Motorn går ej runt!!!???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
magdan
Trogen medlem

Motorn går ej runt!!!???

Inlägg av magdan » ons 13 okt 2010, 09:56

Hej!

Jag har en Volvo PentaI 2001 med ett 120S drev och går när jag skulle byta olja på motorn så fick jag ej ner slangen till oljebytarpumpen i oljestickans rör. Jag provade att sticka ner den i oljepåfyllningshålet, men där var det för trångt överallt. jag försökte lite var stans och på något ställe så fastnade den lätt och jag fick dra med LITE kraft för att få ut den, men inget våld utan den satt bara lite fast. Efter det så går inte motorn runt. När jag försöker starta så går den ett halvt varv, ibland ett varv sedan så tvärnitar den.

- Kan jag ha kommit åt något nere i påfyllningen som hamnat fel så den inte går runt?

- Kan jag stukat till reglagen fram/back?

- Går det att starta motorn med växel i normalt?

Tacksam för alla idéer!

/Magnus

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Motorn går ej runt!!!???

Inlägg av Mr Q » ons 13 okt 2010, 11:21

Låter som att den delen av slangen som fastnade sitter kvar i motorn.

peterh
Diamantmedlem

Re: Motorn går ej runt!!!???

Inlägg av peterh » ons 13 okt 2010, 12:04

magdan skrev:Hej!

Jag har en Volvo PentaI 2001 med ett 120S drev och går när jag skulle byta olja på motorn så fick jag ej ner slangen till oljebytarpumpen i oljestickans rör. Jag provade att sticka ner den i oljepåfyllningshålet, men där var det för trångt överallt. jag försökte lite var stans och på något ställe så fastnade den lätt och jag fick dra med LITE kraft för att få ut den, men inget våld utan den satt bara lite fast. Efter det så går inte motorn runt. När jag försöker starta så går den ett halvt varv, ibland ett varv sedan så tvärnitar den.

- Kan jag ha kommit åt något nere i påfyllningen som hamnat fel så den inte går runt?

- Kan jag stukat till reglagen fram/back?

- Går det att starta motorn med växel i normalt?

Tacksam för alla idéer!

/Magnus
Ta dit en reparatör, en som kan motortypen. Du får betala någon eller några timmar men det
är mycket billigare än att det rasar. Du skall väl ändå inte ut och segla, alltså har du
hela vintern på dig att få det fixat.

Försök visa var du stoppat i slangen för honom och exakt vad du gjort.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar