Måttanpassade solceller
Måttanpassade solceller
För en tid sedan syntes reklam i båttidningarna, eller iaf i PB, från en firma som tillverkar solpaneler i storlekar efter kundens önskemål.
Är det någon som vet vad firman heter och har en länk till deras hemsida?
Är det någon som vet vad firman heter och har en länk till deras hemsida?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Re: Måttanpassade solceller
Tror jag sett annons om detta på blocket. Har du kollat där?
/Peter
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!
Är det någon som fått svar ifrån dem?
...inte jag i alla fall.
...inte jag i alla fall.
Jag köpte mått anpassad solpanel från dem i våras. Pratade om detta i annan tråd här,.
Se bilder mm: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... nel#p79769
Panelen fungerar finfint. Den är på ca 30W och ger ca 0,7-1A dagtid enligt min tångamperemätare.
Helt jämförbar kvalitet i utförandet med andra så vitt jag kan bedöma.
Se bilder mm: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... nel#p79769
Panelen fungerar finfint. Den är på ca 30W och ger ca 0,7-1A dagtid enligt min tångamperemätare.
Helt jämförbar kvalitet i utförandet med andra så vitt jag kan bedöma.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Den ger alltså 10-12 W i din båt ?
Långt ifrån 30w alltså.
Långt ifrån 30w alltså.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Har du hört talas om någon solpanel som ger vad det står på den?peterh skrev:Den ger alltså 10-12 W i din båt ?
Långt ifrån 30w alltså.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Det gör nog de flesta under de specificerade förutsättningarna. Det gäller ju alla tekniska anordningar. Men specen måste tolkas och att vi bor i den höga nord får vi ju räkna in.
Bra läsning om olika erfarenheter här:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... nel#p79507
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... nel#p79507
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Och hur är det med laddningsregulator då?
Naps Maxpower hyllas ju ofta men är den ett sånt underverk som den ofta beskrivs som?
Går det verkligen att trolla så mycket med strömmen från en solpanel på kanske 30-40W?
Det känns ju som att batterierna i princip alltid kommer svälja den blygsamma strömmen en sådan panel kan leverera ändå.
Det finns ju andra regulatorer i liknande prisklass som inte bör vara så dåliga de heller. Då kan man få lite trevliga funktioner som display som visar laddningsströmmen och andra data, och det kan ju vara nyttigt det med!
Synpunkter!
Naps Maxpower hyllas ju ofta men är den ett sånt underverk som den ofta beskrivs som?
Går det verkligen att trolla så mycket med strömmen från en solpanel på kanske 30-40W?
Det känns ju som att batterierna i princip alltid kommer svälja den blygsamma strömmen en sådan panel kan leverera ändå.
Det finns ju andra regulatorer i liknande prisklass som inte bör vara så dåliga de heller. Då kan man få lite trevliga funktioner som display som visar laddningsströmmen och andra data, och det kan ju vara nyttigt det med!
Synpunkter!
En solpanel brukar ge max ström vid ca 17,5 V. T ex en 30 W ger då max 30/17,5 = 1,71 A.
Ska jag då ladda ett batteri med t ex 14 V * 1,71 A så får jag ut 24 W.
Vad en MaxPower-regulator (eller någon annan av MPPT typ) gör är att "omvandla" överspänningen (17,5-14 V) till ström, teoretiskt skulle vi få 30 W /14 V = 2,14 A.
I verkligheten har vi lite förluster men vi bör få ut ca 2 A vilket är klart bättre än utan regulatorn.
Detta gäller vid maximal solinstrålning. Här i Norden har vi inte så många timmar per dygn med fullt solljus men vi har desto fler med ett starkt indirekt ljus och då gör MPPT-regulatorn ännu större nytta.
Vad en MaxPower-regulator (eller någon annan av MPPT typ) gör är att "omvandla" överspänningen (17,5-14 V) till ström, teoretiskt skulle vi få 30 W /14 V = 2,14 A.
I verkligheten har vi lite förluster men vi bör få ut ca 2 A vilket är klart bättre än utan regulatorn.
Detta gäller vid maximal solinstrålning. Här i Norden har vi inte så många timmar per dygn med fullt solljus men vi har desto fler med ett starkt indirekt ljus och då gör MPPT-regulatorn ännu större nytta.
Med MaxPower (eller andra MPPTr egulatorer) så kan du också seriekoppla 2 paneler och alltså ladda när en vanlig panel inte ger tillräckligt med spänning.
[quote="bosseh"]En solpanel brukar ge max ström vid ca 17,5 V. T ex en 30 W ger då max 30/17,5 = 1,71 A.
quote]
Men gäller inte det endast när batterierna är näst intill fulladdade?
Är de bara en aning urladdade så kommer ju hela laddströmmen sväljas och då existerar väl ingen överspänning som MPPT-tekniken kan jobba med?
Är det inte mest vid rejält tilltagna solpaneler som tekniken kommer till sin rätt?
Jag har fått känslan av att det är just ganska mycket teori bakom glorifieringen av Maxpower och liknande, men jag kan ju ha fel!
quote]
Men gäller inte det endast när batterierna är näst intill fulladdade?
Är de bara en aning urladdade så kommer ju hela laddströmmen sväljas och då existerar väl ingen överspänning som MPPT-tekniken kan jobba med?
Är det inte mest vid rejält tilltagna solpaneler som tekniken kommer till sin rätt?
Jag har fått känslan av att det är just ganska mycket teori bakom glorifieringen av Maxpower och liknande, men jag kan ju ha fel!
hej
Första generations regulatorer var till för att skydda mot överladdning,
moderna varianter är närmast motsatsen!
En solcellspanel består av seriekopplade celler, skuggar du halva panelen så har du bara 17/2 = 8.5 V
vilket inte räcker till att ladda batteriet alls.
En moderna regulatorn suger i sig denna spänning
och omvandlar den till ~14 volt visserligen halveras strömstyrkan, men batteriet laddas om än sakta.
Jag har haft en panel med enkel zendiod mot överladdning i flera år, men i år blev det en maxpower, vilken skillnad!
/HW
Första generations regulatorer var till för att skydda mot överladdning,
moderna varianter är närmast motsatsen!
En solcellspanel består av seriekopplade celler, skuggar du halva panelen så har du bara 17/2 = 8.5 V
vilket inte räcker till att ladda batteriet alls.
En moderna regulatorn suger i sig denna spänning
och omvandlar den till ~14 volt visserligen halveras strömstyrkan, men batteriet laddas om än sakta.
Jag har haft en panel med enkel zendiod mot överladdning i flera år, men i år blev det en maxpower, vilken skillnad!
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61