Det är tanken med koniska gängor att dom är "självtätande" men lite teflontejp har en smörjande funktion så att man kan dra åt kopplingen ordentligt, särskilt viktigt vid lite större dimensioner och när man sysslar med syrafast och andra metaller som gärna skär ihop.hedgehog skrev:Den enda gång jag kommit i kontakt med koniska gängor är slangnippeln till vattenavskiljarfiltret vid dieseltanken. Där ska man enligt Volvo Pentaåterförsäljaren inte använda ngn tätning eftersom det faktum att gängan är konisk räcker som tätning. Ingen koll på sanningshalten i det påståendet mer än att mitt avskiljarfilter håller 100 tätt.
Gängtejp till kylvattenslingan VV-beredare
Re: Gängtejp till kylvattenslingan VV-beredare
Där ser man, det visste jag inte!
Men vi kan väl vara överens om att gängtejp är skräp när det gäller kranar, genomföringar och liknande?
Men vi kan väl vara överens om att gängtejp är skräp när det gäller kranar, genomföringar och liknande?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Koniska gängor förekommer. Typiskt är oljetrycksgivare mm. 1/8" NPT är en slags standard (inte Volvo tror jag). Andra typiska ställen är suganslutningar till vattenpumpar, tryckluftverktyg etc. NPT gänga ska ha tätning och där fungerar ett tunt lager gängtape utmärkt.
En rulle gängtape i verktygslådan är inte dumt, utmärkt till provisoriskt bruk. Man kan också göra packningar av den mm.
Visst går det att montera med gängtape, tumregeln brukar vara max 3/8". Men lin & pasta är bättre, det är förlåtande, sjävtätande och åldersbeständig. Och man kan justera och till och med återmontera. Men när det suttit 40 år måste man värma för att det ska lossa.
En rulle gängtape i verktygslådan är inte dumt, utmärkt till provisoriskt bruk. Man kan också göra packningar av den mm.
Visst går det att montera med gängtape, tumregeln brukar vara max 3/8". Men lin & pasta är bättre, det är förlåtande, sjävtätande och åldersbeständig. Och man kan justera och till och med återmontera. Men när det suttit 40 år måste man värma för att det ska lossa.
Fördelen med Loctite är att man kan justera litet när man dragit åt. Man kan "backa" litet i gängan, om man tex. vill ha ett handtag till en kulventil på ett visst ställe. Gör man det med gängtejp får man ofelbart läckage.
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Fast då har man inte många sekunder på sig, Loctite härdar när det saknas syre, vilket det gör när man drar åt, alltså viktigt att snabbt hitta rätt läge när man använder Loctite.Segelbo skrev:Fördelen med Loctite är att man kan justera litet när man dragit åt. Man kan "backa" litet i gängan, om man tex. vill ha ett handtag till en kulventil på ett visst ställe. Går man det med gängtejp får man ofelbart läckage.
Med lin däremot kan du justera även veckan efter, eller flera år senare, utan att det läcker, eller att man måste ta isär helt och göra om.
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!
Grattis!
Till de som undrar:
1. Man behöver inte värma för att lossa en koppling tätad med 577. Det är en gängTÄTNINGSprodukt, inte en gängSÄKRINGSprodukt.
2. Det går att justera, men man får inte vela för länge. Med mässing så biter 577 bara efter några sekunder. Det innehåller ett anaerobt lim som härdar i brist på syre och reagerar som snabbast på "aktiva" metaller.
3. 577 är livsmedelsgodkänt. Det går alltså bra att använda till tex dricksvatten
4. Till plastgängor fungerar det INTE. Använd med fördel Locites gängsnöre 55.
5. Jag jobbar inte åt Loctite, säljer inte Loctite. Däremot skulle jag gifta mig med Loctite 577 om det vore en kvinna.
Till de som undrar:
1. Man behöver inte värma för att lossa en koppling tätad med 577. Det är en gängTÄTNINGSprodukt, inte en gängSÄKRINGSprodukt.
2. Det går att justera, men man får inte vela för länge. Med mässing så biter 577 bara efter några sekunder. Det innehåller ett anaerobt lim som härdar i brist på syre och reagerar som snabbast på "aktiva" metaller.
3. 577 är livsmedelsgodkänt. Det går alltså bra att använda till tex dricksvatten
4. Till plastgängor fungerar det INTE. Använd med fördel Locites gängsnöre 55.
5. Jag jobbar inte åt Loctite, säljer inte Loctite. Däremot skulle jag gifta mig med Loctite 577 om det vore en kvinna.
- coppertail
- Platinamedlem
Rörmokaren här hemma hos mig nu och syr ihop det sista på värmepannan och ackumulatortankarna.
Rörmokaren är en kille i 25årsåldern och erkänt duktig.
Lin och pasta. Precis som på de gamla rören från 1939.
Rörmokaren är en kille i 25årsåldern och erkänt duktig.
Lin och pasta. Precis som på de gamla rören från 1939.
rörmokaren är en EXPERT (Tm) alltså !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
- coppertail
- Platinamedlem
Han tar då betalt som en sådan. Det kan intygas. 
Och han gör rätt(Tm) så att han slipper komma tillbaka "på garanti"
Ibland lönar det sig att studera yrkesmän.
Dessutom kostar linet en bråkdel jämfört med kemiska produkter med okänd miljöpåverkan som kemikalieindustrin så gärna säljer på okunniga amatörer.
Ibland lönar det sig att studera yrkesmän.
Dessutom kostar linet en bråkdel jämfört med kemiska produkter med okänd miljöpåverkan som kemikalieindustrin så gärna säljer på okunniga amatörer.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.