Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Om bästa skidåkningen, seglare tipsar

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 17:13

Bästa svängen hökarängen? :mrgreen:

Nä litet andra färger idag va.

Däm ingen segling i helgen, va ska man göra nurå?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av T » fre 17 sep 2010, 18:13

Mr Q skrev:
T skrev:När jag började segla ingick inte skidåkning...?

:o
/T
Lustigt vad mkt ni missat.

Visst kan man be chefen fara och flyga, sälja volvon, be grannarna sticka och brinna, sälja allt man äger och har och flytta in i sittbrunnen. Här kommer ingen j-vel åt mig! Nu ska här upplevas!

Problemet är att i dagens moderna samhälle finns inte en plats på jorden som man kan komma till bättre med en gammal segelbåt än med flyg och lokal transfer.

Sorry, deal with it.

Därmed inte sagt att jag inte gillar segling, jag älskar det. Men i lagom doser, liksom det mesta här i livet.
Nåja, även jag har stått på skidor.. slitit sönder knän och tummar... Men när jag började med såna aktiviteter så hade jag seglat i 20 år före dess. Och nästan lika länge efter...

Men jag håller med dig; jag skulle gärna segla i Karibien eller Antarktis men jag vill fan inte segla dit...

:o
/T

Blåsut
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:08

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Blåsut » fre 17 sep 2010, 19:36

Engelberg är en härlig skidåkarpärla precis mitt i Schweiz! Man åker tåg dit med smalspåriga Zentralbahn, där en del av stigningarna bemästras med kuggstång mellan skenorna. Sedan finns det backar för alla smaker, både puderentusiaster och oss "vanliga" uförsåkare som började svischa ner för backarna på Stenmarks tid. Enda nackdelen är att det är dyrt... Vad sägs om en spagetti carbonara för c:a 180:- i backrestaurangen? Och då är det ingen jätteportion... Men, men, snön är ofta perfekt, och man kan ju ta med sig lunchmat i en rygga. 8)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Mr Q » fre 17 sep 2010, 19:49

Blåsut, härligt du har också varit där.

I ärlighetens namn är det en halvtrist ort, men skidåkningen är ju fullständigt formidabel. Vi hade bottenlös puder i Lauben för 2 år sen. (Laub = ca 1 fallhöjdskm perfekt lössnölöpa) Bottenlös kanske låter bullshit, men med tanke på att det inte gick att med staven ta sats för att ta sig upp efter en vila efter typ 3 km puderpump. Ja det var bottenlöst. Med nya all mountainlagg, helt sanslöst! Bästa jag åkt i hela mitt liv. Snön sprutade upp mot hakan. Det enda jag ångrade bittert var att jag inte var i toppform. Har sedan dess gått ned 8 kg och tränar mkt mer. Då får man ut så otroligt mkt mer av en sån vistelse. De fåtal tillfällen när alla stjärntecken står rätt, typ efter en vecka kontinuerlig snöande. Ja då vill man inte tappa flåsen.

Kul!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Seglaren » fre 17 sep 2010, 20:06

Mr Q skrev:Vi hade bottenlös puder i Lauben för 2 år sen. (Laub = ca 1 fallhöjdskm perfekt lössnölöpa) Bottenlös kanske låter bullshit, men med tanke på att det inte gick att med staven ta sats för att ta sig upp efter en vila efter typ 3 km puderpump. Ja det var bottenlöst.
Kul!
Det låter onekligen kul men tyvärr är min närmaste jämförbara upplevelse av bottenlös puder inte från Alperna utan från en kall vinterubildning i Mässlingen på Vita Blixten och med en robotlavett på ryggen, tyngdpunkt 20 cm över huvudet. Tusan vad jag stod på öronen, ensam hade det inte fungerat då hade jag nog legat kvar ännu 8)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Om bästa skidåkningen, seglare tipsar

Inlägg av hedgehog » fre 17 sep 2010, 20:52

Segling på sommaren och segling på vintern, kan det bli mycket bättre?
Skulle i så fall vara skidåkning på sommaren och segling på vintern!
Säger Hedgehog som hoppas på en isfriare vinter 10/11
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av Seawolf » lör 18 sep 2010, 09:36

De som missade det när det var aktuellt, här är föregångsfärden till Ariels.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/438286/
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av styrman » lör 18 sep 2010, 11:01

Seawolf skrev:De som missade det när det var aktuellt, här är föregångsfärden till Ariels.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/438286/
Intressant blandning av besättningsmedlemmar som plockas ut i första avsnittet.
Inte helt enkelt att få till en bra mix...
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av styrman » lör 18 sep 2010, 21:04

Man köra igenom med alla båttyper men jag hade nog föredragit stålbåt.
http://sailaround.netfirms.com/resor/20 ... 32241.html
Peter
S/Y Calypso

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av KaptenKlant » tis 21 sep 2010, 22:29

utan att för den skull förringa någon är i mina ögon den främsta prestationen inte att gå Nordvästpassagen i +50fotsbåtar i stål eller aluminium som i många fall är byggda speciellt med is i åtanke.

Den amerikanska familj med två barn (9 och 11 år om jag minns rätt) som genomförde denna tur i en niometers träbåt (!) har ett speciellt rum i 'min hall of fame'
Senast redigerad av 1 KaptenKlant, redigerad totalt 0 gånger.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av nilsnobbing » ons 22 sep 2010, 14:46

Eller för den delen dessa gossar som seglade (alltså utan motor) en sexmeters katamaran:
http://archives.cbc.ca/sports/exploits/ ... 349-13659/

Nils Nobbing

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Grattis till en fantastisk bedrift; Ariel IV

Inlägg av KaptenKlant » ons 22 sep 2010, 16:17

nilsnobbing skrev:Eller för den delen dessa gossar som seglade (alltså utan motor) en sexmeters katamaran:
http://archives.cbc.ca/sports/exploits/ ... 349-13659/

Nils Nobbing
Jo tack! det håller jag med om.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar