Dåliga villkor vid köp av båt
Dåliga villkor vid köp av båt
Varför accepterar vi som konsumenter dåliga villkor vid köp av båt.
När vi som samma konsument kräver bra villkor vid köp av bil.
Se länk http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... SS_100.pdf
Fundera, diskutera och kräv bättre villkor.
När vi som samma konsument kräver bra villkor vid köp av bil.
Se länk http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... SS_100.pdf
Fundera, diskutera och kräv bättre villkor.
Klippan
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Varför...?
Företagen måste inte.
Det kostar företagen extra pengar.
Köparna köper båten ändå.
Köparna behöver kanske även bli bättre förhandlare.
Företagen måste inte.
Det kostar företagen extra pengar.
Köparna köper båten ändå.
Köparna behöver kanske även bli bättre förhandlare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Hej!
På Delphias hemsida står det:
"På skovet och däck lämnas fem års garanti vad avser fel i laminatet som orsakas av vatten. Båten har 2 års garanti avseende produktions och materialfel. Garantin på installerad utrustning följer berörd leverantörs villkor."
Jag läste på Delphia 33 eftersom det är en sådan jag har.
Mvh
Morgan
På Delphias hemsida står det:
"På skovet och däck lämnas fem års garanti vad avser fel i laminatet som orsakas av vatten. Båten har 2 års garanti avseende produktions och materialfel. Garantin på installerad utrustning följer berörd leverantörs villkor."
Jag läste på Delphia 33 eftersom det är en sådan jag har.
Mvh
Morgan
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
En båtköpare kan alltid försöka få inskrivet diverse saker i ett köpekontrakt på en ny båt. T.ex:
"Köparen har efter bindande avtal rätt att på egen bekostnad besöka platserna för tillverkning och själv eller via ombud genomföra inspektioner.
Vid leverans, men före köparens övertagande av båten, skall en av köparen och säljaren utsedd BBR-besiktningsman nybåtsbesiktiga båten och dess tillbehör inköpta och installerade samt driftsatta av leverantören. Kunden utser tre kandidater till BBR-besiktningsman, varav en av dem väljs av säljaren. Kostnaden för leveransbesiktningsarbetet delas 50% mellan köpare och säljare.
De anmärkningar som denna besiktning anger vara i behov av åtgärd skall efter säljarens åtgärdande och bekostnad ombesiktigas och godkännas av besiktningsmannen innan kundens övertagande.
Båtexemplar, som på detta sätt inte får godkänt av besiktningsmannen efter två försök till korrigering av säljaren, skall inte behöva accepteras av köparen utan hans uttryckliga och aktiva skriftliga medgivande. Utan sådant medgivande kan ett annat likvärdigt exemplar erbjudas köparen med samma nybåtsvillkor som ovan angivits. Alternativt kan köparen kräva återgång av hela köpet utom icke-standard tillbehör som installerats. I så fall skall detta skriftligen meddelas till säljaren/mäklaren senast 2 veckor efter ej godkänd ombesiktning, med kopia av besiktningsutlåtandet. Efter sådant meddelande återfår köparen hela köpeskillingen.
Betalning av båten skall ske med :
X% vid order
Y% vid leverans men före köparens övertagande
Z% vid accepterat övertagande. (MSY kommentar, 10%)
"
"Köparen har efter bindande avtal rätt att på egen bekostnad besöka platserna för tillverkning och själv eller via ombud genomföra inspektioner.
Vid leverans, men före köparens övertagande av båten, skall en av köparen och säljaren utsedd BBR-besiktningsman nybåtsbesiktiga båten och dess tillbehör inköpta och installerade samt driftsatta av leverantören. Kunden utser tre kandidater till BBR-besiktningsman, varav en av dem väljs av säljaren. Kostnaden för leveransbesiktningsarbetet delas 50% mellan köpare och säljare.
De anmärkningar som denna besiktning anger vara i behov av åtgärd skall efter säljarens åtgärdande och bekostnad ombesiktigas och godkännas av besiktningsmannen innan kundens övertagande.
Båtexemplar, som på detta sätt inte får godkänt av besiktningsmannen efter två försök till korrigering av säljaren, skall inte behöva accepteras av köparen utan hans uttryckliga och aktiva skriftliga medgivande. Utan sådant medgivande kan ett annat likvärdigt exemplar erbjudas köparen med samma nybåtsvillkor som ovan angivits. Alternativt kan köparen kräva återgång av hela köpet utom icke-standard tillbehör som installerats. I så fall skall detta skriftligen meddelas till säljaren/mäklaren senast 2 veckor efter ej godkänd ombesiktning, med kopia av besiktningsutlåtandet. Efter sådant meddelande återfår köparen hela köpeskillingen.
Betalning av båten skall ske med :
X% vid order
Y% vid leverans men före köparens övertagande
Z% vid accepterat övertagande. (MSY kommentar, 10%)
"
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Seawolf skrev:En båtköpare kan alltid försöka få inskrivet diverse saker i ett köpekontrakt på en ny båt. T.ex:
"Köparen har efter bindande avtal rätt att på egen bekostnad besöka platserna för tillverkning och själv eller via ombud genomföra inspektioner.
Vid leverans, men före köparens övertagande av båten, skall en av köparen och säljaren utsedd BBR-besiktningsman nybåtsbesiktiga båten och dess tillbehör inköpta och installerade samt driftsatta av leverantören. Kunden utser tre kandidater till BBR-besiktningsman, varav en av dem väljs av säljaren. Kostnaden för leveransbesiktningsarbetet delas 50% mellan köpare och säljare.
De anmärkningar som denna besiktning anger vara i behov av åtgärd skall efter säljarens åtgärdande och bekostnad ombesiktigas och godkännas av besiktningsmannen innan kundens övertagande.
Båtexemplar, som på detta sätt inte får godkänt av besiktningsmannen efter två försök till korrigering av säljaren, skall inte behöva accepteras av köparen utan hans uttryckliga och aktiva skriftliga medgivande. Utan sådant medgivande kan ett annat likvärdigt exemplar erbjudas köparen med samma nybåtsvillkor som ovan angivits. Alternativt kan köparen kräva återgång av hela köpet utom icke-standard tillbehör som installerats. I så fall skall detta skriftligen meddelas till säljaren/mäklaren senast 2 veckor efter ej godkänd ombesiktning, med kopia av besiktningsutlåtandet. Efter sådant meddelande återfår köparen hela köpeskillingen.
Betalning av båten skall ske med :
X% vid order
Y% vid leverans men före köparens övertagande
Z% vid accepterat övertagande. (MSY kommentar, 10%)
"
Exactemundo! Ett köpeavtal är förhandlingsbart i alla delar. Ett avtal är egentligen ett förslag och kan egentligen anses som ett förhandlingsutspel från ena parten. Finns absolut ingen anledning att acceptera det rakt upp och ner.
Köparna behöver bli bättre köpare. Och helst skall säljarna bli bättre säljare, men det är nog en from förhoppning att det skall ske självmant (utan framförhandlade avtalsvillkor som kan ge dem en smäll på fingrarna med linjalen om de dabbar sig).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Precis som Seawolf skriver gör man i byggentreprenader med standardiserade leveransavtal typ ATB06 http://www.bygg.org/ABT_06.asp.
En entreprenad fungerar ju lika som en leverans av en ny båt. Säljaren projekterar och bygger mot á-konto.
En entreprenad fungerar ju lika som en leverans av en ny båt. Säljaren projekterar och bygger mot á-konto.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Så gör man i de flesta branscher när det gäller lite mer pengar.
Inte heller glömma att binda upp dom vad gäller service, underhåll, garantier och all dokumentation inkl ritningar.
Inte heller glömma att binda upp dom vad gäller service, underhåll, garantier och all dokumentation inkl ritningar.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Att skapa bättre villkor för alla är målsättningen med mitt inlägg och förslag
Jag förstår mkt väl att varje kund kan göra ett särskilt avtal med sin leverantör i t.ex. garantifrågor. Jag har själv jobbat med avtalsförhållanden sedan 1969.
Att varje kund skall förhandla själv är dock ingen framkomlig väg till allmänt förbättrade villkor.
Vad jag menar är att branschen själv måste ta fram och erbjuda bättre villkor för sina kunder likt bilbranschen, småhusbranschen etc. Att grundtryggheten, konsumentköplagen, bör höjas väsentligt.
Inte sätter sig varje kund och gör en särskild förhandling och kräver längre garantier på flertalet punkter när det gäller bilar. Här har istället konkurrensen på marknaden tvingat fram bättre villkor.
Delpia Yachts AB är som Morgan säger ett företag som insett kundnyttan med garantier. Men hur säkerställs dessa garantier om problem uppstår? Delphia Yachts AB bildades år 2006 och boksluten tål inte för många kundproblem. Dessa lämnade garantier borde återförsäkras till skydd för kund. Har så skett??
Påtryckningar behövs främst mot organisationen Sweboat att ta fram en palett av bättre villkor och erbjudanden.
Påtryckningar behövs också mot båtförsäkringsbolagen att se över sina villkor och utveckla nya produkter.
De som skall utöva dessa påtryckningar är inte i grunden varje enskild köpare utan frågan bör lyftas av våra båtorganisationer typ SXK, Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet.
Jag förstår mkt väl att varje kund kan göra ett särskilt avtal med sin leverantör i t.ex. garantifrågor. Jag har själv jobbat med avtalsförhållanden sedan 1969.
Att varje kund skall förhandla själv är dock ingen framkomlig väg till allmänt förbättrade villkor.
Vad jag menar är att branschen själv måste ta fram och erbjuda bättre villkor för sina kunder likt bilbranschen, småhusbranschen etc. Att grundtryggheten, konsumentköplagen, bör höjas väsentligt.
Inte sätter sig varje kund och gör en särskild förhandling och kräver längre garantier på flertalet punkter när det gäller bilar. Här har istället konkurrensen på marknaden tvingat fram bättre villkor.
Delpia Yachts AB är som Morgan säger ett företag som insett kundnyttan med garantier. Men hur säkerställs dessa garantier om problem uppstår? Delphia Yachts AB bildades år 2006 och boksluten tål inte för många kundproblem. Dessa lämnade garantier borde återförsäkras till skydd för kund. Har så skett??
Påtryckningar behövs främst mot organisationen Sweboat att ta fram en palett av bättre villkor och erbjudanden.
Påtryckningar behövs också mot båtförsäkringsbolagen att se över sina villkor och utveckla nya produkter.
De som skall utöva dessa påtryckningar är inte i grunden varje enskild köpare utan frågan bör lyftas av våra båtorganisationer typ SXK, Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet.
Klippan
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
En idé hade kanske varit att skapa ett Seminarium/Paneldebatt med temat Leveranssäkerhet på någon av våra stora båtmässor.
Låta någon (SXK eller annan organisation) arrangera och bjuda in aktörer såsom SweBoat, båtbyggare, generalagenter, finansierare (bank) mfl. till en modererad paneldebatt.
Målsättningen att skapa liknande standardavtal som styr tex nybyggen av småhus http://www.bygg.org/ABS_09.asp med tydliga kopplingar till konsumentköplagen.
Låta någon (SXK eller annan organisation) arrangera och bjuda in aktörer såsom SweBoat, båtbyggare, generalagenter, finansierare (bank) mfl. till en modererad paneldebatt.
Målsättningen att skapa liknande standardavtal som styr tex nybyggen av småhus http://www.bygg.org/ABS_09.asp med tydliga kopplingar till konsumentköplagen.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör 10 apr 2010, 16:34
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Jag vet av egen erfarenhet att vissa båthandlare har svårt att skilja på sina egna garantier och konsumentköplagen.
En garanti är ett frivilligt åtagande medan konsumentköplagen är en tvingande lag som inte kan förhandlas bort till nackdel för konsumenten. Konsumentköplagen ger en treårig rätt till reklamation av ursprungligt fel i en vara. Sex månader efter köpet faller ansvaret att bevisa att felet är ursprungligt på köparen medan det räknas som ursprungligt om det uppkommit inom sex månader efter leverans. En garanti kan antingen vara kortare eller längre än den treåriga reklamationsrätten och befriar konsumenten från skyldigheten att bevisa att felet är ursprungligt.
När min fabriksnya Hanse 342 var drygt två år gammal upptäcktes att roderbladet inte längre satt fast vid hjärtstocken utan gick att vicka fram och tillbaka. Detta fel hade förmodligen lett till att roderbladet förr eller senare fallit av och flutit upp i kölvattnet, något som inträffat tidigare för andra Hanse-ägare (se t.ex. http://www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=701). En besiktningsman kunde konstatera att rodret inte utsatts för yttre åverkan utan felet uppstått pga ett fabrikationsfel. Säljaren, däremot, passade på att påpeka att garantitiden gått ut och kalla det faktum att de valde att skaffa fram ett nytt roder för "goodwill". Själv tycker jag det är pinsamt att en så pass ny båt är behäftat med ett sådant allvarligt fel. Att det byttes ut är inte heller något som någon kan slå sig för bröstet för utan är helt i enlighet med vad som står i konsumentköplagen.
Johan Hackman
En garanti är ett frivilligt åtagande medan konsumentköplagen är en tvingande lag som inte kan förhandlas bort till nackdel för konsumenten. Konsumentköplagen ger en treårig rätt till reklamation av ursprungligt fel i en vara. Sex månader efter köpet faller ansvaret att bevisa att felet är ursprungligt på köparen medan det räknas som ursprungligt om det uppkommit inom sex månader efter leverans. En garanti kan antingen vara kortare eller längre än den treåriga reklamationsrätten och befriar konsumenten från skyldigheten att bevisa att felet är ursprungligt.
När min fabriksnya Hanse 342 var drygt två år gammal upptäcktes att roderbladet inte längre satt fast vid hjärtstocken utan gick att vicka fram och tillbaka. Detta fel hade förmodligen lett till att roderbladet förr eller senare fallit av och flutit upp i kölvattnet, något som inträffat tidigare för andra Hanse-ägare (se t.ex. http://www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=701). En besiktningsman kunde konstatera att rodret inte utsatts för yttre åverkan utan felet uppstått pga ett fabrikationsfel. Säljaren, däremot, passade på att påpeka att garantitiden gått ut och kalla det faktum att de valde att skaffa fram ett nytt roder för "goodwill". Själv tycker jag det är pinsamt att en så pass ny båt är behäftat med ett sådant allvarligt fel. Att det byttes ut är inte heller något som någon kan slå sig för bröstet för utan är helt i enlighet med vad som står i konsumentköplagen.
Johan Hackman
Senast redigerad av 2 Johan Hackman, redigerad totalt 0 gång.
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Även köp av begagnad båt via Mäklare bör man noggrant kolla igenom avtalet/kontraktet! , har själv varit med om Mäklare som skriver kontrakt som ej är giltiga enligt Konsumentköplagen.
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Denna tråd bör innehålla förslag till hur vi kan förbättra allmäntillståndet vad gäller garantier vid köp av båt och båtutrustning.
Vad var och en bör tänka på tror jag de flesta på forumet vet.
Ändå så hamnar vi fel ibland ibland då vackra garantier, snygga avtal, certifikat från klassningssällskap etc inte visar sig vara något värda.
I denna tråd har det kommit några bra inlägg.
Johan Hackman redogör för konsumentköplagen. Det verkar som om få båtsäljare kan denna.
”Styrman” kommer med en bra idé om en paneldebatt vid båtmässa /–or.
Uppmana t.ex. SXK att redogöra för vilka garantier som gäller för de vanligaste båtarna i Sverige och redovisa detta på sin hemsida för oss kunder.
En uppgift som är vägledande när kunder väljer fabrikat av båt och ett påtryckningsmedel på båtsäljaren att inte ha de sämsta villkoren på sådan lista..
Som framgår av nedanstående länk så är det mkt svårt att få fram vad som gäller om garantier när man kontaktar en båtförsäljare. Något båtfabrikat anger 2 års reklamationsrätt. Men enligt lagen är det 3 år som gäller. De flesta redovisar inte alls på sin hemsida, svarar inte på e-postfråga om detta, ingen tycks ha någon återförsäkring för sina garantier - vid t.ex. konkurs, företagsombildning etc.
En redovisning av båtgarantier kan inte vara något jättejobb då samma fabrikat troligen har samma villkor för samtliga båtmodeller. Efter ett tags inkörning kommer nog båtfirmorna själva vilja redovisa sina uppgifter på sådan lista, annars tappar de kunder. Listan kunde också kompletteras med en spalt om företaget ej följd eventuellt utslag hos ARN.
En enkel Exellista kan ju i sin enklaste form se ut så här http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Garanti.jpg
En annan liknande redovisning kan omfatta försäkringsbolagens villkor där vissa viktiga parametrar jämförs.
Finns det någon duktig på att göra en hemsida hemsida typ "Båtgarantier.se" så kan vi andra tillföra information löpande ungeför som det sker på sidan http://www.bensinpris.se.
Hitta fler idéer om hur konsumentköpet av båtar allmänt kan förbättras och skriv sedan till våra organisationer, försäkringsbolag, båtföretag och utöva påtryckning till förändring.
Det lär inte hända mycket om vi enbart diskuterar inbördes här på Forum och om debatten inte förs framåt mot målet - bättre villkor för alla.
Bengt
Vad var och en bör tänka på tror jag de flesta på forumet vet.
Ändå så hamnar vi fel ibland ibland då vackra garantier, snygga avtal, certifikat från klassningssällskap etc inte visar sig vara något värda.
I denna tråd har det kommit några bra inlägg.
Johan Hackman redogör för konsumentköplagen. Det verkar som om få båtsäljare kan denna.
”Styrman” kommer med en bra idé om en paneldebatt vid båtmässa /–or.
Uppmana t.ex. SXK att redogöra för vilka garantier som gäller för de vanligaste båtarna i Sverige och redovisa detta på sin hemsida för oss kunder.
En uppgift som är vägledande när kunder väljer fabrikat av båt och ett påtryckningsmedel på båtsäljaren att inte ha de sämsta villkoren på sådan lista..
Som framgår av nedanstående länk så är det mkt svårt att få fram vad som gäller om garantier när man kontaktar en båtförsäljare. Något båtfabrikat anger 2 års reklamationsrätt. Men enligt lagen är det 3 år som gäller. De flesta redovisar inte alls på sin hemsida, svarar inte på e-postfråga om detta, ingen tycks ha någon återförsäkring för sina garantier - vid t.ex. konkurs, företagsombildning etc.
En redovisning av båtgarantier kan inte vara något jättejobb då samma fabrikat troligen har samma villkor för samtliga båtmodeller. Efter ett tags inkörning kommer nog båtfirmorna själva vilja redovisa sina uppgifter på sådan lista, annars tappar de kunder. Listan kunde också kompletteras med en spalt om företaget ej följd eventuellt utslag hos ARN.
En enkel Exellista kan ju i sin enklaste form se ut så här http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Garanti.jpg
En annan liknande redovisning kan omfatta försäkringsbolagens villkor där vissa viktiga parametrar jämförs.
Finns det någon duktig på att göra en hemsida hemsida typ "Båtgarantier.se" så kan vi andra tillföra information löpande ungeför som det sker på sidan http://www.bensinpris.se.
Hitta fler idéer om hur konsumentköpet av båtar allmänt kan förbättras och skriv sedan till våra organisationer, försäkringsbolag, båtföretag och utöva påtryckning till förändring.
Det lär inte hända mycket om vi enbart diskuterar inbördes här på Forum och om debatten inte förs framåt mot målet - bättre villkor för alla.
Bengt
Klippan
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Konkret förslag: Tillverkare och återförsäljare skulle kunna åläggas att vara ansvarsförsäkrade med tex 10 mkr. beroende på hur försäkringsvillkoren skrivs kan det vara en ytterligare garanti mot klantskallar och smågangsters.
Om det är fel i leverans kan tillverkaren eller ÅF kånka - men försäkringen finns då kvar som ett halmstrå för köparen. Han får då driva sin talan mot försäkringsbolag. Kanske inte kul det heller, men som alternativ att hamna sist i kreditfordran eller total förlust...
Såklart kommer premien på denna försäkring tas ut på båtpriset. Men det kommer alla åtgärder som syftar till att stärka köparens position som åsamkar säljaren kostnader att göra.
Om det är fel i leverans kan tillverkaren eller ÅF kånka - men försäkringen finns då kvar som ett halmstrå för köparen. Han får då driva sin talan mot försäkringsbolag. Kanske inte kul det heller, men som alternativ att hamna sist i kreditfordran eller total förlust...
Såklart kommer premien på denna försäkring tas ut på båtpriset. Men det kommer alla åtgärder som syftar till att stärka köparens position som åsamkar säljaren kostnader att göra.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Dåliga villkor vid köp av båt
Att leverantören tvingas till plocka ut en bankgaranti är också en lösning som man använder i andra stora affärer där köparen vill ha en säkerhet att produkten blir färdigbyggd och levererad.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso