Ta av propellern inför vintern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av frejo » sön 24 okt 2010, 16:11

Finns det någon anledning att ta bort sin propeller inför vintern annat än som ren stöldförebyggande åtgärd?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Peter_K » sön 24 okt 2010, 20:53

Det är ett ypperligt tillfälle att kolla av funktion, slitage och smörja rörliga delar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Eilean » sön 24 okt 2010, 22:02

Nej, det tycker jag inte. Är det en folding kan den gott kontrolleras på plats. Men att hålla på med blåslampa, slägga eller avdragare bara för att kolla att konan fortfarande är konisk känns som överkurs, milt sagt.
Är det en folding eller flöjlande, ta bort bladen så tappar den attraktionen för eventuella tjyvar.
Och är den fast 2- eller 2-bladig lär nog ingen sno den oavsett.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av consensus » sön 24 okt 2010, 22:45

Min erfarenhet är att ju längre man väntar, desto svårare blir det att få av den. Bort ska den ju förr eller senare.

Plockar man av navet varje år så går det som en dans. Tar 15 minuter, max.

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av frejo » mån 25 okt 2010, 11:15

Det är en flöjlande. Att man kan ta bort bladen eller hitta något i den som kan smörjas är en nyhet för mig. Funktionskoll är väl bara att vrida? Om bladen ändrar sig funkar den, eller missar jag något här?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Eilean » mån 25 okt 2010, 11:50

frejo skrev:Det är en flöjlande. Att man kan ta bort bladen eller hitta något i den som kan smörjas är en nyhet för mig. Funktionskoll är väl bara att vrida? Om bladen ändrar sig funkar den, eller missar jag något här?
Finns där inga smörjnipplar, eller låsskruvar som ersätts med smörjnipplar?
Fabrikat?

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Ridax » mån 25 okt 2010, 12:22

consensus skrev:Min erfarenhet är att ju längre man väntar, desto svårare blir det att få av den. Bort ska den ju förr eller senare.
Plockar man av navet varje år så går det som en dans. Tar 15 minuter, max.
Välkommen till min båt... propellern har bara suttit på i någon månad (varav 1 timme i sjön). Du får mer än gärna ta av propellern :D

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av frejo » mån 25 okt 2010, 13:00

Det är en Variprop från SPW, åtminstone är jag ganska säker på det... Om det sitter några smörjnipplar ska jag låta vara osagt.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Ridax » mån 25 okt 2010, 13:25

Från manualen...
fett.png
Variprop skall fyllas med fett 1gång/år!

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av frejo » mån 25 okt 2010, 14:00

Manualen... Ibland kan det ju vara bra att titta i den :o . Tack

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Jebban » mån 25 okt 2010, 14:09

Det är lättare att göra ren den om den är borttagen... I vart fall på vår propeller behöver rengöras efter varje säsong - den brukar bara ganska full med växtlighet när båten kommer upp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Anders S » mån 25 okt 2010, 15:03

Variprop hette i en tidigare inkarnation Prowell (en sådan har jag). Till denna propeller (och din) finns en fiffig avdragare som skruvas in i navet (jag tror i skruvhålen till zinkanoden) varvid man "lätt som en plätt" tar loss propellern. En av anledningarna till att det är svårt att använda en vanlig avdragare är att navklumpen är rundad och det går inte att dra i bladen (vad du gör, dra inte i bladen...).

Jag tror (hm...) att det finns en bild i boken på den här avdragaren. Är det (mot förmodan) den avdragaren du använder, spänn an den duktigt och värm navet. Annars finns avdragaren på bild på Variprops pdf-handbok på deras site.

Om du har en "vanlig" avdragare, så kan du göra en på modell från boken rätt enkelt (eller så tycker du det är svårt, skriv då till Variprop och be att få köpa avdragaren). Tills du har rätta grejor lär ju ingen tjuv lyckas bättre, kan man tro.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Peter_K » mån 25 okt 2010, 16:45

Eilean skrev:Men att hålla på med blåslampa, slägga eller avdragare bara för att kolla att konan fortfarande är konisk känns som överkurs, milt sagt.
Ja, det lät jobbigt!
Varför ska man använda dessa verktyg, det har jag aldrig behövt göra, varken med fasta propellern på förra båten, bronsfoldingen på förra eller järnfoldingen på nuvarande båt.
Alla borde ha skägg

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Mahogny » mån 25 okt 2010, 19:23

Man kan också se det så här:
Om någon stjäl din propeller på vintern då båten står på land så ersätter försäkringsbolaget.
Om du tappar propellern, eller ett blad, då båten ligger i sjön ersätter inte försäkringsbolaget.

När man bestämt sig för att ta loss sin propeller, eller bara bladen, är det alltså väldigt viktigt att man sätter tillbaka den helt korrekt enligt konstens alla regler, så att man inte tappar den och blir utan ersättning.
Jag tycker att om man kan göra en funktionskontroll av propellern då den sitter kvar på drevet finns ingen anledning att ta bort den. Funktionskontrollen inbegriper då också att leta efter glapp och kolla att skruvar/muttrar verkar sitta ordentligt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta av propellern inför vintern?

Inlägg av Eilean » mån 25 okt 2010, 20:38

Peter_K skrev:Varför ska man använda dessa verktyg, det har jag aldrig behövt göra, varken med fasta propellern på förra båten, bronsfoldingen på förra eller järnfoldingen på nuvarande båt.
Mycket enkelt, de var enda utvägen de få gånger jag nödgats plocka bort propellern. Så den får sitta. Jag förstår liksom inte anledningen till att plocka bort vare sig den eller kölen årligen. Kanske blir det lättare den gången man måste - men är det verkligen ett argument?

Skriv svar