Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av styrman » tor 16 sep 2010, 22:39

Så har dom lyckats ta sig igenom Nordvästpassagen
God planering har fört dom genom detta krävande vatten, respekt!
http://www.arielfyra.se/blogg/
Peter
S/Y Calypso

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 06:38

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Eilean » fre 17 sep 2010, 07:08

Mr Q skrev:.....Men i ärlighetens namn, ledsnar man inte på att kajka omkring på havet i en plastbalja i 7 knop år ut och in? .....
..... Intressant läsning om utrustning också......
Varför skulle man tröttna? Bjelke/Shapiro gjorde det inte och det finns mängder av anonyma långseglare kajkar runt haven år efter år och önskar livet vore längre.
De som borde tröttna är de som år ut och år in, decenium efter decennium sitter i samma bostad, samma morgonrusning och samma sommarstuga och enda avbrottet är vart tredje år när nya tjänstevolvon kan kvitteras ut. Då kan ju vara lite farligt modig och våga tänka annan färg än silvermetallic....

Fann jag bara medlen skulle jag vara borta innan jul och troligen återvända först när jag är mogen för hemtransport med hjälp av Fonus.

Apropå utrustning - jag är litet förvånad att inte fler tar till sig den rätt ovärderliga iformation om hur grejorna håller som finns bland alla dessa långseglares hemsidor. Exempelvis är just Autohelm en sådan produkt som år ut och år in får en massa skäll, ändå säljs dessa "insjö-piloter" (citat från Ariel) bra.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 07:43

Eilean skrev:De som borde tröttna är de som år ut och år in, decenium efter decennium sitter i samma bostad, samma morgonrusning och samma sommarstuga och enda avbrottet är vart tredje år när nya tjänstevolvon kan kvitteras ut. Då kan ju vara lite farligt modig och våga tänka annan färg än silvermetallic....
Ja eller hemska saker som att spela golf på olika banor, pumpa puder i Engelberg, tennismatcher, grillmiddagar med vänner, ungarna får leka med sina kompisar, fredagsmys i soffan osv.

Nej flytta ut i en fuktig båt vars totala boyta ligger på samma storlek som en mindre etta och isolera sig från omvärlden. Ja varför inte?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Eilean » fre 17 sep 2010, 08:00

Tja, vi är ju alla olika.
Golf och tennis har jag sett andra göra och det övriga du räknar upp har jag gjort och tycker det räcker bra, men vad betyder "pumpa puder i Engelberg"?

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Gaidin » fre 17 sep 2010, 08:12

Eilean skrev:Tja, vi är ju alla olika.
Golf och tennis har jag sett andra göra och det övriga du räknar upp har jag gjort och tycker det räcker bra, men vad betyder "pumpa puder i Engelberg"?

Själv är jag trött på att behöva ta upp båten för vintern, varför inte sommar året runt? Perfekt att bo i båt och segla dit vädret är bra i stället för att ligga och vänta på sommaren i en insnöad villa med för stor tomt att skotta.

Hmm, nu var det nordvästpassagen? Tja, gillar man kyla så :-)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 10:13

Undrars hur länge det där inlägget får stå?

Men vad gäller Engelberg så vet alla som varit mer än 5 minuter ur båten att Engelberg är mecka för offpist. Liksom La Grave.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av S-B A-son » fre 17 sep 2010, 10:39

Paret är ett bevis på hur långt man kan nå när hela familjen är överens om målbilden.

Och när individernas respektive styrkor, intellektuella, själsliga såväl som rent kroppsliga, stämmer för den valda uppgiften.

Och detta utan att behöva välja bort det stora med att föda, fostra och nära barn.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Eilean » fre 17 sep 2010, 10:57

S-B A-son skrev:Paret är ett bevis på hur långt man kan nå när hela familjen är överens om målbilden.

Och när individernas respektive styrkor, intellektuella, själsliga såväl som rent kroppsliga, stämmer för den valda uppgiften.

Och detta utan att behöva välja bort det stora med att föda, fostra och nära barn.

mvh Sven-Barry
Märkligt att många tycks tro att fredagsmys, grillmiddagar, ungars lek med kompisar och annat som anses höra den vardagliga livskvaliteten till skall stå i motsatsförhållande till långfärdssegling. Det finns till och med de som kombinerar segling med golf och skidåkning på de mest fascinerande platser.
Möjligen måste man välja bort tjänstevolvo och snöslunga.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 12:44

Ok, Eilean du är långfärdsfantast. Jag tror alla fattat det nu.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Seglaren » fre 17 sep 2010, 15:40

Mr Q skrev: Men vad gäller Engelberg så vet alla som varit mer än 5 minuter ur båten att Engelberg är mecka för offpist. Liksom La Grave.
Trots att jag inte seglat mer än en handfull dagar senaste åren hade jag aldrig hört talas om Engelberg.... antar att jag är obildad då :o
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 16:30

Seglaren skrev:Trots att jag inte seglat mer än en handfull dagar senaste åren hade jag aldrig hört talas om Engelberg.... antar att jag är obildad då :o
Låt säga så här, det är som Lofsdalen med en inpissad värmestuga, fast typ 10 ggr bättre. Och det ligger i Scheiziska alperna.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av T » fre 17 sep 2010, 16:58

Mr Q skrev:
Seglaren skrev:Trots att jag inte seglat mer än en handfull dagar senaste åren hade jag aldrig hört talas om Engelberg.... antar att jag är obildad då :o
Låt säga så här, det är som Lofsdalen med en inpissad värmestuga, fast typ 10 ggr bättre. Och det ligger i Scheiziska alperna.
När jag började segla ingick inte skidåkning...?

:o
/T

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 17:04

T skrev:När jag började segla ingick inte skidåkning...?

:o
/T
Lustigt vad mkt ni missat.

Visst kan man be chefen fara och flyga, sälja volvon, be grannarna sticka och brinna, sälja allt man äger och har och flytta in i sittbrunnen. Här kommer ingen j-vel åt mig! Nu ska här upplevas!

Problemet är att i dagens moderna samhälle finns inte en plats på jorden som man kan komma till bättre med en gammal segelbåt än med flyg och lokal transfer.

Sorry, deal with it.

Därmed inte sagt att jag inte gillar segling, jag älskar det. Men i lagom doser, liksom det mesta här i livet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av SWE54 » fre 17 sep 2010, 17:06

Ähh.. Äkta seglare fjantar inte omkring neonklädd på ett snöklätt berg fattar du väl!...;)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar