Bottenfärg utvärdering
Re: Bottenfärg utvärdering
Min segelbåt, ingen ny bottenfärg, ingen beväxtning. Eh, sade jag att jag ligger i Vättern? =)
Flickvännen köpte en båt av en norrman som har använt norsk bottenfärg, eller snarare hällt i något norskt pulver i svensk bottenfärg, troligen koppar. Nu har det varit problem med spärren som håller tilten på motorn så den har legat i vattnet under ett par månader. Lagom till hummerfisket drog vi upp den och skulle skrapa av propellern, båten hade nämligen slutat att plana. Notera skillnaden mellan motor och båt. Båten ligger i Surbrunn, Strömstad.
Flickvännen köpte en båt av en norrman som har använt norsk bottenfärg, eller snarare hällt i något norskt pulver i svensk bottenfärg, troligen koppar. Nu har det varit problem med spärren som håller tilten på motorn så den har legat i vattnet under ett par månader. Lagom till hummerfisket drog vi upp den och skulle skrapa av propellern, båten hade nämligen slutat att plana. Notera skillnaden mellan motor och båt. Båten ligger i Surbrunn, Strömstad.
Jaramaz du blandar tyvärr ihop infon, trots dina försök att memorera allas båtar, inlägg, namn och härkomst. Det du syftar på var färskvattenslingan, där en plastkoppling med gummitätning inte dragits tillräckligt hårt.Jaramaz skrev: Det där med faktakunskap ...minns du dina kölbultar, där du beskyllde varvet i Svinninge för att inte ha fixat? När allt berodde på att du använt teflontejp till varma rör .... herredjävlar. Slå upp motsvarande länkar och du hittar att jag klargjorde tydligt att sannolikheten för läckage via kölbultarna på din båt var ytterst liten (med tanke på konstruktion och skadefrekvens). Har dessutom för mig att jag starkt rekommenderade 577 till dina rör, då teflontejp är otillförlitligt (sedan säger det sig självt att en del plaster inte tål värmerör så bra, här måste man kolla med tillverkare och ev göra egna experiment).
Du får acceptera att det finns de med mer kunskap och erfarenhet än du. Som exempel så när det gäller den båt du har så har jag seglat samma modell i mer än 10 år ... På ett öppet forum som detta får du acceptera att andra ger sina åsikter.
Jaramaz
Denna kylvattenkrets har jag sparat till slutet av säsongen pga att arbetet med att dränera gammalt glykol var tvunget att planeras noggrant. Jag har inga problem att acceptera andra skribenter har mer kunskap än jag (det är nog inte så svårt). Jag tror tyvärr inte du är en av dem, utan din "kunskap" är en blandning av önsketänkande, mytomani samt ett starkt behov att framstå som genialisk i alla lägen.
(dessutom har jag märkt en skrämmande tendens att du kan vara tyst i veckor men vaknar till liv enbart för att svara på just mina inlägg, vilket oroar mig. Gud allena vet vilka galningar som finns där ute IRL)
Lefant X3 Racing,
Denna färg satte jag dit efter att ha tagit bort all Mille Light på min X-312. Ville ha snabbast möjliga vita färg.
Första säsongen i Mälaren gick helt utan problem. Andra säsongen var jag mer skeptisk till då båten skulle ligga i Saltsjöbaden.
Resultatet var helt enormt bra. Botten var helt fri från havstulpaner, yttre gummibälgen vid drevet var fullsatt med snäckor men alltså inte en enda där bottenfärgen var målad.
Måste säga att jag är jättenöjd med färgen, och jämfört med en VC17 västkustfärg som en bekant använt i samma vatten så var denna bättre.
Denna färg satte jag dit efter att ha tagit bort all Mille Light på min X-312. Ville ha snabbast möjliga vita färg.
Första säsongen i Mälaren gick helt utan problem. Andra säsongen var jag mer skeptisk till då båten skulle ligga i Saltsjöbaden.
Resultatet var helt enormt bra. Botten var helt fri från havstulpaner, yttre gummibälgen vid drevet var fullsatt med snäckor men alltså inte en enda där bottenfärgen var målad.
Måste säga att jag är jättenöjd med färgen, och jämfört med en VC17 västkustfärg som en bekant använt i samma vatten så var denna bättre.
Hejbarry skrev:Coppercoat förutom två helt obehandlade kvadratdecimeter stora partier. Legat förtöjd i norra Sthlm skärgård sedan mitten av juli med noll sjömil avverkade.
Obehandlade fläckarna: mycket kraftig beväxning av snäckor.
Resten av skrovet: antydan till slem på några få ställen.
Intressant med Coppercoat.
Hur har det varit nu med tanke på att du har ett par års erfarenhet?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Hej!Calle C skrev: Hej
Intressant med Coppercoat.
Hur har det varit nu med tanke på att du har ett par års erfarenhet?
Kul med gamla synder som dyker upp. Internet (och Calle C) har bra minne.
Tycker fortfarande att Coppercoat fungerar mycket bra. Nu inne på sjätte säsongen. Slipade upp det till 220-finish första säsongen så det är tillräckligt slätt för mig. Har sedan våtslipat bort den värsta oxideringen inför sjösättning varje år. Inget avancerat eller överambitiöst, gått runt botten med en slipsvamp. 30-60 minuters arbete beroende på humör och dagsform. Ingen beväxning annat än mkt lite slem. Seglar i huvudsak runt - och har båten förtöjd - i Stockholms skärgård.
De tidigare obehandlade fläckarna har jag strukit på med ny coppercoat så drevet är enda stället det växer på. Där dyker jag några gånger från mitten av juli och framåt (när havstulpanvarningen skickas ut) och torkar bort snäckorna innan de bildat hårda skal.
Hur många lager målade du?
Hur förberedde du botten före målningen?
Vad målade du med pensel, roller planstryckare eller?
Tack för tidigare svar, nu vet jag vad som skall göras i vinter
Hur förberedde du botten före målningen?
Vad målade du med pensel, roller planstryckare eller?
Tack för tidigare svar, nu vet jag vad som skall göras i vinter
Calle
Se gla ut
Se gla ut
7-8 lager blev det nog totalt innan epoxy och koppar tog slut. Tog i princip en hel dag under vårvintern inuti ett presseningstält med 2 x 2 kW värmefläktar. Tog ca 45 minuter att gå varvet runt och då var det lagom att stryka nästa lager vått-i-vått.
Grundningen för min del var en ganska gedigen epoxy-behandling med NM böldspärr men bara man har en rimligt hård yta så tror jag inte det är så kinkigt. Epoxy har ju hyfsat bra limmande egenskaper!
Strök med skumroller för att få slätast möjliga yta (har man möjlighet att spruta så blir det förstås ännu bättre, har förstått att de varv som applicerar sprutar coppercoat med framgång). Prutade iaf hejdlöst på en hel kartong skunmrollers i lokala färgaffären och de gick åt... Inte för att blandningen var extremt aggresiv, men efter någon halvtimme hade skummet ofrånkomligen gjort sitt. Mohair-roller lär ju fungera bättre ur det perspektivet men då får man ofrånkomligen apelsinskalsyta. Pensel och planstrykare misstänker jag blir för arbetssamt i och med att det är så många lager som ska appliceras i följd.
I övrigt upplevt mycket bra support från personalen på Aquarius Marine Coatings (www.coppercoat.com). Snabb och rak kommunikation både vid första köpet och senare komplettering med en liter för att behandla ett nytt roderblad.
Grundningen för min del var en ganska gedigen epoxy-behandling med NM böldspärr men bara man har en rimligt hård yta så tror jag inte det är så kinkigt. Epoxy har ju hyfsat bra limmande egenskaper!
Strök med skumroller för att få slätast möjliga yta (har man möjlighet att spruta så blir det förstås ännu bättre, har förstått att de varv som applicerar sprutar coppercoat med framgång). Prutade iaf hejdlöst på en hel kartong skunmrollers i lokala färgaffären och de gick åt... Inte för att blandningen var extremt aggresiv, men efter någon halvtimme hade skummet ofrånkomligen gjort sitt. Mohair-roller lär ju fungera bättre ur det perspektivet men då får man ofrånkomligen apelsinskalsyta. Pensel och planstrykare misstänker jag blir för arbetssamt i och med att det är så många lager som ska appliceras i följd.
I övrigt upplevt mycket bra support från personalen på Aquarius Marine Coatings (www.coppercoat.com). Snabb och rak kommunikation både vid första köpet och senare komplettering med en liter för att behandla ett nytt roderblad.