Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?
Re: Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?
Min första båt med en Junkers-beredare hade längsgående pentry. Vi tog bort en bit av skåpet bakom spisen och satte beredaren där. Vi hade också en Electrolux köksfläkt över spisen. Till den kopplade vi en termostat, typ 120°C som sattes direkt över beredaren. Fläkten startade nästan omgående när beredaren gick igång och överskottsvärmen försvann effektivt.
I en annan båt satt beredaren i stuven med en lucka i skottet mot salongen. Vi gjorde luftintag i handskfacket med en slang ned så att luften kom in i botten av stuven. Sen satte vi en motorrumsfläkt upptill i akterkant av stuven som sög ut luften och som startades med termostat över beredaren.
Jag har även varit med om att ha beredaren i ett litet toalettrum. Ganska kul att öppna varmvattenkranen i köket när någon ovan klämt in sig på muggen!
Det lär vara vanligt i husvagnar att man seriekopplar en förrådsberedare med en genomströmmningsberedare. Finns det värme i förrådsberedaren utnyttjar man den och räcker det inte så går gasolen in. Hittar man en pump som klarar både tryck och temperatur så skulle man kunna "ladda" förrådsberedaren genom att cirkulera varmvattnet. Möjligen kan då risken för legionella öka.
I en annan båt satt beredaren i stuven med en lucka i skottet mot salongen. Vi gjorde luftintag i handskfacket med en slang ned så att luften kom in i botten av stuven. Sen satte vi en motorrumsfläkt upptill i akterkant av stuven som sög ut luften och som startades med termostat över beredaren.
Jag har även varit med om att ha beredaren i ett litet toalettrum. Ganska kul att öppna varmvattenkranen i köket när någon ovan klämt in sig på muggen!
Det lär vara vanligt i husvagnar att man seriekopplar en förrådsberedare med en genomströmmningsberedare. Finns det värme i förrådsberedaren utnyttjar man den och räcker det inte så går gasolen in. Hittar man en pump som klarar både tryck och temperatur så skulle man kunna "ladda" förrådsberedaren genom att cirkulera varmvattnet. Möjligen kan då risken för legionella öka.
Hur funkar detta? Genomströmningsvärmaren har väl ingen termostat? Den öser ju bara på och värmer allt som kommer in, är det inkommande vattnet låt säga 70 grader lär väl kokning uppstå!?bosseh skrev:....Det lär vara vanligt i husvagnar att man seriekopplar en förrådsberedare med en genomströmmningsberedare. Finns det värme i förrådsberedaren utnyttjar man den och räcker det inte så går gasolen in....
Jag har ju för mig att det sitter en termostat/temperaturbegränsare som stänger ner huvudlågan om det skulle bli för varmt. Men jag kan ha fel.Eilean skrev:Hur funkar detta? Genomströmningsvärmaren har väl ingen termostat? Den öser ju bara på och värmer allt som kommer in, är det inkommande vattnet låt säga 70 grader lär väl kokning uppstå!?
Annars borde det gå ganska enkelt att koppla in blandningsventil ("ESBE") som bypassar gasolberedaren om det kommer tillräckligt varmt vatten från förrådsberedaren.
Nähä, nu har någon stängt av förvärmningen till tankeapparaten! De här värmarna är konstruerade för att generera bruksvarmt vatten och om man ger dem 50-60 grader in, så kyls inte värmarpaketet tillräckligt. Titta noga i manualerna, så vågar jag lova att det finns en gränsvärde för invattentemperaturen i specifikationerna.
Anders S
Apropå förvärmning så har jag en gammal Ardic värmare. När den funkar går den bra, tyvärr fattar den inte att den tänt, så den slår av första startförsöket och provar igen. Med riktigt äckligt dieseldoft i båten som följd. Till saken hör att jag renoverat fanskapet för 4 tusen hos en så kallad expert på värmare. Vi har redan bytt ut den av servicegubben utbytta flamvakten mot en annan flamvakt, men nånting verkar vara generalknas. Gubben eller flamvakten eller båda.
Så det hela slutar troligen med att man får köpa ännu en till grej till det flytande plasthelvetet för ca 20 000 kr. Kul med gamla båtar, jippi!!!
Så det hela slutar troligen med att man får köpa ännu en till grej till det flytande plasthelvetet för ca 20 000 kr. Kul med gamla båtar, jippi!!!
Visst kan det vara så. Men sätter man in blandningsventil på vattnet så får man samma automatisk funktion.Anders S skrev:Nähä, nu har någon stängt av förvärmningen till tankeapparaten! De här värmarna är konstruerade för att generera bruksvarmt vatten och om man ger dem 50-60 grader in, så kyls inte värmarpaketet tillräckligt. Titta noga i manualerna, så vågar jag lova att det finns en gränsvärde för invattentemperaturen i specifikationerna.
Tagelskjorta
Ibland verkar det som du har den båten för att plåga dig själv????Mr Q skrev: Så det hela slutar troligen med att man får köpa ännu en till grej till det flytande plasthelvetet för ca 20 000 kr. Kul med gamla båtar, jippi!!!
Men det kunde säkert vara värre typ en delaminerad HR!
Det behöver man inte vara rädd för. Risken finns där hela tiden med stillastående vatten i 30gr spannet och där ligger man emellanåt när båten inte används och rätt utetemp.bosseh skrev: Möjligen kan då risken för legionella öka.
Har man inte dusch ombord är risken inte så stor då man måste inhalera bakterierna i vattenånga för att få smitta (lunginflammationslikande).
Upp med beredaren över 60gr så är dom små elaka bakterierna döda efter ca 10min.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Vad ska du klaga på sen?Mr Q skrev: Jag vill ha en ny Arcona 400. (*drömmer sig bort*)
Varför då?Mr Q skrev: ...
Måste du ha en sådan?
4-5 grader får du väl ändå inte inne i båten. Det brukar i alla fall hålla ganska nära vattentemperatur. I alla fall i min ouppvärmda låda.
Bifogat fråga/svar från The Service manager of Rinnai UK.
Dear Ian,
I have a 42 fot sailing boat back in cold Sweden. To supply warm water to taps and shower I today have a 20 liter tank heated by either colling water from the engine or 220V AC. We often visit harbours out in free nature without any shore power availible and obviously, the hot water is eventually not hot anymore.
On a sailboat discussion forum in Sweden the idea of a tankless water heater came up. Some of the writers have it onboard theis vessels and they are happy with it. I googled for a while and finally found your 58E, which I think is the smallest on the market?
Now to my question: My idea is to install it as a "hot water tank charger" rather as a "instant hot water supplier". This would mean the heater is located in a bypass over the hot water tank. The hot water outlet from the 20 liter tank would go to a circulating pump, to a non return valve, to the gas heater and to the hot water inlet of the tank. With this set-up, when the hot water in the tank isn´t hot anymore, I could start the circulating pump, start the heater and via the circulation heat the 20 liters. After about 10 minutes the water is 70 degrees, the gas heater is shut down and I have new hot water for a day or so.
Is there a problem having the heater installed as described above? In the end of the heating 10 minute period the inlet "cold" water to the heater is going to be 70 degrees. Would this shoot the heater down on "too high temperature" (fuse)? Would it be unsafe?
Your knowledge on this matter would be appreciated:-)
Kind regards,
Niklas Strandberg
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dear Niklas,
Many thanks for your interest in our products, however the 58e would not operates as you require.
This unit is designed purely as an instantaneous water heater and as such could not be used in this way also it will not produce water as hot as 70˚C. However I would suggest that the unit is pipe on a bypass from the cylinder to the taps so if you are using either engine or shore side power you can isolate the heater when these are not available you close the cylinder to taps off and open the heater.
It is hope that this makes some sense to you but if you require any further information please feel free to contact me at anytime.
Kindest Regards
Ian
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ser således ut som jag får överge min tanke om att ladda beredaren (som många av er redan varit inne på). Får grunna vidare lite på den bästa slutliga lösningen
//Niklas
Dear Ian,
I have a 42 fot sailing boat back in cold Sweden. To supply warm water to taps and shower I today have a 20 liter tank heated by either colling water from the engine or 220V AC. We often visit harbours out in free nature without any shore power availible and obviously, the hot water is eventually not hot anymore.
On a sailboat discussion forum in Sweden the idea of a tankless water heater came up. Some of the writers have it onboard theis vessels and they are happy with it. I googled for a while and finally found your 58E, which I think is the smallest on the market?
Now to my question: My idea is to install it as a "hot water tank charger" rather as a "instant hot water supplier". This would mean the heater is located in a bypass over the hot water tank. The hot water outlet from the 20 liter tank would go to a circulating pump, to a non return valve, to the gas heater and to the hot water inlet of the tank. With this set-up, when the hot water in the tank isn´t hot anymore, I could start the circulating pump, start the heater and via the circulation heat the 20 liters. After about 10 minutes the water is 70 degrees, the gas heater is shut down and I have new hot water for a day or so.
Is there a problem having the heater installed as described above? In the end of the heating 10 minute period the inlet "cold" water to the heater is going to be 70 degrees. Would this shoot the heater down on "too high temperature" (fuse)? Would it be unsafe?
Your knowledge on this matter would be appreciated:-)
Kind regards,
Niklas Strandberg
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dear Niklas,
Many thanks for your interest in our products, however the 58e would not operates as you require.
This unit is designed purely as an instantaneous water heater and as such could not be used in this way also it will not produce water as hot as 70˚C. However I would suggest that the unit is pipe on a bypass from the cylinder to the taps so if you are using either engine or shore side power you can isolate the heater when these are not available you close the cylinder to taps off and open the heater.
It is hope that this makes some sense to you but if you require any further information please feel free to contact me at anytime.
Kindest Regards
Ian
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ser således ut som jag får överge min tanke om att ladda beredaren (som många av er redan varit inne på). Får grunna vidare lite på den bästa slutliga lösningen
//Niklas