Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 22 okt 2010, 11:21

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av SWE54 » fre 22 okt 2010, 11:47

Jag uppfattade det som ett bidrag, hjälp att ev. kunna driva detta om det skulle gå så långt.
Personligen är jag positiv till initiativet och kan mycket väl tänka mig att bidra jag med.
Förutom det stöd och hjälp det nu ger så sänder det även signaler.

Kan en namnlista vara något...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 22 okt 2010, 11:58

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Tomas E » fre 22 okt 2010, 12:02

Som sagt, vid ett överklagande av käranden ställer jag upp med 5.000 kr. Andra som vill bidra kan ju givetvis göra det med valfria belopp, d v s mer eller mindre.

Besiktningsmännens m fl experters utlåtanden räcker för mig. Domstolens uppgift är i första hand att bifalla eller avslå stämningsansökan. Jag tror inte att det nödvändigtvis innebär att domstolen tar ställning till besiktningsmännens och övriga experters utlåtanden. Eller annorlunda uttryckt: svaranden kan vinna i tingsrätten och båten ändå vara livsfarlig att använda.

Jag tar på mig att starta en ny tråd när domen har fallit. Syftet med den tråden blir endast att planera insamlingen. Jag vet inte hur man gör detta bäst och vill därför uppmana alla som känner för saken att fundera på detta. Om någon vill komma med idéer redan nu går det bra att kontakta mig genom sailguides kontaktfunktion.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av fredrikk » fre 22 okt 2010, 12:18

Mr Q skrev:Namnlista är bättre. Kanske blir litet jobbigt för mig och Jaramaz, men man kanske inte behöver matcha användarnamn med riktigt namn.
I och med att ni är samma person?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 22 okt 2010, 12:42

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Tordmulen » fre 22 okt 2010, 13:52

Sker detta på ett seriöst sätt är jag med och stöder!, hur stor summa får jag ta ställning till senare , har egna trista erfarenheter av både begagnad och ny båt.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Minne » fre 22 okt 2010, 18:51

Mr Q skrev:Wow Minne, vilken otroligt bra sammanställning! För en lekman som jag var det mkt värdefullt och jag lärde mig mycket nytt. En följdfråga, du som verkar ha koll på sånt här:

Hur kontrollerar man sandwichdäcket? Och hur säkrar man genomföringar i sandwichdäck från fuktinträngning?

Tack på förhand.

Kontroll av sandwichdäck
Att undersöka vidhäftningen för ett sandwichdäck är svårt speciellt om däcket är teakbeklätt. Då återstår väl inte andra möjligheter än att ta till förstörande provning. Men vem vill nu borra hål i däcket på sin båt. Det skall ju repareras ordentligt efteråt och det kan och får man inte göra med att bara slå in en plugg i hålet. Den hålls förmodligen inte där mera när laminatet och däcket under belastning "rör på sig".

Men det är ju inte bara däcket som är sandwich på en modern båt. Friborden på båten, oftast börjande från vattenlinjen och uppåt, är ju oftast i sandwich konstruktion. Att undersöka sandwichkonstruktionen med ultraljudundersökning går nog rätt bra på en slät båtsida över vattenlinjen men tjockleksutslaget är endast ned till den yta där sandwichen börjar. Laminattjocklekarna på båda sidor om distansmaterialet är oftast endast några mm tjocka (men under 10mm). Det kan därför vara svårt för mätmannen att sluta sig till om den mätta tjockleken är den rätta eller om det ännu finns delaminering "på vägen" till distansmaterialet.

Tidigare förekom det även ofta delamineringar mellan distansmaterialet Divinycell och laminatet. Lyckligtvis har Divinycell materialen sedan 1980-talet utvecklats för att få bättre vidhäftning. Men därför föredrog jag länge balsa som distansmaterial trots att den kan dra i sig vatten. På 1980-talet utförde man reparationer med injektering som första hjälp när divinycellen lossnat från laminatet. Men det är nog inte bra.

Man kan också på en sandwich göra dragprov men då bör man nog veta hur långt man borrar ned runt dragprovsknoppen för att inte bara mäta distansmaterialets dragprovsvärde. Och att få provtagningsstället bra igenlaminerat så att det inte syns på den blanka båtsidan är mycket svårt.

Säkra genomföring mot fuktinträngning.
Om man gör saken bra borde hålet behandlas med ett vattentätt harts eller epoxy. Man skall ju fuktskydda både de genomborrade laminaten och distansmaterialet. Slipa med 80:ans sandpapper lite runt hålet så att hartset fäster ända därifrån. Nuförtiden skulle jag nog använda en lämplig epoxy för dethär. Epoxytillverkarna har mycket bra arbetsinstruktioner för laminering och reparationsarbeten. Enligt t.ex. Hjertmans katalog finns det t.ex en mycket bra "Handbok, teknisk, West Systems art. (Nr 4598.999. Pris 20 SEK eller gratis om man köper West Systems produkter). Men kom ihåg att följa säkerhetsinstruktionerna när man jobbar med epoxy. Epoxyn är inte alls ofarligt för människan den heller.
Montera sedan genomföringen med en god tätningsmassa av typ Sicaflex (men inte med siliconmassa). Dra inte åt genomföringen för hårt för då skadar du laminaten.

För en genomföring genom en sandwichkonstruktion där man behöver en stor hållfasthet borde distansmaterialet avlägsnas (t.ex. med en sexkantnycket (långa ändan i borrmaskinens chuck, dammsug bort) och mellanrummet mellan laminaten gjuts fullt med epoxy. När den härdat borrar man först igenom det andra laminatet och sen monterar man först genomföringen med tätningsmassa. Detta och mycket annat finns beskrivet i arbetsinstruktionerna som epoxyleverantörerna uppgjort.

Minne

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » lör 23 okt 2010, 07:59

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av HR312 » lör 23 okt 2010, 09:34

Mycket kunnig och bra information Minne.

På den 80-tals HR jag har rinner regnvattnet ner i två genomföringar på vardera sidan från däck ner till vattenytan för att undvika smutsränder som det står i reklamen. Det är bara det att de genomföringar som borrats på vardera sidan är borrat rakt genom sandwichkonstruktionen, en lösning som det kunniga båtvarvet Steve Olssons, dömde ut som konstruktionsfel. Sådana genomföringsar ska, enligt Steve Olsson, helst göras i homogent laminat. Det uppstod läckage i ett par av dessa genomföringar med påföljd att fukten spred sig i distansmateriaet. Nu är samtliga åtgärdade.

När det gäller den ökande användningen av sandwichkonstruktioner kan man kanske fråga sig om det är tillfördel för ett bekymmersfritt båtägande eller till nackdel. Att den har andra fördelar, som isoleringsfunktionen, är dock uppenbar.
Henric D

Mainship
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 07:27

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Mainship » lör 23 okt 2010, 10:47

Är ett datum satt när ärendet ska upp i rätten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Anders S » lör 23 okt 2010, 10:49

Mainship skrev:Är ett datum satt när ärendet ska upp i rätten.
Bättre än så, datum är satt för domen, den 29:e oktober. Förhandlingen har redan varit.
Anders S

MiaMaria
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 24 sep 2010, 21:19

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av MiaMaria » lör 23 okt 2010, 12:17

Hej alla båtvänner Hej alla båtvänner

Tack till Er alla för Ert stora och varma engagemang om våra problem med vår båt HR 37 nr 168. En båt som sjösattes första gången 13.5.2008 och som ersatte vår fina Monsun 31 som vi köpte ny av varvet 1974.

En båt med massor av fel. Delaminerat skrov bb som sb (ingen eller dålig bindning mellan laminatskikt) anmärktes på 10 månader efter leveras.

Där Hallberg-Rassy istället för byta ut skrovet och flytta över utrustning, valt att förneka alla fel och istället gå domstolsvägen – troligtvis i ett försök att ”svälta räv” och få tyst på oss.

Det domslut som kommer, oavsett utgång, förändrar inget i sak om båtens undermåliga kvalité, bristande sjösäkerhet till den grad att den klassats ”Ej sjövärdig” av ett flertal professionella oberoende företag och båten har nyttjandeförbud sedan hösten 2009. Ett domslut förändrar ej heller våra besiktningsmäns åsikt om denna båt.

I sluttampen är det vi båtköpare som bestämmer om ett företag har det förtroende, kunskap, kvalité och service vi som konsumenter efterfrågar – annars köper vi inte någon produkt därifrån.

HR ombeds lägga in sina intyg från sina 3, från båtvärlden välkända personer, för forumets bedömning. Ett utlåtande på en förskriven, kopierad handling i 2 lika ex där dessa HRs experter ”blivit ombedda att uttala sig”

Allt skriftligt material i ärendet är offentligt.
Sänd ett e-post eller ring mig så översändes en länk till önskad utredning så får var och en bedöma ärendet själva.

I slutändan handlar det inte bara om oss, att vårt båtliv troligen är slut.
Det handlar om oss alla, vi båtägare, våra förväntningar och drömmar på dyra båtar vi köper, om de svenska varvens framtid.

Flera av Er har skrivit direkt till HR i ärendet och är frustrerade över det svar de fått från VD Magnus Rassy i ett e-post som dessa personer vänligt vidarebefordrats till oss. Ett svar som till lydelsen är lika till alla, är oerhört nedlåtande, innehåller grova sakfel och som avslutas med en mkt grov förolämpning mot oss.

Är det någon annan av Er forumdeltagare som fått samma e-post från VD Magnus Rassy så vänligen sänd en kopia till oss.

Bengt Nordé
0455-49770
bengt.norde@blekingenaturfoto.se


Tack till Er alla för Ert stora och varma engagemang om våra problem med vår båt HR 37 nr 168 och som ersatte vår fina Monsun 31 nr 129 som vi köpte ny av varvet 1974.
Ett engagemang som gjort att vi trots allt håller näsan över vattenytan.

En ny HR 37 med massor av fel. Delaminerat skrov bb som sb (ingen eller dålig bindning mellan laminatskikt) anmärktes på 10 månader efter leveras.
Vid laboratorieanalys visade det sig också att skrovet är byggt i en enklare och billigare polyester än som står i kontraktet.

Hallberg-Rassy har valt att istället för byta ut skrovet och flytta över utrustning att förneka alla fel och istället gå domstolsvägen – troligtvis i ett försök att ”svälta räv” och få tyst på oss.

Det domslut som kommer, oavsett utgång, förändrar inget i sak om båtens undermåliga kvalité, bristande sjösäkerhet till den grad att den klassats ”Ej sjövärdig” av ett flertal professionella oberoende företag och båten har nyttjandeförbud sedan hösten 2009. Ett domslut, oavsett utgång, förändrar ej heller våra besiktningsmäns åsikt om denna båt.

I sluttampen är det vi båtköpare som bestämmer om ett företag har det förtroende, kunskap, kvalité och service vi som vi konsumenter efterfrågar – annars köper vi inte någon produkt därifrån.

HR ombeds lägga in sina intyg från sina 3, från båtvärlden välkända personer, för forumets bedömning. Ett utlåtande på en förskriven, kopierad handling i 2 lika ex där dessa HRs experter ”blivit ombedda att uttala sig”

Allt skriftligt material i ärendet är offentligt.
Sänd ett e-post eller ring mig så översändes en länk till önskad utredning så får var och en bedöma ärendet själva.

I slutändan handlar det inte bara om oss, att vårt båtliv troligen är slut.
Det handlar om oss alla båtägare, vår tro på lämnade garantier och på konsumentköplagens skydd, våra förväntningar och drömmar på de dyra båtar vi köper, om de svenska varvens framtid.

Flera av Er har skrivit direkt till HR i ärendet och är frustrerade över det svar de fått från VD Magnus Rassy i ett e-post som dessa personer vänligt vidarebefordrats till oss. Ett svar som till lydelsen är lika till alla, är oerhört nedlåtande, innehåller grova sakfel och som avslutas med en mkt grov förolämpning mot oss.

Är det någon annan av Er forumdeltagare som fått samma e-post från VD Magnus Rassy så vänligen sänd en kopia till oss.

Ring mig gärna!

Bengt Nordé
0455-49770
bengt.norde@blekingenaturfoto.se :D
Klippan

henrik1969
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 09:14

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av henrik1969 » lör 23 okt 2010, 16:24

Hej

Jag går i tankar att beställa en båt från HR inom det närmaste, en kort fråga har den här typen av fel upptäckts i fler båtar enligt er kännedom ? Mvh Henrik

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Fredrik » lör 23 okt 2010, 17:36

Jag skulle nog inte beställa någon båt från HR innan den här frågan har utretts framlänges och baklänges. Dessutom skulle jag vara väldigt försiktig just nu, om många köpare drar öronen åt sig med tanke på den pågående processen, kan varvet hamna i svårigheter bara därför, oavsett hur det ligger till med båtarnas faktiska kvalitet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar