Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av oceansailor » lör 30 okt 2010, 17:55

Puff skrev:Det som förvånar mest i den här affären är ju den attityd som varvet och dess vd verkar ha. Antingen är det unikt för det här fallet och har sin förklaring i en rent personligt antagonism gentemot paret Nordé, eller så är det ett generellt förhållningssätt gentemot sina kunder.

Det måste ju finnas massa HR-ägare i den här chatten. Upplever ni HR såsom det målats upp i denna tråd - arroganta, ohjälpsamma och t.o.m. nedlåtande?
Tvärtom!

Är inne på min 3 HR. Skulle inte vara så om jag inte fått exemplarisk service. Totalt har jag ägt 7 nya båtar (3 HR) så lite har jag att jämföra med.

När det gäller sakfrågan så är det ju ganska uppenbart att det hela rör sig om en kund som inte bara vill ha sin båt åtgärdad för något som han tycker är fel. Dessutom ställer han ju ekonomiska krav som varje sund företagare till sist måste avvisa. Om han närmat sig varvet med en annan attityd är jag övertygad om att saken inte spårat ut som den gjort.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 18:17

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Lasse L » lör 30 okt 2010, 18:29

Mr Q skrev:...... köra sitt eget race med diverse löst folk som antagligen inte jobbat en endaste dag med plastbåtar som yrke.
?
Är inte detta påstående att baktala kunnigt yrkesfolk?
Att du skriver "antagligen" ursäktar dej inte.
Skäms på dej.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 18:46

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av HR312 » lör 30 okt 2010, 18:56

Har en HR312 och vet ju inte om jag riktigt räknas HR-ägare i den mening som avses här (nya Frers-modeller).

Har aldrig pratat med M Rassy men de anställda har alltid tagit sig tid att hjälpa till och svara på frågor när jag har ringt.

Är mycket nöjd med kvaliten. Kan segla på öppet vatten i styv kuling utan att det hörs ett enda knirr eller knak från inredningen eller båten i övrigt. Detta trots att båten är 25 år. Aldrig haft några direkt allvarliga fel på båten bortsett från att däcksdränering läckte lite. Det kostade ca 7-8000 kr att åtgärda på varv. I övrigt inga läckage.

Båten är byggd i en annan tid och allt är mycket överdimensionerat. Laminatet på min båt är 2,5-3 cm i akterspegeln. Enkellaminat.
Henric D

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av S-B A-son » lör 30 okt 2010, 19:36

Mr Q skrev:... Föreställ er situationen om jag plockat in nån maskiningenjör från KTH som skulle "döma ut" bilen. Hur mkt hjälp hade jag fått då?
Du har förmodligen inte läst hela Bengt Nordés historia och alldeles säkert inte förstått något av den.

Det är konsumenter av din sort Q, som gör att H&R trots allt kommer att sälja en och annan båt också framgent.

mvh Sven-Barry

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av morg » lör 30 okt 2010, 19:48

Mr Q skrev: Menar du bokmalarna på KTH och sonen som googlat fram ett dragtest, eller menar du plastteknikerna på Hallberg Rassy som bär på en 50-årig tradition av att bygga kvalitetsbåtar?
Har inte ens varit på ett universitet ser jag. Låt mig gissa sharepointkonsult ;) Vad tror du strömningsveräkningarna och allt annat som HRs konstruktionspartners bidragit med kommer från? Allt annat som ligger till grund för en modern båt? Är det nån salt orustfiskare som sett det i inälvorna på en marulk!?!?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 19:49

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 19:50

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av nilsnobbing » lör 30 okt 2010, 20:20

HR312 skrev:Är mycket nöjd med kvaliten. Kan segla på öppet vatten i styv kuling utan att det hörs ett enda knirr eller knak från inredningen eller båten i övrigt. Detta trots att båten är 25 år.
Jag skulle nog uttrycka det som att "på grund av att" att båten är 25 år.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av ALm » lör 30 okt 2010, 21:18

MrQ har gjort en 180-graderssväng. Jag har inte kollat alla hans inlägg, men jag backade en bit i tråden och hittade det här, skrivet den 27 okt.:

"Tyvärr lämnar detta inget annat än en sur eftersmak av vad ett tungt varumärke tror sig kunna komma undan med. Men det kan svänga fort, historien har många exempel på marknadsledare eller starka varumärken som 5 år senare är borta.

Att Magnus Rassy verkar vara en ovanligt samvetslös typ framstår som ganska klart oavsett familjen Nordés ppt eller inte."
/ALm

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av goph » lör 30 okt 2010, 21:29

oceansailor skrev:
Tvärtom!

Är inne på min 3 HR. Skulle inte vara så om jag inte fått exemplarisk service. Totalt har jag ägt 7 nya båtar (3 HR) så lite har jag att jämföra med.

När det gäller sakfrågan så är det ju ganska uppenbart att det hela rör sig om en kund som inte bara vill ha sin båt åtgärdad för något som han tycker är fel. Dessutom ställer han ju ekonomiska krav som varje sund företagare till sist måste avvisa. Om han närmat sig varvet med en annan attityd är jag övertygad om att saken inte spårat ut som den gjort.
Välkommen till forumet Magnus R.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 21:39

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Nubben » lör 30 okt 2010, 21:56

Eller så kanske det är så som t.ex. ÅF-konsulten(och övriga) säger, att det är sannolikt att båten är delaminerad och att den därför inte är sjövärdig?

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av callisto » lör 30 okt 2010, 22:03

En väg att återta bolagets stukade förtroende är att man åter anlitar Lloyds som oberoende besiktningsorgan.
Om man vågar kanske de t.o.m. kan börja med en viss modell och årgång.. :wink:
Det finns tyvärr inga genvägar i premiumligan.

Skriv svar