Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
120cara
Silvermedlem

Re: Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?

Inlägg av 120cara » ons 20 okt 2010, 17:59

Eilean skrev:Du hittar en gasgenomströmningsvärmare i England för under £ 200. (http://www.caravanaccessoryshop.co.uk/i ... ductId=268).
Att behöva slå på värmaren och (börja) värma upp båten varje gång man vill diska eller duscha verkar rent ut sagt idiotiskt.
Idiotiskt får stå för dig (om vi ska ha den attityden på SG) :|
Tanken med mitt system är att när ändå värmaren går på nätterna (vår o höst) skall den även värma upp varmvattensberedaren. På semestern går ju oftast motorn någon timme per dag, så då har jag varmvatten ändå. Har i min båt endast 2 kg gasoltuber och med priset att fylla dessa blir det ganska dyrt i gasol. Man bör nog upp i p6 eller p12 för att få ekonomi på duschande.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 20 okt 2010, 20:06

Skulle inte en minimal värmepump vara idealisk att skaffa varmvatten med ?
Typ en bakvänd danfoss "kylskåp" med kylelementet värmt av havet.
Som en uppskattning skulle man få en faktor 3-4 * den mänd elström man
stoppar in, alltså sannolikt inom ramen för en normalseglares elbudget.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 20 okt 2010, 20:47

peterh skrev:Skulle inte en minimal värmepump vara idealisk att skaffa varmvatten med ?
Det där lät ju idiotiskt. Men man ska inte döma innan man räknat!
Säg 10 liter vatten som ska värmas från 20 till 40°C. Det åtgår då 836 kJ eller 0,232 kWh.
Men en faktor 3 på värmepumpen skulle det behövas 77 Watt i en timme. Inte så orimligt.
En solpanel på 20 W skulle klara detta. Hm. Tål att fundera på!

Fast troligen skulle det vara mer effektivt med en solosångare, konstigt att man inte ser detta på båtar.
Med gasol går det åt ca 20 g att värma ovanstående vattenmängd!
--
Jag har haft genomströmningsberedare och 2 kg gasolflaskor och det har fungerat utmärkt även om en P6 el likn är att föredra.
Man kan fundera på hur mycket mer gasol det åtgår när man ska värma diskvattnet på spisen?

Men visst är beredarna klumpiga. I tidigare båtar har jag kunnat ta bort lite skåp eller placerat i stuven (med lucka från salongen) men i nuvarande finns inte platsen. Nyare beredare har elektronisk tandning och kanske kan fjärrstartas så man kanske skulle kunna placera beredaren lite mer undanskymt.
Har även sett lite mindre beredare i engelska båtar. Inte så höga som tex Junkers och lite rundare i formen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 20 okt 2010, 21:08

120cara skrev:
Eilean skrev:Du hittar en gasgenomströmningsvärmare i England för under £ 200. (http://www.caravanaccessoryshop.co.uk/i ... ductId=268).
Att behöva slå på värmaren och (börja) värma upp båten varje gång man vill diska eller duscha verkar rent ut sagt idiotiskt.
Idiotiskt får stå för dig (om vi ska ha den attityden på SG) :|
Tanken med mitt system är att när ändå värmaren går på nätterna (vår o höst) skall den även värma upp varmvattensberedaren. På semestern går ju oftast motorn någon timme per dag, så då har jag varmvatten ändå. Har i min båt endast 2 kg gasoltuber och med priset att fylla dessa blir det ganska dyrt i gasol. Man bör nog upp i p6 eller p12 för att få ekonomi på duschande.
Om man känner sig trampad på tårna kanske det borde vara på sin plats att ta sig en funderare om avsikten verkligen var att missfirma?
För jag svarade på ett av Cruisarens inlägg, inte ditt. Det hade jag ens inte läst förrän nu.

Och det jag jag tycker är fel (eller idiotiskt då) med ett system kopplat till värmaren är jag anser mig behöva varmvatten hela året. Även i juli när det är 30 grader inne i båten. Och jag kör inte motorn mer per dygn i juli än i oktober. Du har andra behov och vanor. Och Cruisaren kanske gör på ett tredje sätt. Alla synpunkter bidrar till ett bättre beslut.

Om sedan gasol är dyrt eller inte kan diskuteras. Vi gör av med knappt 2 st P10 på ett år, då är vi ute minst 7 veckor i sträck på sommaren och 1-2 helger i månaden resten av årets 12 månader. Det blir väl en årskostnad, inklusive all matlagning, på ca 700.- om jag minns gasolpriset rätt. Logistiskt hade det kanke varit jobbigt med 2 kgs flaskor, kostnadsmässigt kanske också. Vi använder aldrig duschar i land och är minst 2 pers som duschar minst varannan dag. Och till det kommer ett par diskar dagligen. Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att 50% av varmvattnet kommer från gasolvärmaren, resten från motorns varmvattenberedare. Vi har ingen uppvärmning via landström.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 21 okt 2010, 06:29

om jag nu beställer en sådan,varför valde du just den och inte den andra modellen..ska jag beställa skorstensrör m.m där åxo > Not suitable for tourers or other mobile vehicles (instead see the Morco F11E Room sealed water heater).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 21 okt 2010, 07:28

matz skrev:om jag nu beställer en sådan,varför valde du just den och inte den andra modellen..ska jag beställa skorstensrör m.m där åxo > Not suitable for tourers or other mobile vehicles (instead see the Morco F11E Room sealed water heater).
Frågar du mig?
Jag har inte valt något, jag gav ett exempel på kostnader. Sedan finns det ju regler att ta hänsyn till, i England måste sådan här utrustning kopplas samman av behörig installatör och det finns även regler för utsläpp av rökgaser att förhålla sig till.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 21 okt 2010, 08:33

Eilean skrev:
matz skrev:om jag nu beställer en sådan,varför valde du just den och inte den andra modellen..ska jag beställa skorstensrör m.m där åxo > Not suitable for tourers or other mobile vehicles (instead see the Morco F11E Room sealed water heater).
Frågar du mig?
Jag har inte valt något, jag gav ett exempel på kostnader. Sedan finns det ju regler att ta hänsyn till, i England måste sådan här utrustning kopplas samman av behörig installatör och det finns även regler för utsläpp av rökgaser att förhålla sig till.
..jag undrade bara varför du valde länken till Morco D61E,och inte Morco F11E..vad gäller installationsbehörigheter och rökgaser så skiljer det väl inte sig mot övrig lpg-installering i båt

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 21 okt 2010, 13:50

Här är en pryl som ser intressant ut:
http://www.gasproducts.co.uk/acatalog/R ... eater.html

Får nog gå med i CaravanClub :o

Kompakt (389x305x160).
"intende for use on Butane at 28mbar or propan at 37 mbar". Hur var det nu med svensk/europeisk gasol...Någon som kan detta i huvudet? Och till vilket tryck reducerar en normal svensk gasolreduceringsventil?

//Niklas S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 21 okt 2010, 14:28

30 mbar har vi i Sverige, om jag nu minns rätt ....
Smidig beredare och bra pris!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 21 okt 2010, 14:32

cruisaren skrev:Här är en pryl som ser intressant ut:

Kompakt (389x305x160).
"intende for use on Butane at 28mbar or propan at 37 mbar". Hur var det nu med svensk/europeisk gasol...Någon som kan detta i huvudet? Och till vilket tryck reducerar en normal svensk gasolreduceringsventil?

//Niklas S
En svensk reduceringsventil reducerar till 3 kPa. Butanblandningar som du hittar ute i Europa och England brinner något hetare än vår propanbaserade blandning. Det är aldrig något problem att köra en engelsk gasolapparat i Sverige, möjligen tappar man något effekt, men skillnaden är försumbar (har "engelsk" spis, ugn och v-vattenberedare och kört med gasol från Sverige och flera olika europeiska länder, inklusive Portugisisk fordonsgas). Tvärtom har jag hört kan vara problem, men om det bara är ett rykte vet jag inte.
Köp! Det är ju under 2000!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 okt 2010, 06:37

Kompakt (389x305x160).

//Niklas S
Sedärja. En Rinnai hade jag i min förra båt, och såvitt jag kan förstå fungerar den utmärkt. Vi hade den installerad i gången till förruffen och med ett öppningsbart fönster ovanför. Vid användning följde vi rutinen att öppna (fönstret), öppna (värmarens egen ventil), slå på pilotlågan och sedan duscha. Efteråt släcka, stänga och stänga. I min nuvarande båt har jag en Junkers i ett rostfri-fodrat fack på toaletten (i den gamla båten frös Junkersen sönder pga operatörsslarv) som fungerar på liknande sätt, men med diskvarmvattnet kopplat "rygg-i-rygg" med duschen på midskeppstoan. Inte dumt och sparar på vattenkok i byssan. Här är utblåset placerat under toans ordinarie ventilator.

Faror och risker? Avgaserna motsvarar ungefär full fart på spisen och är inga hälsoproblem bara brännaren får frisk luft och det finns ett utlopp i närheten. Står värmaren standby kommer en öppen kran eller ett slangbrott "bortom" att starta värmaren (och tömma vattentanken), och så är det "öppen eld" ombord via pilotlågan (motsvarar ett värmeljus). Har man en minimal, men efterlevd rutin för att starta och stänga värmaren fungerar det (i mitt tycke) alldeles utmärkt.
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 22 okt 2010, 08:16

Anders S skrev:

Kompakt (389x305x160).

//Niklas S

Faror och risker? Avgaserna motsvarar ungefär full fart på spisen och är inga hälsoproblem bara brännaren får frisk luft och det finns ett utlopp i närheten. Står värmaren standby kommer en öppen kran eller ett slangbrott "bortom" att starta värmaren (och tömma vattentanken), och så är det "öppen eld" ombord via pilotlågan (motsvarar ett värmeljus). Har man en minimal, men efterlevd rutin för att starta och stänga värmaren fungerar det (i mitt tycke) alldeles utmärkt.
Intressant med dina erfarenheter.
Min plan är att montera värmaren i stuvfacket i sittbrunn. Eventuellt kan jag få till det så att jag kommer åt manövreringen inifrån toaletten genom att göra lämpligt hål i mellanliggande skott. I mitt fall tänker jag inte använda värmaren som direktvärmare av förbrukningsvatten utan till att ladda varmvattenberedaren. Tanken är att göra ett avstick på utgående varmvattenslang från beredaren, gå via en ny cirkulationspump och backventil till gasolvärmaren och in på kallvattensidan på beredaren. För att få bort avgaserna ur stuvfacket skulle jag kunna montera en (dator)fläkt som drar luft från området ovan värmaren ut till ett handskfack i sittbrunn. Frågan är om detta behövs? Om värmaren ger 11kW kommer det att ta cirka 10 minuter att höja varmvattnet i beredaren från 10 till 70 grader.

Driftmässigt ser jag det lite klurigt att inte använda värmaren som tänkt. Skillnaden mellan att ha den till att skapa varmvatten direkt till kranen och till ett cirkulerande uppvärmningssystem är ju att den i det senare fallet (mitt) kommer att få allt varmare vatten på ingående "kallvattensida". Mot slutet av de 10 minuterna kommer ju ingående vatten att vara 70 grader. Innebär detta någon risk tro?

Eftersom tiden för uppvärmning är kort så är det ju i princip en process man kan övervaka (kanske genom att mäta temperaturen i beredaren), och stänga av värmaren när vattnet i beredaren uppnått 70 grader. Frågan är vad som händer om man inte slår av värmaren i tid? Löser den på "temp fuse"? (sida 4 i nedan manual). Hur lätt är det isåfall att återställa denna tro?
http://www.gasproducts.co.uk/pdf/Rinnai ... Manual.pdf

//Niklas

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 22 okt 2010, 08:19

Varför vill du värma vattnet i den befintliga varmvattenberedaren?
En av poängerna med en genomströmningsvärmare är just att du värmer det du behöver för stunden, inget annat.

Sedan är jag fundersam över luftväxlingen i ett stuvfack, särskilt om den skall gå så länge som du beskriver. Det är stora mängder tilluft som skall till ocha mängder avgasblandad, varm (het) frånluft som skall bort.

Min sitter infälld i ett fack (klätt med plåt) i korridoren för om salongen. Ingen ventilation utan den drar luft från salongen och blåser ut densamma i salongen. En installation som knappast skulle godkännas idag. Men tiden har visat att det funkar, ingen kolosförgiftad ännu. Kanske tack vare stor luftvolym med god ventilation i salongen.
Jag har en omkopplingskran i vattensystemet så att jag kan välja mellan varmvatten från genomströmningsvärmaren eller från motorns varmvattenberedare. Bägge beredarna matar sedan hela slangsystemet för varmvatten och det är ca 2m slang till pentryhoar, 2m till förlga toans handfat och dusch och slutligen 6-7 m till aktre toa/dusch. Inga problem med det.

På min förra båt, en Nauticat med längsgående pentry satt den på akterskottet ovan pentrybänken med en huv och en öppningsbar tallriksventil till yttervärlden för rökgaserna. Där fanns inga andra varmvattenkällor.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 22 okt 2010, 08:45

Iden med att värma beredaren är just att man bara behöver ha gasolvärmaren aktiverad i 10 minuter, sedan har man ju varmvatten i ett dygn eller så. Att ha den påslagen med pilotlåga ingång under långa tider känns onödigt/olustigt då den bara behövs när man använder vattnet, men det kanske bara är en känsla från en ovan...

Dessutom. Skulle jag koppla in den som direktvärmare skulle jag väl också behöva välja om varmvattnet tas från beredaren eller från gasolvärmaren? Det går väl inte att köra varmvatten från beredaren i serie genom en avstängd värmare? Detta skulle isåfall kräva ventiler på ställen där jag har svårt att komma åt. Det hade varit fint att slippa hoppa ner i stuvfacket och rodda om bland prylarna för att komma åt ventiler för att få varmvatten om man så säger.
//Niklas

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 22 okt 2010, 09:37

cruisaren skrev:Iden med att värma beredaren är just att man bara behöver ha gasolvärmaren aktiverad i 10 minuter, sedan har man ju varmvatten i ett dygn eller så. Att ha den påslagen med pilotlåga ingång under långa tider känns onödigt/olustigt då den bara behövs när man använder vattnet, men det kanske bara är en känsla från en ovan...

Dessutom. Skulle jag koppla in den som direktvärmare skulle jag väl också behöva välja om varmvattnet tas från beredaren eller från gasolvärmaren? Det går väl inte att köra varmvatten från beredaren i serie genom en avstängd värmare? Detta skulle isåfall kräva ventiler på ställen där jag har svårt att komma åt. Det hade varit fint att slippa hoppa ner i stuvfacket och rodda om bland prylarna för att komma åt ventiler för att få varmvatten om man så säger.
//Niklas
Jag tror nog det mest handlar om ovana...
Vi har gasolrör av koppar fram till beredaren med en direkt årkomlig kran. Det betyder att det är fråga om under en minut att få igång den. Det finns alltså ingen anledning att den skall brinna med sin pilotlåga längre stunder. Även om den ofta är igång hela kvällar hos oss då det är praktiskt med omedelbart varmvatten under matlagning, disk och sedan en kvällsdusch.
Jag tror det blirt ganska oekonomiskt att värma upp vattnet enligt din modell, dels kommer du sällan att förbruka allt vatten du värmt upp, dels blir det förluster när det står i tanken.

Att koppla om mellan de bägge varmvattnberedarna går lätt - i mitt fall funkar det så att tilledningen (kallvatten) till motorns varmvattenberedare har en avstängningskran. Denna tilledning kan man ju dra i en "krok" så att kranen blir lätt åtkomlig.
Tilledningentill gasolvärmaren är alltid "på". Och respektive varmvattenberedares frånledning (varmvatten) ligger alltid i parallell. Öppnar jag kranen till motorns varmvattenberedare och sedan en varmvattenkran någonstans i båten tas varmvattnet från motorns beredare, inget vatten går igenom och ut ifrån gasolberedaren pga att den har ett högt inre motstånd, vattnet leds ju igenom en värmeväxlare med små öppningar
Stängs kranen till motorns varmvattenberedare tvingas vattnet när jag öppnar en varmvattenkran genom gasolberedaren och värms upp.

Skriv svar