Segel o segelmakar dilemma

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 21 jun 2010, 22:40

Det låter nästan som att Rolly Tasker anses som en enda kvalitet, en dålig sådan? De gör ju flera olika kvaliteer. Från lågt till högt. Bättre duk och mer arbete nedlagt ger ett högre pris även hos Rolly Tasker. De är inga gröngölingar som inte vet vad de sysslar med.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Anders S » tis 22 jun 2010, 07:10

Guitar Nilsson skrev:Det låter nästan som att Rolly Tasker anses som en enda kvalitet, en dålig sådan? De gör ju flera olika kvaliteer. Från lågt till högt. Bättre duk och mer arbete nedlagt ger ett högre pris även hos Rolly Tasker. De är inga gröngölingar som inte vet vad de sysslar med.
Precis så visade det sig vara då jag gjorde min marknadsundersökning för ett par säsonger sedan. Man kunde bli erbjuden kanonpriser från Polen respektive Asien men skillnaderna blev mindre (dvs små) efter att man rett ut vilka dukar som använts. Det är väl knappast någon som på sikt blir nöjd med de allra enklaste dukarna, sådana som används för "billiga leveranssegel" och så fort det handlar om laminatdukar går priset upp. Rolly Tasker ("bumerangen") har annars ett grundmurat rykte som "lågpris", sannolikt därför att man kunde leverera segel till absolut lågpris på 60- och 70-talet. Men eftersom märket finns kvar har de kanske gjort något rätt ändå ?

I mitt fall ledde jämförelsen till att att jag köpte "svenskt" av Lundh Sails (nöjd kund, därför ohämmad reklam), men den som handlar idag måste göra en ny jämförelse, eftersom det händer så mycket i branschen.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Mr Q » sön 12 sep 2010, 17:45

Ska det se ut så här?
Bilagor
DSC02490_2.jpg

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Jaramaz » sön 12 sep 2010, 19:31

Mr Q skrev:Ska det se ut så här?
Usch! Hur blev det så?

Är det sjävupplevt?
- och i så fall, vill du påskina att du klarat dig undan Isomat?

Men Q, du har helt rätt: det är bara dumt att köpa dålig kvalitet.

Ack, vad jag ångar mina dåliga affärer.

/J

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Mr Q » mån 13 sep 2010, 05:27

Jo det är mitt segel typ.

Det är en omlikad genua, vilken blivit fixad av ett segelmakeri i Stockholmstrakten. Jag avvaktar med att berätta vilket, då jag har en reklamationsprocess igång. Som synes monterades inte en ring i fallhornet utan en fjönig rem. Jag sökte segelmakaren om detta efter att en kvinnlig kollega till honom lämnat ut seglet, men fick inte fatt pån. Sen har jag seglat med genuan i både lätta och hårda vindar. Men igår kom en rejäl körare och då hände detta.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av ALm » mån 13 sep 2010, 10:08

Vad jag vet är det ingen segelmakare som sätter en ring i fall- och halshorn - den blir för "oflexibelt" vid inrullningen. Det är nog band som gäller, och det kan inte vara svårt att sy på det korrekt!
ALm

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Mr Q » mån 13 sep 2010, 12:44

Gissa hur vi fick ned fallsvirveln? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Fredrik » mån 13 sep 2010, 18:13

Jag antar att det inte var så enkelt som att ni hissade upp någon som fäste en lina i fallsvirveln? Då hade det ju inte varit någon historia att berätta, liksom...

Nej, min gissning är att ni seglade båten under en bro och lät något stå på bron och skjuta mot fallsvirveln uppifrån med paintballgevär tills den hade kommit ner halvvägs. Därefter tog ni ombord Stefan Holm som fick göra en backflip över spinnakerbommen och fånga fallsvirveln i skosnöret på nervägen.

/Någon som har tråkigt i väntan på helg och kanske lite segling.
X-342 SWE 18 "Kexet"

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av fredrikk » mån 13 sep 2010, 18:16

Tröttade ut den med göteborgsvitsar tills ni fick den på fall?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av SWE54 » mån 13 sep 2010, 18:28

Eftersom MrQ ju varit noga med underhållet på våren så var det ju bara att mata på med fallet så kom den sakta ner av egen tyngd såklart. :wink:
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Jaramaz » mån 13 sep 2010, 19:20

ALm skrev:Vad jag vet är det ingen segelmakare som sätter en ring i fall- och halshorn - den blir för "oflexibelt" vid inrullningen. Det är nog band som gäller, och det kan inte vara svårt att sy på det korrekt!
ALm
Det kan så vara, men mina fock från 2008 har ringar både i topp och hals. Inget oflexibelt över detta. Visst har jag sett segel med band, men de flesta jag ser har ringar. Kan det beror lite på vilka båtar man tittar på?

Är det kardborrband som används, så har min kapellmakare informerat mig om att de inte pallar för UV-ljuset. Efter ett par år så är det adjö.

/Jaramaz

PS: Q:s gissningstävlan - SWEs förklaring är ju bäst, men jag gissar att spinnakerfallet hjälpte till.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Mr Q » mån 13 sep 2010, 19:30

Jag testade fredrikk:s metod, men det blev bara vacuum. Noll respons, förutom en kråka som flydde i en vild galen dans över fjärden. Vet inte vad som tog åt den.

Sen testade jag att jucka i nederdelen av fallet för att skrämma linan att övervinna sin egen tyngd av 15 meters hängande tamp.

Slutligen gav jag upp och skickade upp frugan i masttopp. Jag kan lova att min respekt för henne som seglartjej växte med flera 100%. Nu återstår bara att lugna svärmor. Hon kommer säkert över det hon med, om några år eller så. :mrgreen:

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Gaidin » tis 14 sep 2010, 08:37

Du får hissa upp svärmor också, hon är säkert bara avundsjuk.
"Jag ser änna te Mariannelund!"

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Mr Q » tor 16 sep 2010, 12:37

Segelmakaren, som jag väljer att hålla hemlig, gjorde en mycket snygg manöver att utan omsvep erbjuda sig att åtgärda problemet. Jag passade också på att sy in ett tittfönster. Så summa summarum blir seglet förhoppningsvis bättre än tidigare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segel o segelmakar dilemma

Inlägg av Anders S » tor 16 sep 2010, 13:08

Mr Q skrev:Segelmakaren, som jag väljer att hålla hemlig, gjorde en mycket snygg manöver att utan omsvep erbjuda sig att åtgärda problemet. Jag passade också på att sy in ett tittfönster. Så summa summarum blir seglet förhoppningsvis bättre än tidigare.
Du menar "sy fast webbingbandet ordentligt denna gång". Tack för bilden, en sak jag skall kolla upp själv på mitt eget segel i höst.
Anders S

Skriv svar