Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Magic Erik » tor 09 sep 2010, 01:22

Hej

Min tvåcylindriga evighetsmaskin osar vit rök från kylvattnet under gång. Första tanken var att den gick varm, men inget larm går och kylvattnet var inte varmare än att jag kunde hålla handen en kortare stund utan att på något vis tycka att det skulle vara mycket varmare än termostatens gradantal. Dvs, det brändes inte.
Däremot kändes kylvattnet fett. Detta skulle man kunna koppla till att jag lagt märke till att kylvattnet stinker diesel/avgaser i högre grad än föregående säsong, men detta kan ju också vara inbilning, precis som så mycket annat. Den vita röken uppstår ganska snabbt under marschfart/arbete, dvs efter bara någon minut, men inte under tomgång/friläge med gaspådrag. Motorn går verkligen fint för övrigt, bra med ork och mycket lättstartad. Ryker dock lite svart då och då när den inte ryker vitt. Oljan ser fin ut och förbrukningen är minimal.
6 timmars problemfri motorfärd på ett vindstilla skagerack men med ett störande, vitt rökmoln tätt intill akterspegeln gör att man blir lite fundersam. Vad kan det vara för fel på Pentan?

Tacksam för svar

Mvh/ Erik

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Brendan » tor 09 sep 2010, 05:50

Det kan vara en topplockspackning som behöver bytas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Anders S » tor 09 sep 2010, 06:59

Jag utgår från att din motor har färskvattenkylning. I så fall kan man verifiera Brendans hypotes enkelt: förlorar motorn kylvatten? Kyls motorn med råvatten finns det ju i princip hur mycket vatten som helst - då är det en bra gissning, men svårare att verifiera. I synnerhet kan man få vitrök om kylvattnet innehåller glykol. Kolla genast detta i så fall. Observera att du kan köra det inre systemet helt torrt utan att det märks på det yttre systemet. Vet du om templarmet fungerar och vet du om du förlorar kylvatten?

Alternativa ideer:

Om du har färskvattenkylning, kylvätskan håller nivån och det ryker vitt kan det handla om oförbränt bränsle (inte dåligt förbränt, utan oförbränt!). Den röken brukar uppfattas som "fet" och tyngre än vattenånga. Nu är det inte särskilt troligt att det är på det sättet om motorn går bra och är stark, för det skulle i princip innebära att motorn pumpar ut oanvänd diesel från en av cylindrarna (av två...) Man ser den vita röken vanligen vid sega startförsök.

Den andra möjligheten är vattenånga, och i så fall bildas vattenångan antingen i cylindern eller efter råvattnet sprutas in i avgasröret (rörkröken). Är avgasrörets vatteninkastare mycket het, dvs fräser det om du droppar vatten på den? Om avgaserna är mycket heta (det kan vara kylproblem tidigare i kedjan, t ex igensatta kanaler i avgaslimpan) så kan det skapa en smula vattenånga i avgaserna då kylvattnet sprutas in.

Skulle det vara så att topplockspackningen läcker ens en smula vatten måste du göra något åt den saken omgående. I synnerhet är det viktigt att inte motorn står över vintern med vatten (fukt) i cylinderloppet, särskilt inte om det handlar om saltvatten från kylningen. En "fuling" att prova kan vara att efterdra topplocket och provköra efter det. Här har en forummedlem en länk till verkstadshandboken: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... andbok.pdf
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Seawolf » tor 09 sep 2010, 08:13

Det framgår inte hur du kollar kylvattentemperaturen. Om du kollat på det vatten som kommer ur avgasröret och det inte är varmt så är det i alla fall inte dåligt flöde på sjövattenkretsen.
Sen får du försöka bedöma om den vita röken verkar vara vattenånga eller oljerök. Vattenånga brukar liksom "upplösas" när den spätts ut av luften omkring, medan oljerök liksom svävar kvar och förgrenas i stället.
Oljerök borde orsaka ökad oljeförbrukning.
Felaktig insprutning borde märkas på saker som startegenskaper (startar först bara på en cylinder) eller sämre toppeffekt och/ellersvartrök.
Saltvattenkyld motor med dålig topplockspackning eller en gjutpor plus korrosion i motorblock/avgaslimpa som läcker skulle kunna ge vattenångerök utan ökad avgas-vattentemperatur.
Färskvattenkyld motor med samma skada skulle som sagt medföra förlust av kylvätska.

Om du alltså ännu inte kollat hur varmt vattnet i avgasröret är (man kan märka samma övertemperatur med att känna på avgasslangen som då blir mer än fisljummen), men upptäcker att detta är för varmt, då är det troligen fel på impellern och/eller skräp/maneter/sjögräs/lossat impellerblad i kretsen som hindrar fullt saltvattenflöde.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av peterh » tor 09 sep 2010, 09:19

Om impellern är hel skulle jag undersöka ( i tur och ordning) :
utsläppet i avgaslimpan, det brukar byggas upp avlagringar där
vattnet släpps ut i limpan, är det för trångt så räcker kylningen vid låg effekt men när effekten ökas blir vattenmängden för liten för att hålla avgaserna kalla. Kollas genom att känna på en slang (vilken som helst mellan impellerns ytlopp och anslutningen till limpan. Om slangen hårdnar signifikant vid fullt pådrag har du tryck i systemet och en förträngning i limpan.

I andra hand är det dags att undersöka kylkanalerna om de byggt upp avlagringar som hindrar passage.

Men jag skulle börja med limpan och dess utlopp.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Anders S » tor 09 sep 2010, 09:34

Om vi gissar på oljerök (då kan man misstänka att ventilernas styrningar och/eller (om sådana finns) oljetätningar är slitna) så brukar den ha en rätt karaktäristisk lukt, väl känd för alla gammelbilsägare. Oljerök brukar också vara mer åt det blåa hållet, dieselrök är åt det vita hållet och mer eller mindre ren vattenånga är åt det färglösa, "ångande" hållet.

Skulle man kunna verifiera att det är oljerök är det nästan bra, för det kan man leva med ett tag. Man kan också i många fall byta ventilskaftstätningar utan att dela motorn, men om båtmotormicklare brukar göra så vet jag inte.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Seawolf » tor 09 sep 2010, 11:29

Anders S skrev: Skulle man kunna verifiera att det är oljerök är det nästan bra, för det kan man leva med ett tag. Man kan också i många fall byta ventilskaftstätningar utan att dela motorn, men om båtmotormicklare brukar göra så vet jag inte.
Fast min erfarenhet av just två olika MD2002 är att om ventilskaftstätningarna läcker så ryker det till mest omedelbart efter kallstart, sedan märks det knappast alls. Orsaken är att i såna fall så läcker det ner smörjolja genom dessa tätningar när motor och olja är varm, ner till cylindern. Och sen just minuten efter start så bränns denna samlade olja. Mängderna vid gång är små och man märker det inte på förbrukningen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Anders S » tor 09 sep 2010, 13:13

Jag tror väl inte heller att det är olja som ryker så envist, men om det vore så slipper man ju i alla fall frågan om hur man skall skydda motorn mot (kanske) saltvatteninträngning i cylindern. Enda rimliga förhoppningen på att det är oljerök är väl i så fall att inloppsventilerna läcker genom totalhavererade tätningar, men jag håller med. När tätningarna går brukar man kunna märka att det går litet mer olja, men det är först när det är stort spel i styrningarna det kan komma in mycket. Dieslar är snällare med detta än bensinare, dessutom.

Jag tror på någon sorts vattenånga med något i den. Det jag inte gillar är påståendet "fet" - det pekar antingen på att glykol är inblandat eller att det är något dieselläckage med i spelet. En svårt droppande spridare, kanske?

PS: Ta ut spridarna, skaffa passbrickorna och lämna dem på kontroll, särskilt om det inte är gjort på länge - det kan vara bra hur som helst. Ju mer jag funderar, ju mer misstänker jag en spridare som droppar och så litet dieselos. (När man häller tändvätska på heta grillkol (det är pyromanen i mig som talar) så uteblir ibland den pampiga återantändningen, man får i stället tändvätske-os i form av... VIT RÖK. Samma kan uppstå om diesel (eller för all del vatten) kommer ut på heta kolvtoppar vid avgasslaget.)

Jaja, gissa går ju, den ena gissningen hemskare än den andra. Brendan kan dessutom ha helt rätt.
Anders S

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Tordmulen » tor 09 sep 2010, 13:33

Om det är spridarproblem tappar motorn effekt dessutom brukar brukar det synas i vattnet runt båten när du ligger still och kör båten på tomgång.

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av BjörnS » tor 09 sep 2010, 13:55

Däremot kändes kylvattnet fett.
Klassiskt tecken på topplockspackningen.
//Björn
//Björn

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Magic Erik » tor 09 sep 2010, 14:44

Hej igen!

Tack för responsen! Precis som Tordmulen säger syns det ett tydligt utsläpp i vattnet vid tomgång, antingen av olja eller diesel. Men motorn går starkt, vilket inte borde tyda på spridarproblem. Det blir till att kika närmare på topplockspackningen. Toppen är avtagen 2004, ventilerna slipade, spridarna utbytta osv, kanske räcker det att byta packningen? Obs att motorns kylsystem ej är slutet, tyvärr! Obs också att motorn inte blir överdrivet varm; om kylvattnet skulle vara närmare 90 grader antar jag att man bränner sig om man känner efter. Möjligtvis skulle ju tempen kunna balansera på gränsen till överhettning, men motorn gick i somras kontuinerligt i timtal (skagerack överfart utan vind, :-)) utan att visa tecken på att, som sagts, bli för varm. Den kan ju inte koka i timme efter timme?

Får titta på avgaskröken, men kan tänka mig att alla kylproblem som resulterar i att kylvattnet förångas antingen gör att larmet går eller att man tydligt märker att motorn är alldeles för varm?
Byte av topplockspackning? Gissar att man gör bäst i att lyfta ur maskinen då båten tagits upp eller via mastkranen för en sådan operation. Bälgen är relativt nyligen bytt (5år). Bör den bytas i samband med att motorn tas ur, dvs skadas den av operationen? Tankar om maskinbyte dyker upp ibland, men motorn passar båten perfekt. Båten seglas alltjämnt oftast, så kostnaden för maskinbyte avskräcker.

Mvh/ Erik

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av S-B A-son » tor 09 sep 2010, 15:30

En blåst topplockspackning ger till slut, men inte alltid i början av läckaget, tydliga symptom i form av startsvårigheter, pendlande motortemperatur och dålig gångkultur. Du verkar ju inte ha något av detta.

Innan du river toppen så bör du kolla avgaslimpan, alltså inte kröken. Limpan är den del som kröken ansluter till och där cirkulerar kylvatten. Jag tycker mer av dina symptom pekar på limpan är på topplockspackningen.

mvh Sven-Barry - har haft fel förr

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Anders S » tor 09 sep 2010, 16:18

Men prova då först om det räcker att efterdra toppen (6 år är inte för kort tid). Det kan knappat skada. Moment, bitte.
Anders S

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Magic Erik » tor 09 sep 2010, 16:58

Tack för alla fina tips!

Skall försöka att inte bli lika drastisk i praktiken som i tanken.

Mvh, Erik

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Volvo Penta 2002 - Vit rök från kylvattnet

Inlägg av Brendan » tor 16 sep 2010, 16:32

Magic Erik vad blev diagnosen?

Det är nog många med mig som brinner av nyfikenhet att få veta vad som orsakade den vita röken.

Skriv svar