Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » lör 23 okt 2010, 17:47

Ett rimligt råd är ju att avvakta utfallet av rättegången och sedan se om HR överklagar en (som det verkar, trolig) dom till köparens förmån.

Att just den här typen av produktionsmisstag kan förekomma på särskilt många båtar är inte så troligt. Sakligt sett är felet inte alls okänt, men "amatörmässigt".
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » lör 23 okt 2010, 22:19

henrik1969 skrev:Hej

Jag går i tankar att beställa en båt från HR inom det närmaste, en kort fråga har den här typen av fel upptäckts i fler båtar enligt er kännedom ? Mvh Henrik
Du kan ju göra Bengt Nordé en tjänst genom att tala om för HR
att du tänkte köpa men efter att ha sett denna tråden vill avvakta.

Samtidigt kan du be dem om en kommentar (att publicera här )

Beteendet som HR visar under denna dialog kan vara en viktig ledtråd
om du kan köpa reservdelar från HR i framtiden, och om det finns någon
som kan hantera ev. garantianspråk.

Sedan står det dig naturligtvis fritt att handla en HR oavsett svaren
och domen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av goph » lör 23 okt 2010, 22:21

Att Jens Östmann, sätter sin heder på spel, samt skriver under ett dokument där han bedyrar att skrovet är ok är lite av en gåta. Men säkert är Jens och Magnus gamla polare som har krökat ihop. Dom bor 28.4 km ifrån varandra, ratsit.se + eniro.se är finfina grejer.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 24 okt 2010, 09:00

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av janne » sön 24 okt 2010, 09:28

Klippt från norska baatplassen. Det är tydligen fler som har problem med Rassy.


"I have had serious problems with my 1999 HR34. I discovered this by chance when my boat was 5 years old. Water had got in at the site of a badly installed galley sink skin fitting and spread through a large part of the core. I was just in time to prevent a similar serious problem at the heads skin fittings on the other side of the hull. During the past five years I have spent much time and money drying the hull out as much as possible, to the point where I would now feel reasonably confident in putting the boat on the market. It has been a very sad and stressful experience.

Magnus Rassy was not helpful. He said that all boats are wet and I should give up and go sailing. But he managed to lean on a UK yachting magazine and prevent them publishing an article.

Germanischer Lloyd agreed there was a serious defect in the construction of my boat but regretted there was nothing they could do.

You would have to work very hard to persuade me to buy another HR or indeed any other boat with a cored hull below the waterline.

Oh, and I have another problem with water in the foam core of the rudder, where more poor detailing has allowed it to get in. At least one other 34 has had this defect."

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 24 okt 2010, 09:36

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Tomas E » sön 24 okt 2010, 10:35

henrik1969 skrev:Hej

Jag går i tankar att beställa en båt från HR inom det närmaste, en kort fråga har den här typen av fel upptäckts i fler båtar enligt er kännedom ? Mvh Henrik
Mot bakgrund av besiktningsmännens och andra experters utlåtanden i kombination med bolagets hantering av ärendet kommer Hallberg-Rassy inom ett halvår att vara ett dött varumärke i Norden, oavsett domslut.

Om någon skulle översätta vissa centrala handlingar i målet till engelska och dessa skulle få internationell spridning försvinner även den internationella kundkretsen.

Och varför skulle German Frers, en av världens mest framgångsrika båtkonstruktörer, välja att fortsätta samarbetet med Hallberg-Rassy när bolaget inte levererar båtar i enlighet med centrala stycken (materialval i laminatet) i de tekniska specifikationer som konstruktören antingen själv har specificerat eller godkänt?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » sön 24 okt 2010, 11:07

Tomas E skrev:
henrik1969 skrev:Hej

Jag går i tankar att beställa en båt från HR inom det närmaste, en kort fråga har den här typen av fel upptäckts i fler båtar enligt er kännedom ? Mvh Henrik
Mot bakgrund av besiktningsmännens och andra experters utlåtanden i kombination med bolagets hantering av ärendet kommer Hallberg-Rassy inom ett halvår att vara ett dött varumärke i Norden, oavsett domslut.

Om någon skulle översätta vissa centrala handlingar i målet till engelska och dessa skulle få internationell spridning försvinner även den internationella kundkretsen.

Och varför skulle German Frers, en av världens mest framgångsrika båtkonstruktörer, välja att fortsätta samarbetet med Hallberg-Rassy när bolaget inte levererar båtar i enlighet med centrala stycken (materialval i laminatet) i de tekniska specifikationer som konstruktören antingen själv har specificerat eller godkänt?
Jag är inte särskilt sugen på att försvara HR i detta ärende, men den här spådomen tror jag är extremt färgad av vad Bengt N. har skrivit på sin webbplats och några andra individers personliga förhoppningar om vad som skall hända HR. All känd historik i liknande fall visar tydligt att enstaka händelser av motsvarande karaktär (det är särskilt vanligt i småhusbranschen och försäkringsbranschen) påverkar några enstaka köpbeslut, sedan inte mer. Det mesta pekar på att nästan alla HR-kunder är nöjda och att det här fallet är ett undantag från en sällsynt väletablerad åsikt att HR är ett kvalitetsmärke.

Ur en medmänskligt, seglare-emellan-perspektiv är det (tycker jag) också oerhört mycket viktigare att Bengt N får rätt än att HR får fel.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Tomas E » sön 24 okt 2010, 11:24

Här förs en kritisk diskussion om HR:s bristande kvalitet på engelska. Noterat särskilt det här inlägget, som verkar vara det samma som ovan har citerats från båtplassen, men som här återges i en längre verson: "There is a current post on the HROA site about water in HR42 hulls and I have had serious problems with my 1999 HR34." Med reservation för att det rör sig om anonyma inlägg på internet tyder detta alltså på att det även finns andra typer av problem med andra HR-modeller från andra årtal än vad som framkommit i Nordés fall. Ska man tro tråden har dock även dessa HR-köpare/-ägare fått samma bemötande av Magnus Rassy.

Läs särskilt inlägg nr 5 som handlar om hur HR skulle ha experimenterat med en ny polyestertyp vid tillverkningen av HR 372 och blivit tvungna att kassera ett antal skrov p g a kvalitetsproblem. Inlägget bygger på hörsägen och är för långt att citera här. Stämmer detta är det antagligen något som käranden bör undersöka inför hovrättsförhandlingarna, om det blir sådana.

http://forums.cruisingworld.com/showthread.php?p=24775

HROA står uppenbarligen för The Hallberg-Rassy Owners Association UK och man måste mycket riktigt vara medlem för att kunna läsa diskussionerna. Finns det någon här som är medlem och kan undersöka vad som skrivs om kvalitetsproblem hos Hallberg-Rassys båtar?

Har hittat en gammal version av HROA:s diskussionsforum, men hinner inte titta igenom trådarna efter sånt som kan vara intressant:

http://www.hroa.co.uk/discus/messages/1/1.html

Här en fråga på Praktiskt Båtägandes forum med anledning av Nordé vs Hallberg-Rassy:

http://community.praktisktbatagande.se/ ... 30101.aspx

Bohusläningen om Nordé vs Hallberg-Rassy:

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohusla ... -sjoduglig

Mer engelskspråkig diskussion om bl a Hallberg-Rassys kvalitetsproblem:

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=235872

En sak som jag är nyfiken på är HR:s roderproblem. Jag vet att jag har läst om det på något svenskt forum, men då gavs inga detaljer. Nån som vet nåt? (Tror inte det vara frågan om det relativt ofarliga fenomenet vatten i rodret, utan roderhaveri.)
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av KaptenKlant » sön 24 okt 2010, 12:13

Mr Q skrev:På land i 5 år? Mamma mia.

Kanske är det så att HR har dubbelskrov för djupt ned i skrovet? Samt att de verkar sakna de kunskaper som Minne mfl besitter i hur man gör en genomföring i dubbelskrov.

Äh, tacka vetja enkelskrov! Litet fuktigt och kallt kan jag ta, det finns ju värmare (när den funkar). Sen var det det där förbannade gungdäcket i sandwich.

MIn just sålda L 32a byggd 1965, med 'dubbelskrov' eller sandwich med Airexkärna, ända ner till slaget var snustorr och kärnfrisk när jag fuktmätte henne på land förra våren. Båten har seglats mycket och hårt i många år och legat i vattnet året om för det mesta med en vecka eller så på land vart 3dje till 4rde år.

Bara en reflektion angående byggkvalitet och s k kvalitetsvarv.

Personligen tvivlar jag starkt på att det byggs (högsta) kvalitet numera. Vad har jag köpt i stället? en liknande båttyp, byggd 1978 alltså lite väl ny ?! :mrgreen:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Johan Hackman
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 10 apr 2010, 16:34

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Johan Hackman » sön 24 okt 2010, 12:32

janne skrev:Water had got in at the site of a badly installed galley sink skin fitting and spread through a large part of the core.
Rätta mig om jag har fel, men Hallberg-Rassy bygger väl inte sina båtar i sandwich under vattenlinjen?

Det inklippta anonyma inlägget om HR34 med fuktig sandwichkärna runt pentrygenomföringen gör mig misstänksam. Om Hallberg-Rassy inte bygger sina båtar med sandwich under vattenlinjen ser inlägget i mina ögon ut som ett påhitt.

Johan
Senast redigerad av 1 Johan Hackman, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » sön 24 okt 2010, 13:14

Är det lönt att påminna om att Bengt N:s problem inte har det minsta med sandwichskrov att göra, utan sannolikt beror på ett rent lamineringsfel?
Läs Minnes utmärkta beskrivning, och betänk gärna problematiken som Minne påpekar; att mäta fram om felet föreligger på nyligen urformade skrov.
Anders S

HansFolke
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:46

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av HansFolke » sön 24 okt 2010, 16:02

Man lider med Fam. Norde. Detta är väl ett självskrivet fall för Janne Josefsson att granska !

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » sön 24 okt 2010, 16:45

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av goph » sön 24 okt 2010, 18:09

Kanske väldigt offtopic:

Men vad vi bevittnar nu är de sista dödsryckningarna av Orusttraditionen. Den kommer antagligen att vara död inom 10 år. Såg på youtube i dag hur bavariabåtarna byggs. Man kan ju i och för sig ha åsikter om dessa båtar, men själva processen att tillverka dessa båtar tilltalar mig. Allt är industrialiserat, ingen skakig hand på måndagsmorgonen. Allt är perfekt. Skruvhål, laminat, allt. Något annat duger inte. All tillverkningsindustri lämnar landet. Det funkar inte längre, att vara anställd på HR, och ha villa, bil och sommarställe. Det finns så många andra som är villiga att utföra det jobbet, för en bråkdel av den lönen, som den traditionella svenska arbetaren har.

Skriv svar