Bästa gps modellen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Bästa gps modellen

Inlägg av Martin Fredin » lör 09 okt 2010, 14:48

Vi skall köpa en ny gps och vill gärna ha den portabel den skall inte borras fast

Ge förslag på några modeller ni ät nöjda med och kan rekomendera

//Martin Fredin
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av peterh » lör 09 okt 2010, 16:03

raymarine A50 - A70
Kartor europa ingår. Korrekt hantering av AIS-info. Begripligt menysystem.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av Jaramaz » sön 10 okt 2010, 05:50

peterh skrev:raymarine A50 - A70
Kartor europa ingår. Korrekt hantering av AIS-info. Begripligt menysystem.
uppfyller dessa den enkla kravspecen?
Martin Fredin skrev:vill gärna ha den portabel den skall inte borras fast

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av peterh » sön 10 okt 2010, 09:56

Ja, den har en snabbhållare ( som visserligen borras fast).

Men om man menar en batteridriven handhållen är svaret nej.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av Martin Fredin » sön 10 okt 2010, 14:16

NÄdå vi kan gärna koppla in el i den men vill ej borra fast fästen sugpropp i så fall.

Vi skulle gärna på sikt synka den med en autopilot för rorkult.

// Martin
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av Kjelle » sön 10 okt 2010, 14:28

Beror på vad man söker och hur mycket finesser och "lullull" man vill ha.

Jag har två GPS:er ombord. En Garmin GPS 72 som köptes när den kom ut för ca 8 år sedan. Den har bra funktioner som är enkla att använda och den har stor display. Jag har gjort ett enkelt fäste för den på ruffskotet och displayen är stor nog så att den avläsas från hela sittbrunnen. Den har lång drifttid på två AA-batterier (24 h) men den är normalt ansluten till båtbatteriet. Den förser även VHF:ens DSC och autopiloten med data via NMEA-utgången.

Jag har jämfört 72:an med seglarkompisens Garmin Colorado med färgdisplay mm men där displayen är mindre och ljussvag, den fullständigt käkar batterier och dessutom verkar det finnas en del buggar i mjukvaran som Garmin inte vill/kan fixa. Å andra sidan har man sjökort i den. Hustrun har en GPS 60 med svartvit skärm (utan sjökort) men även den är hård på batterierna.

Jag har även plotter: Lowrance HDS5m

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:16
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av nikke » sön 10 okt 2010, 21:47

Jag skulle ta en titt på Garmin 620, löstagbar men går att koppla in på 12 V (även i bilen tror jag). Vet dock ej om man kan fixa sugproppsfästen.
Har själv en äldre Garmin 292, som är utmärkt att segla med. Skulle jag köpa ny idag så är 620 en stark kandidat.

Vegabjorn
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 12:34

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av Vegabjorn » mån 11 okt 2010, 11:26

montera min garmin 76 på en platta som jag sen sätter fast med Kardborre och dubbelhäftande tejp 3M på båten
funkar har even en liten tamp som säkerhetslina ifall man stöter till gpsen

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av peterh » mån 11 okt 2010, 11:57

Jag svarade ju på frågan om "Bästa GPS" , inte på frågan om vad folk har liggande.

Frågan gällde som nyinköp.

Och garmins nya har jag personligen gjort mig av med, tycker däremot att raymarine fyller en topplacering.
Men om man skall ha en handhållen batteridriven så kanske garmin vista platsar som "bästa GPS"

Personligen skulle jag nog skaffa en "monterbar i hållare" och använda båtens 12V . Hur man sedan
fäster hållaren med minsta möjliga åverkan på båten är en annan fråga. Men man vill att den
sitter fast även om det lutar och saker rasar runt i sittbrunnen.

Själv tycker jag inte det skadar att skruva fast i plasten, det går ju alltid att spackla igen hålen
om man ångrar sig. Och skulle man sälja båten är det ju alltid enklast att låta GPS-en följa med,
och då skall den vara ordentligt monterad.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

oceanracer
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 08 okt 2010, 14:20

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av oceanracer » mån 11 okt 2010, 12:58

Jag måste nog hålla med om att Garmin 620 är ett bra alternativ. Jag har en själv som jag både använder i båten och bilen och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Prisläget är ju ganska bra också :D

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av bosseh » mån 11 okt 2010, 15:40

Garmin GPSmap 60Cx är en tålig och bra burk till ett hyggligt pris (<2000kr). Kartfunktionen är ingen höjdare men fungerar till nöds. Även om man inte använder karfunktionen så är den grafiska displayen bra för att se track eller navigera till en waypoint.
En kontakt kopplar till både 12V och NMEA, dessutom finns det USB. Går en dag på två AA batterier.
Finns flera olika hållare inkl med sugplopp vilket brukar funka bra ombord.

magellan
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 14:46

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av magellan » tis 12 okt 2010, 14:59

Jag är ute efter samma sak som du i princip. Jag tror jag ska köpa den här: http://www.outdoorexperten.se/p-15064-g ... p-78s.aspx Den är ju handburen vilket är smidigt samt man kan peta i friluftskartan också. Lite dyrare än gamla hederliga 60Cx men jag antar att det finns en anledning till det.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av J@nne » ons 13 okt 2010, 18:17

Garmin 620 har jag i bilen/båten och kartvaran finns på "piratbukten" både för väg och sjö. Dessutom finns det "homeport", programmet för att kunna sitta hemma och navigera och lägga rutter.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Bästa gps modellen

Inlägg av Glad_seglare » ons 13 okt 2010, 18:21

Hej

Jag köpte en Garmin 72 och den fungerar bra om man nöjer sig med en GPS utan karta. Den har dock en vy som kallas mapview. I denna vy kan man i en grafisk vy se de fyrar som finns inom det område man zoomat in. Dock inga landkonturer. Man kan lägga in waypoints och naturligvis se sin egen position. Denna vy föreföll mig väl simpel på gränsen till onödig. När jag i somras seglade till Läsö och ville se min position iförhållande till några kända sjömärken så var det precis vad som behövdes i det läget förutsatt att man har ett sjökort vid sidan. I övrigt har 72an många bra funktioner och är som jag ser det väldigt prisvärd (dock finns som sagt ingen riktig sjökortsvy). Jag köpte den till mässpris hos Hjärtmans efter båtmässan i februari. Den går att driva med ett fast 12 voltsbatteri och vanliga pennlight batterier. Den är strömsnål och batterierna räcker länge. Du har den i jackfickan utan problem. Skärmen är stor och tydlig dock svart-vit.

Hoppas du kan reda ut vad du vill ha av alla dessa svar.
Glad Seglare

Skriv svar