Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seawolf » sön 31 okt 2010, 13:22

Seawolf skrev:
Mr Q skrev:
Jo men problemet har väl kanske legat i att de sakkunniga inte jobbar med plastbåtar till dagligdags utan fördriver dagarna med att sippa på champagne på promoveringar. Jag har själv låtit repara bottenstockarna på min gamla häck från sent åttital. Vad gjorde plastfirman som anses som Ostkusten bästa plastreparatörer?

Jo knacktest.
Jag ser nu att du inte tagit del av det presenterade materialet. När du gjort det kan du nog svara på några av dessa frågor:
Vad anser du att de två BBR-besiktningsmännen jobbar med i vardagslag?
Kan du ange vad de använde som huvudsaklig metod för att dra slutsatsen om bristande vidhäftning över stora delar av skrovet?
Den provningsingenjör som till stor del jobbar med ultraljudsprovning på laminat på skeppsvarv, vad är det för objekt han mäter på tror du?
Är det så att du själv inte valt att utbilda dig inom teknik och ingenjörkonst, det skulle förklara varför du inte förstår vad som är fakta och vad som är påståenden utan koppling till påvisbara saker?
Mr Q skrev:Re Seawolf.

Laminat på skeppsvarv, anser du att det är detsamma som ett plastat fritidsbåtskrov? Har dessa goa gubbar testat sina metoder på en endaste segelbåt i plast innan detta test???

Om motsvarande ultraljudstest skulle göras på ett slumpmässigt urval båtar på vinterupptagningsplatsen på en godtycklig båtklubb, vad tror du resultatet då skulle bli?


Om du inte gillar att man bör svara på frågor här på SG, så får jag för denna gången anpassa mig till det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av ALm » sön 31 okt 2010, 13:30

På blur.se: http://www.blur.se/2010/10/29/kvalitetsbyggen/
finns ganska många kommentarer (27 st) till detta fall. Några kommer från personer som tydligen jobbar på varv, “bonnarbetare” enligt MrQ:s terminologi. De har gjort många håltagningar i båtskrov men aldrig sett delamineringar av denna typ.

Det skulle vara intressant om någon erfaren och oberoende båtkonstruktör (om det nu finns någon, det kan kosta att sticka ut hakan) gav sin syn på hållfastheten. Konstruktören ansvarar ju för bl a dimensioner och material i skrovet. Krafterna från exempelvis riggen är ju stora. På en 37-fotare tror jag att dragkraften från varje vant är minst 1000 kp (statisk belastning). Duger det då med ett laminat som ser ut som det gör i den aktuella borrkärnan?
Efter att jag tagit del av Minnes förträffliga genomgång av skrovtillverkning tror jag att GRP i detta fall står för Glömt Ruggaupp Paraffinskiktet.
/ALm

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seawolf » sön 31 okt 2010, 13:42

Q,
Jag borde inte behöva skriva detta, men ibland hjälper det att förklara och vara tydlig.

Om man bygger en stålbåt av en lämplig stålplåtstyp som framställs med specificerade egenskaper, och som används för alla möjliga saker varav båtar bara är en av dem, så kan exakt samma provnings- och mätmetoder användas på plåten, oavsett vad plåten används till. Det tror jag Q förstår.

Om några av användningarna av plåttypen är väldigt kritiska och mycket dyrare än båtar, utvecklas ofta mycket sofistikerade men beprövade metoder för kvalitetskontroll för plåten. Om man då använder dessa metoder och konstaterar att just det plåtexemplar som en viss båt delvis är byggd av har allvarligare fel av något slag, så borde även Q förstå att det är fel på plåten även om ingen nånsin i världshistorien skulle ha använt just den plåtprovningsmetoden på en fritidsbåt tidigare.

Nu är ju kompositer lite mera abstrakta än plåt, och det kan ju vara detta som gör att Q har svårt att hänga med....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » sön 31 okt 2010, 14:04

Anders S skrev:Det kan vara så att HR har försäkringar för sådant här. Ofta är då ett villkor för ansvarsdelen i försäkringarna att bolaget (försäkringsbolaget) bara ersätter om HR döms som ansvarig att betala. Den hypotesen tillfredsställer ju svaret på frågorna "varför går de till tinget med en Kund" och "det måste finnas en logik i detta, men den är banne mig inte transparent".
Jaha.... i så fall är det nog Atlantica som försäkrar HR... De är ju kända för att driva fall till tinget in absurdum med stort lidande för parterna som följd... :lol:

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 31 okt 2010, 14:31

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » sön 31 okt 2010, 14:56

Mr Q skrev: Och vad som förvånar mera är att till och med Anders S som normalt brukar vara en vis man, propagerar för överklagande till nästa instans
[Borttagen mening av webmaster Anders L då den inte följde den enkla regler som finns på sailguides forum]. Jag skrev: "Om jag fick önska (det är gratis, att överklaga är det icke) borde domen överklagas. En första kontroll är i så fall om man får prövningstillstånd, vilket skulle kunna peka i någon riktning. Men bedömningen kan ändras i nästa instans ifall man bestämmer att lyssna mer på de som mätt och studerat snarare än de som tillämpat sin egen erfarenhet. Det är inte helt ovanligt att jurister har svårt att förstå naturvetare."

Detta skriver jag till SEAWOLF, eftersom sidospåret "varför lyssnar jurister inte på teknikerna" är uppe. Jag är genuint överraskad över att den rejäla bevisningen från kärandens sida helt avfärdats.
Numera krävs det prövningstillstånd för ett överklagande, och det får man inte om bedömningen är att underrättens dom är klar, tydlig och korrekt. Kolla gärna här: http://www.vastrahovratten.domstol.se/t ... _8772.aspx
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 31 okt 2010, 15:09

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » sön 31 okt 2010, 15:30

Jo, det vore intressant att se ett överklagande, om prövningstillstånd över huvud taget kommer att ges. Närapå lika intressant är en bra diskussion om varför det inte är lönt, men då på juridiskt sakliga grunder.
En bra sak är att jag kan önska mig det utan att betala ett smack för det, vilket jag givetvis inte heller kommer att göra.

En ännu bättre sak är att du och jag ej heller i detta behöver ha samma åsikt.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av oceansailor » sön 31 okt 2010, 16:22

Nä jag är inte Magnus Rassy som någon trodde. Då hade jag ju haft mer än 3 HR båtar !!

Men jag är företagare. Har även varit i twister. Kan bara hålla med Mr. Q. Man kan inte svälja all information som BN har publicerat. Den är naturligtvis en partsinlaga. Samma är det med besiktningsmän. Vem har betalt deras utgifter? Nu menar jag inte att de blå ljuger. Men förvänta er inte att man går emot sin uppdragsgivare. Sanningar kan presenteras på många olika sätt. Att båten inte är sjövärdig tror jag inte stund på. Typiskt något som uppdragsgivaren vill ha med.

Sedan det där med 200 + kunder som fick hjälp med rodret. Vet inte om det finns exempel på något annat företag i marinbranschen som skött en så stor sak snyggare. Liknande fel har säkert funnits men man har valt att blunda alternativt inte haft ekonomisk styrka att göra det som är rätt.

Träffar varje sommar på HR ägare som vittnar om frikostigt bemötande öven när man seglar förbi varvet med något problem.

Kan jag bara hålla med Mr.Q att ett överklagande är en stor ekonomisk risk. Det är nog något som man skall införskaffa sig en "second opinion" innan man fattar ett sådant viktigt beslut.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » sön 31 okt 2010, 17:22

[Borttaget inlägg av webmaster Anders L då det inte följde de enkla regler som finns på sailguides forum]
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av fredrikk » sön 31 okt 2010, 17:42

[Borttaget inlägg av webmaster Anders L då det inte följde de enkla regler som finns på sailguides forum]

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 31 okt 2010, 17:45

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av fredrikk » sön 31 okt 2010, 17:53

Mr Q skrev:Ok seglaren och fredrikk, Anders S önskade aldrig att domen skulle överklagas. Han bara råkade skriva så.
Du fattar fortfarande inte? Jag håller nog med Anders här, det vore intressant att se resultatet av en överklagad dom, däremot är det inte säkert att det är så bra att överklaga.

HansFolke
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:46

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av HansFolke » sön 31 okt 2010, 18:02

Det är klart att det känns i hjärtat på vissa H R ägare som har betalt på tok för mycket för sin båt som de trodde var en kvalitetsbåt när sådant här uppdagas.Då är det lätt att kalla BN för vissa saker som ni inte vet ett skit om bara för att ni vill hålla en hög svansföring som alla försäljare på HR visar på mässorna .

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 31 okt 2010, 18:06

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar