och så säger säljaren "Det skall vara så". Den situationen är inte alldeles enkel att hantera.
"Hallberg-Rassy erbjöd sig i december 2009 att avhjälpa eventuella fel."

... "eventuella fel" ? Som Perry Mäjson skulle sagt: "I rest my case"...
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av bosseh » ons 03 nov 2010, 23:48

Anders S skrev:
... "eventuella fel" ? Som Perry Mäjson skulle sagt: "I rest my case"...
det intressanta hade ju varit VAD de hade åtgärdat.

Flayban
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 18:38

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Flayban » tor 04 nov 2010, 07:07

Enligt kommentarer på Bohuslänningens första artikelt så har det tydligen hyvlats ner flera HR skrov tidigare. Nån som vet nåt om det?

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1 ... discussion

//Jonas

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tor 04 nov 2010, 07:56

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » tor 04 nov 2010, 07:59

bosseh skrev:
Ridax skrev: Jag syftade på sid 33 i PP-presentationen.
Men togs det upp i rätten?
Ja, det kan du se på sid 11 och sid 14 i domen.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » tor 04 nov 2010, 08:07

Mr Q skrev:Apropå borrtrissor; Hur tjockt var laminatet där BN:s delade plugg togs?
Jag tänker på vad som skulle kunna hända om cirkelsågen bottnade halvvägs?
12,5mm tjock. Antar att du menar hålsåg och inte cirkelsåg? Den enda cirkelsåg som använts är väl den som HR använde när de sågade ut sin platta? Risken för att hålsågen inte skulle klara 12,5mm är nog inte så stor.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tor 04 nov 2010, 08:10

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av janne » tor 04 nov 2010, 08:37

Klistrar in en kommentar från Bohuslänningen

"Skrivet 3 nov 2010 19:49 Magnus (Ej registrerad)
Dät är inte första båten hos HR som delaminerats minst två båtar har dom hyvlat av ytskicktet hur många är ute!!!!"

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av toaen » tor 04 nov 2010, 08:46

Ridax skrev:
Mr Q skrev:Apropå borrtrissor; Hur tjockt var laminatet där BN:s delade plugg togs?
Jag tänker på vad som skulle kunna hända om cirkelsågen bottnade halvvägs?
12,5mm tjock. Antar att du menar hålsåg och inte cirkelsåg? Den enda cirkelsåg som använts är väl den som HR använde när de sågade ut sin platta? Risken för att hålsågen inte skulle klara 12,5mm är nog inte så stor.
Jag har en motorseglare, Fjord 28 S byggd 1979.

När jag för ett par vintrar sen skulle montera en "bottengenomföring" för avgasröret borrade jag genom skrovet a 20 cm under relingen. Båten har ett kosterskrov och hålet togs ca 20 cm från akterstammen. Jag borrade från insidan med den hålsåg jag hade. Nån billig skit, en sats som jag köpt, troligtvis på Biltema. Den var inte så djup, men jag trodde inte att skrovet var av någon större tjoklek så högt ovan vattenlinjen. Det visade sig att jag hade fel. Jag kom inte igenom när jag borrade från insidan. Som tur var gick ju centrumborret igenom, så jag kunde enkelt borra/såga även från utsidan. Sågen brände nog mer än den skar på slutet. Det visade sig att skrovet i den punkten jag tog hålet var ca 23 mm tjockt (har jag förmig).Det var ju där skrovhalvorna var ihopskarvade och möjigtvis även att däcket är ihopplastat med skrovet.

Med tanke på det så har laminatet i pluggen troligtvis plastats vid två kanske tom tre olika tillfällen. Trotts min misshandel var pluggen som jag till slut fick ut helt homogen, utan minsta tillstymmelse till delaminering. Om en plugg/borrtrisa ramlar i sönder när den sågas/borras ur ett nytt skrov så talar det för mig sitt tydliga språk. Det finns en delaminering i skrovet.
Bilagor
new_001.jpg
Värmare- och länspumpsslang.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Segelbo » tor 04 nov 2010, 08:54

Det är just det som är det sjuka med domen. Man menar att det visst skulle kunna finnas delaminering i skrovet, men att käranden inte har lyckats bevisa det enligt de högt ställda besviskrav som rätten har krävt i målet. Taskigt för båda parter. HR står med en dom som säger att det troligtvis är fel på båten och BN med beskedet att du har nog rätt, båten är möjligen kass, men du har för dåliga bevis.
Så det vore mycket intressant att få veta hur hovrätten skulle se på bevisbördan i ett sådant här fall. Vi får väl se vad som händer...
---
Bosse
Monsun 31, #116

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av morg » tor 04 nov 2010, 09:44

Segelbo skrev: Så det vore mycket intressant att få veta hur hovrätten skulle se på bevisbördan i ett sådant här fall. Vi får väl se vad som händer...
Tycker det är intressant att se hur HR tänker agera på slutsatsen sannolik delaminering men inte styrkt på grund av höga beviskrav. Det där är ju rättsformalia och det skiter ju kommande köpare i. Det kanske avskräcker än mer att köpa båtarna om det sannolikt är fel på båten, varvet processar mot kunderna trots detta och kunderna inte vinner fastän rätten anser det sannolikt att det är fel på båten och HR går ut och mallar sig på hemsidan. Antagligen kommer varvet och BN förlikas när detta sjunker in. Ingen av parterna har råd att låta hydran växa ut fler huvuden. BNs vansinniga krav på kompensation stryks, båten fixas på något överenskommet sätt men i det tysta och nästa sommar sitter BN och Kerstin och dricker pina colada med pappa rassy i karibien! Det enda vi får reda på är att BN och MR är så nöjd så med överenskommelsen genom förlikning för det är ju sååååå viktigt med våra kunder. Kom ihåg var ni hörde det först ;)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av stangen » tor 04 nov 2010, 09:54

Förtom att "den eventulla delamineringen" skall bekräftas, dvs att det verkligen finns ett fel i varan, skall det också bevisas (göras sannolikt...) att detta "fel i varan" förelåg vid leverans.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av coppertail » tor 04 nov 2010, 10:10

stangen skrev:Förtom att "den eventulla delamineringen" skall bekräftas, dvs att det verkligen finns ett fel i varan, skall det också bevisas (göras sannolikt...) att detta "fel i varan" förelåg vid leverans.
Japp! Och att det eventuella felet är av så allvarlig art att det är av väsentlig betydelse för kunden.
Det vill säga att båten inte skulle gå att använda till det BN tänkt sig.

Lycka till...

Nu blir förmodligen även jag raderad av Anders S.

[Kommentar från webmaster Anders L: Sista meningen ovan är exempel på helt onödig inlägg. Ett fullt relevant inlägg i övrigt. Vänligen skärp er! ]

Skriv svar