Erfarenheter av Diva 38

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Erfarenheter av Diva 38

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 12:11

Jakan skrev:Till cruisaren.
Jo jag har vägt båten i sjösättningstrucken vid sjösättning, (tom båt). 7800kg. Nu vet jag inte hur väl en sådan våg är kalibrerad.
Åt "den säkra sidan" - det är likadant med mobilkranar. Min båt (8 ton på ritning) har vägt mellan 9 och 10 ton, beroende på mobilkranen.

Segelbåtsdeplacement brukar sedan "räknas fram". Man beräknar helt enkelt vikten för allt som ingår efter ritning, sedan får man se hur det blir. Varje modifiering, varje tillägg, varje förbättring väger "extra". Ditt teakdäck kan antagligen lätt väga 100 kg - det är sannolikt inte medräknat i "ritningsvikten". Det finns antagligen mer sådant. Sedan brukar det ju anses vara av godo att man överlappar ordentligt i skarvar och inte snålar vid bygget etc etc. Få båtar håller vikten. Har du sedan haft båten 9-10 år så har du ju burit ombord grejor medåren som nog inte kommit iland igen etc etc.
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 27 sep 2010, 13:08

Jakan skrev:Jodå, jag äger och seglar en Diva 38 sedan 2001, så lite erfarenhet av båten har jag.

Ang. några av consensus synpynkter.

Lacken. Vår lack är fortfarande fräsch efter nästan 10 år, så SÅ tunn kan den knappast vara.

Röstjärnen. Håller jag med om. Dumt gjort men delas med många nyare konstruktioner.

Innertaksmodulen. Vet jag faktiskt inte vad som avses med? Glipar i rutramarna? Förklara gärna?

Kölen. I början användes lite dåliga formar för gjutningen vilket medförde att epoxispackel användes för att få till rätt form på kölen.
Detta spackellager kan lossna i något område om man kommer emot graniten vid tilläggning. Påverkar ju farten om det händer.

Teakdäck. Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra kavalitet på teak, men vårt teakdäck ser fortfarande helt okej ut.
Däcket är förövrigt inte skruvat med en enda skruv utan limmat så något läckage behöver man inte bry sig om.

Till cruisaren.
Jo jag har vägt båten i sjösättningstrucken vid sjösättning, (tom båt). 7800kg. Nu vet jag inte hur väl en sådan våg är kalibrerad.
Som Anders skriver är det ju inte alls ovanligt att båtar defacto väger mer än spec/reklam-bladen anger. Det är hursomhelst intressant att veta att rätt vikt snarare är 8 än 7 ton.

Några fler frågor till Jakan, nu när du höjts till "Sailguide Diva38 expert :D ". Hur upplever du båten på havet? Känns hon "trygg"? Hur balanserar hon? Behov av att reva tidigt? Dåliga/bra bogar? Manöverbarhet i hamn? Vilken segel set-up har du? (Genua/fock/gennaker/spinnaker?) Erfarenhet av grundstötningar? Kvalitetsproblem under de 10 åren? Finns det något du skulle velat ha ändrat i design/konstruktion (mer än de dolda röstjärnen)?
//Nickenyfiken :o

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 13:22

Anders S skrev:
Jakan skrev:Till cruisaren.
Åt "den säkra sidan" - det är likadant med mobilkranar. Min båt (8 ton på ritning) har vägt mellan 9 och 10 ton, beroende på mobilkranen.

Segelbåtsdeplacement brukar sedan "räknas fram". Man beräknar helt enkelt vikten för allt som ingår efter ritning, sedan får man se hur det blir. Varje modifiering, varje tillägg, varje förbättring väger "extra". Ditt teakdäck kan antagligen lätt väga 100 kg - det är sannolikt inte medräknat i "ritningsvikten". Det finns antagligen mer sådant. Sedan brukar det ju anses vara av godo att man överlappar ordentligt i skarvar och inte snålar vid bygget etc etc. Få båtar håller vikten. Har du sedan haft båten 9-10 år så har du ju burit ombord grejor medåren som nog inte kommit iland igen etc etc.
Allt som inte tillhör konstruktionen tillkommer på också depacementet när man ligger i sjön: ankare, kätting, segel, tampar, fendrar, skot, dynor, radio, plotter, radar, AIS, extrautrustning som fler och större vinschar, spinnakerbom etc etc plus naturligtvis alla personliga saker, köksutrustning, dunkar/flaskor med allt möjligt i. De finns visst de som tagit ut allt och vägt och det kommer snabbt upp i 1000-tals kg för en normalstor modern båt. Sedan kommer naturligtvis det man har i vatten-, bränsle o toatank också till.

Användarvisningsbild
Jakan
Trogen medlem

Inlägg av Jakan » mån 27 sep 2010, 14:34

Några fler frågor till Jakan, nu när du höjts till "Sailguide Diva38 expert ". Hur upplever du båten på havet? Känns hon "trygg"? Hur balanserar hon? Behov av att reva tidigt? Dåliga/bra bogar? Manöverbarhet i hamn? Vilken segel set-up har du? (Genua/fock/gennaker/spinnaker?) Erfarenhet av grundstötningar? Kvalitetsproblem under de 10 åren? Finns det något du skulle velat ha ändrat i design/konstruktion (mer än de dolda röstjärnen)?
Jag känner mig helt trygg till havs. Nu är det "värsta" jag varit med om en slör över Ålandshav i 12-14ms för tre år sedan. Riktigt roligt faktiskt utom sista biten in mot Tjärven då vågorna blev lite väl höga för att det skulle vara bekvämt att styra. Annars är hon väldigt balanserad på rodret, lite väl neutral kanske, men det beror kanske på mitt sätt att trimma. Revar gör jag vid ca 10ms om det är kryssbogar. Bästa bogar är kryss och halvvind, sämst är läns. Gärna över 5ms.

Segel set-up är stor med 5 fullattor, självslående kryssfock (Glider med lite större akterrunda) samt gennaker på rulle.

Manövbarheten i hamn är god, trots att båten är stooor. Faktum är att när vi låg bredvid Arcona 400an som nämts tidigare i sommras så har Diva 38an längre skrov. Vi har dessutom jollen hängade i dävertar så då ökar längden med nästan 1,5 meter. Ändå tycker jag att hon är mycket lätt att hantera i hamnar.

Grundstötning har jag ingen som helst erfarenhet av annat att jag dunsat i någon gång nära stranden när jag letat natthamn.

Kvalitetsproblem. Förutum det jag nämt tidigare att jag då och då får spackla upp kölen så har jag inte haft några större problem.
För två år sedan slet jag loss skenan till den självslående focken ur däck. (Finns en gammal tråd om detta i forumet, "dubbelkrökt skena").
Så det var väl dålig kvalitet på den bygeln. Dock klarade sig däcket helt utan skador så det tar jag som att plastningen är ordentligt gjord.

Om jag fick önska fritt så skulle jag vilja att alla fall etc vore dragna i en kanal under däck, för som det är nu är det lite väl många tampar att trampa på när man går på skarndäck. Jag skulle oxå vilja ha en skylight mitt i salongstaket, vilket jag tror finns som tillval på nyare båtar idag.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 27 sep 2010, 16:15

Vad roligt att läsa om alla synpunkter!
Nu har ju dessutom Cruisaren anslutit och ställer bra frågor..
:-)

Vi seglar mycket tillsammans..de brukar ha fått lagom fart på grillen, hällt upp hamnaren et.c när vi anländer..
Så egentligen kanske vi inte skall byta båt..
:-)

Skillnaden i fart och vindvinkel mellan en Jeanneau med cruisingköl (LYS ca 1.18) och en Faurby 424 (LYS 1.31?) är påtaglig!

Jakan, manövrerbarheten...är det med eller utan bogpropeller som Du svarar på frågan?

Om Du inte har bogprop, vet Du om det får plats att montera någon eller ligger vattentank eller ngt annat ivägen därframme..
Har för mig att tankarna är mer fördelningsmässigt bättre placera midskepps på Divan, men är inte säker..

Någonting Du verkligen saknar på båten som inte går att komplettera med?
Mer konstruktionsmässigt menar jag?
Kanal under däck för fall et.c skrev Du - något annat?

Skönt att höra att ett ev teakdäck på en Diva är limmat..vilket iofs säkert också har sina nackdelar..

En annan fråga...DIvan är ju som diskussionen ovan tydligt visar en vattendelare när det gäller design..antingen gillar man den eller så gillar man den inte..
Hur brukar reaktionerna vara för Dig när nya seglare ser båten? Många som är tveksamma och avvaktande eller "faller den på läppen" för många?
(Detta påverkar ju andrahandsvärde och rörlighet på begagnatmarknaden..)

Tredje fråga..
Sittbrunnsutförandet med en tänkt optimering för rorsman att kunna sköta det mesta själv...funkar det i praktiken?

Conscensus
Kölen som sitter fast så bra..
Att det skulle ta en månad att åtgärda de skador man orsakat vid en losstagning av kölen...är det verkligen fakta eller bara hörsägen..
Det verkar för mig som lekman lite orimligt..kan det stämma?
Vet Du mer om hur kölinfästningen är gjord?

Mvh

//OLA//

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 27 sep 2010, 20:19

Kalle Kula skrev: Conscensus
Att det skulle ta en månad att åtgärda de skador man orsakat vid en losstagning av kölen...är det verkligen fakta eller bara hörsägen..
Japp! Det sitter en längsgående stålbalk längs kölstråket med rektangulärt tvärsnitt. Tvärtemot tex Arcona så har man dragit kölbultarna genom hela balken, inte monterat dem i botten på balken. I balkens hål för kölbultarna har man svetsat fast hylsor i vilka kölbultarna löper. Så långt allt gott. Enligt ett varv som reparerat flera Diva 38 så är detta den ENDA båtmodell som man inte längre kölar av vid reparation av grundstötningsskador. Orsaken är helt enkelt att det inte går att få av kölen utan att allvarligt skada båten. Det otrevliga är att det verkar som Ridas Jaht i Estland som bygger båten beställt balk och köl från olika leverantörer och inte fått passning på hålbilden. Ridas "lösning" har varit att stuka till den aktre kölbulten tills den går in i hylsan, fylla allt med epoxispackel och låta härda ut. Snortätt och starkt, men omöjligt att få isär - speciellt när en av kölbultarna fungerar som "krok". Det säger en del om byggkvaliteten anser jag.

Annars är det en stark botten, dock så tror jag inte stålkonstruktionen är dragen hela vägen upp till röstjärnen som på tex Arcona. Därmed så är inte Diva 38 lika stum i riggen. Samma varv som berättade om kölkonstruktionen hade också förstärkt röstjärnsinfästningar, oklart dock om detta är en generell svaghet eller om den specifike båtägaren hade problem med just sin båt. Det kändes inte som ett problem på den båt jag besiktigade.

Användarvisningsbild
Jakan
Trogen medlem

Inlägg av Jakan » tis 28 sep 2010, 08:27

Jakan, manövrerbarheten...är det med eller utan bogpropeller som Du svarar på frågan?

Om Du inte har bogprop, vet Du om det får plats att montera någon eller ligger vattentank eller ngt annat ivägen därframme..
Har för mig att tankarna är mer fördelningsmässigt bättre placera midskepps på Divan, men är inte säker..
Nej jag har inte bogpropeller. Tror inte att det får plats någon heller. Dels är förskeppet ganska grundgående, dels sitter vattentankarna under förpikens kojer.
En annan fråga...DIvan är ju som diskussionen ovan tydligt visar en vattendelare när det gäller design..antingen gillar man den eller så gillar man den inte..
Hur brukar reaktionerna vara för Dig när nya seglare ser båten? Många som är tveksamma och avvaktande eller "faller den på läppen" för många?
(Detta påverkar ju andrahandsvärde och rörlighet på begagnatmarknaden..)

Tredje fråga..
Sittbrunnsutförandet med en tänkt optimering för rorsman att kunna sköta det mesta själv...funkar det i praktiken?
De flestas reaktion är WOW! En del brukar ställa sig i det u-formade pentryt och tycka att "här går det ju att fixa lunch även när det lutar".
Andra brukar leta upp någon av fåtöljerna, luta sig tillbaka, sätta armbågen på den lilla bar-luckan mellan fåtöljerna och le nöjt.
Att det är nära till grabbräcken nere i båten uppskattas också. Owners cabin är en hit.
Exteriört anser en del att båten ser "konstig" ut, andra att den ser "mäktig" ut, lite som en "pansarkryssare".

Sittbrunnen fungerar utmärkt för solosegling. Men, med vanligt storsegel som jag har krävs elvinsch för att hissa storen. Fallet leds från mastfoten 90grader ut till skarndäck, bryts 90grader, går vidare akterut, bryts återigen drygt 90grader innan den når vinschen. Detta i kombination med fullattor gör att det är mycket tungt att hissa storen.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 28 sep 2010, 09:58

consensus skrev:
Kalle Kula skrev: Conscensus
Japp! Det sitter en längsgående stålbalk längs kölstråket med rektangulärt tvärsnitt. Tvärtemot tex Arcona så har man dragit kölbultarna genom hela balken, inte monterat dem i botten på balken. I balkens hål för kölbultarna har man svetsat fast hylsor i vilka kölbultarna löper. Så långt allt gott. Enligt ett varv som reparerat flera Diva 38 så är detta den ENDA båtmodell som man inte längre kölar av vid reparation av grundstötningsskador. Orsaken är helt enkelt att det inte går att få av kölen utan att allvarligt skada båten. Det otrevliga är att det verkar som Ridas Jaht i Estland som bygger båten beställt balk och köl från olika leverantörer och inte fått passning på hålbilden. Ridas "lösning" har varit att stuka till den aktre kölbulten tills den går in i hylsan, fylla allt med epoxispackel och låta härda ut. Snortätt och starkt, men omöjligt att få isär - speciellt när en av kölbultarna fungerar som "krok". Det säger en del om byggkvaliteten anser jag.

Annars är det en stark botten, dock så tror jag inte stålkonstruktionen är dragen hela vägen upp till röstjärnen som på tex Arcona. Därmed så är inte Diva 38 lika stum i riggen. Samma varv som berättade om kölkonstruktionen hade också förstärkt röstjärnsinfästningar, oklart dock om detta är en generell svaghet eller om den specifike båtägaren hade problem med just sin båt. Det kändes inte som ett problem på den båt jag besiktigade.
Om det nu är en miss i hålbilden mellan kölbultar och balkhylsor så förefaller det ju osedvanligt korkat om man inte rättat till det på senare exemplar? Att man kan får ett dylikt fel på nummer 1 kan man ju tänka sig, men man beställer väl inte en hel serie balkar/kölar med samma fel? Hursom, detta verkar vara en sak värd att kontrollera liksom förstärkningen av röstjärnsinfästningen. Vad heter varvet du refererar till?
//Niklas

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 28 sep 2010, 11:32

consensus skrev: Annars är det en stark botten, dock så tror jag inte stålkonstruktionen är dragen hela vägen upp till röstjärnen som på tex Arcona. Därmed så är inte Diva 38 lika stum i riggen. Samma varv som berättade om kölkonstruktionen hade också förstärkt röstjärnsinfästningar, oklart dock om detta är en generell svaghet eller om den specifike båtägaren hade problem med just sin båt. Det kändes inte som ett problem på den båt jag besiktigade.
Det är en mycket vanlig vanföreställning att man får grundstötningshållfasthet genom att göra kölinfästningen stum i längsled. För att stanna upp en båt som med fart smäller kölen i en klippkant måste kölen kunna fjädra bakåt lagom mycket utan att de delar som böjs (ev. balkar och bottenskalet osv) får bristningar. Det mera kända goda exemplet på grundstötningstålighet är Dominantbåtarnas tjocka homogena bottenkaka som uttunnas förut och akterut.

En kölinfästning som är stum i längsled ger i stället upphov till mycket större toppvärde på krafterna, och det blir då ofta brott på gjutjärnskölar eller deformationer av blykölar med tunna liv. Sådana reparationer är svårare och dyrare än att plasta i båten.

När det gäller att få stumhet för kölen i tvärled kan man däremot ösa på med stumma balkar omkring kölens mellersta del, dessa behöver inte deformeras så mycket vid grundstötning som balkar fram och bak.

Paradoxalt nog kan det alltså vara bra med en kort köl men som har tillräckligt starka och fjädrande balkar i för- och akterkant.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 28 sep 2010, 11:34

consensus skrev: Annars är det en stark botten, dock så tror jag inte stålkonstruktionen är dragen hela vägen upp till röstjärnen som på tex Arcona. Därmed så är inte Diva 38 lika stum i riggen. Samma varv som berättade om kölkonstruktionen hade också förstärkt röstjärnsinfästningar, oklart dock om detta är en generell svaghet eller om den specifike båtägaren hade problem med just sin båt. Det kändes inte som ett problem på den båt jag besiktigade.
Det är en mycket vanlig vanföreställning att man får grundstötningshållfasthet genom att göra kölinfästningen stum i längsled. För att stanna upp en båt som med fart smäller kölen i en klippkant måste kölen kunna fjädra bakåt lagom mycket utan att de delar som böjs (ev. balkar och bottenskalet osv) får bristningar. Det mera kända goda exemplet på grundstötningstålighet är Dominantbåtarnas tjocka homogena bottenkaka som uttunnas förut och akterut.

En kölinfästning som är stum i längsled ger i stället upphov till mycket större toppvärde på krafterna, och det blir då ofta brott på gjutjärnskölar eller deformationer av blykölar med tunna liv. Sådana reparationer är svårare och dyrare än att plasta i båten.

När det gäller att få stumhet för kölen i tvärled kan man däremot ösa på med stumma balkar omkring kölens mellersta del, dessa behöver inte deformeras så mycket vid grundstötning som balkar fram och bak.

Paradoxalt nog kan det alltså vara bra med en kort köl men som har tillräckligt starka och fjädrande balkar i för- och akterkant.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 28 sep 2010, 19:14

cruisaren skrev:Om det nu är en miss i hålbilden mellan kölbultar och balkhylsor så förefaller det ju osedvanligt korkat om man inte rättat till det på senare exemplar? Att man kan får ett dylikt fel på nummer 1 kan man ju tänka sig, men man beställer väl inte en hel serie balkar/kölar med samma fel? Hursom, detta verkar vara en sak värd att kontrollera liksom förstärkningen av röstjärnsinfästningen. Vad heter varvet du refererar till?
//Niklas
Menar du varvet som byggt båten så är det Ridas Jaht i Estland. Om du syftar på varvet som reparerat flertalet Diva efter grundstötning och vilka jag pratat med, så skicka PM.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » ons 29 sep 2010, 11:21

Consencus..Du har PM..

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 30 sep 2010, 19:00

Tack!
Skulle bara vilja tacka alla som bidragit i den här tråden!

Kanoninformation som på detta sätt mig kommit till del..!

Internet, Sailguide och kunniga generösa människor när allt är som bäst!

Vi har fått mängder av info och trådar att följa upp, att Conscensus och jag valde att gå bakom scenen är bara för att vi ville kunna utbyta information som namn och telefonnummer..

Jakan..jag kommer nog att plåga DIg med lite mer frågor via PM-funktionen...hoppas att det är OK!

Mvh

//OLA//

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 02 okt 2010, 13:07

För 1,5 kan du, med litet agressiv prutning, få min drömbåt Arcona 400. Är en bättre båt än Diva 38n på typ det mesta.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 02 okt 2010, 19:58

Mr Q, du har pm.

Skriv svar