Olydia II förlist i Frankrike

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 17:30

coppertail skrev:AIS länken anger förmodligen tid i GMT. Grodätarna räknar med CET sommartid. Alltså +2H.
Fast CET är UTC+1 dvs samma som GMT sommartid
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Brendan » mån 27 sep 2010, 17:35

[quote="BFVisst!]
Det står i den franska tidningen att det sprang läck i båten innan den gick på grund och att sandbankarna rör sig på nätterna och med det är det farligare då. Nåt sånt
men franska tidningar är väl lika felaktiga som här i landet att hålla sig saklig om vad som har hänt och i vilken ordning osv.[=quote]




Så här står det: "Peu après le voilier signale une voile d'eau à bord" = Strax därefter rapporterar segelbåten om en läcka ombord.

och "les bancs de sables se déplacent rapidement..." = sandbankarna rör sig snabbt

Såvitt jag kan se står det ingenting om att båten hade sprungit läck innan den gick på grund. Det enda som står är att man först rapporterar en grundstötning och sedan rapporterar en vattenläcka.

Jag kan inte heller se att det står något om att sandbankarna skulle röra sig mer på nätterna. Det står bara att att sandbankarna rör sig snabbt. Det är ju det som är så farligt med sandbankar. Man kan aldrig lita på sjökort med avseende på sandbankar.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av coppertail » mån 27 sep 2010, 17:42

SWE54 skrev:
coppertail skrev:AIS länken anger förmodligen tid i GMT. Grodätarna räknar med CET sommartid. Alltså +2H.
Fast CET är UTC+1 dvs samma som GMT sommartid
Nja.

Edit: Ändrade formulering från oavsiktligt tyken.

http://wwp.greenwichmeantime.com/time-z ... e/time.htm
Senast redigerad av 1 coppertail, redigerad totalt 0 gånger.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 17:45

coppertail skrev:
SWE54 skrev:
coppertail skrev:AIS länken anger förmodligen tid i GMT. Grodätarna räknar med CET sommartid. Alltså +2H.
Fast CET är UTC+1 dvs samma som GMT sommartid
Öhh, nej.

http://wwp.greenwichmeantime.com/time-z ... e/time.htm
Mittåt, feltänkt...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 20:55

Brendan skrev:Så här står det: "Peu après le voilier signale une voile d'eau à bord" = Strax därefter rapporterar segelbåten om en läcka ombord.

och "les bancs de sables se déplacent rapidement..." = sandbankarna rör sig snabbt

Såvitt jag kan se står det ingenting om att båten hade sprungit läck innan den gick på grund. Det enda som står är att man först rapporterar en grundstötning och sedan rapporterar en vattenläcka.

Jag kan inte heller se att det står något om att sandbankarna skulle röra sig mer på nätterna. Det står bara att att sandbankarna rör sig snabbt. Det är ju det som är så farligt med sandbankar. Man kan aldrig lita på sjökort med avseende på sandbankar.
De lustiga tolkningarna är mitt fel, jag raljerade över en delvis automatöversättning av Google translate i början av tråden. Därav att jag ville ha någon franskkunnig som kunde sammanfatta på svenska.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 21:01

Eilean skrev:Jag syftar på den franska texten (http://www.sudouest.fr/2010/09/25/un-vo ... 3-2733.php?)
Troligast är väl den en anka med tanke på AIS-spåret, men samtidigt anger dom exakt vilken grundbank båten gick på.

Å andra sidan är det inloppet rena vanvettet nattetid utan lokalkännedom enligt min mening. Vi får väl se, det lär väl dyka upp mer info vad det lider.
Även om det inte var där de strandade 24/9 så har de npg faktiskt seglat enligt AIS-spåret ett dygn tidigare precis enligt tidsstämplarna. Finns ingen anledning att inte tro att AIS-spåret skulle vara korrekt och att resan slutade 60 nm söderut ett dygn senare.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 21:17

Ett blogginlägg om händelsen på http://lemamouth.blogspot.com/2010/09/u ... rguin.html som bekräftar platsen till Banc d'Arguin vid inloppet av Arcachon-bassängen och tidpunkten till 24/9 alltså ett dygn efter Expressens uppgifter och AIS-spåret.

Google translates automatöversättning rakt av:
(ni som kan franska, ge gärna ett bättre sammandrag!)
En delfin på Banc d'Arguin
SP Le Dauphin de La Rochelle (35F) kom till handling denna kväll för att samla in en segelbåt svenska seglare från 15 meter, Olydia II, strandsatta på Banc d'Arguin, vid ingången av bassängen Arcachon (Gironde). Som vi vet, även för lokala sandbankar, som rör sig, är hänsynslösa i detta område. Havet, mycket välutbildade, hade låga på två meter till tre meter, förebygga vattenresurser, även på väg till området, att ingripa. Alla fem besättningsmän räddades, på slaget två timmar: två australier, två amerikaner, en svensk.
Detta är förmodligen den tid som har olika påföljder välja Dauphin MS La Rochelle, snarare än hur mycket närmare gendarmeriet och civil säkerhet, Mérignac, och flygvapnet till Cazaux, sedan två minuters flygning (1).
Mayday sändes vid midnatt, det första innebär anlände till området omkring klockan ett på morgonen, och båtfolk deponerades i hamnen i Arcachon till 2h15. De har tillbringat natten på sjukhuset i Arcachon.
Deras båt drabbades av en läcka, förmodligen för att rösterna. En 14-meters segelbåt redan hade misslyckats "på samma plats och under samma förhållanden", konstaterar den maritima prefekturen i Brest.
Villkoren i natt var inte särskilt gynnsamma, med ett hav 5 och en vind av 22 knop

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av fredrikk » mån 27 sep 2010, 21:39

"La Rochelles Dauphin SP (35 F) tjänstgjorde i natt för att rädda nöjesseglarna på en svensk 15 meters segelbåt Olydia II, strandad på banc d'Arguin, vid inloppet till le bassin d'Arachon (Gironde)."

Orkar inte riktigt översätta, sammanfattar istället: Sandbankarna flyttar sig mycket och ställer till det även för de som är kända i området. Vågor på 2,5 - 3 meter gjorde att båtar inte kunde hjälpa. Samtliga räddades. [Teknisk diskussion om varför man valde just den helikoptern]. Segelbåten läckte, och verkar ha sjunkit. En 14 meters segelbåt sjönk på samma plats och under samma omständigheter [den 25 augusti, tror jag] säger sjöpolisen (préfecture maritime) i Brest. Omständigheterna var inte särskilt goda igår, med ett hav på 5 [enligt vilken skala då?] och en vind på 22 knop.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Eilean » tis 28 sep 2010, 08:02

"mer 5" är helt enkelt skalan på sjögång, där 5 motsvarar "rough" dvs 2,5 - 4 m.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Ridax » mån 22 nov 2010, 11:20

Nu har det kommit lite blogg-inlägg från Olydias besättning...

http://olydia2.com/blog
http://circumsailsaga.blogspot.com/
http://www.cruisingwithros.blogspot.com/

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Eilean » mån 22 nov 2010, 12:07

Och då infiner sig frågan som alltid i den här typen av vatten - vad menas med "uncharted" respektive "befinna sig i farleden"?
Hur färska var sjökorten och hur låg man i förhållande till utmärkningen? Jag har mina aningar att man seglar på gammal info.

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Puff » mån 22 nov 2010, 19:00

Och för att ta upp en annan tråd - kan det vara så att skrovet delaminerade och därför bröts sönder. Något för för Bengt N att följa upp.

Skriv svar