Olydia II förlist i Frankrike

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 08:01

Svenska HR46-an Olydia II förlist på väg in till Bordeaux: http://gt.expressen.se/nyheter/1.215152 ... i-atlanten
Här kan man följa båtens AIS-spår innan de gick på grund: http://www.marinetraffic.com/ais/se/def ... 57:56%20PM
Båtens hemsida: http://olydia2.com/

Har någon erfarenhet av de vattnen? Verkar vara väldigt förrädiskt om man ska tro tidningsartikeln.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 08:33

Ja, det är ett ökänt stycke vatten.

RCC´s Pilot ”South Biscay” skriver bl.a detta om inloppet till La Gironde:

The tidal streams and river currents are very strong and do not always follow the expected direction in the mouth of the estuary, constant checks are needed to avoid being set outside the channels….. Overfalls are severe (5 m high) and dangerous…..
…..the sandbanks change their positions and depths and an up-to-date chart should be used and the latest Notices to Mariners consulted….


Av spåren att döma gick de inte i den utprickade leden (bojar och enslinjer/fyrar) utan genade. Det andra benet (ca 90-95 grader) skulle de hållit betydligt längre och kommit mycket närmare land och sedan girat SO till en kurs på ca 150 istf 120. Nu hamnade de i ett grundområde NW-N om udden Pte de Grave. Om man får tro spåret.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 08:37

Någon som är duktig på franska och kan ge ett sammandrag av denna artikel med läsarkommentar?
http://www.sudouest.fr/2010/09/25/un-vo ... -2733.php?
Provade Google translate och fick väl ett hum om vad som avhandlas men detaljerna kan bli ack så obegripliga eller rent av lustiga med automatöversättningar.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 09:56

Jag plottade in det som syntes på Marinetraffic manuellt och det blev såhär:
OlydiaII.jpg
OlydiaII_02.jpg
OlydiaII_03.jpg
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Eilean » mån 27 sep 2010, 10:14

SWE54 skrev:Jag plottade in det som syntes på Marinetraffic manuellt och det blev såhär:
OlydiaII.jpg
Ungefär som jag trodde då , de skulle naturligtvis stått på fram till ensfyrarna NV Pointe de Terre Negre, girat SO och lagt sig i vit sektor....

Nu var väl tidvattnet relativt högt så de tyckte att de kunde gena över Battures de Corduan. Gissningsvis var de inte uppmärksamma på att strömmen satte dem åt S och de small på på grundbanken NV om Pointe Grave.
Överhuvudtaget tycker jag de seglar med små marginaler - kursen V om Banc de la Coubre skulle jag lagt betydligt längre ut, så att jag gick in i farleden vid bojparet utanför alla bankar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Anders S » mån 27 sep 2010, 10:17

Jag vet förstås inte hur skepparen tänkt och vilka förkunskaper och rutin han haft, men har man stuckit söderut den 23 har man ju fått segla på tämligen ordentligt. Att skaffa sig vana och "känsla" för tidvatten tar ju sin lilla tid, vi är ju förskonade från sådant. Det ser i förstone ut som man seglat ungefär som man gör "hemmavid", utan att ta hänsyn till att vattnet höjer och sänker sig ordentligt. Men har man haft koll på tidvattnet är det egentligen inga problem.

Sedan vet vi inte; man kanske inte räknat rätt på strömmarna, man kanske inte haft tillgång till plottern och sjökorten "dynamiskt" (felkontroll!) eller om man "bara" navigerat "för hand". Men det verkar ju som man drivits söderut i större omfattning än man tänkt sig efter att ha girat babord strax O angöringsbojen. Tänker man sig då att benet mellan (strax innan) inloppet och tills man viker styrbord hade varit ONO i st f O hade det ju löst sig geschwint, och kursändringarna verkar då hyfsat vettiga.

Gissningsvis, en felräknad strömtriangel och inte tillräcklig uppsikt på plottern för att se att avdriften var större än väntat. Alternativt, mer S-gående ström än förväntat, beroende på väderläge och andra fenomen. Huga. Skönt att det gick bra.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 10:44

Tidvattnet såg ut så här när man girade österut mot inloppet.
OlydiaII_04.jpg
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 10:57

Sista registrerade AIS-positionen var kl 23:12, då var det alltså i princip lågvatten när det skedde.
Samtliga plottningar efter kl 22:30 anger SOG på 7,1-7,7 knop och de måste väl ändå haft motström?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 11:05

Om man då använt död räkning så kan ju det till en viss del förklara den något korta styrbordsgiren över tid. Man kanske inte gjorde mer än dryga 5-6 kn över grund...
Rent spontant känns det som man inte haft full koll. Man genar friskt i okända vatten.
Tom här hemma kollar jag alltid strömmar vid bojar och andra märken.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 11:10

SWE54 skrev:Om man då använt död räkning så kan ju det till en viss del förklara den något korta styrbordsgiren över tid. Man kanske inte gjorde mer än dryga 5-6 kn över grund...
Nej de färdades fortare än så, ställ markören på respetktive positionsangivelse på http://www.marinetraffic.com/ais/se/def ... 57:56%20PM så ser man dersas fart över grund vid varje givet ställe. Zoomar man in ser man ännu fler.
Deras fart över grund var 7,1-7-7 knop sista timmen och då de borde haft motström måste deras fart i vattnet varit högre.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av SWE54 » mån 27 sep 2010, 11:15

Ok, jag kollade inte så noga...
Blev nog mer förundrad över att man genar som man gör när vattnet är så lågt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av cruisaren » mån 27 sep 2010, 11:23

Jag är mycket tveksam till att man använder död räkning på en Rassy46:a år 2010. Varför skulle man det när/om man har en fungerande plotter i sittbrunn? Tycker som andra ovan snarare att det verkar vara kombinationen orutin (jag skulle också kört med större marginaler i okända vatten) och säkerligen trötthet som spelat dem ett spratt.
//Nikas S

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av BF!! » mån 27 sep 2010, 11:27

Jag har försökt mig på en översättning av vad som har stått i den franska tidningen:

Ikväll vid midnatt, skickade den svenska båten "Olydia II" ett mayday efter att ha
strandat på Banc d'Arguin vid ingången till Arcachon bassängen kort efter att båten
rapporterade en läcka ombord.
Det regionala operativa centret för övervakning och Rescue Etel (MRCC Etel)
koordinerar omedelbart vägar för att stödja yacht på 15 meter: Dauphin helikopter
från marinen som är baserad i La Rochelle som är hubben i SNSM Lege Cap Ferret.
Medel som anländer till området runt 01:00. Omständigheterna vid tillfället var
2,5 till 3 meters djup som hindrade Stjärnan från att vända båten och 5 personer i båten
lyckades hissas upp till helikoptern inom 2 timmar.
Manövern var snabb: vid 2:15 am landade helikoptern i marinan i Arcachon.
De 5 överlevande (2 svenska, 2 australiska, 1 amerikanska) var välbehållna
och lämnades över till SDI teamet som kom för att stödja dem.
De förs till sjukhuset Arcachon för resten av natten.
Den slutliga rapporten av båten gjordes av stjärnan i livbåten som skickades till zonen.
I morse var båten inte lokaliserad. Undersökning pågår som görs av en brigad till
Arcachon i vattenområdet vid skeppsbrott.
Den 28 augusti hade en 14 meter segelbåt misslyckades redan under samma förhållanden vid
exakt samma ställe. Skepparen uppmärksammade svårigheterna för navigering vid ingången
av Arcachon avrinningsområde: sandbankar rör sig fort och under mörker och
sjöförhållanden som gör navigering ofta svårt i detta farliga område och särskilt på natten.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av BF!! » mån 27 sep 2010, 11:30

BF!! skrev:Jag har försökt mig på en översättning av vad som har stått i den franska tidningen:

Ikväll vid midnatt, skickade den svenska båten "Olydia II" ett mayday efter att ha
strandat på Banc d'Arguin vid ingången till Arcachon bassängen kort efter att båten
rapporterade en läcka ombord.
Det regionala operativa centret för övervakning och Rescue Etel (MRCC Etel)
koordinerar omedelbart vägar för att stödja yacht på 15 meter: Dauphin helikopter
från marinen som är baserad i La Rochelle som är hubben i SNSM Lege Cap Ferret.
Medel som anländer till området runt 01:00. Omständigheterna vid tillfället var
2,5 till 3 meters djup som hindrade Stjärnan från att vända båten och 5 personer i båten
lyckades hissas upp till helikoptern inom 2 timmar.
Manövern var snabb: vid 2:15 am landade helikoptern i marinan i Arcachon.
De 5 överlevande (2 svenska, 2 australiska, 1 amerikanska) var välbehållna
och lämnades över till SDI teamet som kom för att stödja dem.
De förs till sjukhuset Arcachon för resten av natten.
Den slutliga rapporten av båten Stjärnan gjordes av i livbåten som skickades till zonen.
I morse var båten inte lokaliserad. Undersökning pågår som görs av en brigad till
Arcachon i vattenområdet vid skeppsbrott.
Den 28 augusti hade en 14 meter segelbåt misslyckades redan under samma förhållanden vid
exakt samma ställe. Skepparen uppmärksammade svårigheterna för navigering vid ingången
av Arcachon avrinningsområde: sandbankar rör sig fort och under mörker och
sjöförhållanden som gör navigering ofta svårt i detta farliga område och särskilt på natten.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Olydia II förlist i Frankrike

Inlägg av Mr Sailman » mån 27 sep 2010, 11:35

BF!! skrev:
BF!! skrev:Jag har försökt mig på en översättning av vad som har stått i den franska tidningen:

Ikväll vid midnatt, skickade den svenska båten "Olydia II" ett mayday efter att ha
strandat på Banc d'Arguin vid ingången till Arcachon bassängen kort efter att båten
rapporterade en läcka ombord.
Det regionala operativa centret för övervakning och Rescue Etel (MRCC Etel)
koordinerar omedelbart vägar för att stödja yacht på 15 meter: Dauphin helikopter
från marinen som är baserad i La Rochelle som är hubben i SNSM Lege Cap Ferret.
Medel som anländer till området runt 01:00. Omständigheterna vid tillfället var
2,5 till 3 meters djup som hindrade Stjärnan från att vända båten och 5 personer i båten
lyckades hissas upp till helikoptern inom 2 timmar.
Manövern var snabb: vid 2:15 am landade helikoptern i marinan i Arcachon.
De 5 överlevande (2 svenska, 2 australiska, 1 amerikanska) var välbehållna
och lämnades över till SDI teamet som kom för att stödja dem.
De förs till sjukhuset Arcachon för resten av natten.
Den slutliga rapporten av båten Stjärnan gjordes av i livbåten som skickades till zonen.
I morse var båten inte lokaliserad. Undersökning pågår som görs av en brigad till
Arcachon i vattenområdet vid skeppsbrott.
Den 28 augusti hade en 14 meter segelbåt misslyckades redan under samma förhållanden vid
exakt samma ställe. Skepparen uppmärksammade svårigheterna för navigering vid ingången
av Arcachon avrinningsområde: sandbankar rör sig fort och under mörker och
sjöförhållanden som gör navigering ofta svårt i detta farliga område och särskilt på natten.
Jag ser att du även utgått från Google translate, vilket lämnar utrymme för en del otydligheter. Så som det står ovan kan man tolka det som att båten sprang läck innan strandningen?
En liten lustighet är ju också att sandbankarna rör sig fort under mörker. ;-)

Skriv svar