Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tor 28 okt 2010, 12:04

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Segelbo » tor 28 okt 2010, 12:31

Mr Q skrev:Man ska inte hålla på med båtar, man får bara en massa magsår. Men det är ju som den gamla klassikern; Så fort man sålt båten börjar man kolla på Blocket efter nytt. Och så fort man köpt nytt börjar man kolla på blocket efter annat. :mrgreen:
Känner igen det där. Vad är det för fel på oss? Skadade av det moderna samhällets konsumtionshysteri. Eller är man bara dum i huvet? :o
---
Bosse
Monsun 31, #116

Mainship
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 07:27

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Mainship » tor 28 okt 2010, 15:31

[quote="Anders S
Jag ber också de som till äventyrs läst stämningsansökan och inlagorna att påminna sig att säljarens jurist tagit upp möjligheten att BN lämnar tillbaka båten så att HR kan reparera den och sälja den. Det resonerandet (tanken var, såvitt jag minns rätt, att HR på det sättet skulle kunna minska sina kostnader för en omleverans, man tog även upp möjligheten att föra över BN:s motor, rigg etc för att den reparerade båten skulle vara "som ny" när HR sålde den. Har sedan BN:s jurist givit BN det (juridiskt) tveksamma rådet att inte lämna tillbaka båten till säljaren kan det också skada BN:s sak, i alla fall avseende skada genom utebliven segling.
[/quote]

Innebär detta att HR har föreslagit att bygga en ny båt till BN men att flytta över utrustning från den gamla till BNs nya båt ?

Om så låter väl det som ett tämligen rimligt erbjudande från HR.
Om jag tolkar ovan rätt, varför inte accepterade in BN detta erbjudande.

// Frågan bygger på en felaktighet från Anders S. Det är köparen som föreslagit detta, inte säljaren // MOD (skamsen)

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » tor 28 okt 2010, 15:54

Nu har jag inte läst några av dokumenten i fallet, men det är ju möjligt att HR inte de-facto har erbjudit den lösningen med att BN lämnar in sin båt och får ett nytt skrov med sin gamla utrustning. Det skulle ju kunna vara ett förslag som HR kommit med till tingsrätten som ett förslag på lösning, i det fall tingsrätten anser att de har fel. Tror det är ett ganska vanligt förfarande.

// Frågan bygger på en felaktighet från Anders S. Det är köparen som föreslagit detta, inte säljaren // MOD (skamsen)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » tor 28 okt 2010, 17:20

Mainship skrev:[quote="Anders S
Jag ber också de som till äventyrs läst stämningsansökan och inlagorna att påminna sig att säljarens jurist tagit upp möjligheten att BN lämnar tillbaka båten så att HR kan reparera den och sälja den. Det resonerandet (tanken var, såvitt jag minns rätt, att HR på det sättet skulle kunna minska sina kostnader för en omleverans, man tog även upp möjligheten att föra över BN:s motor, rigg etc för att den reparerade båten skulle vara "som ny" när HR sålde den. Har sedan BN:s jurist givit BN det (juridiskt) tveksamma rådet att inte lämna tillbaka båten till säljaren kan det också skada BN:s sak, i alla fall avseende skada genom utebliven segling.
Innebär detta att HR har föreslagit att bygga en ny båt till BN men att flytta över utrustning från den gamla till BNs nya båt ?

Om så låter väl det som ett tämligen rimligt erbjudande från HR.
Om jag tolkar ovan rätt, varför inte accepterade in BN detta erbjudande.[/quote]

Nej, förslaget kommer från käranden (köparen). Jag ser nu att jag skrev "säljaren" - det skall vara "köparen"! Beklagar misstaget !
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » tor 28 okt 2010, 17:24

Ridax skrev:Nu har jag inte läst några av dokumenten i fallet, men det är ju möjligt att HR inte de-facto har erbjudit den lösningen med att BN lämnar in sin båt och får ett nytt skrov med sin gamla utrustning. Det skulle ju kunna vara ett förslag som HR kommit med till tingsrätten som ett förslag på lösning, i det fall tingsrätten anser att de har fel. Tror det är ett ganska vanligt förfarande.
Det är jag som i hastigheten skrivit fel. Det är köparen, dvsBN som föreslagit detta. Ber om ursäkt till alla.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av fredrikk » fre 29 okt 2010, 07:23

När kan man förvänta sig att domen kommer? Alltså vilket klockslag?

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:16
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av nikke » fre 29 okt 2010, 07:57

Domstolsverket har gjort en superlyckad säkerhetsuppdatering. Ingen kommer in :wink: Så domen kommer när de fixat det, fast det är det ingen som vet när det blir......

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » fre 29 okt 2010, 08:47

Den offentliggörs kl. 11

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » fre 29 okt 2010, 10:27

Tyvärr totalt nederlag för BN och HR går helt fria. BN döms att betala HRs rättegångskostnader. Hur gick nu detta till??? :cry:

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av speed295 » fre 29 okt 2010, 10:34

Det kallas för tingsrätten

Bara ett gäng amatörer och klåpare............. Hovrätten är det som gäller

Jag håller tummarna
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

FredT
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 09:54

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av FredT » fre 29 okt 2010, 10:44

Hei der,
Etter den grundige "bevisførslen" BN har visat up i denne tråden har jeg vanskelig for at forstå tingrettens avgjørende.

Så vanskelig at jeg - som nogra tidligere i tråden - lovar at ge BN kr 5K til at føre saken videre.

mvh

Fred Thiesen

Johan Hackman
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 10 apr 2010, 16:34

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Johan Hackman » fre 29 okt 2010, 10:44

Va i helv...?

Johan

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av frejo » fre 29 okt 2010, 10:51

Har någon läst domen? Finns det möjlighet att lägga upp den alternativt länka till den?

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Mr Sailman » fre 29 okt 2010, 10:53

Var hittar man information om domen?

Skriv svar