Dehler 35 eller Hanse 355

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Mats Brage » fre 22 okt 2010, 18:45

Hej,

Har gått i båttankar ett tag, och trots att jag inte gillar raka stävar så har ändå blicken fastnat på Dehler eller Hanse (deras 35 fotare). Som i alla broshcyrer och lent försäljningssnack är allt av ypperlig kvalité och funktionellt.

Jag har "hört på byn" att Dehler tidigare ansetts som mer kvalitetsbåt än Hanse, om vilken jag även hört att kvalitén på trät (inredningen) inte är det bästa. Visst märks det lite skillnad - men är den i realiteten stor?

Dehlern är c:a 300 KSEK dyrare, och det är ju en avsevärd skillnad - har ni någon uppfattning om prisskillnaden är motiverad. Dehler ägs ju numer av Hanse, så visst har det smugit in sig en tank hos mig att man vill rida på den något mer kvalitetsförknippade varumärket Dehler när man sätter priset, men att det bara är en upp-prisad Hanse.

Nästa fråga som infinner sig är ju naturligt vis att jag måste sälja min gamla båt Athena 34, och den skulle ju kunna tas som inbyte vid köp av en ny båt, men när man köper en begagna båt kan detta bli avsevärt knepigare - någon som har en synpunkt.

Eller är forumet av den uppfattningen att det blir mest båt för pengarna att köpa en några år gammal båt, och sälja den gamla själv?

Storleken på båt, runt 34/35 fot passar mig bra, med mycket bekvämlighet men viktigt är att det är bra seglare som går att segla ensam. I och med att seglingen är prioriterad faller en del av de nya båtarna bort, dvs typiska cruisingbåtarna.

Även så är den ekonomiska biten viktig - jag vill ju gärna ha en båt som står sig någorlunda värdemässigt

Tacksam för om ni delar med er av era tankar!

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Håkan » lör 23 okt 2010, 17:16

Dehler klingar lite högre vad det nu kan vara värt?
Jag har tyvärr inte erfarenhet av nån av dem men Dehler brukar segla bra.

Men sen skulle jag fundera på storlek om jag var er.
En modern 35-fotare är stor om man är ensam
Har du funderat på en 32-fotare?
Allt blir tyngre, jobbigare och dyrare med en större båt men det vet du säkert
Inte minst att ta hand om på vintern.
Dagens 32-fotare seglar ju också som gårdagens 35-fotare

Lycka till / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av GaryGary » lör 23 okt 2010, 19:43

Tar verkligen någon av återförsäljarna din gamla båt i inbyte? När jag tog in offerter på ny-nya båtar, kunde de på sin höjd ta på sig att förmedla båten till självkostnadspris. Prutat och klart skulle vår nya 33-fotare kostat 1,15 MKR i motsvarande utförande som den begagnade (3 år) vi sen köpte för 870'.
Sedan är det riktigt segt att sälja äldre båtar. Min blev äntligen såld efter att ha gått ner 30 % mot "listpris". Utan att säga att jag ångrar något ***hrmf***, kan det vara en god idé att sälja eller iaf känna på marknaden i samband med inköpet.
Vi ligger iofs mittemot en Dehler 35 som är ny för året, men jag kan inte uttala mig om annat än att stäven är spikrak och att ägaren verkar belåten och inte tillhöra begåvningsreserven. Inga spontana klagomål.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av stangen » mån 25 okt 2010, 09:16

Dehler är en seglarnas båt. Hanse är en billigare bobåt, typ Bavaria. Kvalitetsmässigt anses väl Dehler matcha X-yachts, Arcona mfl som spelar i samma (penga)liga och slåss om samma sorts kunder som gillar segling. Skulle inte påstå att Hanse har bättre träarbeten än Dehler. Utan att egentligen ha fog för det så talar prisbilden och god varumärkesvård för att Dehler håller bättre kvalitet även inuti.
Ett av Dehlers huvudnumer hur de fogar skrov och däck.
Jag säger inte att Hanse är en sämre båt per se (per krona sett över tid). Bara en annan sorts båt för en anan sorts kundgrupp.

Hur ägaren Hanse hanterar det två varumärkena blir intressant att följa. Finns ingen anledning att tro att det skulle bli olika båtar med Hanse -kvalitet. Eller att Hanse skulle vilja "rida" på Dehler. Det vore värsta sortens kapitalförstöring. Gissningsvis (förhoppningsvis) kommer ägaren göra vad som går för att vässa Dehler än mer, och kanske samtidigt öka prispressen på Hanse. Alltså göra skillnaderna mellan båtarna tydligare men drar samtidigt nytta av gemesamma produktionsprocesser och inköp där det går. Målet bör vara att möta två olika kundgrupper (större marknad), och sänka sina kostnader (ökade marginaler).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av blur » tis 26 okt 2010, 06:03

Håkan skrev:Dehler klingar lite högre vad det nu kan vara värt?
En modern 35-fotare är stor om man är ensam
Har du funderat på en 32-fotare?
Allt blir tyngre, jobbigare och dyrare med en större båt men det vet du säkert
Inte minst att ta hand om på vintern.
Dagens 32-fotare seglar ju också som gårdagens 35-fotare
Och dagens 35-fotare seglar ju som gårdagens 40-fotare :D

Jag tycker 35 fot är en optimal storlek. Tillräckligt liten för att segla själv eller på två, och man vågar ta sig in i trånga hamnar på semestern. Men tillräckligt stor för att segla långt (vilket är mindre slitsamt i en större båt) och bo bekvämt i. 32-fotarna är stora inuti, men på bekostnad av stuv.

Sedan kan en ny 35-fotare kosta vad som helst. Från 800´till 5 miljoner. Och så klart skiljer det i kvalitét.

Jag skulle kolla lite med ägare av de olika båtarna. Min uppfattning är att man måste komplettera/byta mycket på Hansen för att den skall bli sjysst.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Håkan » tis 26 okt 2010, 08:37

blur skrev:
Håkan skrev:Dehler klingar lite högre vad det nu kan vara värt?
En modern 35-fotare är stor om man är ensam
Har du funderat på en 32-fotare?
Allt blir tyngre, jobbigare och dyrare med en större båt men det vet du säkert
Inte minst att ta hand om på vintern.
Dagens 32-fotare seglar ju också som gårdagens 35-fotare
Och dagens 35-fotare seglar ju som gårdagens 40-fotare :D

Jag tycker 35 fot är en optimal storlek. Tillräckligt liten för att segla själv eller på två, och man vågar ta sig in i trånga hamnar på semestern. Men tillräckligt stor för att segla långt (vilket är mindre slitsamt i en större båt) och bo bekvämt i. 32-fotarna är stora inuti, men på bekostnad av stuv.

Sedan kan en ny 35-fotare kosta vad som helst. Från 800´till 5 miljoner. Och så klart skiljer det i kvalitét.

Jag skulle kolla lite med ägare av de olika båtarna. Min uppfattning är att man måste komplettera/byta mycket på Hansen för att den skall bli sjysst.
Håller i princip med...
Jag tycker många nyinköpta båtar nu är på väg ned från tidigare 38-40 fot ned till 34-36 fot vilket tyder på att 40-fotare blivit lite väl stora och att som du säger 35 fot är en väldigt trevlig storlek.

Det jag egentligen menade var att om man är van vid en "gammal" klassisk 35-fotare så kanske man tycker en modern 35-fotare blir för stor.
Den är oftast:
-Bredare
-Tyngre
-Har större segel
-Sticker djupare
-Driver snabbare i sidled

Allt detta gör att båten blir lite jobbigare att hantera på liten besättning.

MEN, den seglar ju betydligt bättre :D
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Steen » tis 26 okt 2010, 09:49

Hey Mats.

Dehler 35 och Hanse 355 är två mycket olika typer av båtar. Hanse 355 är en cruisingbåt och Dehler 35 är en cruiser / racer men inte på samma höga nivå som tex. X-34 eller Arcona 340. Skulle definitivt välja X-34 om du seglar mer än Tisdag match.
En begagnad Hanse 342 är en mycket bättre båt än Hanse 355. Hanse 342 väger 1 ton mindre och har samma segelyta, men är bättre rustade för offshore segling. Dehler 35 är att jämföra med Dufour 34 RC, inte X eller Arcona.
Steen
Danmark

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Nubben » tis 26 okt 2010, 18:46

Nu vill jag inte vara näsvis Steen, men enligt mina erfarenheter är nog Dehler 35 snabbara än X-34, detta gäller också enligt ORCi och IRC.
Men det var kanske inte det du menade?

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Steen » tis 26 okt 2010, 20:39

Hey Nubban.

Dehler är kanske snabbare i lätte vinde, men i Danmark har vi inte set det i praxsis ennå.....Kanske det beror på at dom duktiga skeppera köper X-båten.
Och en liten link.... http://dehler.us/materials/reviews/dehl ... gworld.pdf
Steen
Danmark

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Dehler 35 eller Hanse 355

Inlägg av Mats Brage » tor 28 okt 2010, 17:28

Tack för svar - jag visste att ni hade god synpunkter att komma med.

Vad gäller inbytet, så vid diskussioner med Dehler försäljaren kunde jag ta båten i inbyte, givetvis är priset inte helt attraktivt, men som GaryGary skriver - det är segt att sälja gamla båtar, även om den är totalrenoverad som min.

Ska naturligtvis även kolla in X-34 m fl som nämns.

Tack så här långt

//Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar