Motortrubbel på Madeira!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ivan
Guldmedlem

Motortrubbel på Madeira!

Inlägg av Ivan » tis 05 okt 2010, 18:05

Hej alla Sailguidare!

Vi är på Madeira och har precis konstaterat att vårt växelreglage har sagt upp sig, eller rättare sagt vajjern inuti har gått rakt av! Vet någon vart i Sverige man köper/beställer en ny sådan!? Vi har en person som skall flyga hit på söndag så om denne skulle lyckas köpa med sig ett stycke vajjer så vore nog det smidigas skulle jag tro!

Vad är det då jag söker? Ska försöka lägga upp en bild men förklaring får duga för tillfället.. Det är ett gammalt tvåspaksreglage som sitter på en Hallberg-Rassy Rasmus 35, vajjern är som en vanlig vajjer omspunnen av en annar så det bildas en form av jänga, som sedan löpter i hjulet som sitter på axeln till spaken. Förstod ni? Hittar inget fabrikat på det hela så antingen är det en väldigt ovanlig eller så kanske de flesta är samma, det påminner mycket om styrningen jag hade på en motorbåt för många år sedan! Vajjen är sedan stoppad i en plastslang som jag förmodar har ett stålhölje på insidan.

Nu blev det rörigt, men hoppas någon förstår iaf!

// Ivan

hedgehog
Diamantmedlem

Re: Motortrubbel på Madeira!

Inlägg av hedgehog » tis 05 okt 2010, 18:55

Borde funka med en standard Teleflexkabel (eller motsvarande). Det viktiga är hur ändarna på din wire ser ut. Tolkar din beskrivning som att det finns en gänga i änden där man
sedan fäster lämplig nippel? I så fall gäller det att den nya wirens gänga passar din nippel eller så få du skaffa nya nipplar med.
Finns sortiment med wirar och nipplar både på hjertmans.se och watski.se. Du verkar ju ha tillgång till nätet så kolla där om du hittar något som liknar dina bitar.
Råkade ut för samma sak i påskas fast jag var inte längre bort än Köpenhamn, som tur var!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » tis 05 okt 2010, 19:33

Tack för svar, tror jag har hittat lösningen nu! Jan Comstedt Ab verkar ha det jag söker.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 06 okt 2010, 11:50

Jag vet precis vad det är du söker... Tog ut gas/växelreglaget på min Rasmus 35 för några veckor sedan. Om du inte kan lösa det på annat sätt, så finns antagligen mitt kvar på varvet som bytte motorn (i Göteborgs-området).

Skriv svar