Hur tar man lättast bort dekorklistermärken från skrovet?
-
Erik
1. Gamla torkade och spruckna.
2. Fräscha nyare klistermärken.
/Erik
1. Gamla torkade och spruckna.
2. Fräscha nyare klistermärken.
/Erik
-
Gäst
Största problemet är oftas att få bort klistret som blir kvar efter man har fått bort vinylen. Tinner brukar gå bra men tar också bort eventuel färg på underlaget. Fråga på färgaffären efter bra medel för detta. Använder själv ett bra medel för detta men törs inte rekommendera det eftersom det kan ta bort färg om man är oförsiktig. Bättre färgaffären får stå för en rekommendation... 
-
Gäst
Ja man får prova sig fram. Beror ju på vad för klister det är och hur jäkligt det sitter. Man ska inte använda starkare medel än vad som behövs. Kemisk ren bensin funkar också bra ibland, men kan skada en del lacker. Fick ett prov en gång på ett hyfsat medel som var naturvänligt och luktade citron. Tror det va baserat på citronsyra. Funkade ok vissa gånger, men mins inte vad det hette.
Det finns ett specialmedel som heter Limtvätt (kan köpas i färgaffären). Det använder jag för att ta bort lim efter segelsiffror och rester av etiketter (detta gissel!). Det fungerar mycket bra, men av arome att döma kan det knappast vara hälsosamt. Limtvätt verkar snällare mot färg och plast än de riktigt skarpa medlen men man måste (förstås) ta det försiktigt.
Anders S
Aceton löser färg och lack förstås. Aceton förutsätter att det är gelcoat under stripen.
Jag fick själv öva på detta i våras. Stripen drogs loss nästan i ett stycke medelst varmluftspistol och en sickel. Jag tror det krävs en varmluftspistol och en varsam hand. Hårfön värmer inte tillräckligt och det kommer ta väldigt lång tid.
Under hela stripen satt det kvar limrester, följande testades:
\"Boat Cleaner\" (international) = funkar inte alls
Rödsprit = löser limmet men flyttar runt det. Funkar inte.
Kemiskt ren bensin = fungerar, men rätt långsamt
Aceton = Både löser av avlägsnar limresterna snabbt
Limbortagare (proffsmedel). = Funkar utmärkt, men likvärdigt med aceton
Jag fick själv öva på detta i våras. Stripen drogs loss nästan i ett stycke medelst varmluftspistol och en sickel. Jag tror det krävs en varmluftspistol och en varsam hand. Hårfön värmer inte tillräckligt och det kommer ta väldigt lång tid.
Under hela stripen satt det kvar limrester, följande testades:
\"Boat Cleaner\" (international) = funkar inte alls
Rödsprit = löser limmet men flyttar runt det. Funkar inte.
Kemiskt ren bensin = fungerar, men rätt långsamt
Aceton = Både löser av avlägsnar limresterna snabbt
Limbortagare (proffsmedel). = Funkar utmärkt, men likvärdigt med aceton
-
Gäst
Håller med dig. Hårfön funkar inte. Blir inte nog varm. Blev den det så skulle det ju inte vara så trevligt att använda i håret. Finns inga dundermedel för att få bort klistret om det sitter på en målad/lackad yta. Har provat en hel del medel eftersom jag tillverkar skyltar, bildekor, transfers etc.
Prova apelsinolja...
Prova \"apelsinolja\" för att ta bort limmet. Skadar inte lack eller gelcoat. Fråga hos någon skylt & dekorfirma.
Det används just för att avlägsna gamla bildekaler och liknande. Man måste dock avfetta efter med T-röd men ingen bearbetning krävs. Kostnad, minns inte men det borde inte vara så dyrt. Luktar gott gör det också
Det används just för att avlägsna gamla bildekaler och liknande. Man måste dock avfetta efter med T-röd men ingen bearbetning krävs. Kostnad, minns inte men det borde inte vara så dyrt. Luktar gott gör det också