SXK:s bojar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » mån 30 aug 2010, 12:36

Nemertina skrev:Brendan, nu blandar du äpplen och päron. Du ondgör dig över att bojarna tar de bästa ankarplatserna och hindrar andra från att ankra upp, och uttrycker att många störs av detta. Sedan pratar du om rätten att avvisa icke SXK medlemmar från att ligga vid bojarna, vilket förstås är en annan fråga. Jag kan fortfarande inte se hur dessa bojar på västkusten hindrar andra för att ankra upp i samma vik, även om förstås några "platser" är upptagna (vad jag vet så finns det inga vikar med mer än tre bojar här). Och vilka är de "allra bästa ankarplatserna" i en stor vik som Dannemark?

Jag har vid några tillfällen vänligt påpekat att bojarna är för medlemmar och fått till svar att man lagt sig där för att det var ledigt, men att man självklart flyttar sig om det kommer en medlem som vill ha bojen. Vilket också skett utan sura miner. Självklart har man ingen rätt (eller möjlighet) att "avvisa" någon som ligger vid bojen utan det handlar mer om vanlig hyfs bland folk. Ligger det en tom boj och man vill ligga just där, är det ju inget som hindrar att man ankrar upp alldeles bredvid, om man nu tycker att det är den "allra bästa" platsen. Ligger det en båt där redan så kanske den ändå hade ankrat upp på just den platsen ändå eftersom läget är så bra?
Inte blandar jag ihop äpplen och päron.

För det första har jag inga som helst problem med bojarna. Jag har i 40 år betalat för att använda dem, men har hittills bara utnyttjat möjligheten en enda gång. Det är sällan man ser några lediga SXK-bojar på västkusten, men den gången, i mitten av oktober, var en av två bojar i Gluppöbassängen ledig, och det var ju skönt att slippa ankra och att med gott samvete kunna utnyttja sin rättighet.

Vad jag gör är att jag tillkännager att jag kan känna sympati för dem som hävdar att SXK annekterar de bästa bojlägena i naturhamnarna, där allemansrätten istället borde få gälla oinskränkt. Vad jag kan ser är det hittills bara en SXK-funktionär som har gått i svaromål och som bestämt hävdar att SXK inte alls annekterar användbara bojlägen. Om det är som Ove T skriver, är det ju bättre än väntat, men jag är inte helt övertygad om att det gäller överallt. Och en annektering är det ju under alla förhållanden!

Sedan tar jag även upp frågan om med vilken rätt man kan avvisas från en SXK-boj, på grund av att man inte är medlem. Att jag tar upp två olika saker är inte samma sak som att jag blandar ihop äpplen och päron, snarare vill jag diskutera dels äpplen, dels päron. Men svaret från SXK har vi ännu inte sett. Månne vi får något svar därifrån?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 30 aug 2010, 20:50

Jag har också mången gång funderat på hur X-klubben kan ha rätt att lägga ut bojar på allmänna vatten. Jag får det säkert inte, inte heller min båtklubb. Men SXK kan tydligen göra det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: SXK:s bojar

Inlägg av bosseh » mån 30 aug 2010, 21:39

Visst får man lägga ut privata bojar, om man skaffar tillstånd hos kommunen. Vilket förhoppningsvis SXK har gjort.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Anders S » tis 31 aug 2010, 06:44

Jag har ställt frågan till SXK:s juridiska forum: http://www.sxk.se/juridiska/forum/

Frågan:
SXK:s egna bojar
Anders S 2010-08-20 17:15
SXK har som bekant ett antal bojar. När dessa bojar placeras ut undrar jag om SXK har någon överenskommelse om detta, och i så fall med vem? Jag utgår från att någon ger tillstånd, men vem är den rätta att fråga?
Det andra är SXK:s syn på obehörigt utnyttjande och vad som kan göras respektive bör göras. Var går gränsen för obehörigt nyttjande?
Svaret:
SXK:s egna bojar, Ulf Dyberg, hamnofarled@sxk.se :

SXK:s ambition är att inhämta tillstånd från vattenägaren. I vissa fall har detta ej skett bl a beroende på att det har varit svårt att klara ut vem som är vattenägare.
Aktuell lässtyrelse kontaktas i den måm (sic!) bojplaceringen berör naturreservat.
Samråd sker med Transportstyrelsen vad avser sjösäkerhetsfrågan.
SXK:s svajbojar är SXK egendom. Bojarna får endast utnyttjas av medlemmar. Regler för nyttjanderätt framgår av SXK Matrikel samt återfinns på webbsidan. Båtägare som utnyttjar boj utan att ha nyttjanderätt erbjuds i första hand medlemsskap i SXK.
Hoppas att svaret är tillfyllest. Om så inte är fallet är Du välkommen att kontakta mig.

Med vänlig hälsning
Ulf Dyberg
Ordf. SXK Hamn- och Farledsnämnd
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: SXK:s bojar

Inlägg av coppertail » tis 31 aug 2010, 07:36

Hoppsan, ja inte skulle då jag våga be någon "obehörig" flytta på sig på de premisserna.
Det kvittar ju hur privat själva bojen är om det inte finns avtal med vattenägaren.
Jag trodde i ärlighetens namn att SXK var lite seriösare än så.

Edit: Svårt att reda ut vem som är vattenägare? Det var nästan det roligaste jag läst på länge.
Finns det vattenområden utan ägare kan jag gärna ta lite... :lol:
Vilken clown!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Eilean » tis 31 aug 2010, 08:18

Re. Coppertail:
Han skrev väl inte att vattnet var ägarlöst? Han skrev att det var svårt att klara ut vem som var ägare - inte riktigt samma sak väl? Och du kan nog inte räkna med att komma med din hink och bara hämta hem det.

Hursomhelst, blir inte tolkingen av denna, lätt ansträngande tråd, (bojarna verkar ju egentligen störa få på SG, men gagna fler - varför skall man då söka punktera dem?) att SXK äger bojen, men inte vattnet den ligger i.
Kort sagt, borde man inte kunna kräva en icke-SXKbåt ta bort sin lina från bojen då den är SXK´s egendom och bara får användas av medlemmar. Men man kan inte hindra denne att istället ankra 1 meter från densamma och därmed effektivt hindra användandet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Anders S » tis 31 aug 2010, 08:27

Det är i och för sig inte alltid alldeles lätt att reda ut vem som är "vattenägare". Någon ledning finner man här: https://lagen.nu/1950:595#P1 . När det gäller västkustens bojar torde paragraferna 1 och 2 gälla, sedan blir det (ännu) knepigare. Den första frågan är att reda ut om det handlar om allmänt vatten, om inte är den andra att reda ut vem som i annat fall har bestämmanderätt över fastigheten som äger vattnet. Det är inte alltid lätt att reda ut sådant, se gärna övergångsbestämmelserna i lagen.

Sedan kan man ju alltid fråga sig om det då behöver vara så smart att lägga ut en boj i ett ouppklarat läge, men det sades ju inte heller om det var många sådana. Jag skulle tro att frågan är knepigare på östkusten.

Rätten till bojen som sådan påverkas inte av den här saken. Har någon bättre rätt till SXK:s boj skulle det då vara fastighetsägaren, och inte ens fastighetsägaren kan nyttja bojen hur som helst, däremot kan han )(om avtal inte träffats) ta hand om bojen och lämna den till polisen som hittegods eller möjligen sjöfynd. Det är tänkbart att lägga ut en boj olovandes skulle kunna handla om egenmäktigt förfarande eller olovligt förfogande. Men även i det läget skulle jag rekommendera samtal med en jurist innan man gör något sådant.

Sedan förstår jag inte riktigt problemet, jag heller. Brendans tanke om att bojarna blockerar är fullt begriplig, men om det är så kan ju diskuteras (jag tycker inte det, åsikten är fri). Att allmänheten skulle ha samma rätt som SXK (och dess medlemmar som uppfyller reglerna) till SXK:s egendom finns bara inte. Allmänheten (eller andra intresseorganisationer) har däremot samma rätt som SXK att lägga ut bojar, i normalfallet med tillstånd av vattenägaren, naturligtvis.
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: SXK:s bojar

Inlägg av coppertail » tis 31 aug 2010, 08:35

Anders S skrev: Rätten till bojen som sådan påverkas inte av den här saken. Har någon bättre rätt till SXK:s boj skulle det då vara fastighetsägaren, och inte ens fastighetsägaren kan nyttja bojen hur som helst, däremot kan han )(om avtal inte träffats) ta hand om bojen och lämna den till polisen som hittegods eller möjligen sjöfynd. Men även i det läget skulle jag rekommendera samtal med en jurist innan man gör något sådant.
Eller omvänt skulle markägaren kunna tvinga dig (i egenskap av bojägare) att ta bort skiten från hans mark?

Vem som äger en fastighet och har lagfart på denna är inte så svårt att ta reda på. Detta är inte Colombia, än så länge i alla fall.
Allmänt vatten, (200 meter från land) kan det knappast vara tal om?

Edit: Jag stör mig inte heller på bojarna och tror knappast att de kan vara i vägen för någon.
Men eftersom bla, Ljusn,, förlåt, Guitarr Nilsson frågade vad som krävs för att få lägga ut en boj,
tycker jag det vore bra om det kunde få framgå.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Segelbo » tis 31 aug 2010, 12:59

I dessa tider med svindyra båtplatser, som det dessutom är lång kö till, skulle man kunna vänta sig att fler lägger ut privat boj och tar sig ut till sin båt med gummidinge...?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Anders S » tis 31 aug 2010, 16:58

coppertail skrev:
Anders S skrev: Rätten till bojen som sådan påverkas inte av den här saken. Har någon bättre rätt till SXK:s boj skulle det då vara fastighetsägaren, och inte ens fastighetsägaren kan nyttja bojen hur som helst, däremot kan han )(om avtal inte träffats) ta hand om bojen och lämna den till polisen som hittegods eller möjligen sjöfynd. Men även i det läget skulle jag rekommendera samtal med en jurist innan man gör något sådant.
Eller omvänt skulle markägaren kunna tvinga dig (i egenskap av bojägare) att ta bort skiten från hans mark?

Vem som äger en fastighet och har lagfart på denna är inte så svårt att ta reda på. Detta är inte Colombia, än så länge i alla fall.
Allmänt vatten, (200 meter från land) kan det knappast vara tal om?
När det gäller SXK bör det rimligen vara så att det antingen är allmänt vatten eller enkelt att reda ut vem man skall fråga. Då ber man om lov och får tillstånd. Om det inte går att reda ut vem som har vattenrätten blir det ju också rätt besvärligt att klaga (vem har rätt att klaga). Land är fasta land eller ö längre än 100 meter, och då blir det "allmänt vatten" rätt fort ute bland skären. Gränsen är f ö 300 meter,inte 200.

Självklart kan vattenägaren, om SXK inte frågat om lov och fått det, begära att bojen skall tas bort. Har man tillstånd är det förstås inget problem. Däremot har man inte lov att "avhysa" bojen hur som helst, utan den får tas om hand på ungefär samma sätt som man tar om hand annat lösöre som man hittar på den egna marken. Normalt innebär det att man lämnar boj och bojsten till polisens hittegodsavdelning, eller (smidigare) underrättar polisen om fyndet.
Segelbo skrev:I dessa tider med svindyra båtplatser, som det dessutom är lång kö till, skulle man kunna vänta sig att fler lägger ut privat boj och tar sig ut till sin båt med gummidinge...?


Ha! Jag har en (tom, obojad) bojplats som jag betalar den facila summan av 300 spänn för, utanför Rörtången (inklusive dingeplats, utan dinge). Den kan kanske bli användbar någon gång. Denna administreras av Rörtångens båtförening. Att de har tillåtelse är jag rätt säker på, men vem som har vattenrätten har jag inte frågat.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » mån 04 okt 2010, 16:12

SXK:s ordförande tar upp frågan om bojar i naturhamnarna i senaste numret av tidningen På Kryss.

Han beklagar sig över att vissa länsstyrelser inte tillåter SXK att lägga ut bojar i naturhamnar och
jämför med Norge, där staten har börjat lägga ut bojar.

Det undras mig om norska staten i likhet med SXK tar ut en avgift från bojanvändarna för denna tjänst.



.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: SXK:s bojar

Inlägg av mariatherese » mån 04 okt 2010, 20:16

Det finns inga gratisluncher. Det den norska staten gör finansieras genom skattesedeln om inga andra avgifter tas ut. Bättre då att bara de som nyttjar bojarna betalar för dem.
De två-tre meningar som finns i på Kryss är knappast ett uttömmande (eller ens läsvärt?) inlägg i debatten. Jag hoppas det kommer mer om bojarna framgent.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: SXK:s bojar

Inlägg av Brendan » mån 04 okt 2010, 20:54

mariatherese skrev:Det finns inga gratisluncher. Det den norska staten gör finansieras genom skattesedeln om inga andra avgifter tas ut. Bättre då att bara de som nyttjar bojarna betalar för dem.
De två-tre meningar som finns i på Kryss är knappast ett uttömmande (eller ens läsvärt?) inlägg i debatten. Jag hoppas det kommer mer om bojarna framgent.
Det är ingen som har hävdat att det SXK-ordföranden skrev var uttömmande. Det intressanta tycker jag var att han hakat på debatten.

Om kostnaderna för de norska bojarna helt kommer att finansieras via skattsedeln, är det en fördel för oss utlänningar vad jag kan förstå. Våra skattsedlar lär ju inte påverkas.





.

Skriv svar